6 of 30 | ‹ First  < 4 5 6 7 8 >  Last ›
Jeroen’s theaterbezoeken in Londen: de verslagen
  [ # 76 ] 29 January 2012 08:24 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

martijn-j - 29 January 2012 04:02 PM

Is de film eigenlijk op het toneelstuk gebaseerd of op het boek waar het toneelstuk ook op gebaseerd is.

Op beiden. De film neemt het boek als basis (net als het toneelstuk), maar volgens Nick Hytner (artistiek directeur van het NT) heeft Spielberg ook diverse elementen uit het stuk overgenomen en daar voor betaald.

  [ # 77 ] 29 January 2012 10:55 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

baud - 29 January 2012 08:24 PM
martijn-j - 29 January 2012 04:02 PM

Is de film eigenlijk op het toneelstuk gebaseerd of op het boek waar het toneelstuk ook op gebaseerd is.

Op beiden. De film neemt het boek als basis (net als het toneelstuk), maar volgens Nick Hytner (artistiek directeur van het NT) heeft Spielberg ook diverse elementen uit het stuk overgenomen en daar voor betaald.

Heb de film inmiddels gezien en kan deze iedereen van harte aanbevelen! Spielberg is terug!

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 78 ] 02 February 2012 02:48 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1642
Geregistreerd  2009-02-12

@ Jeroen, Mooie verslagen! Ik ga binnenkort naar Londen en wil dan in ieder geval Billy Elliot weer zien. En verder zit ik te denken aan Matilda. Jammer dat het theater niet zo fijn is. Waar denk je dat je daar het beste zit? Ik krijg steeds of rij C (wat misschien te dichtbij is) of een stuk verder weg rij L

  [ # 79 ] 03 February 2012 11:38 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

myrte - 02 February 2012 02:48 PM

@ Jeroen, Mooie verslagen! Ik ga binnenkort naar Londen en wil dan in ieder geval Billy Elliot weer zien. En verder zit ik te denken aan Matilda. Jammer dat het theater niet zo fijn is. Waar denk je dat je daar het beste zit? Ik krijg steeds of rij C (wat misschien te dichtbij is) of een stuk verder weg rij L

Op basis van de ervaringen op rij A denk ik dat L beter is dan C al denk ik dat het linkerdeel (dus kijkend naar het podium aan de linkerkant) meer last heeft van soms belemmerd zicht dan rechts. Dus als C midden tot rechts is, zal C wel weer beter zijn.

  [ # 80 ] 03 February 2012 12:05 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  713
Geregistreerd  2010-02-28

Wij zaten op rij K en dan de 3e en 4e stoel van het rechterdeel, vanuit het midden. Prima plaatsen. Je moet alleen niet een groot persoon voor je hebben (Maar dat is eigenlijk altijd wel). Ik zou inderdaad niet voor de eerste paar rijen gaan. H, J, K, L, M zijn denk ik de beste rijen voor deze show. Zit je naast het gangpad, nog leuker! 😉

Of Dress Circle kan ook, maar dan zit je wel weer een stuk verder weg. Al met al, is de show sowieso de moeite waard om vanuit elke plaats te kijken 😊

  [ # 81 ] 03 February 2012 01:29 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  268
Geregistreerd  2009-01-31

Mooie verslagen, leuk om te lezen! Kan niet wachten om een aantal van deze musicals (weer) te zien!

Jeroen - 28 January 2012 10:53 PM

24-1 19.30 Ghost (Piccadilly)
Maar naast deze positieve verrassing is er ook een minder positieve; de rol van Sam zal worden gespeeld door de understudy. Niet multitalent Mark Evans, maar West End debutant Samuel Edwards. Jammer is dat dan vervolgens niet alles is aangepast; als we groot een aantal foto’s van Sam en Molly te zien krijgen lijkt het of Molly een overspelige vrouw is; dit is niet onze Sam. Ik snap best dat het lastig is als je 3 mogelijke Mollys hebt en 4! Sams en dus 12 mogelijke combinaties, maar ik vind het wel een deel van de beleving.

Dat was ook het eerste dat ik mij afvroeg toen ik bij Ghost zat. Ik had toen gewoon de eerste cast, maar was wel nieuwschierig hoe ze dit van plan waren te doen. Vlak daarna gingen ze een dag filmen met alle understudies, zodat ze per combinatie foto’s en filmmateriaal hadden. Zo kan dit per show aangepast worden. Misschien hebben ze dit met de nieuwe cast nog niet gedaan? Dan zal Samuel wel onverwachts op zijn gegaan. Beetje slordig, het lijkt me dat je dat als een van de eerste dingen in orde moet hebben. Kan me voorstellen dat dit erg vreemd en storend is tijdens de voorstelling.

  [ # 82 ] 03 February 2012 10:53 PM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  16
Geregistreerd  2011-11-26

Net terug van een theatertripke naar London, dus ook eens mijn gedacht schrijven over de shows die ik gezien heb. Gezien ik ervoor gekozen had om niet te verblijven in een hostel of hotel, maar in de plaats daarvan [url=www.couchsurfing.org}gecouchsurft[/url] heb, heb ik enkel matinee voorstellingen bijgewoond. Op die manier kon ik wat meer tijd doorbrengen met mijn host ‘s avonds.

In totaal heb ik 3 shows gezien:

1. The Mousetrap
Op dinsdag was de keuze beperkt tot 3 shows; Jersey Boys, The Woman in Black en het alom bekende The Mousetrap. Gezien ik Jersey Boys al gezien had tijdens mijn vorig bezoek aan London tijdens november, bleven er nog 2 shows over. Ik koos ervoor om naar The Mousetrap te gaan. Dit toneelstuk is vooral bekend als de langst lopende show ooit, maar dat was dan ook het enige wat ik er van wist. Verder had ik ook gelezen op Theatermonkey dat het eerder een ‘tourist trap’ was. Ik ging dus het theater binnen met gemengde verwachtingen.

Al van toen ik het theater binnen kwam, wist ik dat dit iets speciaal zou zijn. St. Martins theater is waarschijnlijk het meest oldschool theater van de hele West End. Dit had echter ook als gevolg dat het zeer koud was in het auditorium. Aan het TKTS loket hadden ze mij een ticket gegeven voor een plaats op rij 2. Gezien de stalls echter maar half gevuld waren, heb ik me echter iets verder van het podium gezet, en mijn nek was daar heel dankbaar voor. :p

Nu iets meer over het toneelstuk zelf. Van toen op doek open ging, werd het al duidelijk dat dit nog altijd dezelfde productie was als 60 jaar geleden. Het decort is heel eenvoudig en statisch. Het is echter voldoende om het verhaal te vertellen. Dit whodunit verhaal is overigens niet slecht en had een twist op het einde die ik niet zien aankomen had. Het is echter wel cruciaal om wat van de Britse cultuur en geschiedenis te kennen om totaal mee te kunnen zijn met het verhaal. Op vak van acteurs had ik ook geen klagen. Iedereen vertolkte zijn of haar rol heel geloofwaardig, op de actrice die Molly speelde na dan. Die deed wat teveel aan overacting, maar het stoorde niet heel hard.

Conclusie: Al bij al heb ik wel genoten van dit toneelstuk en kan ik wel begrijpen dat verschillende generaties het kunnen smaken. Het is echter wel totaal overpriced en niet zijn 42 GBP waard.

  [ # 83 ] 03 February 2012 11:23 PM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  16
Geregistreerd  2011-11-26

2. Les Miserables (met Ramin Karimloo als JVJ)
Op woensday was de keuze aan het TKTS loket relatief groot en ik had al vooraf besloten om naar Blood Brothers te gaan. Daar aangekomen keek ik echter op het bord en zag ik het woordje ‘discount’ staan onder Les Mis. Gezien ik vorige keer genoten had van deze musical, kon ik het niet laten. En wat een plaats! Rij 11 in stalls bijna in het midden, wat voor deze show een belachelijk goede plaats is voor 38 GBP.

Voor de show kondigden ze aan dat Cosette en Marius gespeeld zouden worden door understudies. Ik had dus al schrik voor een Nick Jonas situatie, maar probeerde wat hoop te putten uit het feit dat Jean Valjean gespeeld zou worden door Ramin. Verder denk ik dat ik hier niets moet posten over het verhaal.

Achteraf gezien was het gewoon belachelijk van mij om schrik te hebben. Ramin was gewoonweg perfect als JVJ, en de aanwezigheid van deze musical ster had volgens mij ook een invloed op de rest van de cast. Mensen die vorige keer gewoon goed waren, waren nu schitterend. Zelfs de understudies, vooral die van Cosette, waren schitterend.

Het gevolg van al deze elementen leverde iets heel speciaal op. Ik ga nu niet zeggen dat ik een expert ben op vlak van musicals, maar deze vertolking was voor mij het dichtst wat je kunt krijgen tot perfectie. Ik weet dat dit wel heel spectaculaire woorden zijn, maar het feit dat heel de zaal een staande ovatie gaf en er 2 curtain calls waren zegt ook voldoende. Om nog maar te zwijgen van het feit dat ik half in schok was na de voorstelling.

Conclusie: GET YOUR ASS TO LONDON!!!

  [ # 84 ] 04 February 2012 12:04 AM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  16
Geregistreerd  2011-11-26

3. Billy Elliot
Donderdag ochtend werd ik wakker met een kater. Niet echt ideaal als je naar theater wil gaan dus. Na wat koffie en een stevig ontbijt ging het al weer beter en toen ik aankwam aan het TKTS loket was de keuze heel groot. Ik koos om naar Billy Elliot te gaan, voornamelijk omdat ik hier een goede review gelezen had.

Het Victoria Palace theater is waarschijnlijk het mooiste theater die ik ooit al gezien heb, maar door zijn leeftijd is het gebouw terug niet geïsoleerd. Het was terug heel koud in het auditorium dus. Verder had ik een plaats gekregen op de 7e rij aan de rechter kant van het podium. De stalls waren echter terug maar half gevuld en de beste plaatsen waren niet gevuld. Tijdens het interval heb ik me dan ook verplaatst naar rij 9 centraal.

Ik had de show nog niet gezien en wist totaal niet over wat het zou gaan. Verder had ik ook de film niet gezien. Uiteindelijk vond ik het wel een interessante keuze, maar is het wel heel belangrijk dat je iets weet over de UK ten tijde van Margaret Thatcher. Het gebruik van dialect in de musical was soms ook wel een uitdaging voor mij als een upper-intermediate spreker.

Al bij al was de show zeker de moeite waard en was ze op bepaalde momenten gewoonweg briliant. Het nummer met de wandelende kleren is me vooral bijgebleven. :D De cast was zeer goed en de jongen die Billy speelde (Ryan Collinson) was een bijzonder goede zanger en danser.

Bij mijn volgende bezoek aan London, waarschijnlijk deze zomer, zal ik deze musical zeker nog eens een bezoekje brengen.

  [ # 85 ] 26 March 2012 10:08 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1642
Geregistreerd  2009-02-12

Jeroen - 03 February 2012 11:38 AM
myrte - 02 February 2012 02:48 PM

@ Jeroen, Mooie verslagen! Ik ga binnenkort naar Londen en wil dan in ieder geval Billy Elliot weer zien. En verder zit ik te denken aan Matilda. Jammer dat het theater niet zo fijn is. Waar denk je dat je daar het beste zit? Ik krijg steeds of rij C (wat misschien te dichtbij is) of een stuk verder weg rij L

Op basis van de ervaringen op rij A denk ik dat L beter is dan C al denk ik dat het linkerdeel (dus kijkend naar het podium aan de linkerkant) meer last heeft van soms belemmerd zicht dan rechts. Dus als C midden tot rechts is, zal C wel weer beter zijn.

Toch maar voor rij C gegaan. De plaatsen zijn in het midden dus zal vast wel goed zijn. En in ieder geval leuk om de gezichtsuitdrukkingen goed te zien. Ik heb ook kaartjes geboekt voor Billy Elliot, op de tweede rij van de dress circle. Dus dan weer wat meer overzicht.

  [ # 86 ] 01 September 2012 08:29 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Vrijdag 24 augustus 14.30 13 (National Youth Music Theatre) (Apollo Theatre) ****

https://www.youtube.com/watch?v=v_V8lDb6OO8
Het is prettig om een reisje als deze goed te beginnen. Daarom had ik kunnen beginnen met een vertrouwde titel. Toch had ik anders besloten. Ik begin ‘amateur’. Nou ja, ho amateur ben je als je in een West End theater staat.
Ik was heel benieuwd naar 13. Een behoorlijk succes off-Broadway, met een cast die net zo jong is als degene die ik ga zien (12-16 jaar). Een theaterschool die ik enkele jaren eerder zag met Sweeney Todd, en die voorstelling mocht er zijn. En er waren maar een paar noten nodig om te weten: goede keuze.
13 opent geweldig, met een energiek nummer over het worden van 13 jaar, een mijlpaal. Zeker voor een Joodse jongen: de Bar Mitswa, een feest staat voor de deur. Maar voor Evan pakt het anders uit. Zijn ouders gaan scheiden, en hij verhuist met zijn moeder van New York naar Appleton, Indiana.  Evan’s leven is voorbij. In Appleton ontmoet hij Patrice, en er is een klik tussen de twee. Maar Patricia blijkt een outcast voor de rest, en als Evan moet kiezen tussen het uitnodigen van Patricia en het uitnodigen van de populaire kids, kiest hij voor het laatste. Ruzie natuurlijk.
Evan heeft een soort slimheid die ze in Appleton niet gewend zijn. Zodoende wordt hij ‘the Brain’, en moet hij de niet al te snuggere quarterback Brett helpen Kendra voor zich te winnen, zodat hij haar kan zoenen. Dat is iets wat Archie ook wel zou willen, maar Archie loopt met krukken, zegt dat hij terminaal is, dus Kendra moet (net als de rest) van hem niets hebben. Voeg aan dit geheel nog twee vrij domme buddies aan de quarterback toe, en een jaloerse ‘beste vriendin’ aan Kendra, en nog wat roddeltantes, en je hebt een tamelijk explosief geheel.
Bij binnenkomst in de zaal wordt er door de kinderen op het podium ook volop gespeeld. Niet alleen de 13 hoofdrolspelers, ook de 7 understudies (die ook credit krijgen als ensemble maar niet veel te zien zijn. Op het teken van de dirigent/keyboardspeler (en de enige volwassene op het podium) begint dan de voorstelling.  De cast is goed, waarbij Sienna Kelly als Patrice opvalt door een enorme uitstraling, en een geweldige stem. Guy Harvey is als Evan niet zo charismatisch, maar dat past ook niet bij de rol van de schlemiel. In het begin is hij wat lastig te verstaan, door de beugel (‘waar heb ik dat aan verdiend’), maar het went. De Amerikaanse plattelandsaccenten zitten er goed in, zonder dat het geforceerd overkomt.
Decor is er nauwelijks. Een aantal stoplichten is de drukke stad, en met wat schermen (lockers) en trappen en kleinere attributen (Brett als hij een ruzie in het meisjestoilet moet stoppen:
“Wat? Hebben jullie een snoepautomaat?”) en dat is het.
13 stond slechts een week op het West End, maar deze voorstelling heeft zeker bestaansrecht. Heerlijke muziek, zeker in de up-tempo nummers en humor, soms van de hele foute soort ,dragen de voorstelling met een verhaal, dat vrij eenvoudig is, maar waar iedereen elementen van zal herkennen.

[ Gewijzigd: 02 September 2012 04:05 PM by Jeroen ]
  [ # 87 ] 01 September 2012 08:29 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Vrijdag 24 augustus 19.30 Sweeney Todd (Adelphi Theatre) ****
https://www.youtube.com/watch?v=rrYGl5wTwhs
Zoals ik bij 13 al meldde, zag ik al eerder een voorstelling van Sweeney Todd in Londen. Toen was dat in een soort kelder, en werd deze uitgevoerd door jongeren, waarbij de oudste spelers begin 20 waren. Als je dan naar een andere bewerking van het stuk gaat kijken ga je onwillekeurig toch vergelijken.  Een vergelijking waarbij de National Youth Musical Theatre-versie het er helemaal niet slecht af brengt.
Ook hier zijn de gordijnen open als je de zaal binnenkomt, en zijn er mensen op het toneel druk aan het zwoegen. Een complex ogend decor, dat het meest weg heeft van een wat vervallen fabriekshal, met hardmetalen wenteltrappen, en ruitjes die deels lijken te zijn gesneuveld. Fraai, maar zodra er wordt gespeeld valt ook op dat de halve zaal wel ‘restricted view’ heeft. Het zingende ensemble op de balustrades is door vrijwel niemand in zijn geheel te zien. Ook een tafeltje, en een wenteltrap zorgt ervoor dat ik vanuit mijn stoel, 5 plekken vanaf de zijkant, een tweetal scènes slecht kan zien.
Zeker na de film mag ik, denk ik, veronderstellen dat het verhaal van Sweeney Todd wel bekend is. De verbitterde barbier Benjamin Barker keert als Sweeney Todd heimelijk terug naar Londen. Hij (her)opent daar zijn kapsalon, boven de pie-shop van mrs Lovett. Als Todd wordt herkend en gechanteerd door de reizende kapper/oplichter Pirelli, gebruikt hij zijn scheermes voor iets anders dan en scheerbeurt. Het is het begin van een bloedbad, met commerciële voordelen. 
Deze Sweeney Todd is vooral een Michael Ball en Imelda Staunton-show. Ball is een zeer enge, duistere Sweeney Todd. Een hees stemgeluid en een blik die er voor zorgt dat je zelf drie blokken omloopt als je hem zou tegenkomen. Imelda Staunton is volkomen gestoord, en daardoor enorm komisch. Ze windt het publiek om haar vinger, zonder dat het haar enige moeite lijkt te kosten. Zonder meer de ster van de show.
De andere spelers moeten het duidelijk in hun schaduw doen. Komiek Jason Manford produceert een mooi operettegeluid tijdens de scheerwedstrijd, en weet zijn momenten te pakken. Luke Brady is zowel vocaal als voor het oog een mooie Anthony, maar van enige chemie met de geliefde Johanna is geen sprake. Lucy May Barker, die Johanna vertolkt, zit er een paar keer goed naast, en weet dus niet dezelfde indruk achter te laten als na Spring Awakening, waar iedereen steengoed was. De bedelares (Gillian Kirkpatrick) is steeds bijzonder irritant, en dat is de bedoeling. James McConville is in zijn spel, en ook als hij zingt, nog echt het kind dat Tobias moet zijn. Zijn benen (een dagelijse wax-beurt?) en gezicht verraden wel dat deze acteur een stuk ouder is.
Op de opmerkingen over het zicht na is deze Sweeney Todd wel echt een plaatje. Diverse locaties zijn soms tegelijkertijd zichtbaar, de kooi en de kapperszaak erboven, die soms naar voren wordt gereden en die kan draaien.  De sombere uitstraling maakt het plaatje compleet. De stoomfluit tussen scenes zelfs meer dan compleet.
Een voorstelling die goed zou passen in het theater van Essen. Qua vormgeving, en qua kaartverkoop. Want hoewel de zaal redelijk vol zat, moeten ze het toch hebben van de ene kortingsactie na de andere. Kennelijk zit ook Londen in deze dagen niet echt te wachten op een duistere, sombere musical. Ondanks de soms hilarische uitvoering.

[ Gewijzigd: 02 September 2012 04:08 PM by Jeroen ]
  [ # 88 ] 01 September 2012 08:30 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Zaterdag 25 augustus 14.30 Spamalot (Harold Pinter Theatre, voormalig Comedy Theatre) ***1/2
https://www.youtube.com/watch?v=gf2uhniogo4
Wat blijft er over van Spamalot als je de productie inkrimpt? Dat was de grote vraag bij het zien van deze tourversie, die nu ook een aantal weken in Londen staat. Het theater, en dus ook het podium, is ook behoorlijk kleiner dan het enorme Palace Theatre, waar de productie oorspronkelijk stond.
Het decor is dan ook niet te vergelijken. Dit decor oogt zoetig, en een beetje kinderlijk. Een 2d-bos links, een kasteel rechts, en een achterwand met een schildering met onder andere een engel met een elektrische gitaar en eentje met een saxofoon, en de eurostar die door een kasteel rijdt. Deze achterwand blijkt deels uit gaas te bestaan, dat ook nog eens open kan. Door deze opening worden de diverse scènes van aankleding voorzien. De downgrade geldt ook voor de cast; het ensemble bestaat uit twee mannen en twee vrouwen, wat dus bijvoorbeeld betekent dat er maar 2 laker girls zijn.
Het belangrijkste uit Spamalot is natuurlijk de absurde humor, en die blijft stevig overeind. Koning Arthur belandt tijdens zijn zoektocht naar ronde tafel ridders nog steeds in een discussie over zwaluwen die kokosnoten dragen, of over de legitimiteit van macht op basis van een zwaard dat wordt uitgereikt door een vrouw uit een meer. De audiovisuele grappen, als de cocosnoten die worden gebruikt als paardenhoeven, de monniken die zichzelf met een bijbel slaan, en de vliegende koe zijn gebleven, maar bijvoorbeeld de Phantom of the Opera-parodie met de boot is niet als zodanig herkenbaar.
De eerste akte is extreem kort, en is vooral leuk door het script. Met name koning Arthur,gespeeld door meester-imitator John Culshaw, komt nogal vlak over, maar ook Todd Carter als Patsy haalt het niet bij een vergelijking met Nordin de Moor.  Bonnie Langford is wel mooi als de diva, mede door haar uiterlijk, dat ietwat vergane glorie uitstraalt. Hoogtepunt van de eerste akte is ‘The song that goes like this’, met name door een sterk optreden van Jon Robyns als sir Galahad.
De tweede akte is beduidend beter, ook al omdat Jon Culshaw hier kan doen waar hij goed in is: een aantal sterke imitaties weggeven. Maar lijkt er meer zin in te hebben. Kit Orton zet als de ridder van Ni Culshaw kennelijk voor het blok bij zijn transformatie naar ridder van Icky icky…. , wat leidt tot een smakelijk stukje schmieren. Ook de nieuwe tekst die is geschreven voor You won’t succeed, net als de Nederlandstalige versie zijn nu Sterren onmisbaar, in plaats van de Joden op Broadway is bijzonder sterk. Jedward, Susan Boyle en de burgemeester van Londen moeten er aan geloven. Ook de actualiteit wordt niet ontzien, met een verwijzing naar een degelijk lid van het koningshuis, prins Harry.
Al met al een leuke voorstelling, maar het ontbreken van het spektakel is wel een gemis. Een voorstelling die vooral mensen zal bekoren die de grote versie niet hebben gezien.

[ Gewijzigd: 02 September 2012 04:12 PM by Jeroen ]
  [ # 89 ] 01 September 2012 08:31 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Zaterdag 25 augustus 19.30 Mack & Mabel (Southwark Playhouse — the Vault) 0 ½

Hoe dicht bij de zon kun je komen? Dat was de gedachte na afloop van de voorstelling. Een toelichting volgt aan het eind.
Ik hou van kleine voorstellingen. Kleine theaters waar met een minimum aan middelen iets moois wordt gemaakt. En dat verwachtte ik ook hier. Maar de facilitering van het Southwark Playhouse schiet ernstig tekort. Het theater blijkt een rumte onder het spoor bij London Bridge station, die waarschijnlijk ooit voor opslag werd gebruikt. Erg veel moeite lijkt er niet gedaan om dit tot een theater om te toveren. De ruimte is bloedheet, en de zitplaatsen zijn plastic klapstoelen, die strak tegen elkaar zijn geplaatst. Bovendien blijkt het theater een U-opstelling te hebben, en vrije placering, wat betekent dat je ook met een volprijs-kaartje op een tweederangsplek terecht kan komen. En natuurlijk, dat overkwam mij ook.
En net als bij Bonifatius in Dokkum is de regisseur vergeten dat als je mensen aan de zijkant zet, je daar ook bij de vertelling van het verhaal rekening mee kunt houden. Bonifatius kon dat nog net hebben, Mack & Mabel zeker niet.
Een decor bestaand uit een opslag van theaterattributen, waarvan een groot deel niet wordt gebruikt. Het zorgt ervoor dat er vrij ver naar voren wordt gespeeld. Leuk voor de tribune die er recht voor zit, de gehele zijtribunes zitten nu wel continu naar zijkanten te kijken. Alle voor het verhaal belangrijke aktie wordt ook naar voren gespeeld en de slotscene is vanaf mijn gezichtspunt een minuut of vijf tegen een rug aankijken, die het zicht op de andere speler (die waarschijnlijk aan het acteren is) volledig blokkeert.
Erg interessant is de score van Mack & Mabel niet, al zitten er wel een paar aardige ensemblenummers in. Ook de vertelling kan geen potten breken, mede door het zeer onsympathieke karakter dat Norman Bowman van Mack Sennett maakt.
Mack Sennett is een filmmaker in een turbulente periode. Hij is een meester in de stomme film, two reel. Als op een dag Mabel, een zeer spontaan meisje met haar hart op de tong, binnenkomt als bezorgster van een broodje, ziet hij in haar een nieuwe ster voor zijn films.  Hoewel zij eerst aarzelt, neemt zij uiteindelijk het aanbod aan. Ze wordt zijn nieuwe ster. Tijdens de opnames kauwt hij haar alles voor, en telt haar acties af. Mabel wordt verliefd op Mack, en hoewel hij ook van haar houdt, houdt hij meer van het maken van films.  Als Mabel meer wil, en het bij Mack niet krijgt, stapt ze over naar een andere filmmaker, die nieuwere technieken gebruikt. Maar haar hart blijft wel bij Mack.
Norman Bowman speelt Mack Sennett, en maakt hem vooral onsympathiek. Zeer matig articulerend is hij vaak zeer lastig te verstaan, en dat je zijn mond niet goed kunt zien helpt daar ook niet bij. Laura Pitt-Pulford zingt prachtig, en speelt niet onaardig. Ze benut haar grapjes, al is de chemie met Mack niet echt aanwezig. Op het oog heb je geen idee waarom ze zo aan Mack hangt. Door de vele conflicten wordt er veel geschreeuwd, en dat blijkt moeilijk acteren. Het lijkt soms wel amateurtoneel. De slapstickscènes, zoals de politieachtervolging, zijn niet komisch, maar ogen rommelig. Enige lichtpuntje in de cast is Stuart Matthew Price als scriptschrijver Frank, die een prachtige stem heeft, en in dit stuk de beste acteur is.
Een verhaal dat niet veel voorstelt, Spartaanse omstandigheden,  en een matige hoofdrolspeler, vooral in zijn acteerwerk, en nauwelijks chemie. Mijn verbijstering is dan ook enorm als dit wanproduct een staande ovatie oplevert, ook door een groot deel van het zijpubliek. Want de beleving bij deze voorstelling benadert het allerslechtste wat ik ooit in Londen zag, Too Close To The Sun. Dat is de enige voorstelling in Londen die ik in de pauze heb verlaten. Nu zat ik in dubio. Het programma gaf een speelduur van 2u10 aan, wat betekende dat de tweede akte een half uur zou duren, wat met 5 liedjes na de pauze best zou kunnen. Het werd echter bijna 3 uur, en dus een uur na de pauze. Mack & Mabel zit wat mij betreft heel dicht bij Too Close To The Sun.

[ Gewijzigd: 02 September 2012 04:20 PM by Jeroen ]
  [ # 90 ] 01 September 2012 08:31 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Zondag 26 augustus 15.00 Curtains (Landor Theatre) ***½

Naast 13 was deze voorstelling de reden om juist nu naar Londen te gaan. De cd is één van de weinige die ik regelmatig draai, terwijl ik de show nooit zag. Het mag dan geen West End show zijn, wat het Landor vorig jaar met Ragtime deed was ook het zien meer dan waard.
Curtains is een latere Kander & Ebb-show, en hoewel de songs niet de kwaliteit van de toppers van Cabaret of Chicago benaderen, zijn ze het horen meer dan waard. Ik hou van Whodunnits, en van comedy, dus wat kan er fout gaan.
Het Landor Theater is een ruimte boven een pub, en heeft dus nauwelijks theaterfaciliteiten.  Het decor bestaat vooral uit backstage-aankleding, in dit geval de touwen waaraan normaliter decors op en neer kunnen worden gebracht. Ook is er een podium, dat zowel als voor- als achterkant kan worden gebruikt.
De opening is de vertoking van een western-versie van Robin Hood. De ster van de show laat het behoorlijk afweten: ongeïnteresseerd, niet tekstvast,, en vooral ook niet toonvast. Het blijkt de Boston-première van een nieuwe musical. De producente wil graag naar Broadway, dus de recensies zijn belangrijk. De kritieken zijn vernietigend, op die van een klein krantje na. Vooral de belangrijkste krant laat geen spaan heel van de voorstelling, op een complimentje voor een bijrol na.
Na de show is de diva ingestort, naar het ziekenhuis gebracht, en overleden. Niemand lijkt dit erg te vinden, en de tekstschrijfster, die vroeger ook op het podium heeft gestaan, wordt tot hoofdrolspeler gebombardeerd, tot ongenoegen van de understudy. Dan verschijnt de inspecteur ten tonele, die meldt dat het moord was.
De inspecteur is een groot liefhebber van theater en musical ( hij speelde amateurtoneel), en laat dit ook blijken. Zeer tot ongenoegen van de regisseur strooit hij zijn adviezen rond de voorstelling rond, terwijl hij probeert de moord op te lossen.  Hij neemt een van de actrices in vertrouwen, een beslissing die vooral een hormonale aanleiding heeft.
Zoals bij een moordmysterie hoort is er volop liefde en haat, onaangename familierelaties en chantage, ambitie en eergevoel.  Moet het een komedie worden, dan worden bepaalde rollen lekker aangezet. Dat geldt hier vooral voor de regisseur, een enorme, lekker valse nicht. De inspecteur is nogal vaag, omdat het vaak niet duidelijk is of er nu een doorbraak is in het onderzoek, of een nieuw idee voor de musicalproductie.
Op dit kleine speeloppervlak wordt het beste uit het stuk gehaald. Er wordt sterk geacteerd, de grappen worden goed geplaatst, en op de producente na wordt er door iedereen prachtig gezongen.  Op dit kleine speelvlak is wordt er onversterkt gespeeld en gezongen. Het is goed verstaanbaar, en iedereen lijkt er zin in te hebben, want het plezier straalt er duidelijk vanaf.
Hoewel het stuk zelf mijn (misschien te hoge) verwachting kan waarmaken, is deze voorstelling zeker zeer onderhoudend. Vooral een aantal ensemblesongs zijn fraai (o.a. The woman’s dead en He did it), en er wordt leuk in geacteerd. Ik ben zeker blij deze voorstelling gezien te hebben.

[ Gewijzigd: 02 September 2012 04:23 PM by Jeroen ]
‹ First  < 4 5 6 7 8 >  Last ›
6 of 30