De Man van La Mancha (2023 Theateralliantie)
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Huub van der Lubbe speelt Don Quichot in musical De man van La Mancha
Huub van der Lubbe speelt volgend seizoen de hoofdrol in de musical De man van La Mancha van de Theateralliantie. De musical, gebaseerd op het wereldberoemde boek van Miguel de Cervantes, vertelt het aanstekelijke verhaal over de wonderlijke wereld van idealist Don Quichot.
‘Ik zag De man van La Mancha toen ik zestien was. De beste musical die ik ooit gezien heb. Na De Dijk wilde ik iets heel anders doen. Ze belden me voor de rol van Don Quichot. Daar hoefde ik niet over na te denken: heel graag!
Gelukkig zijn er altijd enkelingen die geen genoegen nemen met de wereld zoals die is. Idealisten die zich verzetten tegen de ‘normale’ gang van zaken met alle oorlog, ellende en onrecht. Vrouwen en mannen die voor gek worden verklaard om hun schijnbaar heilloze, onrealistische missies, maar niettemin blijven strijden. En zo de wereld beter maken. Zulke Don Quichots heeft de geschiedenis nodig. Nu misschien wel harder dan ooit.’ Huub van der Lubbe

Het ritme van deze nieuwe en eigentijdse enscenering van de geliefde musicalklassieker wordt bepaald door de hartslag van de flamenco. De première van De man van La Mancha vindt plaats op zondagmiddag 17 december 2023 in DeLaMar in Amsterdam. De voorstelling gaat daarna tot en met 9 juni 2024 op tournee door heel Nederland. De kaartverkoop is vandaag gestart.

De man van La Mancha
Het verhaal van De man van La Mancha speelt zich af in een gevangenis in het Sevilla van de 16e eeuw. De Inquisitie heerst genadeloos. De dichter Cervantes wordt met zijn medewerker in de kerker geworpen tussen armlastige gevangenen, die de nieuwelingen veroordelen tot het inleveren van al zijn bezittingen. Cervantes brengt, als vorm van verdediging, het verhaal van Don Quichot tot leven: een edelman die te veel ridderromans heeft gelezen en eropuit trekt, vergezeld van zijn buurman Sancho Panza, om grootse daden te verrichten.
Don Quichot is een kind van Zuid-Europa, met een naar buiten gericht vizier, kleurrijk, expressief, ontvankelijk, een toegewijd idealist. Zijn ideaal is het voortbrengsel van zijn verstoorde verbeelding die put uit de fantasiewereld van de ridderromans. Dat is de komische zijde van het verhaal. Maar het ideaal blijft in zijn zuiverheid overeind en maakt zijn drijfveren ontroerend. Don Quichot geeft ons wellicht het inzicht dat de wereld niet alleen maar een plek is waar je nu eenmaal terecht komt, maar ook een plek die je kunt maken tot wat het is, met je eigen handen en gedachten.

Cast: Huub van der Lubbe, Dragan Bakema, Lucretia van der Vloot, Stefan Rokebrand, David van Uuden, Doris Baaten, Mees Hilhorst, Ruth Sahertian, Danny Houtkooper, Sanne Groenen, Djin Kastje, Danique Beijer, Gino Taytelbaum, Enora Oplinus e.a.
http://www.manvanlamancha.nl

Regie: Ruut Weissman
Choreografie: Pim Veulings
Muzikaal leider en arrangementen: Jeroen Sleyfer
Vertaling: Rob de Graaf
Vertaling liedteksten: Huub van der Lubbe
Decorontwerp: Marloes en Wikke
Kostuumontwerp: Sabine Snijders
Dramaturg: Cecile Brommer
Lichtontwerp: Marc Heinz
Geluidsontwerp: Maarten Houdijk
Pruiken: Cynthia van der Linden
Producent: Rosalie Mohr namens Theateralliantie
http://www.manvanlamancha.nl

Een Don Quichot die gewend is te zingen en dat kan, dat is wel al een hele vooruitgang tov de vorige versie.

Was me er niet van bewust dat Ruut Weisman weer musicals regisseerde.

  [ # 1 ] 10 May 2023 11:43 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Huub als Don Quichotte, Dragan als Sancho Panza en Lucretia als Aldonza / Dulcina.

Het wordt weer over een andere boeg gegooid (m.n. dan Lucretia uit 1968, de vorige kwam uit 1980), of het werkt?
Ik ben benieuwd maar ga zeker kijken.

Hoop op een spetterend optreden op het Musical Awards Gala binnenkort!

Kan me Marjolein nog wel herinneren op het MAG van 2008… https://www.youtube.com/watch?v=DHXjSoTnJkg
En natuurlijk in de voorstelling (ook met Milan van Weelden)

  [ # 2 ] 23 November 2023 01:22 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Huub van der Lubbe zingt ‘De Onmogelijke Droom’
- zijn eerste single na De Dijk -

AMSTERDAM – Huub van der Lubbe heeft ‘De Onmogelijke Droom’ opgenomen. De single is vanaf nu te beluisteren via Spotify.
Het lied staat centraal in de musical De man van La Mancha, waarin hij binnenkort de hoofdrol speelt.

Huub van der Lubbe zegt er zelf het volgende over:

“‘De Onmogelijke Droom’ gaat over de moed om te vechten voor wat rechtvaardig is, lief te hebben met oprechtheid en nooit op te geven, ook niet als het doel onbereikbaar lijkt.”

Vandaag is het precies 58 jaar geleden dat de musical De man van La Mancha zijn allereerste première beleefde in New York. Het centrale thema over hoop en idealisme is nog steeds actueel.

Na vier decennia stopte Huub van der Lubbe vorig jaar met De Dijk. Nu, precies een jaar na De Dijk’s laatste optreden, maakt Huub van der Lubbe zijn entree in de wereld van het musicaltheater. Op zondag 17 december a.s. gaat De man van La Mancha in première in DeLaMar in Amsterdam. In deze musical speelt hij de hoofdrol van Don Quichot, een kleurrijke en expressieve idealist, die ons leert dat je het leven niet alleen hoeft te zien zoals het is, maar ook hoe het zou kunnen zijn.

Het nummer ‘De Onmogelijke Droom’ is vanaf nu te beluisteren via Spotify.

De videoclip is te bekijken via YouTube.

Meer informatie over De man van La Mancha is te vinden via http://www.manvanlamancha.nl



De man van La Mancha met Huub van der Lubbe als Don Quichot
Van december 2023 tot en met juni 2024 te zien in:

De Meerpaal - Dronten
DeLaMar - Amsterdam
Toon Hermans Theater - Sittard
Theater Heerlen - Heerlen
Wilmink Theater - Enschede
Stadsschouwburg - Nijmegen
Theater de Vest - Alkmaar
Martiniplaza - Groningen
Chassé Theater - Breda
Amare - Den Haag
Schouwburg Het Park - Hoorn
Theater Orpheus - Apeldoorn
Parktheater - Eindnhoven
Nieuwe Luxor Theater - Rotterdam
Stadsschouwburg - Haarlem