Okee, bij deze dan de officiele lezing van de relatie tussen de karakters en de Zeven Zonden
Ira (woede) - Van Kampen
Van kampen heeft een zeer kort lontje. Zowel bij de Heeren Zeventien als tegen Van Riebeeck als tegen Rook staat hij geregeld op punt van ontploffen.
Avaritia (hebzucht/gierigheid/nieuwsgierigheid) - Eva
Eva wil alles. Ze wil Rook, ze wil mee op reis, ze wil flirten met Gilles, ze wil achter de waarheid komen, ze wil Van den Decken bevrijden
Gula (gulzigheid) - Maria Haartogh
Maria is gulzig in haar manier van leven. Ze wil altijd alles maximaal. Als ze overboord slaat, zegt Van den Decken dan ook: Ze drinkt zelf te gulzig van het zeewater
Superbia (trots) - Van den Decken
Hoogmoed tegenover God wordt zijn ondergang
Luxuria (lust) - Louise
Louise laat zich gaan met Bartels in de Tweede Wals en dat wordt haar fataal
Invidia (jaloezie) - Joan
Joan ziet alleen nog de slechte kant van zijn vrouw en vermoordt haar uit jaloezie
Acedia (luiheid) - Gilles
Gilles luiert liever dan zijn werk te doen en daardoor vergaat De Liefde bijna
Het thema van de Zeven Zonden is in de musical niet meer dan een thema. De vloek die Van den Decken en alle opvarenden van de Hollander treft is dat ze gedoemd zijn eeuwig te varen. De Hollander is vanaf dat moment een besmet schip en wie er mee in aanraking komt, verliest zijn verstand. De zonde in hem of haar komt boven. Alle zeven zonden zijn eigenlijk in potentie in ieder mens aanwezig, ze worden alleen meer zichtbaar na de aanraking met de Hollander. Natuurlijk zijn de personages geen wandelende zondes, dan zouden ze wel erg eendimensionaal worden.
De moeder van Rook, maar bijvoorbeeld ook Bartels, hebben geen connectie met De Hollander en sterven dus “gewoon”. En Rook? Ook in hem zullen de Zeven Zonden zich gaan manifesteren als het hem niet lukt (opnieuw) van De Hollander af te komen.