1 of 2 |  1 2 > 
Opnieuw Les Mis - interessante verbeteringen gezien!
change_status
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

Op donderdag 4 december kreeg ik zomaar een Sinterklaascadeautje, nl. kaartjes voor Les Mis. Ik heb de premiere gezien in april en heb daarover een recensie geschreven. In essentie kwam het er toen op neer dat ik René van Kooten goed vond, Wim vandenDriessche niet zo geweldig als Javert en bovendien zong hij vals, Nurlaila raakte kant noch wal met veel te veel kracht in zang en spel, Carlo was beter dan verwacht, Marjolein Algera prima, Suzan een vocaal drama als een overspannen Mickey Mouse en Celine was okee maar nog niet helemaal klaar. Jamai was de nieuwe belofte voor de toekomst en Freek een openbaring.
Hoe zou het nu na een aantal maanden zijn?

We kregen Wim VandenDriessche deze keer in de rol van Valjean te zien. Ook deze rol is vocaal eigenlijk wat hoog gegrepen voor hem. Hier en daar raffelt hij de tussennoten af en is dan niet op toon. Ook sommige hoge noten haalt hij niet, terwijl hij wel weer redelijk door Breng hem thuis heen komt, maar ook daar wel hier en daar vals zong. Hij maakt dat echter goed met uitstekend spel. Als acteur heeft hij een prachtige Valjean in huis. Richard Spijkers mocht de rol van Javert op zich nemen en maakte mijn avond. Eindelijk na al die jaren een Javert die Ster zong zoals ik ‘m altijd al eens had willen horen. Sowieso is hij een geweldige Javert en ik vraag me af waarom hij geen eerste cast is geworden. zo groot is de naam van Wim nu ook weer niet. De volgende bijzonder plezierige verrassing was Nurlaila die me tot tranen wist te roeren met haar Mijn Droom. Ook haar sterfscene was prachtig en zeer ontroerend. Het doet me plezier dat ze toch in staat is me ongelijk te laten hebben en te bewijzen dat ze deze rol geweldig kan spelen en zingen. Topklasse! West End niveau!
Dieter Troubleyn mocht de rol van Enjolras overnemen en kon me Freek niet laten vergeten hoe goed hij het ook deed. De gouden stem van Freek kunnen we ergens anders gaan beluisteren en ik gun hem die hoofdrol van harte!
Jamai was zoals gewoonlijk uitstekend. Manon Novak mocht de rol van Cosette spelen en liet zien hoe het moet. Mooi gezongen en mooi gespeeld. Bescheiden maar zeer effectief. Een warme Cosette. Celine was ook wat meer gegroeid in haar rol en speelde met meer gevoel dan bij de premiere. Ik vind echter dat deze rol niet helemaal haar ding is.
Marjolein Algera was net als bij de premiere prima. Gerben Grimmius mocht Thenardier doen en gaf deze rol iets interessants om naar te kijken. Als er geen groot ego in het pak zit, blijkt het een interessanter mannetje te worden. Goed werk!
De naam van de kleine Cosette van de avond ben ik vergeten maar ze verdient wel een vermelding; prachtig helder zuiver stemmetje en ook een goede interpretatie van haar liedje. die komt er wel!

Ik heb een mooi cadeautje gekregen!

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?

  [ # 1 ] 09 December 2008 08:47 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1329
Geregistreerd  2008-11-20

Ik heb Wim ook gezien als JvJ in oktober, en eerlijk gezegd vond ik hem nogal teleurstellend. Vocaal kwam was het niet goed, zat er elke keer net tegenaan.  En ik vind zijn stem en ook zijn uitstraling niet passen bij de rol.
Daarmoet ik echter wel achteraan zeggen dat ik hem als Javert briljant vind, alles klopt dan! Maar ik weetniet, hij is denk ik te scherp, te snerpend voor JvJ (weet niet zo goed hoe ik het anders uit moet leggen)
Ik had Richard Spijkers als Javert de 2e keer, vond hem prachtig zingen maar qua spel raakt hij me jammer genoeg niet.
Ik had overigens Rene al gezien als JVJ in mei en hij overtuigde me volledig!

Over Nurlaila ben ik het helemaal met je eens, die vond ik de eerste keer verschrikkelijk, en bijna een half jaar later stond ze mijn droom op een compleet andere manier te brengen. Een verademing.

Ga binnenkort weer, hoop dat ik Dieter dan kan zien als Enjolras. Mag ie een poging doen om mij Freek te laten vergeten, vrees alleen dat dit niet gaat lukken….

  [ # 2 ] 10 December 2008 12:36 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Ik heb Wim gezien als Javert en ik vond hem echt de ster (haha, flauw :p) van de voorstelling! Hij zong de liedjes zoals ze volgens mij bedoeld zijn, op de klassieke musical manier en niet te licht. Bij mij zong hij wel gewoon zuiver. Qua spel vond ik hem ook heel overtuigend, ik kan niet anders zeggen.

  [ # 3 ] 10 December 2008 01:45 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

We kregen Wim VandenDriessche deze keer in de rol van Valjean te zien. Ook deze rol is vocaal eigenlijk wat hoog gegrepen voor hem. Hier en daar raffelt hij de tussennoten af en is dan niet op toon. Ook sommige hoge noten haalt hij niet, terwijl hij wel weer redelijk door Breng hem thuis heen komt, maar ook daar wel hier en daar vals zong. Hij maakt dat echter goed met uitstekend spel. Als acteur heeft hij een prachtige Valjean in huis.

oh ik vond Wim juist GENIAAL, veel beter dan Rene (om maar niet te spreken van Tony…) Hij was toen ik ging helemaal zuiver en had geen enkel probleem met Breng hem Thuis.

  [ # 4 ] 10 December 2008 09:36 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  469
Geregistreerd  2006-03-13

Mo - 09 December 2008 11:15 AM

Op donderdag 4 december kreeg ik zomaar een Sinterklaascadeautje, nl. kaartjes voor Les Mis. Ik heb de premiere gezien in april en heb daarover een recensie geschreven. In essentie kwam het er toen op neer dat ik René van Kooten goed vond, Wim vandenDriessche niet zo geweldig als Javert en bovendien zong hij vals, Nurlaila raakte kant noch wal met veel te veel kracht in zang en spel, Carlo was beter dan verwacht, Marjolein Algera prima, Suzan een vocaal drama als een overspannen Mickey Mouse en Celine was okee maar nog niet helemaal klaar. Jamai was de nieuwe belofte voor de toekomst en Freek een openbaring.
Hoe zou het nu na een aantal maanden zijn?

Manon Novak mocht de rol van Cosette spelen en liet zien hoe het moet. Mooi gezongen en mooi gespeeld. Bescheiden maar zeer effectief. Een warme Cosette.

Ik heb een mooi cadeautje gekregen!

Mooi verslag Mo, ik vind Manon Novak ook heel erg goed in haar rol, ben het dus helemaal met je eens.

   Handtekening   

Mijn musicalsterren:
Manon Novak, Suzan Seegers
Willemijn Verkaik, Chantal Janzen
Pia Douwes, Freek Bartels, René van Wegberg

  [ # 5 ] 29 December 2008 01:25 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Mo - 09 December 2008 11:15 AM

Richard Spijkers mocht de rol van Javert op zich nemen en maakte mijn avond. Eindelijk na al die jaren een Javert die Ster zong zoals ik ‘m altijd al eens had willen horen. Sowieso is hij een geweldige Javert en ik vraag me af waarom hij geen eerste cast is geworden. zo groot is de naam van Wim nu ook weer niet.

Helemaal met je eens ! Gisteren op de valreep nog een voorstelling in het Nieuwe Luxor gezien. Prachtige plaatsen voor half geld en economische crisis of niet, de zaal zat zo goed als vol. Ook ik vond Richard Spijkers een geweldige Javert en na zijn interpretatie van ‘Ster’ was ik bijna geneigd om uit m’n stoel op te springen voor een staande ovatie.

Ook zag ik Wim Van Den Driessche voor het eerst in de hoofdrol en die een geheel eigen verrassende Valjean voor het voetlicht bracht. Vooral qua acteren was hij geweldig en wat mij betreft ongeëvenaard in zijn sterfscène. Als publiek bijna ongemakkelijk om naar te kijken omdat het zo heftig was maar het contrast was des te mooier op het moment dat hij wordt aangeraakt door de dood en met Fantine en Eponine het publiek stralend en weer sterk toezingt.

Verder zag ik gisteren Pieter Van Nieuwenhuyze voor het eerst als Marius die prachtig was in het samenspel met Eponine en Cosette en die me voor het eerst tot tranen wist te ontroeren bij zijn ‘Lege Stoelen Lege Tafels’. En Dieter Troubleyn als Enjolras die wat mij betreft overtuigender en geloofwaardiger was in zijn volwassenheid als studentenleider dan Freek Bartels.

Richard Groenendijk als Thénardier verraste me met de duistere kant van het karakter dat hij zo mooi wist te benadrukken. Ik vind het overigens opvallend dat in deze versie de Thénardiers wat minder de lachers op hun hand hebben dan in de vorige en andere versies van Les Mis die ik zag.

Céline Purcell als Eponine en Nurlaila Karim als Fantine waren ouderwets goed en het is knap om te zien hoe Karim zich deze rol helemaal eigen heeft gemaakt en een stuk beheerster speelt en zingt dan in het begin van de speelperiode.

Kortom het was weer érg genieten van Les Mis en mooi te zien dat de voorstelling nog niets aan magie heeft ingeboet. Chapeau!

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 6 ] 29 December 2008 01:47 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  330
Geregistreerd  2008-08-16

jouke - 10 December 2008 01:45 PM

We kregen Wim VandenDriessche deze keer in de rol van Valjean te zien. Ook deze rol is vocaal eigenlijk wat hoog gegrepen voor hem. Hier en daar raffelt hij de tussennoten af en is dan niet op toon. Ook sommige hoge noten haalt hij niet, terwijl hij wel weer redelijk door Breng hem thuis heen komt, maar ook daar wel hier en daar vals zong. Hij maakt dat echter goed met uitstekend spel. Als acteur heeft hij een prachtige Valjean in huis.

oh ik vond Wim juist GENIAAL, veel beter dan Rene (om maar niet te spreken van Tony…) Hij was toen ik ging helemaal zuiver en had geen enkel probleem met Breng hem Thuis.

Ooe Tony, die heb ik 1 keer gehad, en daar was ik niet echt blij mee!!!!

Verder Rene gehad, dus kan verder niks over Wim als JVJ zeggen, behalve hij als Javert geniaal is!!

  [ # 7 ] 29 December 2008 02:23 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  14
Geregistreerd  2008-12-29

ik was op 26 december ook nog een keertje geweest, nadat ik op 3 oktober voor het eerst was geweest.

Op 3 oktober was Wim van den Driessche JvJ, maar ik vond hem op die avond de minste eigenlijk… Ik ergerde me een beetje aan de behoorlijk aanwezige t’s na elk woord en vond hem een beetje een overdreven JvJ. ‘Wie ben ik’ was wel erg goed gezongen.
Op 26 december was René van Kooten JvJ en alles viel op zijn plaats. Hij speelt het goed, zowel zang als spel waren erg goed. Breng hem thuis was ook erg mooi.
Op 26 december was Wim van den Driessche ook Javert, en die rol past hem gewoon ontzettend goed! De interactie tussen hem en René van Kooten was heel erg goed zichtbaar in de ‘stoelscène’. Verder speelt hij fantastisch dat krachtige, maar ook zijn zelfmoord als hij tot inkeer komt is heel mooi. En Ster was heeeel goed!
Wat mij betreft is hij dus op zijn best als Javert.

Verder was op 3 oktober Gerben Grimmius Thénardier en op 26 december Carlo Boszhard Thénardier.
Ik weet nog wel dat de ‘rioolscene’ van Gerben Grimmius goed is bijgebleven omdat dat erg indrukwekkend was, maar ik vond Carlo Boszhard weer veel beter met ‘baas van het hele spul’. Beter verstaanbaar en ik vind hem dat grappige meer hebben.
Nurlaila Karim heb ik 2x gehad, en de tweede keer ‘schreeuwde’ ze iets minder, en dat vond ik wel fijner, omdat het dan ingetogener is. Verder speelde ze mijns inziens beide keren gewoon erg overtuigend en mooi.
Celine Purcell vind ik nou juist een typische Eponine. Ook haar had ik dus 2x, maar dat vond ik alleen maar super! Ze is erg overtuigend in haar spel en haar zang is niet overdreven, maar gewoon zoals ze zich op dat moment zou moeten voelen. Regen maakt de velden groen en heel alleen waren weer ontzettend bijzonder en mooi - en ik vind haar dus een super-eponine!

2x Jamai als Marius, en daar kan ik alleen maar blij mee zijn! Jamai is geboren voor de musical. Lege stoelen lege tafels was beide keren zo mooi dat ik natte ogen kreeg, en hij laat zowel dat kwetsbare als het sterke zien. Zijn stem is verder niet overdreven aangezet, en op de bruiloft speelde hij het boze ook erg goed.

Tot slot Dieter Troubleyn als Enjolras. Tsja… hij doet erg zijn best. Hij heeft geen sterke of erg mooie stem zoals Freek - hij moet het mijns inziens écht van zijn acteerwerk hebben. Gelukkig voor hem is dat best goed ontwikkeld. Hij staat er sterk en duidelijk voor dat hij studentenleider is. Hij weet welke zinnen hij krachtig moet aanstrepen, waardoor hij wel krachtig en als leider overkomt.
Maarja, aan Freeks optreden als studentenleider (ik ben erg blij dat ik hem op 3 oktober had) kun je ook moeilijk tippen. Kanjer van een stem en super spel.

[ Gewijzigd: 29 December 2008 02:26 PM by wemdie ]
  [ # 8 ] 29 December 2008 03:05 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Inmiddels heb ik Les Mis iets meer dan gemiddeld gezien :ohoh: en heb grote verschillen gezien tussen de verschillende voorstellingen.

Zo heb ik Tony 2x gezien en vond hem de eerste keer geweldig en de 2e keer toch duidelijk minder.

Ook heb ik Wim nu 3x als JVJ gezien en ook van hem heb ik 1 hele mooie voorstelling gezien, 1 ietsjes minder en bij 1x was hij echt heel vaak de tekst kwijt, waardoor hij à³f te laat begon te zingen à³f de tekst van Javert zong à³f improviseerde… Dit was jammer, maar waarschijnlijk bij niet veel bezoekers opgevallen.
Hij speelde sowieso verder geweldig!

De laatste keer zag ik René weer in de rol en dat is voor mij toch Dé JVJ!!
Ik heb René nu dus… zo’n 12x als JVJ gezien en eigenlijk maar 1x IETSJES minder en verder altijd even geweldig!!

Je hebt hier natuurlijk met mensen te maken en die hebben allemaal wel eens hun dag niet.
Dus ga je toevallig die ene keer dat iemand ff z’n avond/middag niet heeft, dan heb je echt pech!

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 9 ] 29 December 2008 03:18 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  517
Geregistreerd  2007-04-04

MoNieky - 29 December 2008 03:05 PM

Inmiddels heb ik Les Mis iets meer dan gemiddeld gezien :ohoh: en heb grote verschillen gezien tussen de verschillende voorstellingen.

Zo heb ik Tony 2x gezien en vond hem de eerste keer geweldig en de 2e keer toch duidelijk minder.

Ook heb ik Wim nu 3x als JVJ gezien en ook van hem heb ik 1 hele mooie voorstelling gezien, 1 ietsjes minder en bij 1x was hij echt heel vaak de tekst kwijt, waardoor hij à³f te laat begon te zingen à³f de tekst van Javert zong à³f improviseerde… Dit was jammer, maar waarschijnlijk bij niet veel bezoekers opgevallen.
Hij speelde sowieso verder geweldig!

De laatste keer zag ik René weer in de rol en dat is voor mij toch Dé JVJ!!
Ik heb René nu dus… zo’n 12x als JVJ gezien en eigenlijk maar 1x IETSJES minder en verder altijd even geweldig!!

Je hebt hier natuurlijk met mensen te maken en die hebben allemaal wel eens hun dag niet.
Dus ga je toevallig die ene keer dat iemand ff z’n avond/middag niet heeft, dan heb je echt pech!

17 keer Les Mis.. Waar staat jouw geldboompje??

  [ # 10 ] 29 December 2008 04:44 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  35
Geregistreerd  2008-11-19

Ik vond juist wim heel erg tegenvallen.. Als ik de cd luister sla ik zijn nummer (ster) altijd over omdat ik het niet mooi vind.. terwijl als ik de engelse luister ik ‘ster’ echt eeen heel mooi nummer vind.

  [ # 11 ] 29 December 2008 04:46 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

carolienelske - 29 December 2008 03:18 PM
MoNieky - 29 December 2008 03:05 PM

Inmiddels heb ik Les Mis iets meer dan gemiddeld gezien :ohoh: en heb grote verschillen gezien tussen de verschillende voorstellingen.

Zo heb ik Tony 2x gezien en vond hem de eerste keer geweldig en de 2e keer toch duidelijk minder.

Ook heb ik Wim nu 3x als JVJ gezien en ook van hem heb ik 1 hele mooie voorstelling gezien, 1 ietsjes minder en bij 1x was hij echt heel vaak de tekst kwijt, waardoor hij à³f te laat begon te zingen à³f de tekst van Javert zong à³f improviseerde… Dit was jammer, maar waarschijnlijk bij niet veel bezoekers opgevallen.
Hij speelde sowieso verder geweldig!

De laatste keer zag ik René weer in de rol en dat is voor mij toch Dé JVJ!!
Ik heb René nu dus… zo’n 12x als JVJ gezien en eigenlijk maar 1x IETSJES minder en verder altijd even geweldig!!

Je hebt hier natuurlijk met mensen te maken en die hebben allemaal wel eens hun dag niet.
Dus ga je toevallig die ene keer dat iemand ff z’n avond/middag niet heeft, dan heb je echt pech!

17 keer Les Mis.. Waar staat jouw geldboompje??

Dat is nog niets… Ik ken mensen die al 35x zijn geweest :tong:
(Ik ben het niet overigens… Ik ben “maar” 14x geweest…)

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 12 ] 29 December 2008 07:14 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Volgens mij scheelt het héél veel dat jullie volgens mij veel in omgeving Rotterdam wonen. Vanuit Brabant/Limburg/Friesland ga je toch minder snel “even last minute” naar Les Mis 😛

  [ # 13 ] 29 December 2008 09:21 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  715
Geregistreerd  2008-12-10

Ja inderdaad met dat probleem zit ik ook…...
Zoals Sunset… ben ik nu 3 keer geweest maar moet ik wel 1 uur voor reizen.
Ik woon in Limburg en voor les mis ben ik bijna 3 uur onderweg om er te komen en het risico van last minute kan ik dus niet gokken….

Gelukkig komt Joseph wel hier in Venlo in het theater dus gelijk geboekt!

   Handtekening   

“Nooit een nacht alleen zijn…....”

  [ # 14 ] 29 December 2008 09:25 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

ik ben dan wel “maar” 7x naar les mis geweest (vanuit het eindhovense)

maar inderdaad ben ik wel een uurtje of 3 onderweg (heen en terug)

heb het ook twee keer gedaan met de auto en dat was ook wel redelijk relaxt een goed 1 uur en kwartiertje en ik was in rotterdam (kralingen)

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 15 ] 29 December 2008 10:08 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

IngeG - 29 December 2008 07:14 PM

Volgens mij scheelt het héél veel dat jullie volgens mij veel in omgeving Rotterdam wonen. Vanuit Brabant/Limburg/Friesland ga je toch minder snel “even last minute” naar Les Mis 😛

Ja, dat scheelt voor mij zeker! Ik woon inderdaad in Rotterdam en ben in zo’n 25 minuutjes bij het Theater.
Dus daarom ben ik ook zo vaak geweest hoor.

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

 1 2 > 
1 of 2