Ik heb de show vorige week gezien en heb zelden zo’n teleurstellende avond in het theater gehad.
Mijn grootste probleem zit hem in het feit dat ik het allemaal buitengewoon onsmakelijk vond. Die enge Ward (van wie we moeten geloven dat hij vooral diep in de ogen van Keeler keek, maar haar nooit aanraakte…..ehm…...nou….dacht het niet…..) die zich al glijend door een beetje viezig Londen beweegt in de jaren 60: moeten we daar als publiek mee meeleven? Ik vond het een harteloze zak. Lloyd Webber (die ik bij deze ook tot glijerd wil benoemen lol) lijkt het zijn persoonlijke missie te hebben gemaakt om Ward vrij te pleiten. Dat zullen we weten ook als publiek. Na de pauze krijgen we de boodschap voortdurend door de strot geduwd, op de meest clichématige manier die je maar kunt bedenken. Webber had vast nog een laadje “afgekeurde Phantom dingetjes” en zet die een keer of 45 in. Dodelijk vermoeiend, vooral door de verschrikkelijke manier waarop het gespeeld wordt; alsof je terug bent in een Carry On film uit de jaren 60 (en dat zou nog een regie concept geweest kunnen zijn, maar daar geloof ik niks van!).
De score van Lloyd Webber zal zelfs de grootste fan teleurstellen. De eerste 7 minuten veerde ik nog even op (knap nummer) maar daarna is het hopeloos. Flauwe pastiches, een Dolly Dots nummer als pauzefinale en de grote “ballad” uit de tweede acte wordt (hoewel prachtig gezongen door Jo Riding) vertolkt door een totaal oninteressant bijfiguur die we pas 1 minuut kennen en ontsiert door een jaren 80 synthesizer arrangement. Bah bah bah.
Het decor is om te huilen; schuivende gordijnen waarop geprojecteerd wordt. Die landschapjes en krantenkoppen zijn zo voor de hand liggend dat het bijna grappig wordt. Dat dit van dezelfde ontwerper is als Matilda is niet te geloven. Dat de regisseur dezelfde is als van mijn beste voorstelling van 2013 (Ghosts) is ook bijna niet te bevatten. Iedereen levert hier halfbakken werk; zelfs de cast (in Londen toch bijna altijd een constant sterke factor) was beneden maats.
What the hell was he thinking? Stephen Bored was een betere titel geweest. En dat in een angstig stille zaal; als er meer dan 200 mensen zat, zou me dat verbazen. Ik zou zeggen: bewaar het artwork (dat was te GEK!), maar verder heel snel vergeten dit misbaksel. Op naar Cats 2!