1 of 2 |  1 2 > 
Les Miserables 20-7-08 M, Wim van den Driessche als Valjean
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Zondag 20 juli 2008 12:55
Telefoon: “Ik krijg net bevestigd, Wim van den Driessche gaat vanmiddag voor de 2e keer en voor de laatste keer op als Jean Valjean.”

Twijfel, ik heb het stuk niet lang geleden nog gezien, red ik het wel om om 14:00 uur in het Luxor te zijn? Maar ja, zo’n kans krijg je natuurlijk nooit meer! En Tim, wat ben ik je dankbaar dat je me vanmiddag gebeld hebt en ik die kans gekregen heb 😊

Ik ben niet zo van het schrijven van verslagen, anderen kunnen dat beter dan ik, maar dit is echt een uitzonderingsgeval. God mag weten waarom er besloten is om Wim van den Driessche 2 x op te laten gaan, als de understudy wel in het ensemble meedraait en de avondvoorstelling wel zal spelen, but who cares! Ik heb vanmiddag de meest geweldige voorstelling van Les Miserables gezien.

Les Miserables is nooit mijn favoriete stuk geweest, en dat zal het ook nooit worden, het is voor mijn gevoel te lang, er kan best hier en daar wat uit, maar het blijft een klassieker en het perfecte voorbeeld van goed gebruik van een draaischijf, zonder al te veel zinloos gedraai. Zo en tot dusver het stuk zelf.

Wim van den Driessche als Valjean. Net als met René van Kooten verwacht je hem niet in een rol als deze, hij wordt voornamelijk als slechterik gecast. Maar net zoals René je totaal verrast doet Wim dit nog tien keer meer. Voor mij ontstijgt ie René met gemak. Hij was weliswaar niet ingespeeld, maar hij acteert zoveel beter. In René’s spel zit voor mij altijd een soort gejaagdheid, een soort haast onrustige energie. En natuurlijk dat past ook wel bij Valjean’s verleden, maar bij Wim was Valjean volwassener, rustiger, vooral bij “Wie ben Ik” doorliep hij in alle rust alle emoties van het nummer. Bij de scènes met kleine Cosette straalde hij zoveel liefde voor dat kind uit, wat ik totaal niet verwacht had. “Breng hem Thuis” was heel zacht en ingetogen, maar wel zuiver. Ik vind dit nummer voor René altijd een dieptepunt doordat ik zijn falset niet bij zijn stem vind passen, maar bij Wim klopt het. Het ouder worden en de sterfscène verliep rustig, hier en daar wel met een miniem tekstfoutje, maar vooral geloofwaardig.

René is echt fantastisch als Valjean, maar Wim gaat daar nog een stap (of 2) over heen.

Guido Gottenbos groeit steeds meer in zijn rol als Javert. Hij heeft zijn leeftijd en dus levenservaring niet mee voor Javert, maar per keer wordt hij beter en wat kan hij zingen!

Remko Harms had vandaag zijn eerste voorstelling als Marius, een hoog schattigheidsgehalte, heel lief naar Eponine vlak voor “Mijn Hart zingt ’t uit” en in “Regen maakt de Velden Groen”. Ik denk dat ik Pieter van Nieuwenhuyze als voorkeur heb voor Marius, maar dat ligt deels aan zijn uiterlijk (ik vind donker haar beter passen bij Marius dan blond 😉 en dat hij ingespeeld was toen ik hem zag.

Freek Bartels als Enjolras. De laatste keer dat ik de show zag, was de eerste voorstelling van Rutger Bulsing, en die is minder charismatisch dan Freek. Maar Rutger is meer de gedreven student, die werkelijk gelooft dat de zaak waarvoor hij vecht de goede is. Freek mist voor mijn gevoel vaak een richting of een doel om voor te strijden.

Verder opvallende dingen? Nurlaila was heerlijk ingetogen als Fantine, Carlo had vandaag een verhouding van 65% Thenardier en 35% Carlo, wat natuurlijk nog steeds hoog boven verwachting ligt. Enzo fantastisch als Gavroche en Gaby een geweldig goede kleine Eponine, wat toch eigenlijk een rol is die je niet opvalt, maar dit is voor het eerst dat ik in de pauze ben gaan kijken wie dit meisje precies was.

Wat opmerkelijk was, de afgelopen voorstellingen die ik zag, waren nogal onrustig in het ensemble, en ik ging er vanuit dat het kwam doordat er nogal wat understudies voor het eerst opgingen, maar vandaag was dat ook het geval, en verliep de voorstelling vloeiend, zonder routinematig aan te voelen.

Oh ja, en Björn Dobbelaere als dirigent. Men kan echt niets meer van voorstelling van Les Miserables verlangen.

  [ # 1 ] 20 July 2008 06:49 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  278
Geregistreerd  2008-06-30

Leuk verslag. Al zie ik liever Tony in de rol van JVJ denk ik.

   Handtekening   

If, someone like you, found someone like me, then suddenly, nothing would ever be the same.

  [ # 2 ] 20 July 2008 06:51 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  106
Geregistreerd  2007-12-04

-

[ Gewijzigd: 20 March 2010 06:52 PM by Myrthe. ]
  [ # 3 ] 20 July 2008 07:19 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Als ik dit lees baal ik dat ik niet geweest ben.
Goed verslag! 😄

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 4 ] 20 July 2008 07:24 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  100
Geregistreerd  2008-03-10

Ik was er ook bij vanmiddag.
Ik ben het deels met je eens.
Wim was inderdaad geweldig als JVJ ( gaat hij echt niet meer op?? Wat raar om iemand zo’n rol in te laten studeren voor 2 keer?!) Hij kreeg dan ook een zeer verdiend (luid) applaus!!
Ik moest wel even wennen. Hoe raar moet het voor Wim zelf wel niet zijn??
Hij zette een hele gevoelige, lieve JVJ neer en qua zang is hij ook super. Hij was zo lief met de kleine Cosette en de scene met Marius waarna hij vertrekt was zeer emotioneel.
Toch heeft Rene mijn voorkeur als JVJ, kwestie van smaak. Zijn stem raakt mij meer dan die van Wim.

Rutger vond ik een hele lieve Marius (ook even wennen: een blonde Marius) en een leuke jongen om te zien 😉
Hij zette één of twee keer te vroeg in bij een lied, maar dat viel niet echt op. Waarschijnlijk een beetje zenuwachtig, en zo gek is dat niet vind ik.

Nog even een groot compliment voor de kinderen, en dan vooral Gavroche: WOW wat was hij goed!!!
Dit was zeker één van de beste shows die ik heb gezien van les Misérables 📣

  [ # 5 ] 20 July 2008 07:33 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Je bedoeld zeker Remko als Marius, Li?  😉  (Rutger is us Enjolras)

Ik vind het ook heel jammer dat ik niet geweest ben, maar ik wilde mijn portomonnee geen pijn doen, en de logeplaatsen waren uitverkocht…
Remko zie ik vast nog wel eens als Marius, en ik hoop dat er nog een kans komt om Wim als JVJ te zien.

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 6 ] 20 July 2008 08:11 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  914
Geregistreerd  2008-04-28

Ik was er ook vanmiddag. Ik vond Wim erg goed spelen, er straalt een bepaalde kracht van die man af. Positief dus, al was ik ook wel erg nieuwsgierig naar René. Remko vond ik qua stemgeluid erg goed en mooi, maar ik vind het nog wel een beetje een broekie 📣 en Gavroche maakte op mij enorme indruk!

   Handtekening   

Geen wetten, geen grenzen, geen compromis (© The Wild Party)
Ik wou dat ik één keer in jouw ziel kon kijken (© Passion)
Maar in uw rol geeft u voor ons de richting aan (© Evita)

  [ # 7 ] 21 July 2008 11:02 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  795
Geregistreerd  2007-09-06

Leuke verslagen!
Ik baal ook een beetje dat ik niet geweest ben, had ook graag Remko als Marius gezien (Ik heb 2x Pieter gezien) en Wim als JVJ is zo te lezen heel interessant geweest, maar ik had hetzelfde probleem als Esmeralda 😉.

   Handtekening   

Life is what you make it 😉

  [ # 8 ] 21 July 2008 11:39 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  743
Geregistreerd  2005-11-29

Mooi dat je de kans hebt gehad het te zien, Klaske!!
Ik heb ervan genoten - maar zoals ik al zei (en nog vaak zal herhalen) - Remko als Marius was het wachten meer dan waard. Daarbij, was ik eerder gegaan, zat de kans er in dat ik er gisteren niet was, en ik ben erg onder de indruk van Wim. Het viel me erg op dat veel mannen op het Les Mis-podium slissen, Wim gelukkig niet.

Het was prachtig! Nog te zeer onder de indruk om een verslag te maken, maar ik kan me goed vinden in wat jij schrijft, dankjewel dus!

   Handtekening   

Groetjes, Gaby
I’m really easy to get along with, once you learn to see things MY WAY!!

  [ # 9 ] 21 July 2008 01:45 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Klaske - 20 July 2008 06:37 PM

Zondag 20 juli 2008 12:55
Telefoon: “Ik krijg net bevestigd, Wim van den Driessche gaat vanmiddag voor de 2e keer en voor de laatste keer op als Jean Valjean.”.

Wat een bizar verhaal. Niet dat ik Wim slecht vind of hem geen JVJ zie spelen, maar waarom iemand die zelf al een behoorlijk pittige rol heeft voor 2 voorstellingen deze rol laten leren. Snap ik niks van. Er is toch ook nog een Tony Neef aangetrokken als alternate (al gaat die naar ik begrijp ook al weer zeer zelden spelen…ook vaag..maar goed) en dan is er ook nog een US in het ensemble die gewoon speelt. Ikke niet snappen. Wel leuk dat jullie het gezien hebben Klaske e.a.; dit was dus kennelijk echt een één(-cq.twee)malig gebeuren.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 10 ] 21 July 2008 04:23 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Tony schijnt op vakantie te zijn.
René had andere verplichtingen.
Het enige wat ik me kan indenken na de verhalen over Richard te hebben gehoord, dat hij geen twee shows op één dag Valjean kan spelen.

  [ # 11 ] 21 July 2008 04:53 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  100
Geregistreerd  2008-03-10

Scarletwoman - 20 July 2008 07:33 PM

Je bedoeld zeker Remko als Marius, Li?  😉  (Rutger is us Enjolras)

ja die bedoelde ik :vaag:  ik wist het even niet meer. Allebei met een R..Foutje!! Had het programmaboek even niet in de buurt…. Mening blijft hetzelfde 😉

  [ # 12 ] 21 July 2008 06:36 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  36
Geregistreerd  2008-05-07

Leuk verslag! Had er graag bij willen zijn 😊 Jammer dat Wim het niet vaker doet

  [ # 13 ] 21 July 2008 09:23 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  61
Geregistreerd  2006-06-14

Ik verwacht wel dat WIm nog vaker op mag hoor! Het was steengoed!

  [ # 14 ] 21 July 2008 10:03 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Wim zal ook nog wel eens opgaan maar ik denk niet zo heel vaak nu Tony alternate is. Maar goed, 1 griepvierusje kan vreemde en leuke castwissels geven. Niet dat ik de cast een griepvirus gun natuurlijk maar jullie snappen wel wat ik bedoel. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze al dat repeteren voor maar 2 voorstellingen doen….

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 15 ] 21 July 2008 11:18 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2007-09-15

Klaske - 21 July 2008 04:23 PM

Tony schijnt op vakantie te zijn.

Jap, dat klopt. Tony was gisteren nog op vakantie en Rene is sinds zaterdag op vakantie. Richard is nog niet zo fit en Dirk schijnt nog te repeteren voor de rol 😉

   Handtekening   

Officiele Fansite: http://www.suzan-seegers.net

]Officiele Fansite: http://www.willemijn-verkaik.com

 1 2 > 
1 of 2