1 of 2 |  1 2 > 
OpusOne brengt (nieuwe) Bommel-musical
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2035
Geregistreerd  2008-08-31

Als ode aan schrijver en tekenaar Marten Toonder, die in 2012 precies honderd jaar geleden werd geboren, brengt gezelschap OpusOne dat jaar een musical over Olivier B. Bommel op de planken. De nieuwe ijstijd, een van de vele verhalen van Toonder over Bommel en Tom Poes, gaat op 19 januari 2012 in premiere in het oude Luxor Theater in Rotterdam. Dat maakte het gezelschap gisteren bekend.
Toonder werd op 2 mei 1912 in Rotterdam geboren. In 1947 schreef hij De nieuwe ijstijd, waarin hij voor het eerst de later beroemd geworden uitdrukking ‘Als je begrijpt wat ik bedoel’ gebruikt. “Het verhaal wordt in de musical aangevuld met elementen uit andere Bommel-verhalen. zodat de productie een ware hommage wordt aan een van Nederlands grootste schrijvers en illustratoren”, aldus OpusOne.

Bron: Dagblad van het Noorden


Dit is dan een nieuwe Bommel-musical toch? Kan me tenmninste niet herinneren dat de vorige over een nieuwe ijstijd ging.

   Handtekening   

di 14 juni: Er was eens..
do 14 juli: Petticoat
wo 27 juli: Soldaat v Oranje
do 10 nov: Vroeger of later
wo 16 nov: The Producers
za 17 dec: Oorlogswinter
za 24 dec:Jurk
za 14 jan: Kantje Boord

  [ # 1 ] 05 June 2010 09:46 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

De vorige was de Trullenhoedster met o.a. Jon van Eerd.

  [ # 2 ] 05 June 2010 02:35 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ik heb De trullenhoedster met Frans Mulder en Frans Schraven gezien; dat vond ik een van de absolute dieptepunten van musicals die ik heb gezien. Hopenlijk wordt de nieuwe beter… Tip 1: geen Frans Schraven als Tom Poes.

  [ # 3 ] 05 June 2010 03:56 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2035
Geregistreerd  2008-08-31

Jon was wel een hele goede Olie B Bommel. Ik zou het wel leuk vinden als hij die rol nu opnieuw op zich neemt. Maar ik zou inderdaad ook een (stuk) jongere Tom Poes nemen.

   Handtekening   

di 14 juni: Er was eens..
do 14 juli: Petticoat
wo 27 juli: Soldaat v Oranje
do 10 nov: Vroeger of later
wo 16 nov: The Producers
za 17 dec: Oorlogswinter
za 24 dec:Jurk
za 14 jan: Kantje Boord

  [ # 4 ] 11 December 2011 05:24 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Vandaag in M-Lab naar de tweede try-out van “De Nieuwe IJstijd” geweest. Al een tijd geleden was bekend dat Roberto de Groot en Suzan Seegers de hoofdrollen van Olivier B. Bommel resp. Tom Poes zouden gaan spelen. Later werd Yoran de Bont aan de cast toegevoegd. In het afgelopen jaar heb ik de drie spelers al vaak mogen zien: Suzan inmiddels vier keer, Yoran ook, waarbij twee keer in schoolproducties en Roberto drie keer, twee maanden geleden nog als Ramon in Zorro.

Dit verslag bevat spoilers!

Ik had geen idee wat ik van de voorstelling moest verwachten, maar met zo’n cast kon ik er geen buil aan vallen dacht ik. Maar wat ik gezien heb overtrof alle verwachtingen. Eenmaal binnen in de theaterzaal valt de achterwand op, een in drie delen gesplist projectiescherm, over de gehele breedte en hoogte van de zaal. Producent Maarten Voogel leidt de voorstelling in en verklaart dat op die wand projecties gebaseerd op de originele strips te zien zullen zijn. Het is tenslotte een musical gebaseerd op een stripverhaal en in 2012, als de voorstelling in premiere gaat, is het 100 jaar geleden dat Marten Toonder werd geboren.

Vanaf het begin weet het verhaal mij te pakken, of liever in te pakken. De hele voorstelling zit ik met een glimlach op mijn gezicht, vaak onderbroken door een lach en soms ook door een traan. Suzan en Roberto zijn zeer geloofwaardig en ontzettend leuk als Tom Poes en Bommel. Beide beschikken ook over prima zangstemmen en krijgen in de voorstelling ruimschoots de kans om hun momentjes te pakken, met als hoogtepunt hun duet op een ijsschots in de oceaan. Yoran de Bont speelt alle overige grotere rollen, waarbij de grootste die van de slechterik professor Sickbock is. Hierdoor kan hij wat weinig karakterontwikkeling laten zien, maar speelt/zingt de rollen met verve. Opnieuw onderstreept hij een aanstormend talent te zijn. De stemmen van de kleinere rollen en die van enkele animatiekarakters zijn op de band opgenomen, net zoals de muzikale begeleiding. Er is dus geen live-orkest.

Maar drie spelers dus zien we op het toneel. De “vierde hoofdrolspeler” wordt eigenlijk gevormd door de animaties die op het scherm worden getoond. Heel leuk om te zien is dat er sprake is van interactie tussen de spelers en de karakters die te zien zijn op die wand. Als Suzan links staat en Roberto rechts, kijkt een geprojecteerd karakter eerst naar links en dan naar rechts als eerst Suzan en daarna Roberto hem aanspreekt. Ook vallen geprojecteerde karakters om als Suzan ze neerslaat. Ontzettend leuk gedaan. En verwijzing naar The Pink Panther van Suzan, als dat thema klinkt, zorgt voor een lachsalvo. Decors zijn er nauwelijks. Een stuur symboliseert een auto met winterbanden, er is een kleine ijszeilboot, een walviskop, en buikpropellor en drie paar sneeuwschoenen. Maar alle rekwisieten roepen met het daarbij horende spel het juiste beeld op.

Opus One keert met deze voorstelling terug naar het maken van familie-musicals en ook vandaag zaten er best wel veel kinderen in de zaal. In de periode 1999-2004 heeft deze producent vele eigen musicalbewerkingen gebracht van bijv. De Klokkenluider, Belle en het Beest, Tijl Uilenspiegel en Alice in Wonderland. Voor beginnende musicalacteurs als Roberto de Groot, Marjolein Teepen en Marit Slinger waren deze producties een goede leerschool en de voorstellingen werden door pers en publiek goed ontvangen. Wat dat betreft is De Nieuwe IJstijd een waardig opvolger van deze mooie serie familievoorstellingen. Leuk voor kinderen en volwassenen! Gelukkig ga ik over een maand nog een keer!
En nu is het tijd om te gaan werken aan het bereiden van een eenvoudige, doch voedzame maaltijd, als je begrijpt wat ik bedoel! 😉

Voor wie het verhaal wil lezen, het stripverhaal wordt nauwgezet gevolgd en dat is hier te lezen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/De_nieuwe_ijstijd

  [ # 5 ] 21 December 2011 02:18 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Inmiddels heb ik de musical ook gezien, gisteren in het Midi in Tilburg samen met nog 23 andere bezoekers. De eerste akte is nog wel geinig, maar de tweede akte vond ik echt een draak. Er zitten toffe songs in de voorstelling, die beter zijn dan de songs van de eerste Bommel-musical die Opus One maakte, maar echt van de grond komt het niet.

Als geheel valt de voorstelling in het niet bij dat wat Opus One ooit is geweest. Ik keek vroeger uit naar de nieuwe Opus One musical, Belle en het Beest, Miderzomernachtsdroom en mijn eerste Opus One De Klokkenluider van de Notre Dame. Stuk voor stuk prachtige voorstellingen en dan krijg je nu dit..? 

In de pauze vond ik het eigenlijk al niks, maar mijn gezelschap vond het juist wel leuk, want Ollie B. Bommel is nou eenmaal braaf, dat is de stijl en ze genoten met een glimlach. Na het zien van de tweede akte waren ze er echter ook klaar mee. 

Het lichtontwerp ziet er niet uit en het lijkt alsof de lichttechnicus ruzie heeft met z’n knoppen, het geluid was blijvend bagger, het script is suf en saai, de regie is braaf, het decor lelijk en er zijn iets teveel reprises van ‘ De oude schicht’ en zo ongeveer alles vloekte met elkaar. De stijl van de voorstelling met de muziek, het lichtontwerp met de kostuums…

Goed, ze hebben nog een maand try outs voor de boeg. Wellicht dat ze flink gaan herschrijven, een andere lichtontwerper nemen, andere projecties… Waarschijnlijk niet.

Waren mijn verwachtingen te hoog of is dit gewoon echt een schim van wat Opus One ooit was…

In het vervolg maar weer de Bommel-hoorspelen luisteren…

  [ # 6 ] 27 December 2011 07:30 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  86
Geregistreerd  2010-03-22

Tim - 21 December 2011 02:18 PM

Waren mijn verwachtingen te hoog of is dit gewoon echt een schim van wat Opus One ooit was…

Ik ben vandaag ook geweest en kan me erg vinden in jou recensie. Dit is inderdaad een schim van wat Opus One ooit was.
De acteurs zijn goed, maar het komt op de een of andere manier gewoon niet uit de verf. De teksten waren soms tenenkrommend lelijk en de melodieën blijven je niet bij. Ik vond de eenvoud van het decor niet storend, heb liever weinig dan veel zooi op het toneel en de projecties vond ik leuk. Maar de paar tastbare decorstukken waren goedkoop en nep. Het hele stuk doet inderdaad braaf en wat saai aan. Gelukkig vond het handjevol kinderen in de zaal het wel leuk.. Of zo leek het in ieder geval.
Ik vind het vooral zonde. Ook ik keek ieder jaar uit naar de Opus One voorstelling, maar dit kan niet raken aan het niveau van toen. Jammer, jammer.

  [ # 7 ] 28 December 2011 08:21 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Een van de allerslechtste musicals die ik ooit zag was (de reprise van) Ollie B Bommel en de Trullenhoedster, maar dat had ook te maken met tenenkrommend irritante vertolkingen van Frans Mulder en Frans Schraven als Bommel en Tom Poes. Ik hield dus mijn hart vast bij weer een Toonder-musical, al werd dat met de aankondiging van de cast wat minder. Ik begrijp door de laatste twee posts dat ik mijn hart toch weer stevig moet vasthouden?

  [ # 8 ] 29 December 2011 05:10 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  86
Geregistreerd  2010-03-22

@ Jeroen. Ik vond het niet zo slecht als die reprise van de Trullenhoedster, die was inderdaad echt niet om aan te zien. Maar de enige positieve punten aan deze voorstelling zijn toch echt de acteurs. Daarnaast vond ik de projecties leuk gedaan, maar verder.. Hm. Als je nog geen kaarten hebt zou ik hem overslaan als ik jou was!

  [ # 9 ] 30 December 2011 01:28 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  379
Geregistreerd  2006-02-28

Ben benieuwd Beatrix gaat naar de premiere. Hopelijk verwacht ze niet al te veel 😉
Acteurs zijn idd erg goed, maar de rest viel me tegen.

  [ # 10 ] 19 January 2012 09:51 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Vanavond wederom naar De Nieuwe IJstijd geweest. En in het Oude Luxor Theater een aardige voorstelling gezien, waar toch wel wat op was aan te merken:

- Het geluid.
De muziek komt van links en rechts vanaf het podium, de spraak en gezongen liedjes vanaf andere speakers, die links en rechts naast het podium hangen. Daardoor veel liedteksten aan de linkerkant van rij 1 niet kunnen verstaan, jammer. Als ik liedteksten niet kan verstaan, dan houd het voor mij al snel op. Ervan uitgaande dat de tekst van liedjes mede sturend aan het verhaal is.

- De intimiteit.
De intimiteit in M-Lab heeft een voorstelling als deze nodig.
Het kwam allemaal minder bij me binnen dan toen in M-Lab, kon het toen ook beter verstaan.

Maar de mimiek van de acteurs, de manier waarop ze de dialogen uitspreken, en de manier waarop ze de liedjes zingen, als die niet ondersneeuwen door geluid, houden deze voorstelling voor mij zeker overeind, waarbij ik dan Suzan het beste vind en Yoran de rij sluit.
Maar goed, ik vind Roberto dan ook een zwaar ondergewaardeerde musicalacteur en zanger en Yoran blijft in mijn ogen een aanstormend talent (maar zal die prijs niet winnen want De Nieuwe IJstijd dingt niet mee naar Musical Awards). Van de liedjes zijn de pauzefinale, dat is Oost West Thuis Best, en in de tweede akte De IJsschots en Rommeldam de indrukwekkendste liedjes.

De zaal was matig gevuld, zo’n 250 mensen, wel aardig wat kinderen en die vonden het af en toe echt wel heel leuk. Het programmaboek (7,50 euro) bevat een herdruk van het originele beeldverhaal van Marten Toonder, en betaal je het dubbele, krijg je de CD erbij. Helaas, ik kwam maar tot 8 euro…

  [ # 11 ] 20 January 2012 05:54 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1251
Geregistreerd  2009-08-13

Het zijn nog steeds try-outs, dus wellicht verbetert er nog e.e.a. qua geluid e.d.

  [ # 12 ] 22 January 2012 11:45 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Gisteren vond de premiere plaats, Musicalworld was aanwezig en een verslag vind je HIER

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 13 ] 22 January 2012 12:12 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2011-03-01

Marilena - 22 January 2012 11:45 AM

Gisteren vond de premiere plaats, Musicalworld was aanwezig en een verslag vind je HIER

Leuk verslag! En ik ben heel benieuwd, moet nog even wachten maar over een paar weken kan ik erheen.

  [ # 14 ] 22 January 2012 05:52 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  287
Geregistreerd  2009-12-06

Ik ben vandaag naar deze voorstelling geweest.
Het theater in Hoorn is best groot en ik denk dat de zaal voor nog geen vijfde vol zat. Dat geeft toch iets troosteloos. Ik kan me voorstellen dat de voorstelling in een kleine zaal dan “prettiger” aanvoelt.

Het verhaal vond ik aardig, maar kon me niet echt meenemen. Het podium is heel klein gehouden met de projectieschermen. Wel mooi hoe ze zo met weinig middelen en spelers een leuke voorstelling neerzetten door dit decor.

Ik vond de personages allemaal erg goed gespeeld. Vooral vocaal was het prima in orde.
Ik kan me vinden in het commentaar dat de voorstelling ingekort had kunnen worden. Het voelde nu lang, terwijl 2 uur met pauze op zich helemaal niet zo overdreven lang is.
De voorstelling wordt als familievoorstelling neergezet, maar ik vond de kinderen in de zaal wel wat onrustig. Of dat door de lengte kwam of omdat de relatief kleine kinderen het niet helemaal begrijpen, kan ik niet helemaal inschatten.

Al met al een leuke middag, zeker voor deze prijs. Maar om nou te zeggen dat je deze musical moet zien of dat ik nog een keer wil, dat niet.

  [ # 15 ] 22 January 2012 06:27 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Karin Bloemen heeft toch een van de stemmen ingesproken? Zingt zij ook?

 1 2 > 
1 of 2
‹‹ Je Anne Nederland      Hij Gelooft In Mij ››