4 of 95 | ‹ First  < 2 3 4 5 6 >  Last ›
Billy Elliot (Nederland)
  [ # 46 ] 17 October 2009 05:47 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik denk ook dat het wel wel werkt in de huidige vorm. In Amerika is het tenslotte ook een succes. Het begint toch ook met een filmpje om de situatie even kort uit te leggen? Ik heb de voorstelling vier jaar geleden gezien, dus weet het niet meer zeker.

  [ # 47 ] 17 October 2009 08:25 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  166
Geregistreerd  2009-06-14

Ja in New York begint BETM met een filmpje, overigens is de voorstelling wel iets aangepast in Amerika, de accenten worden wat minder aangezet en in het liedje Merry X-mas Maggie Thatcher is de naam van David Hasseltine verdwenen. Het blijft ondanks deze kleine aanpassingen wel een echt brits verhaal.

Ik vind overigens dat er erg makkelijk over de te vinden Billy’s wordt heengestapt. Het is echt een rol die met alle respect niet te vergelijken is met kleine Tarzan of Ciske de Rat. De jongens dragen deze voorstelling en moeten kunnen dansen, acteren en zingen en vaak tegelijk. Ik zie het niet gebeuren maar als iemand het kan in Nederland is het Stage entertainment.

  [ # 48 ] 17 October 2009 09:11 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Heidi - 17 October 2009 05:10 PM
stefucius - 17 October 2009 04:12 PM

@Lottei:

The Lion King en Billy Elliot zijn wat dat betreft echt niet met elkaar te vergelijken. In The Lion King komt niets van Afrikaanse geschiedenis of andere specifieke informatie aan bod. Als je geen Afrika-kenner bent heb je minstens net zoveel plezier als iedereen bij The Lion King. Bij Billy Elliot kan het zijn dat je echt wat mist als je bijvoorbeeld geen flauw idee hebt wie Margareth Thatcher is.
Een bepaalde sfeer creëren in een theater of een stuk bewerken op een heel ander land is een groot verschil.

Zijn er eigenlijk mensen die niet weten wie Margareth Thatcher is?

Ik begrijp de vraag of Billy qua verhaalsgeschiedenis nu wel of niet voor Nederland geschikt zou zijn eigenlijk niet zo goed.
Er hebben toch ook heel veel Hollanders in Londen van de voorstelling genoten?
En hoe zit dat dan met bijv. Phantom of Les Mis? Die zijn toch ook niet in een Nederlandse setting uitgebracht?

Theater vraagt van je dat je je kunt inleven en anders staat de complete synopsis en belangrijke punten uit de historie ook in het programmaboek te lezen. En anders lees je je van te voren maar even in.
Of moet alles hier in hapklare brokken worden voorgeschoteld omdat anders het publiek het niet begrijpt. Misschien het ‘grote publiek’ niet, maar voor een gemiddelde theaterliefhebber vind ik dat toch wel een beetje een belediging.
Miss Saigon is ook niet in een Nederlandse setting uitgebracht. Piaf ook niet. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen.
Nee, persoonlijk maak ik mij meer zorgen om de vertaling en de casting!

Ik vind het in het Billy Elliot verhaal de locatie nogal belangrijk, dat is daar het noorden,  en een “Northener” zijn betekent daar echt iets.  Als je dat verschil met het “keurige” Londen in het nederlands will overbrengen, kan je bijna niet onder een accent uit. En dan ben ik heel erg bang dat dat Limburgs gaat worden (vanwege de mijnen).  En dat zou voor mij persoonlijk helemaal niet rijmen met de politieke situatie in de engelse jaren ‘80, of Michael Heseltine nu nog in een songtekst zit of niet.

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 49 ] 17 October 2009 09:54 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Een mooi filmpje om aan te geven hoe hoog de lat ligt voor die kinderen.

https://www.youtube.com/watch?v=TRanzpVYx-s

  [ # 50 ] 17 October 2009 10:54 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1789
Geregistreerd  2009-05-08

Of dit! Zang en echt geweldige dans. En dat dan in nederland voor 6 jongens per 3 maanden. En dat is dan alleen nog maar billy. Ik hoop dat het ze gaat lukken, maar het zal niet makkelijk worden

https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=nij6ZSAiOI8

   Handtekening   

Off. Kelvin Wormgoor fanpage

  [ # 51 ] 18 October 2009 06:32 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  517
Geregistreerd  2007-04-04

Kiepkantel - 17 October 2009 09:11 PM
Heidi - 17 October 2009 05:10 PM
stefucius - 17 October 2009 04:12 PM

@Lottei:

The Lion King en Billy Elliot zijn wat dat betreft echt niet met elkaar te vergelijken. In The Lion King komt niets van Afrikaanse geschiedenis of andere specifieke informatie aan bod. Als je geen Afrika-kenner bent heb je minstens net zoveel plezier als iedereen bij The Lion King. Bij Billy Elliot kan het zijn dat je echt wat mist als je bijvoorbeeld geen flauw idee hebt wie Margareth Thatcher is.
Een bepaalde sfeer creëren in een theater of een stuk bewerken op een heel ander land is een groot verschil.

Zijn er eigenlijk mensen die niet weten wie Margareth Thatcher is?

Ik begrijp de vraag of Billy qua verhaalsgeschiedenis nu wel of niet voor Nederland geschikt zou zijn eigenlijk niet zo goed.
Er hebben toch ook heel veel Hollanders in Londen van de voorstelling genoten?
En hoe zit dat dan met bijv. Phantom of Les Mis? Die zijn toch ook niet in een Nederlandse setting uitgebracht?

Theater vraagt van je dat je je kunt inleven en anders staat de complete synopsis en belangrijke punten uit de historie ook in het programmaboek te lezen. En anders lees je je van te voren maar even in.
Of moet alles hier in hapklare brokken worden voorgeschoteld omdat anders het publiek het niet begrijpt. Misschien het ‘grote publiek’ niet, maar voor een gemiddelde theaterliefhebber vind ik dat toch wel een beetje een belediging.
Miss Saigon is ook niet in een Nederlandse setting uitgebracht. Piaf ook niet. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen.
Nee, persoonlijk maak ik mij meer zorgen om de vertaling en de casting!

Ik vind het in het Billy Elliot verhaal de locatie nogal belangrijk, dat is daar het noorden,  en een “Northener” zijn betekent daar echt iets.  Als je dat verschil met het “keurige” Londen in het nederlands will overbrengen, kan je bijna niet onder een accent uit. En dan ben ik heel erg bang dat dat Limburgs gaat worden (vanwege de mijnen).  En dat zou voor mij persoonlijk helemaal niet rijmen met de politieke situatie in de engelse jaren ‘80, of Michael Heseltine nu nog in een songtekst zit of niet.

Waarom zouden ze dit verNederlandsen? West Side Story en Hairspray speelden zich hier toch ook niet ineens in Nederland af. Dus Billy Elliot kan ook best in Engeland spelen. En een sfeer en verschillen tussen deze sferen zijn ook duidelijk te maken met goed spel en een goed script.

  [ # 52 ] 18 October 2009 09:43 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ooowh… schitterend! Als ik de filmpjes zie, krijg ik weer kippenvel! 😄

Terwijl ik keek, moest ik ineens denken aan de kinderen die bijvoorbeeld aan opvoeringen van het Nationaal Ballet meedansen (Vooropleiding Dans van de Hogeschool voor de Kunsten A’dam of de Dansvakopleiding van het Koninklijk Conservatorium Den Haag). Die zijn wel wat gewend en worden getraind op de planken te staan. De dans en het acteren zit er dan al in. Moet het zingen er nog bij komen, maar dat lijkt me een minder groot probleem dan de danstechniek en de acteerexpressie.
Theoretisch zouden daar dus kinderen voor een Nederlandse Billy Elliot vandaan kunnen komen; met een BE-opleiding daarop aansluitend, is dat misschien een optie.

Maar laten we maar niet op de zaken vooruitlopen. Ik moet het eerst nog zien. En tot die tijd, hoop ik nog zeker één keer te kunnen genieten van Billy Elliot in Londen 😄

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 53 ] 18 October 2009 09:53 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1730
Geregistreerd  2002-07-10

Waarom wordt er hier meestal gedacht dat Nederlanders talentloze, extreem domme mensen zijn?

We hebben geen kinderen, die kunnen dansen.
Het gemiddelde publiek snapt een hele musical niet, want ze zijn zo onnozel dat ze niet weten wie Margareth Thatcher is en daardoor is de rest ook meteen onbegrijpelijk.
En het argument dat veel dingen typisch Brits zijn, en daardoor niet geschikt voor de Nederlandse theaters… ik maak hieruit op dat niemand naar Mary Poppins moet gaan, want dat is ook typisch Brits en dus onbegrijpelijk.

Doe nou een keertje niet zo negatief!!!

Ik geloof in het talent van de Nederlander, ik geloof in het intellect van de Nederlander en ik vind dat we best een keer wat trotser mogen zijn op wat er in ons kleine land aan theater wordt geproduceerd.
Ik word zo moe van de trend in Nederland, dat je enkel op negatieve wijze kan tentoonstellen dat je veel van theater weet. Vooral niet te positief, want dan denkt iedereen misschien dat ik geen echte liefhebber ben.

BOTHER!!!

   Handtekening   

Bloemen zijn langs elke weg te vinden, maar niet iedereen weet er een krans van te vlechten.
Anastasius Grün

http://www.clownzoey.nl

  [ # 54 ] 18 October 2009 10:26 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Jeap - 18 October 2009 10:22 AM

Ik denk ook dat het vinden van talent niet het grootste probleem zal zijn…alleen is de NL wet voor kinderen in musicals wel waardeloos (zou voor Billy aangepast moeten worden)

Aan de ene kant is Billy zo typisch Brits dat je dit zeker moet behouden. En met goede intro filmpjes kun je de situatie meteen uitleggen. Maar het dialect blijft dan een probleem. Ieder Nederlands dialect heeft natuurlijk niets met het dialect dat in Billy wordt gesproken te maken…hierdoor raakt alles uit zijn verband, denk ik.

Daarom vroeg ik me af of een soortgelijke staking ook ooit in NL is geweest: bijv. in R’dam, A’dam of Den Haag…dit zijn lekkere platte dialecten om te spelen en dan kan het verhaal ongeveer hetzelfde zijn….Maar goed zo ver zal het wel niet lopen.

(trouwens in My Fair Lady is het dialect dat Eliza spreekt toch plat-Amsterdams??? misschien is dat voor Billy ook de beste oplossing!)

Ik denk dat dan teveel Ciske wordt als je het in het Amsterdams gaat doen. Ik Billy Elliot wordt redelijk veel gevloekt, dus daardoor merk je ook wel in wat voor milieu het verhaal zich afspeelt. Ik denk trouwens niet dat die wet aangepast moet worden voor de kinderen. Het zou de kwaliteit wel ten goede komen, maar als je kijkt wat voor druk op die kinderen in London en Broadway ligt dan vind ik dat echt zielig.

  [ # 55 ] 18 October 2009 10:34 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Jeap - 18 October 2009 10:22 AM

Ik denk ook dat het vinden van talent niet het grootste probleem zal zijn…alleen is de NL wet voor kinderen in musicals wel waardeloos (zou voor Billy aangepast moeten worden)

Aan de ene kant is Billy zo typisch Brits dat je dit zeker moet behouden. En met goede intro filmpjes kun je de situatie meteen uitleggen. Maar het dialect blijft dan een probleem. Ieder Nederlands dialect heeft natuurlijk niets met het dialect dat in Billy wordt gesproken te maken…hierdoor raakt alles uit zijn verband, denk ik.

Daarom vroeg ik me af of een soortgelijke staking ook ooit in NL is geweest: bijv. in R’dam, A’dam of Den Haag…dit zijn lekkere platte dialecten om te spelen en dan kan het verhaal ongeveer hetzelfde zijn….Maar goed zo ver zal het wel niet lopen.

(trouwens in My Fair Lady is het dialect dat Eliza spreekt toch plat-Amsterdams??? misschien is dat voor Billy ook de beste oplossing!)

Met goede introductiefilmpjes is alles uit te leggen, dat word nu zelfs min of meer in de Britse productie gedaan (het Polygoon-journaal).  Maar dan blijft (zoals je zegt)  het dialect een probleem.  En nee, dan denk ik niet dat ze weg komen met lekker platte dialecten als rotterdams, haags of amsterdams, want waar plaats je dan die mijnen ?  Op de Dam… of het Malieveld ?  😉  😄

Wat het vinden van talent betreft   Hoe zit het met het ensemble ?  De over het algemeen iets oudere mijnwerkerstype’s die ook nog eens goed kunnen dansen ?  Dat word volgens mij niet alleen een Billy-schooltje voor kinderen   😄

[ Gewijzigd: 18 October 2009 01:24 PM by Kiepkantel ]
   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 56 ] 18 October 2009 03:55 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  247
Geregistreerd  2009-09-09

marly - 18 October 2009 09:53 AM

Waarom wordt er hier meestal gedacht dat Nederlanders talentloze, extreem domme mensen zijn?

We hebben geen kinderen, die kunnen dansen.
Het gemiddelde publiek snapt een hele musical niet, want ze zijn zo onnozel dat ze niet weten wie Margareth Thatcher is en daardoor is de rest ook meteen onbegrijpelijk.
En het argument dat veel dingen typisch Brits zijn, en daardoor niet geschikt voor de Nederlandse theaters… ik maak hieruit op dat niemand naar Mary Poppins moet gaan, want dat is ook typisch Brits en dus onbegrijpelijk.

Doe nou een keertje niet zo negatief!!!

Ik geloof in het talent van de Nederlander, ik geloof in het intellect van de Nederlander en ik vind dat we best een keer wat trotser mogen zijn op wat er in ons kleine land aan theater wordt geproduceerd.
Ik word zo moe van de trend in Nederland, dat je enkel op negatieve wijze kan tentoonstellen dat je veel van theater weet. Vooral niet te positief, want dan denkt iedereen misschien dat ik geen echte liefhebber ben.

BOTHER!!!

AMEN!

  [ # 57 ] 18 October 2009 05:58 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  649
Geregistreerd  2007-10-11

Ik ben het ermee eens dat we vaak negatief denken. Daar maak ik mij ook wel een schuldig aan. Ik hoop ook echt dat als deze productie naar Nederland komt we ook een stel super goede kinderen als Billy mogen aanschouwen.

Ik heb Tarzan en Ciske gezien. De kleine tarzan zong vals, zat vaak naast de muziek. De Ciske die ik had kon zingen en acteren.. Helaas kon hij niet articuleren waardoor je hele zinnen niet kon volgen. Dat is niet handig.

Die kinderen worden toch gecast omdat ze de beste zijn? En als dat het beste was, sorry maar ik ben er dan niet helemaal gerust op dat kinderen Billy wel aankunnen. Daar komt namelijk nog een discipline bij waar ze geweldig in moeten zijn. Het is zeker niet onmogelijk. En misschien heb ik wel echt de ‘verkeerde’ tarzan en ciske gezien.

Ik ben ervan overtuigd dat er zeker een aantal waardige Billy’s gecast gaan worden. Maar in Nederland hebben we voor een rol veel kinderen nodig. En hoe graag ik ook wil dat ze zo goed zijn dat ze deze rol aankunnen, ik heb wel mijn bedenkingen.

Mijn vraag aan jullie. We willen voor 3 maanden Billy 6 kinderen vinden. Noem eens 6 volwassenen op die de rol van Billy aankunnen. Die zeer sterk zijn in zingen, acteren én dansen?! Dat is nog verdomde moeilijk. En dan verwachten we wel dat er zoveel kinderen zijn die dat wel kunnen??

   Handtekening   

“Most people who think they are happy just haven’t thought about it enough, most people who think they are happy are actually just stupid.” (next to normal)

  [ # 58 ] 18 October 2009 06:11 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

chitra - 18 October 2009 05:58 PM

Mijn vraag aan jullie. We willen voor 3 maanden Billy 6 kinderen vinden. Noem eens 6 volwassenen op die de rol van Billy aankunnen. Die zeer sterk zijn in zingen, acteren én dansen?! Dat is nog verdomde moeilijk. En dan verwachten we wel dat er zoveel kinderen zijn die dat wel kunnen??

Die vraag kun je denk ik zo niet stellen: een auditiecommissie ziet honderden, zo niet duizenden, auditanten langs komen voor ze hun keuze maken.
Zoveel zien wij er nooit, laat staan dat we ze kennen.
Het talent wat in Billy Elliot zou kunnen gaan spelen, zullen wij - als het goed is - mogelijk nog niet kennen.
Dan kunnen we ze hier ook niet al gaan opnoemen.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 59 ] 19 October 2009 01:59 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  649
Geregistreerd  2007-10-11

goed lezen 😉  Ik zeg volwassenen. Die zien wij nu in verschillende producties. Dus als billy een rol was voor een volwassen iemand. Wie zou hem dan kunnen spelen?

Een die ik dan in m’n hoofd heb is William Spaaij…

   Handtekening   

“Most people who think they are happy just haven’t thought about it enough, most people who think they are happy are actually just stupid.” (next to normal)

  [ # 60 ] 19 October 2009 05:34 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

chitra - 19 October 2009 01:59 PM

goed lezen 😉  Ik zeg volwassenen. Die zien wij nu in verschillende producties. Dus als billy een rol was voor een volwassen iemand. Wie zou hem dan kunnen spelen?

Een die ik dan in m’n hoofd heb is William Spaaij…

Ik lees goed en ik zag wel dat je het (ook) over volwassenen had, maar dan nog ben ik van mening dat dat ook best een heel onbekend iemand kan zijn, die we nu nog niet kennen en waar we nu dus nog niet op kunnen komen (en die dus al wel in vrachtladingen aan de auditiecommissie voorbij gaan).

Waarom zou de gehele cast van een nieuwe productie uit reeds bekende namen moeten bestaan?
Verras me maar, dat vind ik veel leuker 😄

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

‹ First  < 2 3 4 5 6 >  Last ›
4 of 95