Dinsdag 10 december 13.30 Puss in Boots (Hackney Empire) ***1/2
Opnieuw staat er een pantomime op het programma, en wederom is het een matinee. De zaal zit dus weer vol met vooral jonge schoolkinderen. Geen stuntcasting bij deze voorstelling, al is Sharon D Clarke wel een grote naam. Als Killer Queen in We Will Rock You en het medium in Ghost heeft ze wel al wat opvallende rollen gespeeld.
We maken kennis met de gelaarsde kat, die het verhaal vertelt. Hoe Thomas de molenaarszoon eigenlijk de molen had moeten erven, maar door zijn nare broer Bruno wordt gedwongen het testament te verscheuren, omdat hij anders de (nog kleine) kat in de put zou gooien. Celestine, de goede tovenares betovert de kat, en zorgt, vermomd, voor het passende schoeisel.
Even gaat het verhaal dan volgens de bekende lijnen. De koning wordt wijsgemaakt dat Thomas een markies is, die is beroofd. De goedgelovige vorst neemt Thomas en dekat mee naar het paleis,en neemt hem daar op.
Maar koningin Tutalulah the Hoo Ha is een slechte vrouw. Ze heeft een heks de opdracht gegeven de echte troonsopvolger, prins Casper, om te toveren in een Oger, om zo zelf koningin te kunnen worden. Haar dochter, prinses Pertunia, is een verwend nest. Als de slechte heks Evelina voor haar beloning komt, heeft de koningin een probleem. De heks wil wat haar het dichtst aan het hart ligt, en dat blijkt niet de hanger met edelsteen, maar haar dochter.
Thomas heeft een tante, Nettie Knowall, die in het paleis werkt, en zij heeft een wel heel domme dochter, Amnesiah, de de prinses assisteert.
https://www.youtube.com/watch?v=tvPFgtMuvgU
Puss in boots is, op een verschrikkelijk stuk rond een schilderij in de tweede akte, een heerlijke pantomime, die de kinderen genoeg gelegenheid geeft hun kelen schor te schreeuwen. Veel interactie, zoals het een pantomime betaamt, en uiteraard weer travestie. De familieleden van Thomas worden beiden door mannen gespeeld. De decors zijn goed verzorgd, en de Oger is werkelijk prachtig, maar moet voor de jongste bezoekers ook behoorlijk angstaanjagend zijn.
Opvallend is de opening van de tweede akte. Een muzikale variant op At the end of the day uit Les Mis, met vlag(gen) en op een gegeven moment ook de pasjes, en vervolgens een stukje Sunday in the park with George, als inleiding op het eerder genoemde dieptepunt van de show. Verder ook veel bekende hits van nu (is de titel Beautiful, en natuurlijk komt ook hier One Direction weer voorbij).
Merkwaardig is wel het eind van de voorstelling. Eerst een stukje interactie met het publiek, waarbij de groepen welkom wordt geheten, en wordt gezongen voor de jarige, om daarna eigenlijk alleen nog het slotapplaus te doen. Eenzelfde constructie was er eerder ook in Wimbledon.