1 of 2 |  1 2 > 
Dromen… zijn bedrog
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Gisteren naar de voorstelling van Dromen… zijn bedrog in de Oude Luxor geweest.
We hadden kaartjes midden op rij 2 en wat we niet verwacht hadden, was dat het de premiere bleek te zijn:-)

Wat ik van Dromen… zijn bedrog vond; in één woord:
briljant!

De humor, het absurdistische, de muziek, de cast; stuk voor stuk geweldig!
Alle musicalawards zijn alweer vergeven wat mij betreft 😄
‘t Is tof.

Heddy Lester; wat een rasactrice. Zo mooi van klein en fijn naar heel uitbundig. De manier waarop ze de zaal meekrijgt met haar performance en haar stem en niet te vergeten de tranen in haar ogen op het eind van de begrafenis.

Vera Mann; in lang niet al haar rollen ben ik fan van haar, maar hier was ze zo op haar plaats! Wat heb ik om haar droge humor en haar dronken buien gelachen. Met haar monoloog op de schommel als hoogtepunt van haar rol.

Remko Vrijdag; geweldig, wat een rol en hoe overtuigend goed neergezet. Dat emotioneel heen en weer gestuiter met zijn telefoontje en carrierekansen, zo komisch en zo op een niet-vervelende manier gedaan.

Joel de Tombe; al sinds Idols & All Music vind ik hem sympathiek en hier overtuigde hij ook in het acteren. Lekkere stem en mooie emoties; niet te dik aangezet, mooi naturel en een mooi contrast in de serieuze gedeeltes met de komisch-clowneske fratsen van Heddy Lester in haar rol.

Jelke van Houten; wat een topwijf. Wat een geweldige opkomst en wat een waanzinnige strot. Bij Turks Fruit overtuigde ze al als meer dan nominatiewaardig en nu bewees ze weer dat ze in haar rol verdwijnt als ze speelt en daarmee het publiek (mij) kan raken. Haar “Nobody’s Wife” was een regelrechte showstopper. En dan zo klein dat nummer van Ilse de Lange erna zorgt voor een “wauw”-effect en het gevoel dat je heel lang naar haar blijft kijken. Ze is prachtig! Gauw een solo-cd 😄

Ofwel, kort gezegd; Dromen… is zo’n verrassing die je ondergaan moet hebben.
Een leuke, frisse combinatie van (zwarte) humor en drama waartussendoor op de gekste plekken de meest toepasselijke her en der bekende nummers de revue passeren.
Wij hebben slap gelachen in ons stoel en soms ook heel geraakt gezeten.
Om dan te concluderen dat het de moeite meer dan waard was!

Gauw gaan allemaal! ‘t Is top!

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 1 ] 16 October 2009 09:53 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Gaaf verslag! Wat is dat de laatste tijd met al die verslagen waardoor ik opeens de neiging krijg om kaartjes te kopen, terwijl ik dat eerst niet van plan was?

  [ # 2 ] 16 October 2009 12:29 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Haha! Dit verslag maakt inderdaad heel erg nieuwsgierig…bedankt voor het schrijven ervan 😊.

  [ # 3 ] 16 October 2009 12:34 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

De recensie staat inmiddels op de homepage en de productiepagina van Dromen… zijn bedrog

Meer foto’s volgen later deze dag.

  [ # 4 ] 16 October 2009 12:48 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Heerlijke recensie 😄 ik zat er op te wachten.

En inderdaad, dat stoeltje: wij weten ook nog steeds niet hoe of wat. We dénken dat het echt was, maar we zaten er dicht genoeg naast om haar geschrokken op te vangen, terwijl we tevens konden vaststellen dat ze doorging alsof er niets gebeurd was. Vakvrouw!





PS: ik heb nog eens geprobeerd terug te kijken wat ik over de Uitmarktpresentatie had gezegd, maar dat kon ik niet meer vinden. Feit is, dat als ik nu dat filmpje zie, ik alleen maar vast kan stellen dat dat optreden absoluut niet representatief was en dat de voorstelling al mijn verwachtingen (had ik die dan?) heeft overtroffen!

[ Gewijzigd: 16 October 2009 12:52 PM by Luna24 ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 5 ] 16 October 2009 03:24 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

En de rest van de foto’s zijn nu ook toegevoegd

  [ # 6 ] 16 October 2009 05:11 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Huhm…alweer een vrije avond naar de knoppen 😉 Lekker verslag Jeroen, nu ben ik dus onverwacht toch heel benieuwd naar deze voorstelling.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 7 ] 16 October 2009 08:14 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

En ik kreeg vanavond vrij onverwacht een uitnodiging om morgen mee te gaan naar deze musical, ik ben benieuwd! 😄

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 8 ] 17 October 2009 10:20 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Jeroen - 16 October 2009 12:34 PM

De recensie staat inmiddels op de homepage en de productiepagina van Dromen… zijn bedrog

Meer foto’s volgen later deze dag.

O ja… “Red mij niet”; dat was ook een indrukwekkend nummer!

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 9 ] 17 October 2009 10:16 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Heidi - 17 October 2009 10:20 AM
Jeroen - 16 October 2009 12:34 PM

De recensie staat inmiddels op de homepage en de productiepagina van Dromen… zijn bedrog

Meer foto’s volgen later deze dag.

O ja… “Red mij niet”; dat was ook een indrukwekkend nummer!

Dat was het zeker! Heb genoten vanavond! Voor een diepzinnig verhaal moet je niet gaan, maar de humor, het absurde en de muziek maken het helemaal, incl. een topcast!

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 10 ] 12 November 2009 09:09 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2035
Geregistreerd  2008-08-31

——————————————————-Kan SPOILERS bevatten————————————————

Dinsdagavond ben ik naar Dromen zijn Bedrog geweest. Terwijl ik het publiek zag binnenstromen, begon ik me steeds meer af te vragen hoeveel mensen er weg zouden gaan in de pauze. Het was duidelijk het soort publiek dat iets heel anders verwachtte bij ‘50 jaar popgeschiedenis’, ‘musical’  en ‘Vera Mann’. Ik had onder hand al wel doorgekregen dat hen en ons iets heel anders stond te wachten, al wist ik nog precies wat het was en ik vind het nog steeds lastig te omschrijven (net als Jacques trouwens vanochtend in de krant). Uiteindelijk viel het aantal mensen dat in de pauze naar huis ging wel mee. Wel waren alle reacties die ik hoorde in de trant van “Het is wel grof.” Om er vaak daarna aan te voegen dat het toch ook wel goed is. Persoonlijk had ik me op erger voorbereid, want ik vond de grofheid eigenlijk wel mee vallen.

Dromen zijn Bedrog is soms net een soort van kippenkok, met meerdere haantje-de-voorsten die zich vaak tegelijk willen laten gelden. Een hoop gekakel, vaak door elkaar en 5 mensen die vaak allemaal op het zelfde moment met andere dingen bezig zijn. Er is een grote verscheidenheid aan nummers toegevoegd, op plekken waar je het soms totaal niet verwacht en er zitten vele verhaallijnen in die niet allemaal goed uitgwerkt en geen van allen echt afgerond kunnen worden. En toch zit al deze chaos ontzettend goed in elkaar.
Een nummer als Per Spoor (Kedeng Kedeng) verwacht je niet nadat Aris (Remko Vrijdag) door Wouter Bos is gebeld om hem te polsen voor een ministerspost. En toch past het perfect achteraan in de reeks van vrolijke nummers die hij zingt tijdens zijn hyperactieve vreugendans na het telefoontje.
Terwijl Aris druk aan het bellen en commanderen is, maakt Sophie (vera Mann) tegelijkertijd droge, rake en/of diepzinnige opmerkingen die perfect kloppen in alle chaos.

De spelers schitteren stuk voor stuk, elk op een eigen manier, zonder dat er echt iemand boven uitsteekt. Zowel de zag als het spel gaat iedereen heel goed af.  En hoewel, of waarschijnlijk juist doordat, het totaal verschillende typen zijn, vullen ze elkaar perfect aan waardoor ze toch echt een geheel weten te creëren.

Een ander sterk punt is het doorbreken van de vierde wand zonder echt uit de voorstelling te vallen. Zo komt Sophie op vanuit het publiek, gaat er later weer zitten om met iemand uit het publiek te flirten (Piet) en tegen het einde zit je zonder dat je het weet ineens bij een crematie in de zaal samen met Sophie, Kecks (Joël de Tombe) en Venus (Jelka van Houten) waar later ook Aris binnen komt stormen en opmerkt dat hij het fijn vindt dat iedereen er is en dat Piet ook is gekomen. Ongepland was er ook een interactie met de zaal toen Loes (Heddy Lester) aan haar huisgenoten vroeg “Zeg nou eens eerlijk: Wie hier heeft het nog nooit met een ander gedaan?” en er iemand uit de zaal meteen “ik” riep. “Zoooo” reageerde Heddy Lester als Loes met gemengde verbazing/ ongeloof/ respect, waarna de voorstelling zich verder vervolgde zoals het hoort.

Kortom dit is een voorstelling die je echt gezien moet hebben (tenzij je een heel teer zieltje hebt) om er een goed beeld van te krijgen, al is het dan nog steeds lastig om te verwoorden wat het precies is en waarom het zo goed is. Punt is gewoon dat het werkt omdat het heel goed in elkaar zit.


Ps: Ik heb geen Vera of stoeltje zien vallen, alleen een deel van het hek (naast de spoilervallen), dat meteen weer omhoog werd gezet door iemand vanuit de coulissen.

   Handtekening   

di 14 juni: Er was eens..
do 14 juli: Petticoat
wo 27 juli: Soldaat v Oranje
do 10 nov: Vroeger of later
wo 16 nov: The Producers
za 17 dec: Oorlogswinter
za 24 dec:Jurk
za 14 jan: Kantje Boord

  [ # 11 ] 13 November 2009 07:16 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2660
Geregistreerd  2007-06-06

Een interview met Remko Vrijdag is te lezen op de site van CJP:
http://www.cjp.nl/theater/redactioneel/item6215/Interview_Remko_Vrijdag_over_‘Dromen…_zijn_bedrog’.html

   Handtekening   

Don’t lose sight of who you are.

  [ # 12 ] 13 November 2009 07:34 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Wel jammer dat ze de voorstelling niet hebben gezien. Anders was de inleiding nooit dit geweest.

“Een avond meezingen met hits uit de Nederlandse popgeschiedenis van de afgelopen vijftig jaar; dat kan tijdens de vrolijke musical Dromen… zijn bedrog.”

  [ # 13 ] 14 November 2009 11:30 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Vanavond heb ik de voorstelling gezien in Breda…

Ik kan deze voorstelling echt alleen omschrijven met lelijke woorden. Wat een ongelofelijke verspilling van talent in een chaotische puinhoop met schreeuwerig gedoe…

We zijn wel gebleven in de hoop dat het in de tweede akte beter zou worden… Tevergeefse hoop. Het blijkt maar weer eens dat smaken ontzettend kunnen verschillen.

  [ # 14 ] 15 November 2009 08:23 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  7
Geregistreerd  2009-10-29

Ik ben vorige week geweest. Het was super leuk. Vera kwam langs mij zitten toen ze met een man aan de andere kant begon te flirten.

  [ # 15 ] 15 November 2009 09:12 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Tim - 14 November 2009 11:30 PM

Ik kan deze voorstelling echt alleen omschrijven met lelijke woorden. Wat een ongelofelijke verspilling van talent in een chaotische puinhoop met schreeuwerig gedoe…

Klinkt als Frank Lammers. Voor mij al reden genoeg om met een grote boog om deze produktie heen te lopen. Onder het motto ‘alles een kans’ nog gekeken om vanmiddag misschien naar het Chassé te gaan maar ik zie dat die voorstelling wegens gebrek aan belangstelling is geannulleerd.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

 1 2 > 
1 of 2