Beste/mooiste/leukste theaterervaring 2008
change_status
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Aangezien we nu allemaal musicallijstjes aan het maken zijn van 2008, ben ik wel benieuwd wat jullie verder dit jaar in het theater hebben gezien en wat jullie het beste/leukste/mooiste vonden.

Ik heb gezien:

- Zeg ´ns AAA - Met de Assistente van Dokter van der Ploeg
- An + Jan gaan landelijk - Jan Rot en Marjolein Meijers
- Margriet Eshuis (het was ontzettend oubollig)
- Niet van Gisteren - Mylène d’Anjou
- Na de Wedstrijd - Richard Groenendijk
- Van Dik Hout
- Simone’s Songbook
- Een Goede Dood
- Spirit of the Dance (was niet goed, wel leuk)
- Suza (Blind Date Theatermakers on tour) - Hanna Jansen
- Drumix! - Amsterdam Dakar
- Medea - Theatergroep Bonheur
- An den kleinen Radioapparat - vierde jaars ArtEZ Muziektheater
- Zonder Band - Jan Jaap van der Wal
- Acda en de Munnik spelen
- Bambie treize - op z’n Frans voor beginners - Bambie

Acda en de Munnik spelen was voor mij het hoogtepunt van 2008. De liedjes, die ik natuurlijk al kende van hun cd Nachtmuziek, zijn ontzettend herkenbaar en met name het personage dat Thomas Acda neerzette voelde dingen die ik zelf ook voel. Het decor en licht waren vrij eenvoudig maar erg functioneel, en toen er tijdens “Stel dat we wel” wel vrij heftige dingen gebeurden met het licht was het effect daarvan des te groter.

Ik ben benieuwd naar wat jullie gezien hebben!

Edit: ik denk dat ik dit bericht nog wel een paar keer moet aanpassen want ik ben volgens mij een paar dingen vergeten

[ Gewijzigd: 23 December 2008 10:01 AM by Marik ]
  [ # 1 ] 22 December 2008 08:18 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Ik heb wel eens een beter theaterjaar meegemaakt. Maar Angels in America van TGA was een onbetwist hoogtepunt! Morgen nog Koopman van Venetie, verwacht ik veel van…

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 2 ] 23 December 2008 08:33 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  689
Geregistreerd  2005-01-31

Dit jaar zag ik bijzonder weinig inspirerends qua musicals, maar voor mij was het wel een topjaar wat overige theatervormen betrof.

Magische theatermomenten:
- Diego Benito Gutierrez, de compacte dynamo van een danser in Strawinski Swingt van Introdans.

- Mike Libanon, die een indrukwekkende, energieke en sexy dokter neerzette in Closer van de Paardenkathdraal.

- Tim Murck, die op verbluffende wijze zowel Romeo als Julia vertolkte in Romeo Over Julia. Een talent om in de gaten te houden.

- Het ensemble van Toneelgroep Amsterdam in Angels in America, m.n. Eelco Smits en Hans Kesting.

- Het zien van Romeo and Juliet in het unieke Middle Temple Hall in Londen. Deze historische plek was vroeger de dinerzaal van Elizabeth I, waar Twelfth Night voor het eerst werd gespeeld.

Topstukken:
- 2 Shakespeare stukken: Othello in het Donmar Warehouse (Londen) met Ewan McGregor als Iago & Troilus & Cressida van Cheek By Jowl in de schouwburg van Den Haag.

- 2 stukken van het National Theatre in Londen. The Pitmen Painters van Lee Hall (Billy Elliot) - een ontroerend stuk over mijnwerkers, die expressie leren te vinden via schilderen & The Revenger’s Tragedy - een klassiek spektakelstuk, dat op briljante wijze een fushion tussen oud en nieuw wist te realiseren.

- Dorian Gray (Londen) - een inventieve moderne dansbewerking van het Oscar Wilde-verhaal door showman Matthew Bourne (Mary Poppins). Een donkere, humoristische en sexy kijk op onze hedendaagse obsessie met jeugd en uiterlijk en een glansrol van Richard Winsor als Dorian.

- That Face - een overrompelend drama over een alcoholistische moeder die haar kinderen, m.n. haar zoon, meesleept in haar allesvernietigende verslaving. De schrijfster was de 19-jarige (!) Polly Stenham en Olivier en Tony Award-winnaar Lindsay Duncan en nieuwkomer Matt Smith waren hartverscheurend en onvergetelijk als moeder en zoon.

- 6 Characters in Search of an Author - Brits wunderkind Rupert Goold (Oliver!) regisseerde een mind blowing en radicale versie van dit Pirandello-stuk, waar niets is wat het lijkt. Wat een openbaring en wat een angstaanjagende performance van Tony Award-winnaar Ian McDiarmid (de emperor uit Star Wars).

Deze producties en acteurs wisten mij in 2008 er aan te herinneren, waarom theater mijn passie is. Bedankt!

[ Gewijzigd: 24 December 2008 08:56 AM by brian ]