Lettertype
change_status
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

Klopt het dat het lettertype op Musicalworld enige tijd geleden veranderd is? (Ik gok zo ongeveer anderhalve maand geleden).
Ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar alle andere websites zien er wel gewoon goed uit. Ik had namelijk nogal eens problemen met het zogenoemde ClearType: instellingen waardoor de letters op bepaalde (LCD-)beeldschermen scherper worden. Bij mijn beeldscherm blijkbaar niet. Ik werk nu met Firefox, maar dat helpt helaas niks. Het lettertype op Musicalworld blijft vaag. Het lijkt op het lettertype Calibri (dat tegenwoordig overigens standaard ingesteld staat bij de nieuwe Microsoft Word en er bij ook vreselijk onscherp uitziet).

Moet ik iets op de een of andere manier instellen of heb ik het maar met de ‘hoofdpijn-letters’ ( :tong: ) te doen?

  [ # 1 ] 08 May 2009 07:53 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2391
Geregistreerd  2003-12-22

Er is niets verandert aan het lettertype op Musicalworld, het zou er als volgt moeten uitzien:

De lettertypes die staan ingesteld zijn op volgorde van aanwezigheid op jouw computer:
1. Segoe UI
2. Verdana
3. Arial
4. Tahoma
5. “Lucida Grande”
6. Helvetica
7. sans-serif

Heb je een heel ander lettertype, of een “vaag” lettertype dan kun je in Firefox instellen wat jouw favoriete standaard lettertype is en dan overschrijft hij de lettertypes die websites kiezen.

   Handtekening   

Turbo! Turbo!

  [ # 2 ] 08 May 2009 01:31 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

Ronny - 08 May 2009 07:53 AM


De lettertypes die staan ingesteld zijn op volgorde van aanwezigheid op jouw computer:
1. Segoe UI
2. Verdana
3. Arial
4. Tahoma
5. “Lucida Grande”
6. Helvetica
7. sans-serif

Wat bedoel je daar precies mee?  :ohoh: En hoe weet je dat?

Ronny - 08 May 2009 07:53 AM


Heb je een heel ander lettertype, of een “vaag” lettertype dan kun je in Firefox instellen wat jouw favoriete standaard lettertype is en dan overschrijft hij de lettertypes die websites kiezen.

Weet je misschien waar je dat kan instellen?

  [ # 3 ] 08 May 2009 06:43 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2391
Geregistreerd  2003-12-22

Sndr - 08 May 2009 01:31 PM
Ronny - 08 May 2009 07:53 AM


De lettertypes die staan ingesteld zijn op volgorde van aanwezigheid op jouw computer:
1. Segoe UI
2. Verdana
3. Arial
4. Tahoma
5. “Lucida Grande”
6. Helvetica
7. sans-serif

Wat bedoel je daar precies mee?  :ohoh: En hoe weet je dat?

Ok, even een iets uitgebreidere toelichting:
Als website, moet je een bepaald lettertype kiezen om de teksten weer te geven. Omdat je als website nooit kunt weten welke lettertypes een bezoeker heeft, geef je een set aan lettertypen op waarvan je als website-bouwer vindt dat die het best bij je website past.
Voor Musicalworld hebben we bovenstaande volgorde gekozen. Als een gebruiker niet lettertype Segoe UI op zijn computer heeft staan, dan zeggen we tegen de computer om gebruik te maken van Verdana. Heeft de gebruiker dat ook niet, dan wordt de volgende in het lijstje afgewerkt, etc.

De kans is natuurlijk aanwezig dat je Segoe UI niet op je computer hebt staan, maar de kans dat je Verdana niet hebt is al vele malen kleiner. Zeker als je net als de meeste Windows XP op je computer hebt staan. Naar alle waarschijnlijkheid is dat het lettertype dat jij ook zou moeten zien en dus niet een “vaag” lettertype.

Sndr - 08 May 2009 01:31 PM
Ronny - 08 May 2009 07:53 AM


Heb je een heel ander lettertype, of een “vaag” lettertype dan kun je in Firefox instellen wat jouw favoriete standaard lettertype is en dan overschrijft hij de lettertypes die websites kiezen.

Weet je misschien waar je dat kan instellen?

Als je in Firefox klikt op “Extra” en vervolgens op “Inhoud” zie je daar een kopje “Lettertypen en Kleuren”. Door op geavanceerd te klikken kun je precies instellen hoe je je lettertype wilt. Mijn advies is echter om hier zoveel mogelijk vanaf te blijven tenzij je daar echt een heel raar lettertype hebt staan.

De belangrijkste instelling is waarschijnlijk het vinkje dat je kunt zetten bij “Pagina’s toestaan om hun eigen lettertype te kiezen [..]”. Als je geen visuele beperking hebt (waardoor je bijvoorbeeld een heel groot lettertype nodig hebt, of een sterk contrast, is het beter om pagina’s dit inderdaad toe te laten staan (dus vinkje aanzetten!). In het geval van Musicalworld zou je de site dan namelijk met Segoe UI of Verdana kunnen lezen. Kies je ervoor om dit uit te vinken en als lettertype “Comic Sans” te kiezen, dan zijn echt alle teksten zo.

Ik hoop dat het zo al een stuk duidelijker is geworden…

   Handtekening   

Turbo! Turbo!

  [ # 4 ] 08 May 2009 07:14 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

Hartstikke bedankt voor de uitleg!

Segoe UI blijkt dus inderdaad het ‘vervelende’ ClearType lettertype te zijn. Dus ik ga voortaan op musicalworld.nl het vakje “Pagina’s toestaan om hun eigen lettertype te kiezen” maar niet aanvinken… 😉

  [ # 5 ] 08 May 2009 09:47 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik heb ook ‘rare lettertjes’; anders in elk geval dan het voorbeeld van Ronny geeft.
Ik wilde een plaatje als voorbeeld posten, maar kan geen jpeg-bestanden meer opslaan (btw: heeft iemand nog een goede betrouwbare link voor een paint/ photo editor programma te downloaden?). Ik heb een klein soort vage letter die nog het meest lijkt op New Century Schoolbook (edit: het is Segoe UI). Niet irritant, maar wist niet dat het ook anders kon. De tips voor Firefox werken niet bij Explorer.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?