Joriss - 02 April 2012 02:59 PM
Ik heb ook de nieuwe cd geluisterd, en het is geen must have voor mij persoonlijk, maar ik kan me ook voorstellen dat je deze versie boven de Weense versie uit 2005 verkiest.
....
....
Misschien bevalt Wenen mij ook beter doordat ik de dvd heb gezien. Anders had ik waarschijnlijk Maya Hakvoort, Mate Kamaras en Else Ludwig alledrie verschrikkelijkgevonden.
Iedereen is hier positief over de CD, maar ik ‘durf’ hem nauwelijks te bestellen. Er is nog geen fragment dat ik gehoord heb waarvan ik zeg: Dat klinkt me positief in de oren. Gezien de gehele CD natuurlijk weer op YouTube staat - wat ik niet toejuich - heb ik zo wel een aantal nummers kunnen luisteren, en hoewel ik nog maar recent “Elisabeth-fan” ben vind ik de Weense 2005 cast velen malen beter. En dan heb ik het sowieso over Lucheni, Der Tod en Sophie. Elisabeth zelf (Annemieke) vind ik een twijfelgeval omdat ik heel graag van haar wil ‘houden’ - haar uitstraling vind ik echt perfect - maar ze me af en toe toch echt te schel klinkt, nog scheller dan Pia en dat was soms al op het randje. Bovendien hoor ik haar frustraties en angsten niet in de liedjes die ik gehoord heb, maar misschien ben ik haar interpretatie gewoon niet gewend. Overigens moest ik van de stem van Maya tot een paar jaar terug ook niets hebben, maar nu ik haar op de DVD gezien en gehoord heb, kan ik het opeens wel heel erg waarderen. Misschien in combinatie met het acteren, dat dat me zo raakt.
Een meer mysterieuze en geslepen Tod als Mate Kamaras heb ik tot op heden niet meer gezien/gehoord. Ook Uwe Kröger en Mark Seibert komen mijnziens niet in zijn buurt. Of laat ik het anders zeggen: ik hou heel erg van zijn interpretatie van Der Tod - met menselijke trekjes, met gevoel. Zoals Rutger Hauer zou zeggen: “Hij is geen sprookjesfiguur, hij heeft echt iets in de broek.” (Excuses voor de platte uitdrukking, maar ik hoop dat zo duidelijk is wat ik bedoel).
Ik vind Sophie een erg belangrijk karakter in de voorstelling, en ik hou van de interpretatie van Else Ludwig - zo zouden naar mijn mening alle Sophie’s het moeten doen. Inderdaad, soms spreekt ze meer dan dat ze zingt, maar juist daarom: dat komt veel oprechter over in deze doorgecomponeerde musical. Sowieso vind ik haar steengoed acteren en zij is de enige Sophie die ik echt menselijk vind. (Maar misschien komt dat dus ook door de DVD). Bij ‘Bellaria’ had ik echt met haar te doen. Andere Sophie’s, zo ook Betty Vermeulen, willen op de eerste plaats de rol te mooi zingen (en dan voel ik het simpelweg niet), en klinken vaak veel te hekserig, te schel of gewoon te zeer als een generaal. Dan vind ik nummers als ‘Eine Kaiserin müss glanzen’ en ‘Wir oder Sie’ ronduit vervelend om naar te luisteren.
Ik ‘vrees’ dat ik momenteel zo gewend ben aan de Wenen 2005 versie dat daar lastig is overheen te komen. Ik vind zowel de DVD als de CD daarvan overigens een schoolvoorbeeld van hoe respectievelijk een voorstelling perfect te registreren als een perfecte live-opname (qua trackindeling e.d.)
Misschien komt het nog een keer dat ik andere vertolkingen véél meer ga waarderen…
Maar desalniettemin ben ik nog steeds aan het twijfelen :tong: Het blijft een complete live-opname van een van de mooiste musicals allertijden, en met kwalitatief goede live-cd’s wordt nou niet bepaald regelmatig gestrooid (off-topic: over Nederland zullen we het maar helemaal niet hebben wat dat betreft).