Pip Utton speelt ‘Jeff Wayne’s musical version of War of the Worlds’
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Pip Utton komt opnieuw met vier one-man shows naar Nederland

Brits acteur Pip Utton speelt ‘Jeff Wayne’s musical version of War of the Worlds’

Op 17 februari 2010 speelt de briljante Britse acteur Pip Utton voor het eerst zijn one-man show ‘War of the Worlds’ in de Nederlandse theaters. Dit nieuwe stuk, dat in augustus 2008 zijn wereldpremière beleefde in Edinburgh, is geïnspireerd op H.G. Wells ‘The War of the Worlds’ dat als hoorspel in 1938 een golf van paniek veroorzaakte.
Naast zijn nieuwe show ‘War of the Worlds’ kruipt Pip Utton dit jaar opnieuw in de huid van Adolf Hitler in het controversiële stuk ‘Adolf’, is hij te zien als de oude Charlie Chaplin in het stuk ‘Chaplin’ en gunt hij ons een kijkje in het leven van de excentrieke schilder Francis Bacon. Pip Utton is vanaf 17 februari 2010 tot en met 3 april 2010 te zien in de Nederlandse theaters.

Pip Utton
Pip Utton begon op late leeftijd met acteren. Twaalf jaar geleden schreef hij met zijn goede vriend Jeremy Towler een stuk waarmee zij het Edinburgh Fringe Festival wilden bestormen. Helaas pakte dit niet zo goed uit waardoor Pip genoodzaakt was zijn ‘gewone’ baan aan te houden. Een jaar later behaalde hij zijn eerste grote succes met het toneelstuk ‘Hancock’s Last Half Hour’ waarvoor hij enkel en alleen lovende recensies ontving. Hij kon zijn baan opgeven! Twee jaar later produceerde, en speelde, hij in ‘Adolf’ een stuk over Adolf Hitler. Hierna volgden succesvolle producties over o.a. Roy Orbison, Francis Bacon en Charlie Chaplin.

Adolf
Pip Utton staat in ‘Adolf’ te agiteren als de Führer zelf. Het verhaal speelt in de bunker van Hitler in Berlijn anno 1945. Hij gaat tekeer tegen zijn generaals, die zijn oorlog hebben verloren. In zijn paranoïde tirade legt Adolf Hitler de wortels van het fascisme bloot. Dan, plotseling, staan we in een doodgewone pub anno nu. Een man draaft door over de toestand in de wereld en in het land: de liberale asielwetgeving, al die zwarten op straat, de moslims, de Joden en de Palestijnen. Een gewone man, net zo als u en ik?
“Na een uurtje duizelt het. Pip Utton heeft een knal van jewelste uitgedeeld. Bloedlink, maar meestelijk theater” schreef de Volkskrant .

Bacon
Pip Utton brengt een van de belangrijkste schilders van Engeland, Francis Bacon (1909-1992) tot leven in het toneelstuk ‘Bacon’. Bacons extravagante levensstijl sprak veel mensen tot de verbeelding. Maar hij schonk de wereld ook de meest fantastische schilderijen. Hoewel die mening niet door iedereen gedeeld wordt. “That horrible man who paints those dreadful pictures”, was de reactie van Margaret Thatcher op de opmerking dat Bacon de grootste Britse schilder aller tijden was.

Chaplin
Charlie Chaplin maakte op 25 jarige leeftijd al zijn eerste film. Binnen een paar jaar werd hij een van de beroemdste en best betaalde acteurs in de wereld. Tot aan zijn dood in 1977 maakte hij aan één stuk door films, waarin hij niet alleen acteerde maar ze ook zelf schreef, regisseerde, produceerde en zelfs de muziek componeerde.
Een behoorlijk deel van zijn leven bracht hij door in Amerika, maar in 1949 werd hij beschuldigd van verraad en in 1952 werd hij ‘gedeporteerd’ naar Engeland. Chaplin werd een slachtoffer van de heksenjacht op communisten. Hij leidde geen buitengewoon vrolijk leven, maar slaagde er als geen ander in de wereld aan het lachen te krijgen.

War of the Worlds
‘War of the Worlds’ is geïnspireerd op H.G. Wells hoorspel dat in 1938 een golf van paniek veroorzaakte. In dit stuk bevinden we ons op een belangrijk en mogelijk keerpunt in de wereldgeschiedenis. De wereld is haar ondergang nabij met een invasie van Marsbewoners. We hebben geen keuze meer en moeten ons verdedigen. Als we niet meer in staat zijn om onze tegenstanders met woorden tot rede te brengen, dan kunnen we niet anders dan het zwaard ter hand nemen.

Meer informatie
Voor de complete speellijsten en meer informatie over deze briljante acteur kunt u kijken op http://www.ruuddegraaf.nl of www.pip-utton.com

  [ # 1 ] 22 February 2010 04:48 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Ik heb War of the Worlds woensdag gezien in Arnhem. Ik had het verhaal en de muziek nog nooit eerder gehoord. Utton vertelde erg goed maar hij zong nogal vals. Daarom was het erg jammer als hij ging zingen; soms zat ik helemaal gespannen af te wachten wat er nu in het verhaal zou gebeuren en dat werd dan doorbroken door het zingen. De liedjes hadden er dus wat mij betreft uit gekund. Het verhaal miste soms wat vaart, maar dat komt denk ik omdat het al oud is. Ik vond dat niet zo’n probleem. Zijn er meer mensen die deze voorstelling gezien hebben?