1 of 3 |  1 2 3 > 
Legally Blonde op West End…..en meer….
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

De previews van Legally Blonde zijn in volle gang. Musicalworld zag een voorstelling en natuurlijk willen we je onze mening niet onthouden. Je kunt het verslag HIER vinden.

Behalve deze voorstelling zag ik nog 6 andere producties. Er is wel HEEL VEEL feelgood op West End te vinden en dat betekende dat er weinig wereldschokkende voorstellingen te zien zijn, maar wel veel lekkere hapjes….

Sweet Charity in het Menier was fantastisch en lijkt voorbestemd om opnieuw een transfer te maken naar een West End huis. Wat een geweldig geregisseerde voorstelling, vol dubbele bodems en een heerlijke vormgeving. De score van Coleman is en blijft een lekkere die ik veel te lang niet gehoord had. De voorstellingen in het Menier zijn zo goed als uitverkocht, maar hou de aankondigingen in de gaten…

Morgen meer….

[ Gewijzigd: 03 January 2010 09:41 PM by Ronny ]
   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 1 ] 05 January 2010 10:36 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Nation van The National Theatre
Twee jaar geleden maakte het NT tijdens de kerstperiode het werkelijk adembenemend mooie WARHORSE. Deze voorstelling draait inmiddels met groot succes in het New London Theatre. Dit jaar komen ze met NATION, gebaseerd op een boek van Terry Pratchett en bewerkt door Mark Ravenhill. Helaas kan ik aan deze voorstelling weinig mooie woorden schrijven: een dikke drol was het. Er wordt goed gespeeld en de vormgeving is schitterend (als je dacht dat er in Tarzan een mooie onderwater scene had moet je dit zien!) maar het script is een combinatie van Robinson Crusoë, Lord of the Flies en The Blue Lagoon overgoten met een New Age Multi-Culty sausje. En vreselijke muziek!!! Brrrrrr, gauw vergeten. Een mens gokt wel eens wat.

THE FULL MONTY
In The New Players Theatre stond een semi professionele productie van The Full Monty, een voorstelling die ik nog nooit live zag. Maar deze versie heeft mijn zin in de Nederlandse versie bepaald niet doen toennemen. Het niveau van de spelers was niet hoog genoeg en dan vallen de zwaktes in het script (en vooral de score!) extra op. Ik heb me niet verveeld, maar de lat ligt hoog als je op West End een musical bezoekt. Ik betaalde een tientje en buiten was het koud, dus ach… Maar toen ik om de hoek langs het theater van La Cage aux Folles liep (die ik vorig jaar zag) had ik een ernstige aanval van spijt….

SISTER ACT
Dayseats op de eerste rij zodat ik werkelijk geen seconde heb hoeven missen van de fabelachtige Patina Miller. A Star Is Born! Ze deed me het meeste denken aan Heather Headley die ik 100 jaar geleden op Broadway zag in Aïda. Wat een fantastische zangeres! En wat weet ze het op z’n zachts gezegd rommelige script bij elkaar te houden…
Je ziet bij Sister Act de Engelse Ponden van het podium glijden. Kosten noch moeite zijn gespaard om het publiek te behagen. De decors zoeven geluidloos op en af, er zit een lekker groot orkest, Sheila Hancock is verrukkelijk…..en toch….... Een ECHTE knaller is Sister Act niet. Ik vind de score heerlijk (Dreamgirls anyone???) maar het blijft wel erg naar poppetjes kijken op een groot podium. Ik heb tijdens deze trip bijna alleen maar feel good shows gezien (KAN bijna niet anders dit seizoen…) en ik kwam hier wel vrolijk de zaal uit, maar niet overdonderd. Het is knap gemaakt allemaal, de cast werkt zich in het zweet, er zitten genoeg goede grappen in en een stuk of 7 finales, maar de WOW factor ontbreekt wat mij betreft. Deze show gaat het niet halen vrees ik (en lijkt op één of andere manier meer op Broadway te passen dan op West End…)

Wordt vervolgd….

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 2 ] 06 January 2010 04:53 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2065
Geregistreerd  2005-09-04

Kan me helemaal vinden in je verslag van Legally Blonde!

  [ # 3 ] 06 January 2010 05:11 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Altijd leuk om de ervaringen van een ander te lezen. Ik ben het helemaal met je eens over de fenomenale ‘Sweet Charity’.

‘Sister Act’ blijft wat mij betreft steken in goede bedoelingen en ondanks de meer dan uitstekende Patina Miller voor mij een saaie langdradige voorstelling.

Voor ‘Nation’ heb ik voor een dinsdagmatinee kaarten voor £ 10 maar als ik je verslag zo lees kan ik beter iets anders boeken.

Ik ben benieuwd naar je andere verslagen !
Theo

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 4 ] 06 January 2010 11:05 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Annie Get Your Gun The Young Vic
Ik had tot mijn schande deze bijna ultieme klassieker nog nooit live gezien en ik ben enorm blij dat ik juist deze versie als eerste zag. Want dit is een voorstelling die nogal anders is dan je zou verwachten. Geen groot orkest maar 4 honkytonk piano’s en een hele dikke knipoog naar het tamelijk gedateerde gegeven. En 2 werkelijk verrukkelijke hoofdrolspelers, waar bij ik toch in het bijzonder Jane Horrocks moet noemen. Deze actrice die we vooral kennen als Bubbles uit Absolutely Fabulous en haar hoofdrol in Little Voice. Wat een onweerstaanbare dame. Zingen kan ze nauwelijks, maar wat een charme…..
De productie had wel te lijden onder het lelijkste decor in jaren (het leek het dorpshuis van Westzaan wel…), maar in al die lelijkheid zaten wel een aantal briljante vondsten.
De productie is omstreden; of je vindt het geweldig, of helemaal niks. Ik ging compleet voor de bijl… There’s No Business Like Showbusiness people!!!!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 5 ] 07 January 2010 09:04 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  241
Geregistreerd  2005-07-29

Jacco - 05 January 2010 10:36 PM

SISTER ACT
Dayseats op de eerste rij zodat ik werkelijk geen seconde heb hoeven missen van de fabelachtige Patina Miller. A Star Is Born! Ze deed me het meeste denken aan Heather Headley die ik 100 jaar geleden op Broadway zag in Aïda. Wat een fantastische zangeres! En wat weet ze het op z’n zachts gezegd rommelige script bij elkaar te houden…
Je ziet bij Sister Act de Engelse Ponden van het podium glijden. Kosten noch moeite zijn gespaard om het publiek te behagen. De decors zoeven geluidloos op en af, er zit een lekker groot orkest, Sheila Hancock is verrukkelijk…..en toch….... Een ECHTE knaller is Sister Act niet. Ik vind de score heerlijk (Dreamgirls anyone???) maar het blijft wel erg naar poppetjes kijken op een groot podium. Ik heb tijdens deze trip bijna alleen maar feel good shows gezien (KAN bijna niet anders dit seizoen…) en ik kwam hier wel vrolijk de zaal uit, maar niet overdonderd. Het is knap gemaakt allemaal, de cast werkt zich in het zweet, er zitten genoeg goede grappen in en een stuk of 7 finales, maar de WOW factor ontbreekt wat mij betreft. Deze show gaat het niet halen vrees ik (en lijkt op één of andere manier meer op Broadway te passen dan op West End…)

Wordt vervolgd….

Dank voor je verslagen. Ik heb tot nog toe alleen Sister Act gezien. Ben het eens met wat je schrijft, je komt vrolijk de zaal uit, maar er mist iets…En Patina is zeker een ster.

  [ # 6 ] 07 January 2010 10:20 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  12
Geregistreerd  2007-01-13

THE FULL MONTY
In The New Players Theatre stond een semi professionele productie van The Full Monty, een voorstelling die ik nog nooit live zag. Maar deze versie heeft mijn zin in de Nederlandse versie bepaald niet doen toennemen. Het niveau van de spelers was niet hoog genoeg en dan vallen de zwaktes in het script (en vooral de score!) extra op. Ik heb me niet verveeld, maar de lat ligt hoog als je op West End een musical bezoekt. Ik betaalde een tientje en buiten was het koud, dus ach… Maar toen ik om de hoek langs het theater van La Cage aux Folles liep (die ik vorig jaar zag) had ik een ernstige aanval van spijt….

Bedankt voor je verslagen, super is dat! Ook ik was voor kerstmis enkele dagen in London en heb ook wat van de feelgoodshows meegepikt. Grappig is dat ik van ‘nieuwe’ musicals alleen shows gezien heb die gebaseerd waren op een film (sister act, the full monty, la cage aux folles, legally blonde)... En ik ben het eens met je verslagen over Sister act en The Full Monty. Wat The Full Monty betreft is de conclusie bij mij gek genoeg wel omgekeerd: door het toch wel vrij zwakke niveau van de acteurs (de enige uitzondering is de actrice die Jerry’s ex-vrouw speelde, zij stond wel met een naturel op het podium) wil ik juist zien hoe het wel moet. Misschien dat de Nederlandse kwaliteit de West-End hier overtreft? Misschien toch het kijken waard. Het stoorde me trouwens vreselijk in het New Players Theatre dat de pub ernaast het geluid op het podium dikwijls overstemde… En ze leken meer plezier te hebben dan de twintig man die in de zal zat… Voor de rest inderdaad niet bijster sterk, maar “you rule my world” is een heerlijk nummer. Semi-professioneel is inderdaad de beste omschrijving!
Sister Act: kort gezegd: Alan Menken Rules! Heerlijke score, en wat is die Patina Miller goed zeg! Alle woorden van lof voor de zang van de vrouwelijke solisten, maar ‘Shank’s acteerwerk’ kwam bij mij toch ook maar stuntelig over… Script en verhaal was wat ervan te verwachten was. Niets bijzonders dus. Maar een fijne avond gehad, zonder meer.
De grootste verrassing heb ik gehad bij ‘La Cage aux Folles’. Dank aan eastwick voor de tip. Dank, echt! Hemelse vertolkingen van Douglas Hodge en Dennis Lawson. Ik had een tijdje geleden gehoord/gelezen dat Philip Quast en Roger Allam de hoofdrollen speelden in La Cage, en toendertijd wilde ik absoluut naar London. Het kon toen echter niet, en dat was dat. Ik was het bestaan van deze musical dan ook al compleet vergeten. Toen ik net voor mijn vertrek enkele verslagen op musicalworld doorlas brandde er opnieuw een lichtje. En ik had toevallig nog tijd op zaterdagmiddag… En wat een zaterdagmiddag! Vonken, vuur, prachtige, goed in het oor liggende muziek, en topkwaliteit op het podium. De heren Quast en Allam zijn dan bekende namen (en uitstekende Javerts btw!), maar Lawson en Hodge zijn fenomenaal. Het gebrek aan acteerkwaliteit van bovengenoemde producties werd hier eensklaps goedgemaakt. Hoewel deze rollen gemakkelijk kunnen leiden tot overacting was dit hier absoluut niet het geval. Misschien een ideetje voor een masterclass voor de cast van The Full Monty. Ver moeten ze inderdaad niet gaan… En hoewel het nieuws van een Nederlandse productie van La Cage eigenlijk leuk is, zal ik dat allicht laten aan me voorbijgaan. Het is maar zeer de vraag of het beter kan dan deze Menier-transfer.
Voorts zag ik Les Mis (voor de 13de keer in London) maar deze cast is eigenlijk bij de zwakste die ik zag. Muv HPJ als Javert en David Thaxton als Enjolras. Simon Bowman kon er ook mee door, maar ik heb al beter gezien (en ja, René van Kooten is daarbij 😊). Fantine, Marius en Madame Thenardier werden zwak neergezet en de rollen werden zwak gezongen. Naar mijn mening. Maar misschien heb ik teveel eisen voor deze musical, waarmee voor mij het bestaan van ‘musical’ werd geopenbaard. Iemand die de show onbevangen ziet zal er wel van genieten, daar ben ik zeker van, maar voor mij was het net niet.
Hetzelfde ‘net niet’ had ik bij Oliver. Grootse decors, dat zeker. Kostumering, enscenering, dik in orde. Tamsin Carrol als Nancy: gewoon goed. Maar Oliver kwam niet bij me binnen. Ik vroeg me bij momenten zelfs af wat ik er deed, en mijn gedwongen verlengd verblijf in London door de niet rijdende eurostar was het enige antwoord. Nee, hoewel groots opgezet en er duidelijk goed over nagedacht was, klopte er iets niet.
Legally blonde was de laatste show die ik zag. Ook door het gedwongen verlengde verblijf. Sheridan Smith was de enige reden waarom ik dit uitkoos (ook de zondagmatinee, maar dit geheel terzijde 😉) en ze heeft me gebracht wat ik ervan verwacht had: topkwaliteit. Heb indertijd zo genoten van haar Audrey in Little Shop of Horrors. Kippenvel als ik eraan terugdenk. De show kent fraaie muziek, loopt lekker door en verveelt niet. Maar het is niet geheel mijn genre….
Als ik het teruglees denk ik dat ik het begrip ‘musical’ een beetje beu aan het worden ben. Waarom niet gewoon terug naar de basis: zonder grootse decors, zonder teveel kostuums en franjes: een (origineel) verhaal vertellen waarbij emotie ondersteund wordt door muziek. En laat de fantasie de rest doen. Meer hoeft niet voor mij. M-lab? Laat maar komen!

  [ # 7 ] 09 January 2010 08:25 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

polleke - 07 January 2010 10:20 PM

[De grootste verrassing heb ik gehad bij ‘La Cage aux Folles’. Dank aan eastwick voor de tip. Dank, echt! Hemelse vertolkingen van Douglas Hodge en Dennis Lawson

Leuk om te lezen ! Ik ben ook erg blij dat ik deze produktie nog een tweede keer heb kunnen zien.

Het is in dit topic al eerder gezegd dat de balans op West End een beetje zoek is. Mee eens, het is toch één en al ‘feelgood’ wat de klok slaat bij de nieuwe produkties. Leuke onderhoudende voorstellingen waar je vrolijk de zaal uitkomt maar die je voorts al snel vergeet.

Positieve uitzonderingen vond ik ‘Priscilla’ die ik zeker nog eens zou willen zien en de kleinere produkties ‘Sweet Charity’ en ‘Annie Get Your Gun’ ook vrij tuttig en traditioneel ‘feelgood’ maar wel met een vreemde twist.

Drama is er nog wel te vinden in de klassiekers ‘Les Misérables’ en ‘The Phantom Of The Opera’ en de nieuwere klassiekers als ‘Billy Elliot’ en ‘Wicked’. ‘Oliver!’ had ook in de categorie drama kunnen vallen maar deze versie heeft dat toch veel minder als destijds in het Londen Palladium.

Nu maar hopen dat Lloyd Webbers ‘Love Never Dies’ het aanbod weer enigzins in balans weet te brengen.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 8 ] 10 January 2010 08:55 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Priscilla Queen of the Desert

Het voordoek is nog nauwelijks opgetrokken of 3 schitterende vrouwen komen aan kabels uit de nok van het toneel naar beneden gevlogen…...DISCO!!! Binnen 3 minuten kan deze show bijna al niet meer stuk. Mijn hart hart klopt in mijn keel, ik heb zin om mee te schreeuwen en dan is Jason Donovan nog niet eens op het toneel verschenen. Mijn hemel, wat is Priscilla Queen of the Desert een lekkere show…..Hilarisch, snel, opwindend…...
De show is losjes gebaseerd op de gelijkmatige film, waarbij moet worden opgemerkt dat de donkere delen van het verhaal behoorlijk zijn weggepoetst. Ruimte voor echte ontroering is er nauwelijks, maar dat kan ook niet als je in de tweede scene een begrafenis ombouwt tot nichtenkermis. Deze show neemt zichzelf niet al te serieus en wil vooral het publiek opzwepen met honderdduizend jurken, 400 snelle verkleedpartijen en disco hoempappa. Dat klinkt niet al te opzienbarend, maar als je plaatstneemt in het Palace Theater kun je verzekerd zijn van een avond topamusement. De score bestaat uit een aaneenschakeling van bekende disconummers, waarbij vooral MacArthur’s Park opvalt als showstopper (die ook nog eens qua tekst PAST in het verhaal!). De acteurs zijn fantastisch; de dansers heerlijk; de stemmen staan voor een procent of 60 op de band schat ik. Maar wat kan het schelen. Als een voorstelling met zoveel aanstekelijk enthousiasme op de planken wordt gebracht neem ik alleen maar heel diep mijn hoed af…. 
Musicalworld.tv noemde Priscilla de beste nieuwe musical van het seizoen. Daar zou ik zelf eerder Next to Normal neerzetten. Maar onweerstaanbaar is deze Priscilla zeker….

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 9 ] 16 January 2010 01:42 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Jacco - 10 January 2010 08:55 PM

De show is losjes gebaseerd op de gelijkmatige film, waarbij moet worden opgemerkt dat de donkere delen van het verhaal behoorlijk zijn weggepoetst. Ruimte voor echte ontroering is er nauwelijks

En daarom heb ik net iets minder genoten van Priscilla.
Het is best een vermakelijke show. Maar het is zo camp en zo oppervlakkig. Dat het eerder past in het avond programma van een groot entertainment complex (bijvoorbeeld een cruiseship of discoresort) dan in een groot sjiek west-end theater.

Wij hadden trouwens 5 understudy’s! Wat opzich niet uitmaakte. Maar van de 4 leading men, hadden we maar 1 first cast..
En dan zeuren we hier al in Nederland er al als er 1 understudy opgaat..

  [ # 10 ] 16 January 2010 01:47 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

dokter_P - 16 January 2010 01:42 PM
Jacco - 10 January 2010 08:55 PM

De show is losjes gebaseerd op de gelijkmatige film, waarbij moet worden opgemerkt dat de donkere delen van het verhaal behoorlijk zijn weggepoetst. Ruimte voor echte ontroering is er nauwelijks

En daarom heb ik net iets minder genoten van Priscilla.
Het is best een vermakelijke show. Maar het is zo camp en zo oppervlakkig. Dat het eerder past in het avond programma van een groot entertainment complex (bijvoorbeeld een cruiseship of discoresort) dan in een groot sjiek west-end theater.

Wij hadden trouwens 5 understudy’s! Wat opzich niet uitmaakte. Maar van de 4 leading men, hadden we maar 1 first cast..
En dan zeuren we hier al in Nederland er al als er 1 understudy opgaat..

Als je Priscilla oppervlakkig noemt heb je denk ik niet helemaal de diepere laag in dit stuk meegekregen.

  [ # 11 ] 16 January 2010 02:05 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Wat ik al zei, de film heeft echt een diepere laag..

Maar in de musical is die lastig terug te vinden..

  [ # 12 ] 16 January 2010 02:28 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

dokter_P - 16 January 2010 02:05 PM

Wat ik al zei, de film heeft echt een diepere laag..

Maar in de musical is die lastig terug te vinden..

Dat ben ik niet met je eens. Ik zat zowel bij de film als bij de musical met tranen in mijn ogen. Ik vond de musical ook niet minder heftig dan de film.

  [ # 13 ] 16 January 2010 02:41 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik heb zowel van de film als van de musical érg genoten en ‘Priscilla’ is toch een van de weinige feelgood shows die ik graag nog een keer zou terugzien. Film is natuurlijk een ander medium en ik miste wel de oneindige en desolate landschappen die toch veel bijdroegen aan de sfeer. De diepere laag ligt misschien wat meer aan de oppervlakte in de musical maar ik was toch vaak oprecht en intens ontroerd bij sommige scènes. Ik vind ‘Priscilla’ in ieder geval een heerlijke voorstelling 😊

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 14 ] 16 January 2010 05:05 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

dokter_P - 16 January 2010 01:42 PM

Wij hadden trouwens 5 understudy’s! Wat opzich niet uitmaakte. Maar van de 4 leading men, hadden we maar 1 first cast..
En dan zeuren we hier al in Nederland er al als er 1 understudy opgaat..

Dat is dan wel heel uitzonderlijk. In Londen zijn de meeste spelers toch echt gecontracteerd voor zeven a acht shows per week. Maar kan dus gebeuren, in LDN zul je er waarschijnlijk veel minder van merken want kwaliteit hebben alle acteurs toch wel. Maar wel jammer natuurlijk als je voor een bepaalde persoon komt.

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 15 ] 16 January 2010 09:39 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1730
Geregistreerd  2002-07-10

ik heb een tijdje na kunnen denken over Priscilla.
Voor mij geen theater. Ik ken de film niet, maar mijn conclusie voor deze show is (en dat is dus wat voor indruk deze show op mij achter laat):
We hebben een aantal prachtige kostuums liggen, we hebben ontzettend leuke liedjes (die ik graag hoor als ik uit ga, maar in het theater weinig met me doen) Maar dat maakte toen nog geen volledige voorstelling… Dus is het plot van de film er aan toegevoegd en toen was daar een show.
Ik vond het rommelig, charmant, maar geen theater. Ondanks de briljante kostuums…

Wat betreft het verhaal… te veel losse eindjes.  Niets is echt uitgespeeld, eigenlijk werd over bijna alles heen gespeeld. Ik besef natuurlijk ook wel, dat het best veel is om naast zoveel liedjes ook het acteerwerk toe te laten. En dat acteren een achtergesteld onderdeel binnen een musical is, maar ik ben nu eenmaal zo’n gek voor wie het acteren op één komt en dan pas zang en dans. Als ik je niet geloof, haak ik af. En bij deze show haakte ik af op het acteerwerk, maar liep ik niet huilend de zaal uit omdat de muziek zo lekker is en (nogmaals) de aankleding geweldig.

Eigenlijk is er maar één woord voor deze show: VEEL!

   Handtekening   

Bloemen zijn langs elke weg te vinden, maar niet iedereen weet er een krans van te vlechten.
Anastasius Grün

http://www.clownzoey.nl

 1 2 3 > 
1 of 3