2 of 4 |  < 1 2 3 4 > 
Musical Overkill?
  [ # 16 ] 26 October 2009 08:59 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2660
Geregistreerd  2007-06-06

Ik heb last van musicalmoeheid…..
Jaren heb ik alle musicals afgelopen; ik moest ze gewoon zien en vaak ook meerdere keren.
Tot ik het pas helemaal zat was, voor mij even alleen musicals die me écht leuk lijken en als ik heel eerlijk voor mezelf ben zijn dat er bar weinig. Eigenlijk zijn de enigste producties waar ik nog warm voor loop de M-Lab producties.
Wel goed voor mijn portemonnee trouwens.

   Handtekening   

Don’t lose sight of who you are.

  [ # 17 ] 26 October 2009 09:22 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2211
Geregistreerd  2008-04-20

Ten eerste is dit wel het laatste wat ik verwacht had op een forum voor musicalliefhebbers. Ik vind het vreemd om te lezen dat de meesten hier niet blij lijken te zijn met het relatief grote aanbod aan musicals hier in Nederland. Deze hele discussie roept bij mij eerlijk gezegd een “het-is-ook-nooit-goed-gevoel” op. Er lijkt altijd wel wát niet goed te zijn.

Ten tweede denk ik dat er niet echt sprake is van een overkill. Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat. Als je denkt dat je per se iedere productie gezien moet hebben en graag alles precies weet over de productie en vanalles wat ermee te maken heeft, dan wordt het misschien wat veel. Maar laten we eerlijk zijn, hoeveel van dit soort musicalliefhebbers (buiten dit forum) zijn er?

De “Truus van om de hoek” die hier beschreven wordt, de “normale musicalbezoeker”, is ook heus niet achterlijk. Die weet heus zelf wel wat ze leuk en niet leuk vindt, we hebben tenslotte ook geen moeite om uit een gevarieerd aanbod films een goede keuze te maken in de bioscoop (ik snap natuurlijk heus wel dat een bioscoop heel wat goedkoper is, maar het gaat om het idee). Ik denk dat “Truus” uit het huidige aanbod nog best één of twee producties kan kiezen die ze graag wil zien.

  [ # 18 ] 26 October 2009 09:36 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

stefucius - 26 October 2009 09:22 PM

Ten eerste is dit wel het laatste wat ik verwacht had op een forum voor musicalliefhebbers.
(...)
Ten tweede denk ik dat er niet echt sprake is van een overkill. Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat.

Daar heb je wel gelijk in. Ik denk dan ook dat het grootste manco zit in het feit dat de musicalindustrie de laatste tijd nogal veranderd is en een ontwikkeling doormaakt. Of dat positief of negatief is, moet iedereen voor zichzelf weten.

Feit is dat de musical van 10-15 jaar terug onbekender, ‘specialer’ was en misschien wel meer status had.
Tegenwoordig is het gemeengoed geworden, waar iedereen heen kan (en gaat) mede dankzij de spaaracties van de bekende supermarkten, waar groot commercieel PR voor wordt gemaakt en waar elke BN-er in mee gespeeld moet hebben, anders heb je het niet gemaakt.
Ik ben er een van de ‘oude stempel’ en ik heb dus meer moeite met deze ontwikkelingen.
Daarentegen mensen die nu de musical ontdekken, zullen mij wellicht daarin niet begrijpen en van mening zijn dat ik zeur.

Kortom; ik geniet het meest als ik mijn gevoel van “toen” weer terug krijg; van 10-15 jaar geleden, toen ik de magie in het theater nog beleefde, voordat elke Truus van drie hoog achter de Musical had ontdekt “omdat daar die leuke presentator/-trice van TV in speelde”.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 19 ] 26 October 2009 09:51 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Nee, dát is een goede reden…
Misschien moeten ze eens ophouden met al die musicalopleidingen uit de grond te stampen en gewoon op 1 school voor heel Nederland per jaar maar 12 échte talenten opleiden, zoals in Zweden gebeurd.

Niels! - 26 October 2009 04:16 PM

Ja maar als je maar zo weinig musicals zou brengen, dan zijn er heel veel acteurs zonder werk 😉 Ook niet helemaal de bedoeling.

  [ # 20 ] 26 October 2009 10:09 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Ik ben het 100% met Stefucius eens!

  [ # 21 ] 26 October 2009 10:11 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

S7rin - 26 October 2009 09:51 PM

Nee, dát is een goede reden…
Misschien moeten ze eens ophouden met al die musicalopleidingen uit de grond te stampen en gewoon op 1 school voor heel Nederland per jaar maar 12 échte talenten opleiden, zoals in Zweden gebeurd.

Niels! - 26 October 2009 04:16 PM

Ja maar als je maar zo weinig musicals zou brengen, dan zijn er heel veel acteurs zonder werk 😉 Ook niet helemaal de bedoeling.

Ik sluit me bij je aan S7rin… Er zijn teveel opleidingen voor musical op het moment… Natuurlijk waren er vroeger alleen “selfmade” musicalmensen en ik ben absoluut VOOR goede opleidingen voor het vak… Maar daaraan hebben we inmiddels wel een beetje een overkill…

   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

  [ # 22 ] 26 October 2009 11:44 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Ik zeg ook niet dat Truus achterlijk is. Alleen dat Truus niet genoeg geld heeft om alle shows te zien. Dus keuzes moet maken..
En ik me dus afvraag of dat eigen broodroof is..
Want er zijn een hele hoop truzen op deze wereld.

Ik mis de kleine SE productie.. De Passion’s, De JCS’s..

Er lijkt alleen maar geinvesteerd te worden in hersenloos amusument. En eerlijk is eerlijk. Dat wil de consument.

Musicals begint een beetje massavermaak te worden. Fastfood theater..

Gelukkig zitten er ook nog producties en projecten tussen die weer heerlijk aanvoelen als een ouderwets bijzonder avondje uit!

  [ # 23 ] 27 October 2009 12:19 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  167
Geregistreerd  2006-12-21

lisaatje - 26 October 2009 10:09 PM

Ik ben het 100% met Stefucius eens!

Ik ook, helemaal!!!

Even off topic….......
Persoonlijk word ik een beetje akelig van de manier waarop er hier geschreven wordt over de gewone musicalbezoeker….....wanneer ik opmerkingen lees als “Truus van om de hoek en drie hoog achter” of “het probleem is dat musicals steeds populairder worden bij laaggeschoolden” vraag ik me af of jullie het fenomeen musical wel begrijpen en door hebben hoeveel mensen jullie hiermee verkeerd beoordelen.  Het is waarschijnlijk niet zo bedoelt maar denk eens even na voordat er zoiets geschreven wordt.
Zo…....dat moest ik even kwijt :roll:

  [ # 24 ] 27 October 2009 07:36 AM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Musical is toch ook commercieel? Daarmee dus massa-amusement?
Ik sluit me ook aan bij Stefucius. Zoiets wilde ik zelf ook zeggen maar stefucius weet het een stuk helderder te verwoorden haha

  [ # 25 ] 27 October 2009 11:25 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Margop - 27 October 2009 12:19 AM
lisaatje - 26 October 2009 10:09 PM

Ik ben het 100% met Stefucius eens!

Ik ook, helemaal!!!

Even off topic….......
Persoonlijk word ik een beetje akelig van de manier waarop er hier geschreven wordt over de gewone musicalbezoeker….....wanneer ik opmerkingen lees als “Truus van om de hoek en drie hoog achter” of “het probleem is dat musicals steeds populairder worden bij laaggeschoolden” vraag ik me af of jullie het fenomeen musical wel begrijpen en door hebben hoeveel mensen jullie hiermee verkeerd beoordelen.  Het is waarschijnlijk niet zo bedoelt maar denk eens even na voordat er zoiets geschreven wordt.
Zo…....dat moest ik even kwijt :roll:

Amen. Trouwens, er spelen in een theaterseizoen veel meer toneelstukken en interdisciplinaire voorstellingen dan musicals. Daar klaagt toch ook niemand over? Het is alleen maar goed als er verschillende producties zijn, dan is er voor elk wat wils. Ik vond de vergelijking met de bios wel sterk 😊.

  [ # 26 ] 27 October 2009 11:31 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2035
Geregistreerd  2008-08-31

En het aantal toneelvoorstellingen, cabaretvoorstellingen en klassieke concerten elk jaar moeten dan ook drastisch verminderd worden? Laten we die eens gaan tellen. Daar is echt nog veel meer keuze in elk jaar dan in het aantal musicals. In Londen alleen al is volgens mij toch echt nog meer keuze op één dag, dan in Nederland gedurende een heel jaar en daar hoor ik jullie toch ook niet over klagen?

Van mij hoeven met name door commercie gedreven musicals als Dirty Dancing en High School Musical ook niet zo. Ben er dan ook niet heen geweest. Maar dat neemt niet weg dat ik het wel heel leuk vind dat er toch nog een verscheidenheid aan musicals overblijft waar ik de leukste/ mooiste uit kan kiezen.

   Handtekening   

di 14 juni: Er was eens..
do 14 juli: Petticoat
wo 27 juli: Soldaat v Oranje
do 10 nov: Vroeger of later
wo 16 nov: The Producers
za 17 dec: Oorlogswinter
za 24 dec:Jurk
za 14 jan: Kantje Boord

  [ # 27 ] 27 October 2009 01:26 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  893
Geregistreerd  2008-11-08

Ik vind het wel leuk hoor als er een beetje keuze in de te bezoeken (musical)voorstellingen is. Niet dat ik alles hoef te zien. Maar het is wel leuk om keuze te hebben. Niet alleen in de Randstad, maar ook in de regio. Van de vaste voorstelling theaters is het Beatrixtheater prima bereikbaar, maar het Circustheater in Scheveningen al een stuk minder! Niet iedereen heeft zin in een lange autorit of ov-leed! Tja en natuurlijk zijn sommige musicals retecommercieel. Er moet geld verdiend worden! Daar is op zich niks mis mee. Het is ieder’s persoonlijke besluit om een voorstelling te gaan zien of niet. En het is ook ieder’s persoonlijke besluit om al of niet dingen als een programmaboekje, t-shirt of beker te kopen! Zolang er vraag is zullen er musicals gemaakt blijven worden, het is nu eenmaal een tamelijk laagdrempelige vorm van vermaak!

   Handtekening   

I am not dead yet!!!!!!

  [ # 28 ] 27 October 2009 03:14 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  166
Geregistreerd  2009-06-14

Ik ben graag Truus van 3 hoog achter, ik schaam me namelijk nergens voor en ben gek op slappe, commerciele feel good musicals. Overigens geldt ook hier gewoon de wet van vraag en aanbod. Als er geen vraag meer is zal het aantal producties vanzelf afnemen.

  [ # 29 ] 27 October 2009 03:31 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1005
Geregistreerd  2006-11-26

Ik ben het ook eens met Stefucius!
Als je ergens woont waar de musicalcultuur niet zo rijk is, ben je net jaloers dat er in andere landen wel zoveel producties worden gebracht. Ik zou dolgraag in Nederland wonen…

   Handtekening   

Was mich nicht umbringt, macht mich stark! Ich werde es allen beweisen!

  [ # 30 ] 27 October 2009 04:13 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Margop - 27 October 2009 12:19 AM
lisaatje - 26 October 2009 10:09 PM

Ik ben het 100% met Stefucius eens!

Ik ook, helemaal!!!

Even off topic….......
Persoonlijk word ik een beetje akelig van de manier waarop er hier geschreven wordt over de gewone musicalbezoeker….....wanneer ik opmerkingen lees als “Truus van om de hoek en drie hoog achter” of “het probleem is dat musicals steeds populairder worden bij laaggeschoolden” vraag ik me af of jullie het fenomeen musical wel begrijpen en door hebben hoeveel mensen jullie hiermee verkeerd beoordelen.  Het is waarschijnlijk niet zo bedoelt maar denk eens even na voordat er zoiets geschreven wordt.
Zo…....dat moest ik even kwijt :roll:

Die opmerking over laagopgeleiden kwam van mij en daarbij gaf ik al aan dat er op zich niets mis mee is, maar dat daardoor het genre wel veranderd. Vergelijk het bijvoorbeeld met muziek. Naar artiesten als Jan Smit, Koos Albers, Frans Bauer luisteren over het algemeen laag opgeleiden. Als zij ineens met zwaar filosofische teksten aankomen zullen er veel fans afhaken, omdat ze het niet meer begrijpen. In de theaterwereld is het precies hetzelfde. Over het algemeen gaan er meer hoogopgeleiden naar stukken van Shakespeare, omdat zij het prettig vinden als iets complex in elkaar zit of mooie, diepgaande teksten bevat. Ook in musical is dat zo. Iemand die van diepgang houdt gaat liever naar een stuk van Sondheim dan naar een stuk van Disney. Er zijn meer laagopgeleiden dan hoogopgeleiden en dat zie je terug in het succes van dit soort stukken. Voor een producent is het daarom commercieel gezien slimmer om een makkelijk toegankelijk stuk te produceren. Daar is niets mee, maar ik als hoogopgeleide vind dat dan wel jammer.

 < 1 2 3 4 > 
2 of 4
‹‹ Theatermanieren      Musical verzamel cd ››