1 of 3 |  1 2 3 > 
Sunset Boulevard / London (verslag)
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Hier mijn (eerste van) 5 verslagen van de voorstellingen die ik afgelopen week in Londen zag. Wat mij betreft is Londen weer helemaal the place to be qua musicalgebeuren. Heb dat een aantal jaren iets minder gehad. Voor mijn gevoel is het aanbod nu weer verfrissender, gevarieerder, kwalititatief hoogstaander; kortom aantrekkelijker dan de afgelopen jaren. Ik heb in ieder geval een topweek gehad en dan heb ik nog lang niet alles gezien wat ik wilde zien.

Woensdag 4 februari: Sunset Boulevard / Comedy Theatre : 9,5

Norma Desmond : Kathryn Evans (9)
Joe Gillis: Ben Goddard (9,5)
Max von Meyerling: Dave Willits (9,5)
Betty Schaeffer: Laura-Pitt-Pulford (9)
Artie Green: Tomm Coles (8,5)
Ceil B Demille: Craig Pinder (7)
Director: Craig Revel Horwood (9,5)

Ik kan niet anders dan deze productie vergelijken met mijn 2 recenten bezoeken aan de Nederlandse versie en een vijftal bezoeken aan het Londense orgineel. Er is me door deze Londense versie in ieder geval één ding duidelijk geworden: de huidige Nederlandse versie is op vrijwel alle fronten vlees noch vis. De oorspronkelijke (londense) versie was vlees: alles aan die versie was big / over the top ...noem het maar op en dat werkte. Deze productie is vis: alles is klein, intiem….bijna pijnlijk puur gemaakt en…..dat werkt nog beter dan het orgineel. De Nederlandse zit er ergens tussenin en ik moet tot mijn spijt nu echt toegeven: dan blijft er van deze musical weinig over, hoe goed een Pia en Simone in potentie ook zijn als Norma.

Terug naar deze versie. Klein dus. Nauwelijks decorwisselingen en een dozijn muzikanten waar we het mee moeten doen: zowel voor de muziek als het spel. Op Norma en Max na, spelen allen spelers dus ook een instrument. Logischerwijs gaat dat musiceren en acteren niet altijd samen, wat dus inhoud dat er keuzes zijn gemaakt; soms ten faveure van de muziek, soms met de nadruk op het spel. Dit werkt fantastisch. Sunset heb ik altijd geassocieerd met Norma Desmond; het zien en beleven van deze versie doet me echter tot de conclusie komen dat het eigenlijk veel meer de Joe Gilles-show is. Het is zà­jn drama, zà­jn tragiek die verteld wordt…en Norma en haar levensverhaal spelen daar een zeer belangrijke rol in. (Nog een reden realiseer ik me nu waarom Sunset in Nl niet werkt: het verschil in intensiteit in de beleving van de rol van Joe Gilles tussen Antonie Kamerling en deze Ben Goddard is echt een verschil van dag en nacht ).

In deze versie heb ik dan ook geen last gehad van inzakkende spanningsmomenten op de momenten dat Norma niet op het toneel is. Integendeel. Ik dacht niet dat ik het ooit zou zeggen, maar: mijn Sunset-braaknummer: het duet tussen Joe en Betty is wat mij betreft in deze versie bijvoorbeeld het absolute hoogtepunt. Bizar. Sowieso komt ook de hele 3-hoek Joe-Betty-Artie veel beter dan ooit tevoren uit de verf…en dat komt de voorstelling als geheel zeer ten goede en is wat mij betreft op het conto van deze regisseur te schrijven.
Ook het karakter van Max krijgt letterlijk en figuurlijk meer body in deze versie en wordt daarmee ook vele malen interessanter.

Door de vorm-keuze van musici-spelers komt de nadruk heel erg op het verhaal, spel, zang, en de muziek te liggen. Dat maakt de spelers per defenitie kwetsbaarder, ze hebben niet op nauwelijks licht, decor, kostuum of grote ensembles om zich achter te verbergen. Dan heb je dus topspelers nodig want anders is zo’n versie een fiasco. Die topspelers waren er; zonder uitzondering. Voor mij stal Ben Goddard als Joe de show: prachtige zangstem en een heerlijke, bijna sinistere rolinterpretatie. Super. Ook uitzonderlijk goed vond ik Dave Willits als Max en Laura Pitt-Pulford als Betty. Zij gaven hun rollen karakter en extra dimensies die ik voorheen nog niet heb gezien. Katrhyn Evans tenslotte als Norma is zeer zeer goed, vooral haar acteerprestatie. Ze heeft ook een prettige stem, maar vocaal zijn er wat mij betreft Norma’s die er net iets meer uit kunnen halen. Neemt niet weg: in deze versie, in deze bezetting is zij wellicht de perfecte Norma, juist omdat ze ruimte laat voor de anderen.

Kortom: het kan dus wel zonder mega over the top te moeten gaan. Er is van Sunset Boulevard wel degelijk een hele mooie en interessante voorstelling te maken zonder er miljoenen tegen aan te moeten gooien. Het bewijs speelt momenteel in het Comedy Theatre op West End; het tourt echter helaas niet door Nederland.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 1 ] 09 February 2009 07:10 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Wederom een mooi verslag. Sluit ook aan bij de verslagen die ik een maand geleden heb gelezen. Ben het ook eens met de kritiekpunten op de NL-versie. Erg herkenbaar!

  [ # 2 ] 09 February 2009 12:11 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ik vond de Nederlandse versie dodelijk saai, en twijfel dus heel erg of ik deze show in Londen wel moet bezoeken. Waar ik eerder had besloten dit niet te gaan doen, ga ik dat nu toch misschien weer wel doen.

  [ # 3 ] 18 February 2009 03:14 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  649
Geregistreerd  2007-10-11

^&%&#internet;.. derde (hopelijk laatste) poging..

Ik ben gisteren naar Sunset Boulevard geweest. Ik wist totaal niet wat ik kon verwachten, het enige wat ik wist was dat het over Norma Desmond ging.

De eerste 10/20 minuten was ik dus bezig met uitvogelen waar het verhaal precies over ging.
Wat verwarrend was aangezien ik dacht dat ik Norma Desmond vooral kon verwachten, en het verhaal verteld werd uit het oogpunt van Joe Gillis.

Vaak vind ik het vervelend niet ingelezen naar een voorstelling te gaan, maar bij deze voorstelling ben ik daar erg blij mee geweest. Het had voor mij zulke mooie en onverwachte wendingen. Ik zal daar verder niet echt op ingaan (spoilergevaar voor sommigen misschien)

Ben Goddard was fenominaal! Net als Kathryn Evans trouwens! Wat een goede acteurs! Ik zat echt op het puntje van mijn stoel en dat heb ik (behalve bij één NL voorstelling van Les Mis) nooit eerder gehad. De zangkwaliteiten van Kathryn zijn misschien niet de allersterkste ooit, maar de emotie die ze laat zien bij bijv. With one Look is overweldigend. Nu heb ik zelf nog niet extreem veel verschillende voorstellingen gezien, maar ik kan denk ik wel zeggen dat dit echt iets bijzonders was..

De keuze om de cast ook als orkest te laten fungeren was een hele mooie keuze. Je kon zien dat het op bepaalde stukken iets beperkte, maar vaak voegde het ook veel toe.
Het decor vond ik ook een groot plus punt. Ik heb voorstellingen gezien waar het toneel elke keer weer bleef veranderen. En dat haalt zo de vaart uit het stuk (Marguerite bijv.)  Dit decor was eenvoudig, maar werd echt perfect gebruikt. Ik vind de eenvoud bij dit stuk echt heerlijk.  Dit maakt het misschien lastiger voor een acteur omdat je nu echt alleen naar hun kijkt, maar als publiek is dit zo geweldig om te zien!

Ik ben nu zeer benieuwd naar de Nederlandse versie. Is deze nu echt zo slecht/anders vergeleken met de Londense? Ik heb de voorkeur voor Simone, aangezien ik haar stem prettiger vind dat de stem van Pia. Maar beide zullen Norma prima neerzetten. De enige waar ik mij zorgen over maak is Anthonie Kamerling. Op tv komt hij bij mij over als houten hark. Ben benieuwd hoe dit in een theater is.. Ben benieuwd als ik in mei weer terug verhuis naar Rotterdam en Last Minute naar het Nieuwe Luxor ga..

   Handtekening   

“Most people who think they are happy just haven’t thought about it enough, most people who think they are happy are actually just stupid.” (next to normal)

  [ # 4 ] 18 February 2009 09:03 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Prachtig verslag en het is bijna griezelig hoeveel van jouw mening overeenkomt met de mijne. De voorstelling heeft diepe diepe diepe indruk op me gemaakt; wat een briljante regie en wat een briljante acteurs. Ik ga over 2 weken gelukkig weer kijken, zeker om Katherine Evans te zien, die afwezig was toen ik er in Januari zat (maar wat een schitterende understudy trouwens, met te grote kostuums!).

Jeroen GA KIJKEN: de Nederlandse versie staat echt in geen vergelijking tot deze meesterlijke versie.

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 5 ] 21 February 2009 12:51 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  832
Geregistreerd  2005-10-25

Sunset Boulevard — 19 februari 2009 — Comedy Theatre

Ook ik ben afgelopen donderdag naar Sunset Boulevard geweest in het prachtige oude Comedy Theatre. Alleen dit theater is al een must see. elektriciteitsdraden lopen langs de muren en voor de wc’s moet je door de zaal heen. De kwaliteit van het licht en geluid doen overigens niet onder voor menig ander theater.

Het eerste wat me op viel was de halflege zaal. Ik begon te twijfelen aan mijn musicalkeuze, zeker omdat mijn moeder tenslotte had betaald. Mijn twijfel werd snel genoeg weggenomen.
Helaas geen programma boekje gekocht dus van veel acteurs weet ik niet de naam.

De Ouverture en “Let’s Have Lunch” laten zien wat het ensemble kunnen. Direct zie je ze spelen, zingen, dansen, en daarbij verzorgen ze ook nog eens de muzikale begeleiding. Ik heb zelf niet de Nederlandse versie gezien maar vraag me een beetje af of Antonie ook dwarsfluit en piano kan spelen. Na de “Car Chase” komt Gillis terecht bij Norma Desmond, spetterend gespeeld door Kathryn Evans. Wat een dijk van een stem heeft deze vrouw. Je gelooft haar direct. Zij à­s Norma Desmond en zij kán je alles vertellen “With One Look”. Haar stem galmt, en na haar spetterende eerste solo verdiend ze ook gelijk een overweldigend applaus. Gillis, laat zijn komisch talent geweldig blijken, laat zijn danstalent zien bij de Tango-scene gedurende “Happy New Year”, overigens wel duidelijk geleid door Kathryn, maar spetterd vocaal gezien direct aan het begin van de tweede acte, met “Sunset Boulevard”. Een prachtige uithaal aan het eind en ook hij verdiend er een sterretje bij. Max wordt geweldig neergezet en de desbetreffende man heeft ook al een dijk van een stem. Door hem praat zelfs iemand als Gillis niet makkelijk heen. Tijdens “Too much in love to care” laat Laura Pitt-Pullford ook nog zien wat ze kan behalve dwarsfluit spelen.

De laatste noten waren gespeeld. En ik sprong op, deze show was zonder twijfel een staande ovatie waard. Helaas was ik een van de enige die er zo over dacht. Waar ik bij Wicked nog wat volgelingen had achter me (anders zagen ze tenslotte niks meer)  bleef nu iedereen nog even zitten tot Norma begon te buigen. Maar alsnog bleef meer dan de helft zitten. Jammer jammer jammer.

Al met al kan ik Sunset Boulevard heel erg aan iedereen aanbevelen. De zaal is halfleeg dus als je net als wij aan het eind van de dag tickets gaat halen ben je op tijd om alsnog zeer goede plekken te hebben. En heb je voor 31 pond een geweldige avond.

Binnenkort maak ik ook nog wel een verslag van Wicked.

  [ # 6 ] 21 February 2009 01:00 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

mooi verslag; wil ook erg graag maar vrees dat er met die half volle zaal geen verlenning zal komen :(

  [ # 7 ] 21 February 2009 02:22 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik kwam op de site van de Ambassadors Theatres nog een paar mooie foto’s tegen van deze produktie. Brengt toch weer hele mooie en indrukwekkende herinneringen terug !

Kathryn Evans en Ben Goddard

Dave Willetts en Alexander Evans

Kathryn Evans en Ben Goddard

Ben Goddard en Laura Pitt-Pulford

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 8 ] 21 February 2009 03:34 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Dank je voor de foto’s brengt inderdaad goede herinneringen naar boven.
Maar je bent de mooiste vergeten 😄

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 9 ] 25 February 2009 02:16 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

toch nog een verlenning denk ik 😊
Volgens DEZE link is de show ook nog tot en met mei te zien; alleen de verkoop is nog niet gestart. Iemand een idee wanneer wel?

  [ # 10 ] 25 February 2009 02:19 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

jouke - 25 February 2009 02:16 PM

toch nog een verlenning denk ik 😊
Volgens DEZE link is de show ook nog tot en met mei te zien; alleen de verkoop is nog niet gestart. Iemand een idee wanneer wel?

Tot en met 6 juni volgens die site. Lijkt me wel betrouwbaar, want het is de site van Ticketmaster. Wil zelf eind juni gaan, dus hoop dat ie dan nog speelt.

  [ # 11 ] 25 February 2009 09:32 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Als je trouwens de code ATGHOT3 intypt als je kaarten koopt via http://www.ambassadortickets.com kun je de beste kaarten boeken voor 27.50 pond. KOOPJE!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 12 ] 25 February 2009 09:36 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

En dan ook maar meteen het (niet al te mooie) nieuwe logo van de show!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 13 ] 25 February 2009 10:25 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Auw, dat ziet er wel heel goedkoop uit.

  [ # 14 ] 28 February 2009 12:19 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  649
Geregistreerd  2007-10-11

Vanavond voor de tweede keer naar Sunset Boulevard geweest.
En hij was weer geweldig!

Ben Goddard en Katryn Evans waren goed op dreef!
Kathryn was nog sterker dan de vorige keer, en dacht dat dat bijna onmogelijk zou zijn..

Ben even de namen kwij, maar degene die Max speelt was er niet en werd gespeeld door degene die normaal Mr. DeMille speelt.
Dat was prima, al vind ik de originele beter kwa stem.. Deze max kwam ook zeeeeer nors over, en minder beschermend over Norma..

Het enige zwaar negatieve aan de voorstelling was de understudy van Mr. DeMille.. Deze was jonger dan Ben Goddard! En dat klopt ook totaal niet. Hij was ook niet goed bij stem, je kon horen dat hij echt verschrikkelijk zenuwachtig was.
Heel erg jammer, want ik vind de rol van Mr. DeMille toch wel belangrijk.

Ik denk echt dat dit een van mijn favoriete musicals gaat worden!
Ik ga snel nog eens!

   Handtekening   

“Most people who think they are happy just haven’t thought about it enough, most people who think they are happy are actually just stupid.” (next to normal)

  [ # 15 ] 05 March 2009 06:49 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Gaat die verlenging nog door? Bij Ticketmaster zijn de kaarten nog steeds niet in de verkoop en alle andere site die ik ken geven nog steeds aan dat de voorstelling tot 18 april loopt.

 1 2 3 > 
1 of 3