3 of 4 |  < 1 2 3 4 > 
De Vliegende Hollander is opnieuw in Zoetermeer te zien
  [ # 31 ] 17 June 2009 09:32 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

het is jammer dat ik morgen iets heb anders was ik gekomen

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 32 ] 21 June 2009 02:22 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

appeltjesappeltje - 17 June 2009 05:47 PM
Klaske - 17 June 2009 11:14 AM

Heel even een reactie dan. Een aantal dingen zijn al in de recensie van Tim naar voren gehaald. Het is geweldig om te zien dat zo goed als iedereen in vijf jaar tijd zo vooruit is gegaan. Niet alleen de meeste spelers, maar ook Sebastiaan Smits als regisseur.

5 jaar geleden was de voorstelling aanleiding tot een grote discussie over de inhoud van het stuk op musicalfan.net. Een van de zaken die naar voren kwam was dat het verhaal op sommige punten onduidelijk was. Door toevoegingen van Leven in Onzekerheid en De Vraag is Gesteld, wordt de oorsprong van de zoektocht absluut duidelijker. Helaas is niet elke toevoeging een meerwaarde, wat Tim al zei, songs / scènes die meerdere keer hetzelfde vertellen etc. Daarnaast kent het script nog steeds genoeg kleine dingen die de vorige keer rammelden en dat nu nog steeds doen, zelfde met de kostuums. In beide gevallen, historisch correct is leuk, maar wees of consequent of kies voor artistieke vrijheid.

Maar ondanks dat, is De Vliegende Hollander van Greg & Baud een heerlijke voorstelling die het waard is gezien te worden. Ik zou eigenlijk mensen aanraden om twee keer te gaan, doordat met Milan of Gijs als Van den Decken er twee verschillende voorstellingen te zien zijn. Als je maar één voorstelling kan zien, zou ik voor een voorstelling met Milan gaan. Hoewel ik Gijs zijn interpretatie van Van den Decken zeker niet slecht of verkeerd vind, is de voorstelling door Milan’s interpretatie beter in balans, zeker waar het om het effect van zijn spel op de andere acteurs gaat.

Maar Gijs had bijna niet gerepeteerd en Milan wel. 😛
Al vind ik het ook geen straf om nog een keer te ‘moeten’ om Milan te zien, hihi.

Ja, ik weet dat hij bijna niet gerepeteerd had. Ik bedoelde alleen niet, niet ingespeeld zijn. Dat is bijna nooit iemand bij een eerste try-out. Wat ik bedoelde is dat je m.i. niet bij een repetitie aanwezig hoeft te zijn om je eigen interpretatie van een personage door te krijgen. Al ga ik er eerlijk gezegd wel vanuit dat het makkelijker is, als je je tegenspelers ziet tijdens het repetitieproces, aan de andere kant we hebben het over iemand die de rol voor de derde keer nu speelt.

Maar goed, misschien was het inderdaad een te kort aan repetitietijd, ik had nog wel het plan om Gijs nog een keer te zien. Wie weet wat er dan te zien is. Misschien een derde verschillende voorstelling? 😊

  [ # 33 ] 21 June 2009 04:01 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Ik ga vrijdag weer, met Trudy die ook afgelopen woensdag is meegeweest naar Heart & Music (wij…jij, Veertje, Monieky waren er dinsdag). Vrijdag speelt Milan weer. Alleen voor het verschil zou je Gijs een keer moet zien…even speelschema erbij halen…dat zou dan a.s. donderdag of zaterdagavond worden!

  [ # 34 ] 22 June 2009 11:13 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Een mooie en wat trage productie. Gisteren weer geweest en voor een groot deel andere mensen op de rollen gezien. Je merkt dan wel hoe snel je went (na 2X) aan de eerdere cast, waardoor het even duurt voordat de anderen overtuigen. Toch zijn ook verreweg de meeste even goed.

Waar er vergelijkingsmateriaal was viel wel op dat de stemmen wel wat minder waren. Gelukkig hebben ze nu een paar dagen om de stem weer wat tot rust te laten komen. Zeker Jeffrey, die alle voorstellingen de hoofdrol speelt, verdient nog steeds alle lof; hij maakt van de “eeuwige jankerd” toch een sympathieke jongen, ook al bleken de vocale uitdagingen die tijdens de premiere (en try out) wel goed gingen nu een stap te ver.


Maar toch nog even terug naar de zeven hoofdzonden die aan de body-count zouden kunnen worden toegekend. Ik zit toch met de vraag wat bij wie hoort:

[SPOILER ALERT]
Uitgaand van de personages (8 bij 7 zonden)
vdDecken, Gilles,  Louise, Joan,  Eva, van Kampen,  Haartogh, Rook, Eva

Kom ik bij deze verdeling, maar ben er niet heel gelukkig mee:

De zeven hoofdzonden :
Superbia (hoogmoed - hovaardigheid - ijdelheid - trots) van den Decken
Avaritia (hebzucht - gierigheid) Haartogh
Luxuria (onkuisheid - lust - wellust) Louise, Eva?
Invidia (nijd - gramschap - jaloezie - afgunst) Joan
Gula (onmatigheid - gulzigheid - vraatzucht) van Kampen?
Ira (woede - toorn - wraak) Rook?
Acedia (gemakzucht - traagheid - luiheid - vadsigheid) Gilles

  [ # 35 ] 22 June 2009 12:44 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Jeroen - 22 June 2009 11:13 AM

[SPOILER ALERT]
Uitgaand van de personages (8 bij 7 zonden)
vdDecken, Gilles,  Louise, Joan,  Eva, van Kampen,  Haartogh, Rook, Eva

Kom ik bij deze verdeling, maar ben er niet heel gelukkig mee:

De zeven hoofdzonden :
Superbia (hoogmoed - hovaardigheid - ijdelheid - trots) van den Decken
Avaritia (hebzucht - gierigheid) Haartogh
Luxuria (onkuisheid - lust - wellust) Louise, Eva?
Invidia (nijd - gramschap - jaloezie - afgunst) Joan
Gula (onmatigheid - gulzigheid - vraatzucht) van Kampen?
Ira (woede - toorn - wraak) Rook?
Acedia (gemakzucht - traagheid - luiheid - vadsigheid) Gilles

In de voorstelling wordt verteld dat Haartogh staat voor Gulzigheid (“De Hollander Vaart”) en in de discussie van 5 jaar geleden belichaamde Eva de nieuwe doodzonde Nieuwsgierigheid.

Ik blijf erbij voor de hele verhaallijn over de 7 zonden, het idee is leuk, maar het komt er niet echt uit.

  [ # 36 ] 23 June 2009 04:47 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Jeroen - 22 June 2009 11:13 AM

Waar er vergelijkingsmateriaal was viel wel op dat de stemmen wel wat minder waren. Gelukkig hebben ze nu een paar dagen om de stem weer wat tot rust te laten komen. Zeker Jeffrey, die alle voorstellingen de hoofdrol speelt, verdient nog steeds alle lof; hij maakt van de “eeuwige jankerd” toch een sympathieke jongen, ook al bleken de vocale uitdagingen die tijdens de premiere (en try out) wel goed gingen nu een stap te ver.

Het viel mij ook op dat de stemmen, zeker die van Jeffrey en die speelt tenslotte alle voorstellingen, minder klonken toen ik de tweede keer ben geweest. Komt natuurlijk ook omdat zo’n voorstelling in de open lucht speelt tussen het groen, waar het snel koud wordt als de zon onder is gegaan.

  [ # 37 ] 24 June 2009 05:33 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  41
Geregistreerd  2004-05-18

volgens mij is het ( moet eerlijk bekennen dat ik het ook niet zeker weet ) :

De zeven hoofdzonden :
Superbia (hoogmoed - hovaardigheid - ijdelheid - trots) van den Decken
Avaritia (hebzucht - gierigheid) Haartogh
Luxuria (onkuisheid - lust - wellust) Louise
Invidia (nijd - gramschap - jaloezie - afgunst) Joan
Gula (onmatigheid - gulzigheid - vraatzucht) van Kampen
Ira (woede - toorn - wraak) Rook
Acedia (gemakzucht - traagheid - luiheid - vadsigheid) Gilles

En Eva is een extra slachtoffer 😉 en daardoor de juist de belangrijkste.( in mijn ogen ) Want daardoor gaat Rook toch weer achter Van den Decken aan, omdat hij dan het meest geraakt wordt.

Moet toegeven…de zeven zonden zijn misschien voor sommigen niet meer dan logisch en duidelijk maar vraag me idd af of het publiek dit allemaal meekrijgt behalve tijdens de veroordelings-scene van Joan. 😊

   Handtekening   

Please , take away this mirror! This mad man isn’t me!

  [ # 38 ] 25 June 2009 05:51 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Suske - 24 June 2009 05:33 PM

En Eva is een extra slachtoffer 😉 en daardoor de juist de belangrijkste.( in mijn ogen ) Want daardoor gaat Rook toch weer achter Van den Decken aan, omdat hij dan het meest geraakt wordt.

Moet toegeven…de zeven zonden zijn misschien voor sommigen niet meer dan logisch en duidelijk maar vraag me idd af of het publiek dit allemaal meekrijgt behalve tijdens de veroordelings-scene van Joan. 😊

Ik zou zelf Rook juist zien als extra slachtoffer en hem niet opnemen in de lijst van de 7 zonden. Daarbij hem Wraak aan rekenen voor die 2 seconden aan het begin van ‘De Hollander Vaart’ is ook zoiets.

En eigenlijk hebben we de moeder ook nog als personage nummer 9, maar ja, die is nog net zo schrapbaar uit de gehele musical als 5 jaar geleden, dus kunnen we haar ook wel weglaten van de zondelijst 😉

  [ # 39 ] 25 June 2009 12:02 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Okee, bij deze dan de officiele lezing van de relatie tussen de karakters en de Zeven Zonden

Ira (woede) - Van Kampen
Van kampen heeft een zeer kort lontje. Zowel bij de Heeren Zeventien als tegen Van Riebeeck als tegen Rook staat hij geregeld op punt van ontploffen.

Avaritia (hebzucht/gierigheid/nieuwsgierigheid) - Eva
Eva wil alles. Ze wil Rook, ze wil mee op reis, ze wil flirten met Gilles, ze wil achter de waarheid komen, ze wil Van den Decken bevrijden

Gula (gulzigheid) - Maria Haartogh
Maria is gulzig in haar manier van leven. Ze wil altijd alles maximaal. Als ze overboord slaat, zegt Van den Decken dan ook: Ze drinkt zelf te gulzig van het zeewater

Superbia (trots) - Van den Decken
Hoogmoed tegenover God wordt zijn ondergang

Luxuria (lust) - Louise
Louise laat zich gaan met Bartels in de Tweede Wals en dat wordt haar fataal

Invidia (jaloezie) - Joan
Joan ziet alleen nog de slechte kant van zijn vrouw en vermoordt haar uit jaloezie

Acedia (luiheid) - Gilles
Gilles luiert liever dan zijn werk te doen en daardoor vergaat De Liefde bijna

Het thema van de Zeven Zonden is in de musical niet meer dan een thema. De vloek die Van den Decken en alle opvarenden van de Hollander treft is dat ze gedoemd zijn eeuwig te varen. De Hollander is vanaf dat moment een besmet schip en wie er mee in aanraking komt, verliest zijn verstand. De zonde in hem of haar komt boven. Alle zeven zonden zijn eigenlijk in potentie in ieder mens aanwezig, ze worden alleen meer zichtbaar na de aanraking met de Hollander. Natuurlijk zijn de personages geen wandelende zondes, dan zouden ze wel erg eendimensionaal worden.

De moeder van Rook, maar bijvoorbeeld ook Bartels, hebben geen connectie met De Hollander en sterven dus “gewoon”. En Rook? Ook in hem zullen de Zeven Zonden zich gaan manifesteren als het hem niet lukt (opnieuw) van De Hollander af te komen.

  [ # 40 ] 25 June 2009 08:11 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Het lukt mij niet om kaartjes te reserveren :sad:
Betekent dit dat het uitverkocht is, of dat het systeem eruit ligt?

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 41 ] 25 June 2009 10:42 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  30
Geregistreerd  2005-06-19

MoNieky - 25 June 2009 08:11 PM

Het lukt mij niet om kaartjes te reserveren :sad:
Betekent dit dat het uitverkocht is, of dat het systeem eruit ligt?

Excuus, we hebben momenteel inderdaad een probleem met het reserveren via internet maar daar wordt aan gewerkt.
Vrijdag- en zaterdagavond zijn uitverkocht, voor zondagmiddag- en avond zijn, tot nu toe, nog wel kaarten voor te reserveren. Hou de site in de gaten en ik zal het hier ook wel vermelden als we weer online zijn!

  [ # 42 ] 26 June 2009 01:48 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Reserveren is momenteel door een iDEAL storing alleen mogelijk door een email te sturen naar .(JavaScript must be enabled to view this email address). Er zijn alleen nog kaarten beschikbaar voor zondagmiddag en zondagavond.

  [ # 43 ] 26 June 2009 11:39 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Trudy en ik, alsmede enkele andere forummers, zijn (inmiddels) gisteravond weer geweest en het was een geweldige, inspirerende productie. De cast was er ook blij mee. Er zijn nog kaarten (2 euro) voor zondag (twee voorstellingen).  Jammer dat ik zondag al iets anders heb 😉

[ Gewijzigd: 27 June 2009 11:02 AM by Hanstmf ]
  [ # 44 ] 27 June 2009 01:30 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  30
Geregistreerd  2005-06-19

Helaas, reserveren via de site is nog steeds niet mogelijk: stuur een email naar .(JavaScript must be enabled to view this email address)

Er zijn nog kaartjes voor zondagmiddag- en avond a 2 euro per stuk. Sorry voor het ongemak maar we hopen zo iedereen toch nog tevreden te stellen.

[ Gewijzigd: 27 June 2009 10:41 PM by Kersie ]
  [ # 45 ] 29 June 2009 01:05 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

Wat is er gebeurd met de Hollander? Ik heb de oerversie zeker 3x gezien en de revisieversie voor het theater in 2006 gemist. maar in 2004 was ik overtuig dat dit stuk heel veel potentie had en ik was dol op de muziek.
Nu ben ik wat teleurgesteld naar huis gegaan zaterdagavond.

Het verrassende was dat in de 2004-versie het verhaal erg warrig was op punten en dat met name in acte 1 erg goed op spoor is gezet. Dingen vielen meer op hun plek en met name Maria kreeg meer intentie. Ik vind nog steeds dat er veel overbodige figuren rondlopen en dan met name moeder van Rook. In de tweede acte zijn ze me op het laatst echt kwijtgeraakt. Ik snapte er helemaal niks meer van. Overigens meer mensen in het publiek niet, want na de vloedgolf werd het eindapplaus min of meer ingezet en toen bleken we er nog niet te zijn. In de tweede acte heb ik er regelmatig last van gehad dat ik het verhaal en de hoofdpersonen niet meer serieus kon nemen en om ze moest lachen.
Met name Maria die eerst iedereen op zoek naar de Hollander wil hebben en iedereen naar dat schip toe en zodra Eva zoek is opeens het voor Rook het belangrijkst vindt dat ie achter Eva aangaat.. Wat wil dat mens nou?
Rook is een zeurderig joch dat niks wil, maar toch maar gaat. Dat riep Klaske al in 2004 maar nu zag ik het wel heel erg. Eva is eigenlijk een wat intentieloze dame. Zou het niet handig zijn als ze gewoon met Rook getrouwd was. Dat geeft haar wat meer macht over zijn handelen en bovendien snap ik dan wat beter dat ze mee mag. zo’n ongetrouwd meisje in die tijd? Dat kon vast niet.

Mijn grootste teleurstelling zat in de muziek. Veel nieuwe nummers die mij te simpel waren. Mijn favoriete duet Duizend Nachten is opeens de melodie kwijt en naar Rook en Eva doorgeschoven terwijl de tekst bij Van der Decken en Katharina is gebleven (daar moet ik echt even van bijkomen, wat jammer, die tekst paste zo mooi bij die muziek).
Nog steeds veel nummers die er niet toe doen en ik had de indruk dan Van der Decken een paar indrukwekkende stukken is kwijtgeraakt.

Ik zit er nog steeds over na te denken. Zo’n revisie zou een beter stuk moeten opleveren, maar dat heeft het naar mijn gevoel niet gedaan. Hoe komt dat toch? Klaske, Tim…. denk eens mee.

BTW: Baud - bedankt voor de uitleg van de Hoofdzondes. Het hield me bezig want ook ik kon ze niet allemaal vinden. Zoekplaatje!
Overigens vind ik de gulzigheid niet echt bij Maria passen. Ik zou eerder aan hebzucht denken. maar ik begrijp dat het een lastig te plaatsen zonde is. Wat mij betreft zouden jullie dit thema mogen loslaten - het brengt niks.

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?

 < 1 2 3 4 > 
3 of 4