Ik en Les Mis zijn al oude vrienden. We leerden elkaar kennen in Londen, en ik zag m’n maatje al zo vaak dat ik niet meer durf na te tellen hoeveel geld ik intussen aan tickets al kwijt ben. Ik heb zelfs musicalgod Colm Wilkinson aan het werk gezien als Jean Valjean, wat dan ook helaas meteen wat zegt over mijn leeftijd.
Toen de show eind jaren ‘90 de overstap maakte naar Vlaanderen, volgde ik de voorstelling intensief op. Ik herinner me nog een gesprek met regisseur Ken Caswell, die me toevertrouwde dat er naast de dirigent in de orkestbak een bordje hing met respectievelijk “Nederlands” of “Français” op, toen de cast met Hans Peter Janssens aan het roer de show in de twee landstalen bracht. Kwestie van zich niet te vergissen. Les Mis werd toen de langstlopende musical ooit vertoond in ons Vlaanderenland.
Na de veelbesproken verhuis van de Londense versie naar het Queen’s Theatre, die gepaard ging met een upgrade van de muziek en een nieuw decor, heb ik de show niet meer gezien. Ik wou de oude herinneringen bewaren in een doosje, dat enkel nog openging wanneer ik mijmerend de muziek nog eens door Spotify joeg.
Afgelopen zondag kwam aan de wapenstilstand een einde, en trok ik naar Antwerpen waar de Nederlandse cast - aangevuld met een aantal Vlamingen - de voorlopig laatste show speelde van de “nieuwe” Les Mis. De show trekt nu nog veertien dagen naar Heerlen, en werkt de lange speelperiode tenslotte af in Gent en opnieuw Antwerpen.
Voor dit laatste segment van de tour zijn een aantal castleden vervangen door Vlaamse pionnen. De Thénardiers worden perfect gespeeld door Jonas Van Geel en Goele De Raedt. Hun “Baas van ‘t hele spul” is ver-Antwerpst naar “Baas van ‘t hele kot”, maar de songtekst van de vorige Vlaamse versie is wel aangepast. Javert wordt gespeeld door Nordin De Moor. Vorig jaar was hij nog te zien in een aantal Studio 100 musicals, maakte dan een zijstapje naar chocoladeland als Willy Wonka en krijgt nu de kans om tussen zijn sterren te strálen als politieinspecteur. Ianthe Tavernier is in Vlaanderen vooral bekend als actrice in de serie De Buurtpolitie, maar kan moeiteloos de lastige rol van Eponine aan.
Zondag ging understudy Dirk van den Brand op als Jean Valjean. Wie dacht hierdoor een zwakkere hoofdrol op het podium te zien, had het mis, want hij deed het werkelijk voortreffelijk. Ook een speciale vermelding voor Mark Roy Luykx als Enjolras, wiens tonen de luidsprekers in Antwerpen op de proef stelden.
Maar is dit nu een bétere of slechtere versie dan de originele Les Mis? Geen twijfel mogelijk: dit is een prachtige upgrade. Door de projecties en de fantastisch vormgegeven scènes mis je de draaischijf eigenlijk maar op één moment: halverwege de tweede helft, bij de barricade. En als er dan toch nog één minpuntje mag gegeven worden: de verstaanbaarheid is niet al te best, en het niet meer tonen van de jaartallen en de locaties maken de musical voor een eerste kijkbeurt misschien net iets te ingewikkeld en te verwarrend. Maar voor een doorwinterde musicalfan is het genieten van begin tot eind.
Vooraan werden de eerste vier rijen van de schouwburg ingenomen door een groot orkest, dat de pannen van het dak speelde. Van zodra de eerste noten over de toeschouwers rolden, voelde ik het meteen: mijn vriend is terug. Grootster en beter dan ooit. Zonder enige twijfel de mooiste versie van Les Misérables die ik ooit zag.