Ik denk dat nu twee dingen door elkaar gehaald worden: enerzijds het op poten zetten van een nàeuwe musical en anderzijds het halen van een al bestaande musical naar (even in dit geval ) Nederland. In het tweede geval is het grootste deel van het creatieve proces al voltooid, helemaál bij een Amerikaanse productie liggen choreografie, tekst, liedjes, scenario en decor al praktisch helemaal vast. Rest ons “alleen†nog een vertaling te maken, waar nodig en waar mogelijk kleine dingetjes aan te passen en een passende Cast te vinden. Met dérgelijke musicals is een groot deel van het creatieve en kusntproces al voltooid. en ja, dan kies je in deze tijden als producent liever voor shows waarvan je zeker denkt te weten dat ze het goed gaan doen, en bedenk je daar een goede reclame campagne etc. bij.
Dat alles is niet aan de orde, of in ieder geval in veel mindere maten, bij een musical die nog niet bestaat zeg maar. Dat moet net zo erg from scratch worden opgebouwd als een toneelstuk, en dat kan alleen als de kusntenaar de passie of drive of whatever heeft die bij Kunst hoort, dat proces is voor toneel en musical in het beginsel hetzelfde. Ik denk dat commercie en winst dan net zo belangrijk zijn als tijdens het kunstzinnig proces van een toneelstuk….