Jacco - 26 September 2009 10:24 PM
Een groot succes…..? Het is maar hoe je het ziet… Er was veel lof voor de artiesten, maar grote twijfel over de show an sich… Een Broadway productie lijkt nog ver weg….helaas…. Maar hoop dat de cd snel komt. Zou dit de tweede B&B show worden waarbij de score ten onder gaat aan een hopeloos script????
Ik weet niet of je ooit de show in Stockholm hebt gezien, maar ik kan je verzekeren dat in tegenstelling tot Chess Kristina beschikt over een zeer goed script. Het concert in New York duurde ongeveer twee en half uur terwijl de musical in Stockholm vier uur duurde. Het was een zeer aangrijpende ervaring met fantastische muziek, schitterende toneelbeelden met een decor van Robin Wagner. Belangrijker dan dat alles is Kristina een intelligent en aangrijpend verhaal met echte karakters, die iets met je doen en waar je om geeft.
Ik heb zo’n beetje alle recensies uit Amerika inmiddels gelezen en de algemene lijn in de recensies is dat de muziek geweldig is maar dat getwijfeld wordt of Amerika er klaar voor is. Dat is op zich een beetje merkwaardig, want naar aanleiding van het concert kun je daar moeilijk conclusies uit trekken. Stel je eens voor dat je een concert had van Mamma Mia met alleen de nummers en iemand die in grote lijnen het verhaal verteld. Zou je op basis daarvan denken dat het ooit een succes kan worden? Nee, hoogst waarschijnlijk niet.
Daarbij komt dat New York een lastige theaterstad is, een cynische theaterstad vooral. Vandaar dat producties waarvan men niet zeker is van de reacties van pers en publiek worden uitgetest ‘out of town’. Dat wordt gedaan om de show te stroomlijnen en vooral om word of mouth te creëren. Dat is ook gebeurd met Mamma Mia. Aangezien de producers niet zeker waren van het succes in New York is Mamma Mia eerst een half jaar op tournee gegaan door Amerika, met als resultaat een criticproof en partyproof productie die bijna niet kon mislukken.
Met Kristina doen ze precies hetzelfde. Het concert in New York deze week was vooral bedoeld om de Engelse vertaling uit te testen en om te kijken of de muziek de New Yorkers en dan met name de producenten aanspreekt. Vorig jaar zijn er al diverse workshops in New York gehouden waar het verhaal verder is gestroomlijnd en waar de heren een hoop hebben geleerd. Onder andere dat de show te lang was.
Vooral dat laatste element zal afgelopen week zijn bevestigd evenals het feit dat het verhaal van Kristina wat erg tragisch en somber is, nog bijgeschaafd moet worden. Daarvoor hebben Bjorn en Benny inmiddels ook een ervaren Amerikaanse scirptschrijver ingehuurd. Het is in mijn ogen betrekkelijk eenvoudig om het publiek ondanks 3 uur dramatiek met veel leed toch met een positief gevoel naar buiten te sturen. Het verhaal gaat tenslotte over het diepste wezen van Amerika.
Al met al waren de reacties op de concerten niet slecht. Natuurlijk waren er de nodige mensen die het ‘niets’ vonden. Maar dat is bijna altijd zo. Zo’n eerste productie trekt altijd mensen die er een sport van maken om negatief te reageren op iets nieuws, zeker als het uit het buitenland komt. En al helemaal als het een buitenlands product betreft dat handelt over het diepste wezen van Amerika. Dat is immers typisch New Yorks. Als de show dan toch een succes wordt dan zijn ze de eerste om zo’n show te omarmen.
De recensies waren over het algemeen positief. Als ze negatieve elementen hadden, dan sloegen die vooral op het verhaal en de kans op succes op broadway. Maar zoals hierboven al heb betoogd is dat niet juist op basis van een concert. Hier zijn de workshops vorig jaar voor gebruikt. Overigens de echt belangrijke recensies, zoals die van The New York Times, waren erg enthousiast!
De cd komt als het goed is nog voor kerst uit dus dan kunnen wij met zijn allen de teksten gaan beoordelen. Wat ik er tot dusver van gehoord heb is de vertaling krachtig en in lijn met de poëtische kracht van het origineel.
Kristina is een van mijn beste musical ervaringen ooit. Ik heb vier uur in een theaterzaal gezeten en die vier uuur vlogen om. En hoewel ik er geen woord van verstond kon ik het verhaal dankzij de krachtige muziek en de fantastische regie moeiteloos volgen. Ik hoop dat ze het voor elkaar krijgen om een productie in New York van de grond te krijgen.
Ik heb het concert in New York helaas moeten missen, de theatervoorstelling ga ik zeker niet missen.