Zondag 26 augustus 19.30 Jason Robert Brown & Friends (Apollo Theatre) ***½
Eerder deze week zag ik zijn 13 (niet alleen schreef hij de voorstelling, hij regisseerde deze ook), nu zie ik de componist zelf. Jason Robert Brown treedt zelf op. Het is een benefiet voor het National Youth Music Theatre, dat dit seizoen een Jason Robert Brown seizoen had, met voorstellingen van 13, Songs for a new World en The Last 5 Years.
Brown lijkt oprecht opgelaten door de grote opkomst, en onzeker om op te treden voor een publiek van zo’n 700 man. Zijn hand trilt, komt af en toe niet helemaal uit zijn woorden, maar heeft tegelijkertijd een enorm charisma, en een droog gevoel voor humor. Als er een enorme hoest uit de zaal komt, reageert hij met een ‘God bless you’, om vervolgens een kleine act te doen wat de persoon voor deze man heeft moeten ervaren.
De avond is gevarieerd. De casts van Songs for a new World en 13 treden op. Om twee van de lekkere songs uit 13 opnieuw te horen is fijn, en ook de twee liedjes uit Songs for a new World klinken ronduit geweldig. Er zijn 3 guest stars. Lara Pulver, oud-NYMTlid, was in de Menier Chocolate Factory-versie van The Last 5 Years te zien, en zingt o.a. Summer in Ohio. Stuart Matthew Price (jawel, de pluspunt uit Mack & Mabel) mag onder andere de opening van Parade laten horen. Hij speelde in de Donmar-versie, en is ook ex-NYMT, en doet dit nummer met meer dan 50 zomerstudenten van de opleiding. De bekendste gastzanger is Ramin Karimloo.
Jason Robert Brown zingt verder nummers uit zijn eigen musicals, een aantal losse nummers van zijn ‘forthcoming album’ (wanneer die gaat verschijnen is nog een groot raadsel, niemand koopt nog albums)en nummers uit Bridges of Madison Country, dat in augustus in ergens in de wereld in premiere moet gaan. “the most sold hardcover ever; I didn’t expect it would outsell the bibleâ€. Ook “Honeymoon in Las Vegasâ€, de musical die in Canada had moeten worden opgevoerd, maar financieel niet rond kwam, komt aan bod. “It’s the film with Nicholas Cage with the flying Elvisses, not Viva las Vegas, the film with Nicholas Cage and the hooker, which you would expect I’d writeâ€). Brown is geen topzanger, maar de licht melancholische klank past goed bij de nummers die hij zingt.
Voor de opening van de tweede akte is een deel van het podium leeggehaald, zodat de kids van 13 kunnen dansen. Daarna proberen twee van hen nog wat lootjes aan de man te brengen, maar als ze klaar zijn, is de heropbouw van het podium nog niet klaar. Het dwingt Brown tot improviseren, wat hij wederom erg goed doet.
Ik was vooral nieuwsgierig naar de man, voor wie ik dankzij het autobiografische The Last 5 Years weinig sympathie (Jamie is tenslotte een enorme eikel), maar wel bewondering had. Dit optreden heeft dat eerste veranderd, en het tweede enorm versterkt. Dit was een verrassend leuke avond. “I don’t know why you love me so much in London, but I am grateful.â€