Ik heb ook de nieuwe cd geluisterd, en het is geen must have voor mij persoonlijk, maar ik kan me ook voorstellen dat je deze versie boven de Weense versie uit 2005 verkiest.
Annemieke van Dam overtuigt als geen ander als de jonge Elisabeth (die eindnoot van Ich gehör nur mir vergeven we haar dan maar) en ook de dramatische 2e akte doet ze erg goed. Af en toe is haar stem wat scherp, maar ze is een meer dan goede Elisabeth! Om de vergelijking met de Weense cd te trekken; Annemieke of Maya? Absoluut Annemieke - al was Maya als actrice wel overtuigend (maar ja, da’s de DVD he 😉).
Der Tod en Luigi Lucheni voldoen zeker. Een van de gaafste momenten op de CD was Die Maladie (Der Tod en Elisabeth), jezus wat een energie kwam daarvanaf! Serkan Kaya wint met afstand van deze Lucheni (weet zijn naam niet, sorry) en Mark Seibert en Mate Kamaras staan op gelijke hoogte bij mij. Mark zingt eigenlijk aangenamer, maar Mate heeft meer charisma, mystiek. Mark en Annemieke zingen uitstekend samen, Wenn ich tanzen will is bijzonder sterk.
Rudolf is erg goed (die Schatten werden là¤nger was erg goed, al mocht het ensemble daar wel wat minder van mij) en Sophie in de 1e akte ook. Bellaria doet ze naar mijn smaak te hard. Franz Joseph bevalt mij ook niet zo, heeft best een mooie stem maar af en toe maakt ie gewoon gekke keuzes, vind ik.
Ik vind de muziek nog steeds gaaf, het orkest voldoet - maar die trompetsolo in à‰ljen vind ik toch wat te min. Dan hoor je toch echt liever Wenen.
Al met al een meer dan prima cd. Misschien bevalt Wenen mij ook beter doordat ik de dvd heb gezien. Anders had ik waarschijnlijk Maya Hakvoort, Mate Kamaras en Else Ludwig alledrie verschrikkelijkgevonden. En in Wenen speelde Kerstin Ibald, dat is altijd een voordeel 😄