Ik heb ook gisteren de voorstelling gezien en blijkbaar scoren dit soort biografische musicals nog steeds gezien de uitverkochte kleine zaal in het Chassé.
Ik vond Renée van Wegberg simpelweg subliem als Liesbeth List. Al vanaf de eerste scène werd ik door haar vertolking gegrepen. Haar bewegingen, de mimiek, het timbre van haar stem komt allemaal erg dichtbij de werkelijke Liesbeth. En of ze nu de jonge of de wat oudere List vertolkt het kost haar schijnbaar geen enkele moeite. Petje af ! Michael Konings als Ramses toont in stem misschien wat minder gelijkenis met de echte Shaffy maar weet de vrijgevochtenheid van zijn karakter wel treffend te verbeelden.
Qua muziek valt er uiteraard ook heel veel te genieten. Prima vertolkt door een combo van drie muzikanten en daarnaast Job Greuter die behalve ensemble ook de cellist is. Voor mij waren de hoogtepunten zeker ‘Laat Me’ als duet tussen Robert Braaksma en Ramses en ‘De Verzoening’ wat prachtig vertolkt werd. Heerlijk ook om al die klassiekers als de ‘Shaffy Cantate’ en ‘Pastorale’ in deze setting te genieten.
Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat gezien het boeiende levensverhaal van Liesbeth List er een veel betere en meer coherente voorstelling had gestaan als er een sterker script was geweest. Hoewel de structuur waarin het verhaal gegoten is zeker interessant is, voelde het voor mij te veel en te vaak als los zand. Sommige gebeurtenissen worden wel aangestipt maar verder niet of te weinig uitgewerkt. Ook begreep ik de toevoeging van het karakter van Frank Govers niet behalve dat het zorgt voor wat ‘comic relief’ in een anders vrij zwaarmoedig verhaal, al was dat wat mij betreft niet altijd even geslaagd. Sommige andere scènes waren ook vrij tenenkrommend zoals ‘Victoria’ waarmee de tweede akte opent of het gedoe met die lappen ook ergens na de pauze. Ook de toevoeging van Whitney Houston in het verhaal voelde voor mij vrij overbodig.
Het toneelbeeld was simpel maar effectief, de belichting prachtig evenals de kostuums en de creaties voor Liesbeth List.
Niet alles kan perfect zijn, ik heb een mooie avond gehad en alleen al de geweldige prestatie van Renée van Wegberg is de toegangsprijs dubbel en dwars waard.