3 of 4 |  < 1 2 3 4 > 
Musical Overkill?
  [ # 31 ] 27 October 2009 06:57 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2008-11-04

martijn-j - 27 October 2009 04:13 PM

Die opmerking over laagopgeleiden kwam van mij en daarbij gaf ik al aan dat er op zich niets mis mee is, maar dat daardoor het genre wel veranderd. Vergelijk het bijvoorbeeld met muziek. Naar artiesten als Jan Smit, Koos Albers, Frans Bauer luisteren over het algemeen laag opgeleiden. Als zij ineens met zwaar filosofische teksten aankomen zullen er veel fans afhaken, omdat ze het niet meer begrijpen. In de theaterwereld is het precies hetzelfde. Over het algemeen gaan er meer hoogopgeleiden naar stukken van Shakespeare, omdat zij het prettig vinden als iets complex in elkaar zit of mooie, diepgaande teksten bevat. Ook in musical is dat zo. Iemand die van diepgang houdt gaat liever naar een stuk van Sondheim dan naar een stuk van Disney. Er zijn meer laagopgeleiden dan hoogopgeleiden en dat zie je terug in het succes van dit soort stukken. Voor een producent is het daarom commercieel gezien slimmer om een makkelijk toegankelijk stuk te produceren. Daar is niets mee, maar ik als hoogopgeleide vind dat dan wel jammer.

Wat zegt jou dat hoogopgeleiden ook zo nodig in hun vrije tijd liever naar ‘intellectueel’ vermaak kijken? Puur het feit dat jij dat zelf zo ervaart? Wist je dat de telegraaf de meest gelezen krant is onder ‘hoogopgeleiden’? Zegt genoeg denk ik… 
Dat Shakespeare een aanzienlijk kleinere doelgroep kent dan Tarzan of de Disney sing-a-long is duidelijk, maar dat wil niet zeggen dat diezelfde doelgroep voor shakespeare nul komma nul interesse heeft voor lichter vermaak…
Ik snap dat je het niet blasé bedoelde, maar je begeeft je wel een klein beetje op glad ijs;  het komt over alsof je het jammer vindt voor ‘de intellectuelen’ dat ‘het plebs’ door die laagdrempelige theaterproducties ook steeds vaker in het pluche zit.

Verder heb ik weinig toe te voegen aan de discussie, Stefucius heeft volkomen gelijk…

  [ # 32 ] 27 October 2009 07:25 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  889
Geregistreerd  2008-05-04

Het eerste waar ik aan dacht toen ik dit topic zag, was marktwerking. Is het niet zo dat doordat er meer mensen naar musicals gaan er meer aanbod is? Uiteindelijk zouden al deze producties er niet zijn als er niemand in geinteresseerd was..

  [ # 33 ] 27 October 2009 07:51 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

En ik ben het helemaal met Dokter_P eens (reactie 27 oktober 2009 12:44 AM):

Musical als fastfoodtheater, massavermaak en een voorliefde voor “hersenloos amusement”

(toegegeven; die laatste opmerking zou ik zelf niet zo snel gebruiken)

En o ja; dat ik mezelf tot de “hoger opgeleiden” reken, zegt op zich ook niet zoveel; ja, ik zit graag in het spannender, creatiever en “intellectueel interessanter” theater (om die woorden dan toch maar even te gebruiken), maar ook ik geniet van sprookjes en een Disney’s Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen (zie net de reclame voor de opnieuw uitgebrachte dvd op TV).
Qua musical brengt me dat weer op een andere discussie; wanneer is iets een musical.

Kort gezegd: ik wil ook graag wat overhouden als ik alle entourage weghaal; dus iets van diepgang, inhoud en verhaal. Niet alleen een hoop spektakel gecombineerd met licht en kleurtjes en “hersenloos gedoe”.
En zelfs dat laatste kan soms fijn zijn; ik heb ook met plezier naar bijv. Five Guys named Moe gekeken; dat was leuk, maar niet per definitie hersenloos. En het had iets verrassends; kleinschalig, leuk, goed uitgevoerd en lekker fris!

[ Gewijzigd: 27 October 2009 07:57 PM by Luna24 ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 34 ] 27 October 2009 07:54 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

ik ben het helemaal eens met Stefucius
Ik ben zelf iemand met mbo+ opleiding maar ik hou zowel van feel good als van de wat zwaardere stukken
ik vind dat je niet alle laagopgeleiden en alle opgeleiden over een kam moet scheren

Ja er zijn veel musicals
maar je pikt er toch gewoon uit wat je zelf wilt zien

[ Gewijzigd: 27 October 2009 07:57 PM by ivje ]
   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 35 ] 27 October 2009 08:23 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  903
Geregistreerd  2006-06-14

Natuurlijk is er een overkill ....  voor volgend seizoen blijft het nog wat stilletjes terwijl we vorig jaar rondom dit tijdstip meer shows konden noemen dan nu. Voor het hele Opzoek naar Tarzan, Evita en Joseph waren er een stuk minder musicals…. waarom nu een musical over Palingvissers ? Om de fans van Jantje Smit tevreden te stellen ? Echt mooie producties worden vergeten denk bijvoorbeeld aan Camille een leven in steen, dat had kwaliteit maar door het hele Tarzan, Dirty Dancing & Ciske circus niet de gerechtigheid gekregen welke hij mocht krijgen. Dit seizoen moeten veel producenten door de zure appel bijten, volgend seizoen zullen vast minder producties komen !!

  [ # 36 ] 28 October 2009 07:00 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Maar dat heeft ook te maken met de kredietcrisis. Ik vind persoonlijk overigens ook dat er een behoorlijke overkill is hoor, maar goed, voor Musicalworld is dat natuurlijk niet erg 😉

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 37 ] 28 October 2009 07:10 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  893
Geregistreerd  2008-11-08

ivje - 27 October 2009 07:54 PM

ik ben het helemaal eens met Stefucius
Ik ben zelf iemand met mbo+ opleiding maar ik hou zowel van feel good als van de wat zwaardere stukken
ik vind dat je niet alle laagopgeleiden en alle opgeleiden over een kam moet scheren

Ja er zijn veel musicals
maar je pikt er toch gewoon uit wat je zelf wilt zien

Helemaal mee eens!

   Handtekening   

I am not dead yet!!!!!!

  [ # 38 ] 28 October 2009 11:10 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  166
Geregistreerd  2009-06-14

Gisteren bij Jospeh weer een half lege zaal, als dat bij de ander musicals ook het geval is dan is het snel afgelopen met het ruime aantal musicals. Ben benieuwd naar andere ervaringen met de bezettingsgraad van de theaterzalen. Heb het op broadway gezien bij het begin van de kredietcrisis. in januari sloten toen 4 grote producties achter elkaar wegens onvoldoende belangstelling.

  [ # 39 ] 28 October 2009 12:23 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1251
Geregistreerd  2009-08-13

@kcali: nadat de mensen van het balkon naar beneden ‘gehaald’ waren, zat in ieder geval de benedenzaal toch grotendeels vol, op de laatste paar rijen na. Ik vond het eerlijk gezegd nog wel meevallen voor een dinsdagavond voor een productie die al zo’n tien maanden draait.

  [ # 40 ] 28 October 2009 01:10 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  467
Geregistreerd  2008-04-14

nadat de mensen van het balkon naar beneden ‘gehaald’ waren, zat in ieder geval de benedenzaal toch grotendeels vol, op de laatste paar rijen na.

Dit vind ik dus belachelijk he!
De mensen die wel een hoop geld over hebben voor het beste zicht op de voorstelling leggen heer al snel iets van 85 euro voor neer gemiddeld. de mensen achterin of op slecht zicht plekken betalen vaak maar 15 euro of iets dergelijks. dan kun je het toch niet makejn om deze mensen aan te laten sluiten bij de mensen die wel de volle pond betaald hebben!

  [ # 41 ] 28 October 2009 03:09 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Maar vergeet ook niet dat deze mensen in de eerste plaats bij elkaar kwamen om tijdens de voorstelling gezellig met elkaar samen te zijn. Dat er dan op de achtergrond nog een toneelstuk gespeeld werd, was bijzaak. Hele discussies tijdens de voorstelling waren heel normaal.

Jeap - 28 October 2009 10:12 AM

- Ohja nog even een reply naar ‘martijn-j’: oorspronkelijk gingen alle lagen v.d. bevolking naar stukken van ‘Shakespeare’ en werd het helemaal niet moeilijk gevonden door de laagopgeleiden (de inhoud). De hogere laag v.d. bevolking heeft later bewust theaters laten maken en verschillende rangen ingevoerd. Hierdoor werd het voor de laagopgeleiden onbetaalbaar en dus ook onbereikbaar.

  [ # 42 ] 28 October 2009 03:51 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  123
Geregistreerd  2005-09-10

Ik denk dat de liefhebbers blij moeten zijn met het “gepeupel” dat naar de massamusical gaat want de winst van deze producties zorgen ervoor dat een producent kan expirimenteren.

Verder vind ik deze hele discussie nogal incrowd gewauwel.

  [ # 43 ] 28 October 2009 05:08 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1251
Geregistreerd  2009-08-13

musicalgoeroe - 28 October 2009 01:10 PM

nadat de mensen van het balkon naar beneden ‘gehaald’ waren, zat in ieder geval de benedenzaal toch grotendeels vol, op de laatste paar rijen na.

Dit vind ik dus belachelijk he!
De mensen die wel een hoop geld over hebben voor het beste zicht op de voorstelling leggen heer al snel iets van 85 euro voor neer gemiddeld. de mensen achterin of op slecht zicht plekken betalen vaak maar 15 euro of iets dergelijks. dan kun je het toch niet makejn om deze mensen aan te laten sluiten bij de mensen die wel de volle pond betaald hebben!

Ik begrijp dat je dit niet eerlijk vindt, maar je argument gaat niet helemaal op. Ook op de voorste rijen (of op de beste plekken) zitten mensen die verschillende bedragen hebben betaald: ofwel de volle mep ofwel een lager geprijsd kaartje d.m.v. een actie of als ‘relatiegeschenk’ en niet te vergeten de mensen die op het laatste moment van anderen een kaartje overnemen, al dan niet via marktplaats. Die verschillen heb je volgens mij (bijna) altijd.


Overigens laat men, om de door jou genoemde reden, in Carré bezoekers van het bovenste balkon/gallerij nooit verder naar beneden zitten dan op het middenbalkon en niet stalles of parterre. Dit theater houdt daar dus wel degelijk rekening mee.

[ Gewijzigd: 28 October 2009 05:13 PM by FanuitAmsterdam ]
  [ # 44 ] 29 October 2009 02:35 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  9
Geregistreerd  2009-06-10

Overkill?? goede vraag:
even kort door de bocht:
30 gemeentes in nederland hebben meer dan 100.000 inwoners
deze gemeentes hebben allemaal eem theater met gemiddeld 600 stoelen
theater is/kan 6 dagen in de week open.
dus: 30 x 600= 18.000 stoelen te vullen per avond in heel Nederland

uit een eerdere reactie waren er 12 producties dit jaar(seizoen)
waarvan 3 in een vast theater (niet meegerekend in bovenstaande som)
7 voor de grote theaters
en de rest zijn kleinere producties.

7 x 600= 4200

18.000 =  100%
42 = 23,3%

m.a.w. 23,3% van de grote theaters in Nederland is gevuld musical. dan houd je dus nog 76,7% over voor alle andere kunststromingen

Ik weet dit is extreem kort door de bocht, misschien een leuk afstudeerproject voor iemand die theaeterwetenschap studeert.

aan jullie is 23% dan een overkill of is de musical gezond vertegenwoordigd?

zoals al eerder gezegd werd, volgens mij is het gewoon marktwerking en is het woord overkill de verkeerde benaming.

  [ # 45 ] 29 October 2009 07:30 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ik merk bij mezelf dat het bij mij met periodes gaat: de ene periode ben ik heel erg in voor theater/musical en dan weer een tijdje veel minder. Vooral in zo’n mindere periode komt er bij mij dan sneller een gedachte voorbij “maar het aanbod is ook zo eenzijdig” of zoiets. Terwijl datzelfde aanbod me in een goede periode niet of veel minder stoort. M.a.w. ik denk dat mijn eventuele overkill gevoel veel meer met mijn beleving te maken heeft dan dat dit een feitelijkheid is.

Wel meen ik waar te nemen dat er golven zijn in het soort aanbod: jaren geleden waren de hits in Londen en Broadway voornamelijk drama stukken als Sunset/Les Mis/Miss Saigon etc. . Nu is dat al enige tijd het feel good en dan ook nog specifiek het jukeboxgenre. En op een gegeven slaat dat ook wel weer om, of komt er weer een andere golf. Ik geloof dat er nu al weer meer evenwicht in dat aanbod aan het komen is. Ik denk dat het niet zoveel met hoog/laag opgeleid te maken heeft maar meer met mode/tijdsgeest. Op tv merk je dat ook: enerzijds een explosie aan realty tv, anderzijds ontstaat er ook een hunkering naar dat oude vertrouwde en willen we met het bord op schoot naar Studio Sport kijken zonder reclame op NL 1 en daarna en masse volgen hoe een aantal boeren aan de vrouw komen.

Nu lijkt zich al een beetje af te tekenen dat ook de geheide commerciële successen (Hairspray) het moeilijker krijger. Misschien alleen t.g.v. de kredietcrisis, misschien ook omdat er weer langzaam een kentering komt in “wat men wil”. Uiteindelijk -zoals al door velen opgemerkt- gaat het om geld en bepaalt de markt vanzelf wel wat het aanbod is; al zit daar soms enige vertraging in.

Persoonlijk ben ik blij met het grote aanbod in NL. Je zult toch maar een Franse musical fan zijn en het met die ene of 2 (internationale) producties moeten doen (hoe goed die misschien ook zijn). Nu kan ik kiezen wat ik kan skippen; vind ik toch prettiger dan andersom.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

 < 1 2 3 4 > 
3 of 4
‹‹ Theatermanieren      Musical verzamel cd ››