19-12 20:00 Merrily we roll along — Menier Chocolate Factory ***
Waar Sondheim bij veel liefhebbers het bloed sneller doet stromen, is het commerciële succes van deze componist niet automatisch gegarandeerd. Een van de Sondheim-flops is Merrily we roll along, dat na de premiere op Broadway daar nog slechts 16 x (of 21?, in ieder geval erg kort) werd opgevoerd.
Misschien komt het door de gekunstelde constructie van het verhaal over filmregisseur Franklin Shepard, dat begint op het moment dat hij met een formulefilm grote successen heeft, maar zijn privéleven volledig in duigen heeft zien vallen. Vervolgens wordt er in stappen terug in het verleden gemaakt om te laten zien wat er is gebeurd. Ooit was Franklin onafscheidelijk met vriend en schrijver Charley Kringas, waarmee hij samen musicals schreef, en met eenmalig bestsellerauteur Mary Flynn. Het is het verhaal van een man zonder ruggengraat, die zich laat inpakken door met name de theaterdiva Gussie Carnegie, en door geld en succes. Tot een uiting van spijt zorgt voor de stappen terug.
De verhaalconstructie zorgt er voor dat er na een paar scènes nauwelijks nog iets nieuws te melden is, en dat haalt de spanning uit de voorstelling. We krijgen te zien, wat we eerder al hadden kunnen afleiden. Dat maakt deze voorstelling een behoorlijke zit, zeker in de Menier Chocolate Factory, die met zijn banken niet bepaald zorgt voor zitcomfort, zeker niet als je (als groot mens) tussen twee grote mensen zit ingeklemd. Het is dus maar goed dat er een goede cast op het podium staat, en dat de score het horen waard is.
De twee sterkste acteerprestaties zijn van Damian Humbley, als de integere Charley, en dan met name bij het televisieinterview dat de breuk inleidt. De uitvoering van Franklin Shepard Inc, vol geluidjes, krijgt meteen een terechte minutenlange ovatie. Jenna Russell is sterk als de aan de drank geraakte schrijfster, die rake dingen zegt, en al die jaren verliefd was op Frank. Ook zonder drank (ze dronk niet altijd) is ze een leuke verschijning. Mark Umbers is een mooie man met een goede stem, maar weet niet veel concreets te maken van de rol van Frank. Josephina Gabrielle speelt een bijzonder calculerende diva Gussie, die met haar manipulaties niemand ontziet, behalve als ze nog een onderdanige secretaresse is. Ook andere spelers hebben leuke of mooie momenten. Als groep, in het nummer The blob bijvoorbeeld, maar ook als leuke bijrolletjes als de stugge ouders van Frank’’s eerste (aanstaande) vrouw. Ook Frank jr (Tommy Rodger in deze voorstelling) heeft zijn momentjes, als hij bij zijn vader wordt weggesleurd, en later, als hij loepzuiver zingt.
Nadeel is dat er soms erg groot wordt gespeeld. Het podiumoppervlak is behoorlijk, maar het publiek zit er dicht op. Is er al een transfer richting West End ingecalculeerd en daar ook alvast rekening mee gehouden? Verder is de opening van de tweede akte, de finale van een Broadway-show, wel erg pover.
Al met al geen onaardige voorstelling, met de meeste plussen in de uitvoering en de muziek en als grootste min een gebrek aan ontwikkeling in het verhaal.