Hairspray, Keulen 29 oktober 2009
change_status
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  349
Geregistreerd  2005-05-11

Hoi hoi,

Omdat we afgelopen week toch een paar dagen in Keulen verbleven en omdat je er echt niet onderuit kon dat Hairspray daar speelde, hebben we een poging gewaagd om kaarten te krijgen voor de voorstelling. Dat viel niet mee. Het enige dat we nog konden krijgen was rij 4 op de helft van de rechterkant op het balkon. Omdat de kaarten maar 70 euro waren per persoon hebben we toch besloten om de show te bezoeken.

De hoofdrollen werden deze avond vertolkt door:
Edna Turnblad: Tetje Mierendorf
Wilbur Turnblad: Leon van Leeuwenberg
Tracy Turnblad: Maite S. Kelly
Link Larkin: Daniel Berini
Velma von Tussle: Nicole Berendsen
Corny Collins: Rob Fowler
Amber von Tussle: Tineke Ogink
Penny Pingleton: Jana Stelley

Een leuke mix van Amerikanen, Engelsen, Nederlanders en incidenteel een Duitser.

Bij het binnenkomen van de zaal verbaasde ik me over de onlogische indeling van de zaal. De zaal was net zo lelijk aan de binnenkant als de tent van buiten was. Opvallend was wel dat de zaal wel ontzettend goede zichtlijnen had. Je zal nergens heel erg verkeerd zitten.

Het was heerlijk om na de originele Broadwaycast een paar jaar geleden nu weer een originele cast in de originele productie te zien. De show is qua decor redelijk cartoonesk opgezet, wat mede de charme is van de voorstelling. Hoewel de voorstelling pas 6 december in premiere is gegaan had ik het idee dat iedereen al redelijk goed op elkaar ingespeeld is.

Nu heb ik een hekel aan iedereen individueel te bespreken. Ik kan wel wat personen aanhalen. Maite had een ontzettend goede stem en speelde met een een flinke komische timing. Leuk om te lezen dat dit haar eerste musicalrol is, ze bracht het er goed vanaf.
Tetje als Edna had de volume zoals je verwacht van een Edna. Een lekker lage stem waar hij veel komische momenten mee pakte. Qua dans en zang kon hij erg goed meekomen. Een vergelijking met Harvey Fierstein in dezelfde rol zal ik altijd blijven maken en hij kwam erg in de buurt.
Nicole als Velma was heerlijk om te zien. Niet alleen het valse van Velma was haar doel maar met name de komische elementen van de rol werden uitgediept waardoor je een geheel andere rolinvulling kreeg dan die je normaal gesproken ziet.
Leon als Wilbur was leuk om te zien. In de tourproductie van Cyrano zag ik hem nog als de Guiche en heb hem nog in Sweeney Todd gezien, nu dus als man van Edna. Leon oogt na al die jaren nog steeds erg jong maar weet qua spel de rol uit te diepen, voor zover dat kan met een rol als Wilbur. Hij heeft zeker indruk gemaakt.

De programmaboekjes waren gelukkig ook aanwezig en wat is het toch fijn om een dik oversized boek met foto;s te krijgen voor 8 euro, in vergelijking met die nietszeggende boekjes in NL. Er werd bij de merchandise stand overigens verteld dat de Duitse cd medio maart 2010 verwacht wordt.

Ik heb uiteindelijk, onverwacht, een hele leuke avond in Keulen gehad. Zeker aan aanrader. Voor de mensen die geen Duits of weinig Duits spreken, het is goed te volgen en anders geniet je maar van het decor, licht en kostuums.
De zaal zat nu erg vol dus als je vooraan wil zitten dat zou ik zeker reserveren. Al kan de drukte natuurlijk ook aan de kerstvakantie hebben gelegen.

Greetz Peter!

  [ # 1 ] 31 December 2009 01:35 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

(Haha, maar 70 euro…)

Wat die programmaboekjes betreft: dat valt me ook altijd op Palex. Was het decor dus idd hetzelfde als die van Broadway en Londen?

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 2 ] 31 December 2009 01:46 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  349
Geregistreerd  2005-05-11

Hey hey,

Nou ja, €70,- voor derde rang is natuurlijk hoog maar als je het vergelijkt met de normale prijzen in Duitsland dan valt het allemaal wel mee. Vergeet ook niet dat je op Broadway al bijna $140,- betaald voor een kaartje. En dan de mensen hier in Nederland nog zeuren over de prijzen. Of je hebt een productie met alle toeters en bellen en je betaald ervoor of je maakt de keus als V&V om de prijzen bewust laag te houden maar dan een aangepaste versie te brengen.

Maar eh om terug te komen op het decor, ja het is hetzelfde. Er zijn geen concessies gedaan. Het enige punt dat ik had is dat het theater in NY en Londen erg intiem overkomen en het decor dus beter uitkomt. De “zaal”/tent in Keulen is erg groot waardoor de intimiteit een beetje verdwijnt. Maar het blijft een aanradertje hoor. Zeker als je toevallig in de buurt bent!

Greetz Peter!

  [ # 3 ] 31 December 2009 02:11 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

Aha, dan zullen we met Legally Blonde dus wel hetzelfde krijgen. Heb WWRY wel in Keulen in hetzelfde “theater” gezien. Denk dat zo’n show er ook meer past. Hairspray is voor mij geen show die ik per se nog eens moet zien maar ja, als je er idd in de buurt bent…

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”