Vertwijfelde passie op zoek naar Evita
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

09-08-2008 World Forum Den Haag

Een regenachtige middag in een grauw grijs bewolkte badplaats. Als eerste van nog zo’n 2.000 Avro-leden zoeken we vuur en passie in het World Forum Theater van Den Haag.
Een monitor met de vijf voor het stuk belangrijkste namen, toont dat we op drie punten de eerste cast hebben: Brigitte Heitzer is Evita, Roberto de Groot is Péron en Stanley Burleson mag zich uitleven als Che.

Hoewel ik alle drie de Evita’s graag had gezien, maakt het me in principe niet uit wie vandaag de rol speelt. Al moet ik eerlijk toegeven, dat ik misschien toch stiekem wel een heel klein beetje op Marjolein had gehoopt. Ik heb in de afgelopen maanden echt van haar moeten leren houden en als zij het is die in de openingsscène de eerste regels van Evita’s song inzet, voel ik stiekem een sprankje hoop dat ze toch op gaat. Ze is het niet, zie ik als naast haar Brigitte van onder een zwarte sluier haar gezicht onthult.

De combinatie van Marjolein en tangodanseres Marguerite in het ensemble vormen daarentegen een mooi koppel. Tangodanseres Esther van Boxtel had ik goede hoop voor, maar is het Esther wel? Ik vraag het me af omdat ik haar fysieke expressie mis en ze vergeleken bij haar danspartner en Evita een stuk kleiner lijkt, terwijl ik weet dat La Van Boxtel groter is. Ik mis ook de Argentijnse passie, het vuur en de sprankeling in het koppel in dit stuk. Hoewel de dansscènes mooi zijn, is er iets aan vloeiende lijnen wat ik mis.
Van een afstand kan ik het — ondanks toneelkijkertje — niet zien, maar later kom ik er achter dat Miss Van Boxtel inderdaad afwezig was en het dus niet is.

Brigitte overtuigt me vocaal, stemtechnisch en qua uitspraak. De moeilijkste muzikale lijnen zingt ze verstaanbaar, loepzuiver en perfect. Ik heb haar nog nooit op ook maar één valse noot betrapt, maar in een nummer als “Waltz for Eva and Che” zou ik het haar vergeven hebben.
Toch blijft het vooral in de eerste akte een diva. Brigitte is er, ze staat er, ze heeft de zelfverzekerdheid en de guts, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik juist daarom Marjolein graag had gezien: Marjolein is spannender. Brigitte is lief vanaf het eerste moment en hoezeer ze ook haar best doet om de bitch die Evita ook was neer te zetten, ze heeft haar uiterlijk en persoonlijkheid niet mee. Brigitte is gewoon een leuke meid en lief. Nu wil ik daarmee niet beweren dat Marjolein dat dan niet zou zijn, maar Marjolein moet wel veel meer vechten om het publiek (of toch in ieder geval mij) ervan te overtuigen dat ze het kan: dat ze van die bleke, graatmagere spriet die ze is, uit kan groeien tot de vrouw die haar volk inpakt met al haar kracht en dan haar krachten op haar sterfbed verliest. Ik heb het gevoel dat Marjolein daar veel meer in zou slagen, ook omdat ik tijdens de live shows van de zoektocht naar Evita echt totaal niets met haar had: ik vond haar absoluut niet leuk, terwijl ze me toch tegen wil en dank met haar kunnen wist te overtuigen.
Met die gedachte blijf ik spelen terwijl ik de rest van de eerste akte onderga.

Ik weet nog niet wat ik van het decor moet vinden. Soms werkt het, soms niet. Evita die stijgt op de maatschappelijke ladder is beeldend en mooi abstract, maar andere keren werkt de metalen stellage storend en vooral ook rommelig in samenhang met de koepel erachter en de Evita- en Péronportretten die rondgereden worden alsof zowel cast als crew niet weet wáár op het toneel ze nu het beste uitkomen. Ik zou zeggen, hang ze op: letterlijk ver boven het volk verheven.

Met het ensemble is niets mis. Buenos Aires spat er af, zowel qua muziek als expressie, als in de veelkleurige kostuums en de energie. Even bespeur ik een groeiende Argentijnse passie in het prachtige ensemble. Toch zakt mijn aandacht gedurende de eerste akte weg. En dan is de maà®tresse ineens een overbodig nummer en een showstopper in de show die je liever niet wenst. Dit lag niet aan de zangkwaliteiten van understudy Sara Gracia Santacreu, hoewel die matig waren en “Another suitcase…” op zichzelf best een mooi nummer is.

Ik geloof het wel. Hoewel de muziek aan kracht niet inboet en de vertaling overtuigend blijkt. Brigitte is theatraal gezien nog wat eenzijdig en matig genuanceerd, Marjolein probeer ik geregeld op te zoeken in het ensemble en Esther van Boxtel; ik wou dat ze het was, maar ik twijfel.
Anne — de derde optionele Evita van mijn voorkeur — doet me schrikken vanwege haar postuur, is ze zo veranderd of draagt ze een gevuld kostuum? Tot mijn grote opluchting kom ik later in de show tot de conclusie dat het een collega is die qua gezicht erg op haar lijkt. Anne zelf zat er zo op het oog spijtig genoeg niet bij.
Jammer dat die witte doek bij Rainbow High de hele kleedscène afschermt. Dat was een mooi moment geweest. Wat me wel opvalt door de gehele musical zijn de mooie kostuums! Dat is een pré.
De rest geloof ik ook wel, maar niet in de vorm van: wat ben ik enthousiast. Het doet me allemaal nog niet veel. Stanley Burleson vind ik bij tijd en wijlen ronduit irritant, met name zijn leuk bedoelde inmenging met “Please gentle Eva” wat los daarvan juist zo’n prachtig nummer is. Overigens is Che wel een rol waarin hij eindelijk weer eens een andere kant van zichzelf mag laten zien en dat was — na overeenkomende rollen van het kaliber Sterke Man — wel welkom.

Ondanks alle mindere punten waarop deze versie van Evita mij nog niet heeft overtuigd, ben ik benieuwd naar de ontwikkelingen in de tweede akte. Want de ervaring leert dat een tweede akte vaak voor onverwachte, maar aangename verrassingen zorgt.

De tweede akte is er inderdaad een van verrassingen. De regiekeuze om Evita tijdens haar hoogtepunt, de toespraak bij “Don’t cry for me Argentina” tussen het volk te laten lopen, getuigt van een mate van lef die ik wel kan waarderen. De intentie wordt er anders van. Toch voel ik bij mezelf een desillusie, omdat dit het moment is waar je als toeschouwer naar uitziet: je verwacht het hoogtepunt, Evita op de top van haar kracht en haar roem en dat komt niet.
Het kippenvel komt pas als de stand-in Evita in witte jurk de trap af komt en ik vooronderstel dat het Marjolein is: ik denk haar profiel te herkennen.
De kracht is weg door deze regiestunt, maar god; wat is Brigitte krachtig als ze even daarna toch in een toespraak het balkon betrekt.

Een Elisabeth moment in lijst (“High flying adored”). Vanaf het moment dat de twijfel toeslaat bij de diva van het volk, wordt Evita mooier. Ze is vocaal zo krachtig en dan sterft ze breekbaar. De vertwijfeling bij “You must love me” is er een die me zowaar kippenvel en bijna vochtige ogen bezorgt: het is een prachtig neergezette scène. Péron is prachtig met een mooie stem waarbij hij Evita’s aftakeling bezingt (“But on the other hand…”).
De mooie muzikale arrangementen in deze versie vallen me ook op.

Een Londen’s slot toont nog een overzicht van de belangrijkste scènes uit Evita’s leven, dit slot heb ik op West End gezien en gaf een mooi effect aan het stuk. De tweede helft van de tweede akte laat zien wat deze Evita los van regiekeuzes, twijfelachtige decors en diva-gedrag ook kan zijn. Het slot ondergaat de zaal in doodse stilte. Ik incluis.
Respect.

[ Gewijzigd: 11 August 2008 04:07 PM by Luna24 ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 1 ] 10 August 2008 12:06 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Heidi - 10 August 2008 10:04 AM

Tangodanseres Esther van Boxtel had ik goede hoop voor, maar is het Esther wel? Ik vraag het me af omdat ik haar fysieke expressie mis en ze vergeleken bij haar danspartner en Evita een stuk kleiner lijkt, terwijl ik weet dat La Van Boxtel groter is. Ik mis ook de Argentijnse passie, het vuur en de sprankeling in het koppel in dit stuk. Hoewel de dansscènes mooi zijn, is er iets aan vloeiende lijnen wat ik mis. Van een afstand kan ik het — ondanks toneelkijkertje — niet zien, maar later kom ik er achter dat Miss Van Boxtel inderdaad afwezig was en het dus niet is.

Aaaaah wat jammer.. Esther is zoo krachtig en sterk om naar te kijken. Alleen hieral om zou je nog een keer moeten gaan!

Dit lag niet aan de zangkwaliteiten van understudy Sara Gracia Santacreu, hoewel die matig waren en “Another suitcase…” op zichzelf best een mooi nummer is.

Sara is inmiddels geen understudy, maar eerste cast. Anouk had voor de ‘zomerstop’ haar laatste show, inmiddels is ze al druk bezig met Sound of Music!

Verder heb je een mooi verslag geschreven. Maar krijg ik de indruk dat je niet helemaal objectief bent geweest. Je schrijft zelf al dat je graag Marjolein had willen zien en tijdens de voorstelling blijf je vergelijkingen maken met Marjolein. Volgensmij is dat een gevaarlijke valkuil. Brigitte is brigitte en Marjolein is marjolein. Probeer van de voorstelling te genieten en niet te gaan vergelijken. Zeker omdat je Marjolein niet gezien hebt, dus je niet weet of ze het beter doet.
Gelukkig kom je zelf ook tot de conclusie dat Brigitte het erg goed deed en dat de regie keuze van het balkon erg apart is (maar toch raakt het) en ze uiteindelijk toch op het balkon staat!

  [ # 2 ] 10 August 2008 07:34 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ach ja, ik had ook niet de illusie om een volledig “betrouwbaar” objectief verslag te schrijven, maar meer een beleving van hoe ik er gezeten heb. En buiten dat ben ik behoorlijk objectief geweest, omdat ik er vrij verwachtingloos heen ben gegaan. Alhoewel… in hoeverre dat helemaal werkt als je ooit al een eerdere versie hebt gezien (in mijn geval West End, aan welk decor ik ook nog een keer moest denken).
Wat betreft us/ 1e cast Maitresse loop ik dus duidelijk achter.
Misschien, misschien, heel misschien toch nog een keertje gaan. Met een andere Evita en een 1e cast Tangodanseres. Om ongegeneerd te kunnen vergelijken, of eigenlijk beter gezegd: van twee walletjes te eten.
Want - al blijkt dit dan misschien niet duidelijk genoeg uit mijn verslag - ik mag dan lopende het jaar omgeschakeld zijn, of meer zijn gaan nadenken over alle mogelijke Evita’s, ook ik heb tijdens de live-shows op Brigitte gestemd en gunde het haar zeer dat ze had gewonnen. Kennelijk ben ik gewoon een beetje eigenwijs als het om castings gaat.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 3 ] 10 August 2008 11:06 PM
Avatar
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  6
Geregistreerd  2007-12-12

Hoi
Ik was er 8 augustus jl. en was eigenlijk ook teleurgesteld dat brigitte speelde: niet omdat ik haar niet mag of niet goed vindt maar ik had brigitte in maart al in de rol van evita gezien en was eigenlijk benieuwd naar marjolein (of anne). Zat op rij 8 maar de zitplaatsen van world forum theater zijn zo geplaatst dat ik voor mij links en rechts iemand had en niet recht voor mij, dus had ik vrij zicht op het podium. Dat wat ik in maart had gezien kon ik nu anders bekijken en dat is dus een hele andere belevenis. In maart had ik Roy als Che, nu Stanley. Stanley deed de rol brutaler en extrovert in tegenstelling tot Roy die was introvert. Geluid was niet zo best, vond ik. Sommige stukken waren slecht te verstaan (kan ook door snelheid van zingen komen), gelukkig dat je dan al eerder bent geweest dan weet je wat er komt en wat ze zeggen/zingen. Inderdaad Anne was er niet en de vervangster van Anouk Maas was die vrijdag nerveus maar oke: alleen kon ik niet aan die zachte g wennen.
Het is een geweldig stuk en zou er zelfs een derde en vierde x heen kunnen en willen. n.b. mijn dochter van 7 is in maart jl. (toen was ze 6) naar Evita in Almere geweest en heeft genoten. Alleen vond ze het vervelend dat zij de liedjes nog niet in het nederlands mee kon zingen, de engelse (madonna-versie) zingt ze graag mee. Haar wens is over 20 jaar Evita te worden…....

  [ # 4 ] 11 August 2008 09:34 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

Weet nog steeds niet wat ik van deze productie moet vinden.
Ga ik wel of ga ik niet…

Wel een super leuk verslag om te lezen.

  [ # 5 ] 11 August 2008 10:12 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  765
Geregistreerd  2005-02-05

Heel mooi verslag Heidi!!
Ik heb de kaarten al in huis voor 20 September in Eindhoven, ik ben benieuwd na jou verslag.
Ik zat te twijfellen of ik ze terug zou brengen, maar nu wil ik het met eigen ogen zien!

  [ # 6 ] 11 August 2008 04:41 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  278
Geregistreerd  2008-06-30

Leuk verslag!!

   Handtekening   

If, someone like you, found someone like me, then suddenly, nothing would ever be the same.

  [ # 7 ] 11 August 2008 05:02 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

Geweldig verslag Heidi!

Ik ben 23 augustus aan de beurt! :D

  [ # 8 ] 17 August 2008 02:24 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  91
Geregistreerd  2003-02-03

Idd. Sara is eerste cast vanaf 8 augustus…het was haar eerste voorstelling…je kan moeilijk appelen met peren vergelijken als de rest van de cast al meer dan 200 voorstellingen hebben gedaan en Sara haar eerste…het was ook niet in ideale omstandigheden want het World Forum in Den Haag is qua akoestiek edm. heel erg slecht…en de zenuwen spelen natuurlijk ook parten…en Laurie was de tangodanseres die avond…

  [ # 9 ] 17 August 2008 04:12 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Erg mooi en duidelijk verslag Heidi.
Ik zou het nu zelfs minder erg vinden om Marjolein te zien, terwijl ik toch een groot fan van Brigitte ben.
Ik zie het wel. Ik hoop nog te gaan en zou dan ook graag Esther in het ensemble en als tangodanseres zien..

  [ # 10 ] 17 August 2008 08:58 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Ik heb Sara afgelopen woensdag ook gezien. Helaas was ik niet onder de indruk.
In het ensemble deed ze het goed, maar haar solo was matigjes. Ze had een hele zwakke stem die nergens kracht had. Ze leek eenbeetje buiten adem.

De vorige keer had ik Loes en zij zong het zo veel beter..

In november ga ik weer, eens zien hoe ze dan gegroeid is

  [ # 11 ] 18 August 2008 10:32 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  91
Geregistreerd  2003-02-03

Moet je zeker doen! Ik had in juni ook Loes en dat sloeg nergens op…Inmiddels heb ik Anouk ook gehad en dat was helaas ook niet wat ik verwachtte…Sara is nog maar net bezig en ik moet zeggen de voorstelling die ik gezien heb was uitstekend…ik ga nog een keer volgende week, ben benieuwd…