Muziek: Jim Steinman (8,5)
Script en Liedteksten : Michael Kunze (8)
Regie: Roman Polanski (7)
Choreografie: Dennis Cllaghan (8)
Cast:
Graf von krolock: Kevin Tarte (8,5)
Sarah: Sanne Buskermolen (8)
Professor Abronsius: Gernot Kranner (6)
Alfred: Krisha Dalke (7)
Chagal: Jerzy Jezke (6,5)
Magda: Linda Konrad (8,5)
Herbert: Vanni Viscusi (7)
Koukol: Stefan Büdenbender (7,5)
Rebecca: Heike Schmitz (7)
Een culthit in met name Duisland en Oostenrijk; genadeloos geflopt op Broadway. Kortom: You either love it or hate it…schijnt het te zijn met de vampieren. Ik vind het toch vooral een leuke voorstelling, maar kan me wel iets voorstellen waar de weerstand vandaan komt.
Mijn voornaamste kritiek op het stuk is dat er teveel schommelingen in aandacht en spanning inzitten. Het ene moment zit ik helemaal achterovergedrukt met open mond te kijken en luisteren; een volgende scene dwaalt mijn aandacht minutenlang weg. Dat en de totale misplaatsing van hét nummer van de musical (Totale Finsternis) direct- koud binnenkomend- na de pauze vind ik de grootste makken van Tanz der Vampire. Nou ja, en het einde komt ook wel een beetje uit de lucht vallen, dat vind ik ook wat mager uitgewerkt.
Maar: ik vind het dus vooral een amusante, lekker wegkijkende voorstelling met enkele werkelijk prachtige scenes erin. Tanz der Vampire neemt zichzelf niet zo serieus en voor mij werkt dat prima. Evenals de combi tussen horror en klucht. Maar bovenal zitten er enkele schitterende muzikale stukken in, soms begeleid door prachtige visuel plaatjes op het toneel. Zo is het eerste “Sei bereit” -stukje…met vampieren door het hele theater een prachtig plaatje. Evenals Carpe Noctem en die Unstillbare Gier, wat ook prachtige scenes zijn. Daarin zit voor mij dé kracht van Tanz der Vampire : de bombastische ensemblenummers, prachtige ballads én de “Traumhaft schöne” plaatjes waarmee die nummers vergezeld gaan.
Dan de cast. Ik vond de cast als geheel wat mager klinker. Kan aan het geluid of grootte van het theater gelegen hebben, maar nummers als Totale Finsternis en Carpe Noctem moeten er in het ensemble deel gewoon uitknallen en ik vond het net wat te dun klinken in deze productie. Maar goed, zal wel weer een geldkwestie zijn.
Kevin Tarte zette een mooie Von Krolock neer. Hij overtuigde met name in zijn solonummers. In de duetten en groepsnummers verdween zijn (mooie) stem soms wat naar de achtergrond. Er wordt in Duitsland geen voorstelling gespeeld zonder een Nederlandse in een hoofdrol. In deze voorstelling was dat Sanne Buskermolen als Sarah. En dat deed ze prima. Voor de rest viel Gernot Kranner in negatieve zin op: zijn Abronsius was veel te vaak onverstaanbaar, waardoor veel van de humor van zijn rol verloren ging. Linda Konrad sprong er in positieve zin uit, met name door haar vocale kwaliteiten.
Ondanks mijn kritiekpuntjes, behoor ik wel tot de liefhebbers van Tanz der Vampire. Al zou ik wel graag wat kleine veranderingen zien voordat de voorstelling naar Nederland komt.
De moeite van het afreizen naar Oberhausen waard. En ik moet de Duitsers trouwens complimenteren met hun gastvrijheid. Zelden zo vriendelijk en beleefd benaderd de laatste tijd als in het Metronom Theater. Heel prettig: complimenten en reden te meer om nog eens terug te keren.