2 of 6 |  < 1 2 3 4 >  Last ›
Mening met respect!
  [ # 16 ] 03 November 2012 04:59 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  227
Geregistreerd  2012-05-04

Ik moet bekennen dat toen ik hoorde dat William Shrek ging spelen dat ik toen ook dacht wat raar hij heeft niet de lage stem en het postuur maar bij de perspresentatie was ik overtuigd dat William het goed gaat doen.ik begin hem nu wel als een Shrek te zien en hij heeft me echt positief verrast!! Ik kom 8 november kijken!!


Toi toi toi voor jou William en voor de rest van de cast en voor de crew!!

   Handtekening   

04-09-2014 - Hij gelooft in mij
16-11-2014 - Dreamgirls
11-12-2014 - Billy Elliot
15-01-2015 - War Horse
04-05-2015 - Billy Elliot (Londen)
05-05-2015 - Wicked (Londen)

  [ # 17 ] 03 November 2012 05:24 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik denk dat het onderwerp van de discussie die hier door William is gestart tussen de regels door al wel langer sluimert op MW. Iedereen wil graag een mening hebben en dat mag volgens mij best. De manier waarop je ‘m geeft is alleen net zo belangrijk, zo niet belangrijker dan de mening zelf… Als ik over mezelf spreek: ik probéér op een goede manier feedback te geven, aangeven wat beter kan met een onderbouwing. En aangeven wat goed gaat, met onderbouwing… Ik slaag er niet altijd in en dat merk ik niet zo zeer op het moment zelf, maar op een later moment als ik m’n bericht nog eens nalees. Maar: ik verander mijn bericht nooit (ah oké, misschien haal ik er wat taalfouten uit), maar de inhoud blijft hetzelfde.

Dan het “de persoon zelf” aanvallen: ik probeer dat niet te doen, omdat ik de acteur in kwestie in de meeste gevallen niet persoonlijk ken. Een enkeling laat een stukje van zichzelf zien (bijvoorbeeld bij de AU, voor of na een show, op televisie, ...) en dat kun je mooi of niet mooi vinden. En soms blijkt dan dat dat stukje ook doorschemert in de rol die iemand speelt (of dan eigenlijk: probeert te spelen). Dat maakt denk ik dat bepaalde commentaren als persoonlijke aanval opgevat kunnen worden…

Ik heb ontzettend veel respect voor mensen die (bijna) dagelijks op het podium staan en zich drie slagen in de rondte werken om altijd een mooie show neer te zetten. Stuk voor stuk getalenteerde mensen. Neemt niet weg dat ik bepaalde mensen minder graag zie spelen als anderen. 😉 Om even een voorbeeld te noemen: ik heb heel lang een hele lage dunk gehad van Chantal Janzen. Naar mijn idee waren haar presentatiekwaliteiten niet voldoende en oja, ze kon ook een beetje zingen. Toen zag ik haar in Tarzan, Petticoat en Wicked, ze presenteerde programma’s als De Jongens tegen de Meisjes en, hoewel ik haar soms nog steeds op het randje van leuk/te ver vind balanceren (en andere, moest ik zo langzamerhand toegeven dat ook zij echt wel talent heeft in plaats van alleen maar een leuk koppie. En misschien helpt het ook dat ik wat ouder ben geworden en mijn interesse in met name musical intenser en serieuzer is geworden. Ik doe zelf ook een poging om succesvol te zijn in musical, niet voor de erkenning door anderen (al is dat leuk meegenomen) maar voor de erkenning door mezelf. Maar dat is een ander verhaal. 😉

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 18 ] 03 November 2012 05:50 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1329
Geregistreerd  2008-11-20

Tja, we hebben het hier al langer over het verschil tussen een mening over iemands prestatie of dat iets feitelijk slecht is. Dat laatste is wat mij betreft nooit aan de orde maar wordt door sommigen hier wel op die manier neergezet. Ik vind iemand niet mooi zingen is wat mij betreft een mening die gewoon kan. Of hij heeft vast zijn best gedaan maar mij deed het niks. Moet ook kunnen. Maar: hij kan echt niet zingen of: wat een vreselijke vent is het toch….is allemaal een mening maar wordt gepresenteerd als een feit.
Laten we nou met elkaar in de gaten houden dat een mening geven altijd mag, mits je het maar respectvol brengt. En laten we dan ook onthouden dat jou mening niet die van een ander hoeft te zijn, dan kunnen we het nog lang gezellig hebben met elkaar hier.

William, hopelijk besef je dat je iets losmaakt bij mensen omdat je doet wat je doet. Dat is onderdeel van je vak, iets losmaken bij mensen, ze raken. Dat je bij sommige mensen een verkeerde snaar kan raken is daar ook onderdeel van. Maar dan blijft natuurlijk gelden: met respect kun je iemand niet kwetsen.

  [ # 19 ] 03 November 2012 06:03 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Faatijn - 03 November 2012 05:50 PM

Laten we nou met elkaar in de gaten houden dat een mening geven altijd mag, mits je het maar respectvol brengt.

Daar wil ik graag even op inhaken, want ik ben soms - als eigenlijk nog steeds nieuwkomer - best bang om mensen aan te spreken die al wat langer rondhangen op het forum en gevoelsmatig voor mij een hogere status hebben. Ik zie anderen dat wel eens doen en dan komt er een reactie terug die op mij overkomt als “hou je mond, je kunt mij niks maken”. Dat (en nog een paar andere indrukken) maakt het forum naar mijn idee erg ontoegankelijk voor nieuwkomers.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 20 ] 03 November 2012 06:10 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1329
Geregistreerd  2008-11-20

June - 03 November 2012 06:03 PM
Faatijn - 03 November 2012 05:50 PM

Laten we nou met elkaar in de gaten houden dat een mening geven altijd mag, mits je het maar respectvol brengt.

Daar wil ik graag even op inhaken, want ik ben soms - als eigenlijk nog steeds nieuwkomer - best bang om mensen aan te spreken die al wat langer rondhangen op het forum en gevoelsmatig voor mij een hogere status hebben. Ik zie anderen dat wel eens doen en dan komt er een reactie terug die op mij overkomt als “hou je mond, je kunt mij niks maken”. Dat (en nog een paar andere indrukken) maakt het forum naar mijn idee erg ontoegankelijk voor nieuwkomers.

Echt? Nog niet gezien maar wat mij betreft onacceptabel. Volgens mij staat er het volgende in de huisregels:

3. Heb respect voor elkaar.
Musicalworld is voor een brede groep toegankelijk, dit blijkt al uit de variatie in leeftijd. Elk lid heeft dan ook zijn eigen beleving en het is dan ook logisch om dit te respecteren.

Misschien een aanvulling nodig in de trant van: reacties die betrekking hebben op hiërarchie worden niet getolereerd, we zijn als leden allemaal gelijk?

  [ # 21 ] 03 November 2012 06:18 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

Lastige kwestie dit… Ik begrijp het op zich wel. Mensen zijn op internet heel hard, omdat je gemakkelijk, snel en anoniem je mening kan geven. Je moet wel mensen hun mening kunnen laten geven. Daarom hoor je ook vaak het advies dat je als artiest nooit op zo’n forum moet kijken (je kan je persoonlijk aangevallen voelen en de meningen kunnen je onzeker maken). Die ongezouten meningen zijn namelijk wel het leuke van het forum!
Ik begrijp echter dat het prettig zou zijn als alle meningen tenminste wel goed onderbouwd zijn.

  [ # 22 ] 03 November 2012 06:20 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

WilliamSpaaij - 03 November 2012 01:56 PM

Bedenk maar zo iemand in het musicaltheater beoefent een professie, iemand met een mening op een forum niet.

Ik vind dit ook een behoorlijke dooddoener eerlijk gezegd en haalt bij voorbaat de bodem al uit deze ‘wel of geen respect’ discussie. In dit geval dat de mening van iemand op een forum er blijkbaar niet toe doet. Maar goed misschien ben ik wel te kritisch 😊

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 23 ] 03 November 2012 06:22 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  886
Geregistreerd  2012-07-24

Ik vind dat ieders mening ertoe doet en dat de een niet meer recht heeft om zijn of haar mening te mogen geven dan een ander.

Daarnaast heeft iedereen zijn of haar persoonlijke voor- of afkeuren voor een artiest, musical, muziekstijl etc. Wat de een helemaal geweldig vindt, vindt de andere helemaal niets. Dat mag je in beide gevallen best ventileren, maar maak iemand niet met de grond gelijk, nergens voor nodig.

Persoonlijk kan ik soms best kort door de bocht mijn mening geven, maar ik probeer die meestal wel te onderbouwen en in ieder geval nooit persoonlijk te worden.

Ik denk dat het goed is dat William de discussie even heeft aangewakkerd, dat zet ons hopelijk allemaal even weer aan het denken over hoe het moet, niet moet en ook kan 😉.

   Handtekening   

En ook al vlieg ik solo, ik vlieg tenminste vrij!

  [ # 24 ] 03 November 2012 06:44 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1329
Geregistreerd  2008-11-20

Theo - 03 November 2012 06:20 PM
WilliamSpaaij - 03 November 2012 01:56 PM

Bedenk maar zo iemand in het musicaltheater beoefent een professie, iemand met een mening op een forum niet.

Ik vind dit ook een behoorlijke dooddoener eerlijk gezegd en haalt bij voorbaat de bodem al uit deze ‘wel of geen respect’ discussie. In dit geval dat de mening van iemand op een forum er blijkbaar niet toe doet. Maar goed misschien ben ik wel te kritisch 😊

Ik ga er vanuit dat William dat niet op die manier bedoelde. Maar het laat wel meteen zien hoe beroerd iets soms kan overkomen als het opgeschreven staat. Blijkbaar kan het iedereen dus overkomen, ook een musicalacteur 😉

  [ # 25 ] 03 November 2012 06:49 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ja wellicht niet, maar het staat er wel. Maar goed misschien kan hij daar als geregistreerd forummer zelf op reageren 😊

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 26 ] 03 November 2012 07:05 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  742
Geregistreerd  2005-02-18

Ook ik vind dit een interessante discussie..

Soms vind ik de meningen van mensen op dit forum ook hard.. Maar als die goed onderbouwd worden begrijp ik het meestal wel.. Ik vind het alleen jammer dat het soms (inderdaad) zo respectloos is..

Ik ben zelf groot liefhebber van musicals, vooral de wat grotere producties (wicked,wwry) en ik heb diep respect voor alle artiesten die avond en avond weer op dat podium staan en een knallende show weggeven..

Ik probeer er zelf ook op te letten om met respect mijn mening te geven, en dan ook te letten op de acteerkunsten dan op de persoon zelf.. Ik hoop dat deze discussie mensen weer even wakker schut, en dat we allemaal we weer even gaan nadenken voordat we iets neerzetten, mijzelf inclusief !!

Ieder heeft een andere smaak, en niet iedereen vind dezelfde artiesten goed of leuk.. Dat zal je altijd blijven houden denk ik..  Maar we kunnen er allemaal weer even goed over nadenken !!

   Handtekening   

Dans door de dag, dans door de avond. En is het verslavend geniet er dan van…

  [ # 27 ] 03 November 2012 08:27 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  395
Geregistreerd  2006-04-10

WilliamSpaaij - 03 November 2012 01:56 PM


Laat ik voorop stellen dat een ieder van jullie een mening mag hebben. Ik weet dat velen van jullie bijvoorbeeld mij niet als Shrek zien maar om iemand voordat hij überhaupt een noot gezongen of woord gezegd heeft al volledig door het slijk te halen is natuurlijk van een niveau dat niet past bij Nederlands meest verzorgende Musicalfansite. En dat is precies wat ik graag kwijt zou willen. Niet alleen voor mij maar juist ook voor al mijn andere fantastische collega’s die elke avond hun reet er af werken om een prachtige voorstelling neer te zetten.
Ik denk dat Musicaltheater 1 van de zwaarste disciplines is die er bestaan en kijk dan eens naar ons kleine kikkerlandje. Wat mogen wij trots zijn dat hier zoveel musicalaanbod bestaat en dat er zo vreselijk veel talent rondloopt. Ik zeg hierbij echt niet dat jullie allemaal heilig hoeven te doen over iedereen maar jullie mogen af en toe wel wat meer nadenken over hoe snel je even iets kan zeggen over iemand en wat dat eventueel met iemand kan doen als die persoon het leest.
Wat ik ook graag wil bereiken met dit bericht is dat ik als geen ander zie hoe Musicaltheater een deel van de maatschappij is geworden. In Engeland en Amerika worden mensen al veel meer van jongs af aan gestimuleerd om iets met theater te doen. Wij kennen dat in Nederland minder simpelweg omdat onder andere onze cultuurontwikkeling nog relatief jong is, maar er
Kortom probeer te praten en te reageren met respect. Als je iemand ‘‘ruk’’ vindt prima maar realiseer je eens iets meer hoe hard werken het is voor die persoon en hoeveel liefde iemand geeft om een mooie voorstelling neer te zetten.
Bedenk maar zo iemand in het musicaltheater beoefent een professie, iemand met een mening op een forum niet.

alleerst, ik heb de voorstelling niet gezien, alleen het PR materiaal.
ten tweede: soms is de casting van musicals zo beroerd dat het wel lijkt alsof die is gedaan door fans hier op het forum in plaats van mensen die verstand van zaken hebben (juiste type, lengte, kleur, dikte, stembereik, type stem, acteer kwaliteiten enz) en soms zijn ze fantastisch gecast: William Spaaij was meesterlijk in Ramses.
De acteur of actrice is NIET verantwoordelijk voor (verkeerde) casting beslissingen en regie keuze (of soms het totaal ontbreken van enige regie)
De acteur daarop aanvallen is natuurlijk niet leuk. Maar als het niet goed is, gebeurt dat wel, ook in recensies in nationale kranten. Dat is dan gewoon een mening van een persoon. Niets minder, maar zeker ook niets meer. Als je daar niet tegen kan, moet je geen recensies lezen of een musicalfan forum bezoeken. Gewoon niet doen.
(kijk voor je plezier eens op het forum van Broadwayworld.com, over bikkelhard en onaardig gesproken.)
Als iemand hier zou zeggen dat Shrek in de Nederlandse versie eruit ziet als een kleuter in een slecht passend Halloween pak, dan is dat gewoon een observatie, niks om je zorgen over te maken en anders moet je hier gewoon niet komen. (let wel: ik heb de voorstelling nog steeds niet gezien sinds ik begon te schrijven een aantal zinnen geleden.)
Musicaltheater is inderdaad een van de zwaarste disciplines in het theater en het is daarom zo jammer dat er (Nederlandse) producenten zijn die alles op een koopje willen doen, met goedkoop uitziende kostuums en decors (wederom: ik heb Shrek niet gezien) en toch iedere keer weer opnieuw zelf het wiel willen uitvinden van dingen die allang waren uitgevonden, getest, nog een keer uitgevonden en verbetert op Broadway en West end.
Daar kun je natuurlijk de cast niet de schuld van geven, maar dat gebeurd wel, want die staan daar!
Ik ben van mening dat de meeste forummers goed beseffen hoe zwaar het is om op een toneel te staan.
Het zou mooi als musical performers niet te zwaar tillen aan dingen die op een/dit forum gezegd worden.
De recensies echter, zijn vaak goed geschreven en voldoende onderbouwd. die staan daarom ook op een aparte pagina en niet op het forum.
ten derde: ach gut! zing vecht huil bid lach en lees geen musicalforum

[ Gewijzigd: 03 November 2012 08:38 PM by ookeenmedewerker ]
  [ # 28 ] 03 November 2012 10:20 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  36
Geregistreerd  2011-10-15

Over het algemeen wordt er niet bijzonder zwaar getild aan de reacties op dit forum, maar
op een gegeven moment gaat het gewoon te ver.
Er is weinig respect voor de mensen die keihard werken om die voorstelling te spelen.
Ik zeg niet dat het alleen in de theaterwereld zo zou moeten zijn, ik vind dat er überhaupt te weinig respect is voor de werkende bevolking.

Veel mensen kijken neer op bouwvakkers, terwijl zij ook keihard en zwaar werk verichten.
Het grote verschil is alleen dat we die bouwvakkers er als ‘gewone mensen’ niet persoonlijk op afrekenen. Als ze iets verkeerd doen horen ze dat van een leidinggevende of collega, maar niet van iemand die voorbij loopt.

In de musical horen de acteurs/grimeurs/technici/kleedsters ook regelmatig kritiek van de leidinggevende, maar als ze eens in het rond gaan kijken krijgen, met name de acteurs, ook nog heel veel kritiek van mensen uit het publiek. (Of mensen die de show nog niet eens gezien hebben)
En in steeds meer gevallen is het niet meer opbouwende kritiek of onderbouwde kritiek.

Het gaat vaker over ‘ik mag die persoon niet’ of ‘.... heeft alleen de rol gekregen omdat .... ‘
Want ook dat laatste is tot op een groot deel onzin, hoe je de rol ook gekregen hebt, je moet de rol uiteindelijk wel gewoon spelen en daar dus keihard voor werken.

Respect is iets wat van twee kanten hoort te komen, maar het lijkt in de musicalwereld vaak alsof het enkel vanuit de acteurs komt die vaak met tientallen fans op de foto gaan na de voorstelling omdat die fans vinden dat ze dat verdienen… Dit is niet verplicht, maar de meeste acteurs nemen hier wel de tijd voor, omdat ze het publiek een mooie tijd willen gunnen.
Wanneer de acteur hier geen tijd voor heeft of geen zin in heeft wordt hij meteen arrogant genoemd op de fora.
Dit soort zaken zijn ook een kwestie van respect.

Ik vind dat William erg moedig is dat hij deze mening, die vele mensen uit het vak met hem delen, hier durft te uiten.

Voor de duidelijkheid,

er is niks mis met kritiek, zo laat je immers weten hoe de voorstelling/acteur over komt en het is ook één reden dat er zoveel acteurs ook rondkijken op dit soort webfora.
Maar bedenk je bij het geven van kritiek wel even dat je het over andere mensen hebt en dat die mensen met respect behandeld dienen te worden. Net als dat jij zelf graag gerespecteerd wordt en dat ook verdient.

  [ # 29 ] 03 November 2012 10:22 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

Om als acteur te reageren in een forum moet je wel lef hebben. Maar of het verstandig is… Misschien wel. Wel als het gaat om het inhoudelijke in een show. Ooit kan ik me nog een levendige discussie herinneren over de vertaling van Saturday Night Fever. Eerlijk en oprecht. En jawel, met de vertaler zelf! Wat William hier doet mag. Het is immers niet bij wet verboden. Maar verstandig? Neen! Ik denk dat je dan nog meer aangeschoten wild wordt. Ook een musicalacteur is in ons landje immers een BN-er. En zodra je wat presteert wordt je toegejuicht of neergehaald. Maar een ieder en zeker ook een acteur in Nederland musicalland dient zelfkritiek en zelfspot te hebben. Zelfvertrouwen ook, ontbreekt er niet aan. Maar zelfoverschatting wel. Dat heeft William en vele andere (net komende) acteurs dus wel.

Ik kom al sinds 15 jaar op musicalforums. En heb ook in “het vak” gezeten. Welk gedeelte maakt niet uit. Maar ja, als je een mening uit dan krijg je kritiek te verwerken. En hier op MW geven we ook kritiek op acteerprestaties. En ja, ook over of iemand wel of niet een bepaalde rol moet krijgen. Stanley als het beest was onbegrijpelijk, Carlo als Lumiere was onbegrijpelijk en dus nu ook blijkbaar Williams als Shrek (overigens kan ik over die musical niet oordelen, maar daar gaat het hier ook niet om). Musicalacteurs willen wel toegejuicht worden, een staande ovatie in ontvangst nemen maar als er ook maar iets van kritiek komt, dan blijken het tere zieltjes te zijn. Jee, het lijken wel profvoetballers (ingaande op Klaske’s reactie in Shrek).

Wil dan ook even ingaan op enkele opmerkingen van William:

WilliamSpaaij - 03 November 2012 01:56 PM

Een aantal reacties hierop waren zeer grappig zoals: ‘‘Ik begin de William een beetje irritant te vinden’’ Dit soort reacties geeft bij mij aan hoe het dus voelt om ongenadige kritiek te krijgen en in dit geval van iemand uit het vak zelf.

Uhm, maar maak ik daaruit op dat William dus gewoon alles serieus neemt van wat hierop wordt geschreven. Les 1: het meeste moet je niet serieus nemen. Met alle respect voor alles en iedereen op dit forum maar we weten toch allemaal dat er veel impuls-reacties zijn (vaak door fans die net komen kijken, tienergedrag). Slechts een aantal heeft altijd goed onderbouwde meningen. Namen noem ik niet, die weten we allemaal immers. Pas als je die reacties niet aankunt, dan heb je als acteur een probleem.

WilliamSpaaij - 03 November 2012 01:56 PM

Laat ik voorop stellen dat een ieder van jullie een mening mag hebben. Echter zoals het topic aangeeft maar wel met respect. Ik weet dat velen van jullie bijvoorbeeld mij niet als Shrek zien maar om iemand voordat hij überhaupt een noot gezongen of woord gezegd heeft al volledig door het slijk te halen is natuurlijk van een niveau dat niet past bij Nederlands meest verzorgende Musicalfansite.

Maar zijn dit geen twee totaal verschillende items. Artikelen en het forum moet je los van elkaar zien. Als alle posts worden geschreven als de artikelen dan zou het namelijk ook wel erg saai worden. Heeft dus niets te maken met het niveau van MW op zich. En het is hartstikke leuk als er een nieuw productie wordt aangekondigd, dat we daadwerkelijk discussieren over wie welke rol moet krijgen. En ja, dan zijn we het niet altijd met elkaar eens. Is een understatement. Maar jee, sta daar toch boven!

WilliamSpaaij - 03 November 2012 01:56 PM

En dat is precies wat ik graag kwijt zou willen. Niet alleen voor mij maar juist ook voor al mijn andere fantastische collega’s die elke avond hun reet er af werken om een prachtige voorstelling neer te zetten.
Ik denk dat Musicaltheater 1 van de zwaarste disciplines is die er bestaan en kijk dan eens naar ons kleine kikkerlandje. Wat mogen wij trots zijn dat hier zoveel musicalaanbod bestaat en dat er zo vreselijk veel talent rondloopt.

Blablabla… Met alle respect William, maar dit is dus de verkeerde verdediging aannemen. Doet me ook alweer aan voetbal (dank Klaske!) denken. Het is zwaar! So what? Dat weten we echt allemaal. Klein kikkerlandje! Ja en? Veel talent! Prachtig. Maar moeten we daaromheen onze mening bouwen? Moeten we dan eerst hieraan denken alvorens onze mening te geven. Nee, want dan kun je een forum net zo goed sluiten. En het komt een beetje over alsof we medelijden moeten hebben. Maar jongen, wij betalen voor een groot product ook 70 euro. En dan mogen we en iets verwachten en onze mening geven. Ongeacht…

WilliamSpaaij - 03 November 2012 01:56 PM

Ik zeg hierbij echt niet dat jullie allemaal heilig hoeven te doen over iedereen maar jullie mogen af en toe wel wat meer nadenken over hoe snel je even iets kan zeggen over iemand en wat dat eventueel met iemand kan doen als die persoon het leest.

Het moet niet persoonlijk worden, niet te prive worden. Daarover ben ik het helemaal met je eens. Maar ook dan geldt: heb zelfspot. Neem alles niet te serieus, dan word je volgens mij gek.

WilliamSpaaij - 03 November 2012 01:56 PM

Wat ik ook graag wil bereiken met dit bericht is dat ik als geen ander zie hoe Musicaltheater een deel van de maatschappij is geworden. In Engeland en Amerika worden mensen al veel meer van jongs af aan gestimuleerd om iets met theater te doen. Wij kennen dat in Nederland minder simpelweg omdat onder andere onze cultuurontwikkeling nog relatief jong is, maar er komt wel verandering in. Ja mensen, we beginnen erbij te horen en dat geldt dus ook voor jullie. De theaterliefhebber! Het soms wat meer realiseren dat een ‘‘Wicked of een ‘‘Shrek’’ hier gewoon staat is daar denk ik al een begin bij.

Ook nu weer de verkeerde verdediging. We gaan nu de kant van het medelijden op. Sorry. Het begin hebben we echt al lang gehad hoor. We zijn inmiddels op continueren aanbeland in ons musicalland. Nu zien hoe ver we komen! Ja, onze cultuurontwikkeling is jong… Ja, hier gelden ook andere wetten voor kinderen die in het theater spelen. Dat is lastig, Billy Elliot zullen we hier dus ook nooit krijgen, maar dat is niet anders. Maar dan nog: we verwachten kwaliteit en die is er. Maar uit bovenstaand stukje merk ik op dat we hier in de beginfase zitten en dat we het met minder moeten doen. Of nog dieper. Dat zelfs een gerespecteerd acteur nu denkt dat we (nog) niet op 100% van het niveau zitten. Dat is dan zorgelijk…

WilliamSpaaij - 03 November 2012 01:56 PM

Toch wil ik ook graag de operators van deze site aanspreken. Ook bij jullie bespeur ik regelmatig een bevooroordeelde mening. Vergeet niet dat jullie een voorbeeldfunctie zijn voor velen van hier. Daarmee bedoel ik onder andere dat als ik bijvoorbeeld een recensie lees ik na de recensie al kan raden wie hem geschreven heeft. Als je recensent wil zijn, prima, maar pas op voor vooraf gestelde meningen uit het forum!

Dit raakt kant noch wal. Ik zie ook meteen wie een recensie heeft geschreven. Jacques d’Ancona pluk je er zo uit. Of die man van de NY Times. En hier op MW hetzelfde. Is alleen maar goed, ieder een eigen identiteit. Heb zelf ook jaren recensies geschreven, goed dat iemand dan kan zien dat je het daadwerkelijk hebt geschreven. En ja, toen werd ik ook afgemaakt en bejubeld. No problem! En vooraf gestelde meningen. Ja, ook dat komt voor. Maar dat is de grote mensenwereld. En niet verboden. En met die voorbeeldfunctie valt het wel mee. Nogmaals forum moet je los zien van alle andere activiteiten. Je kunt als operator immers moeilijk alle posts vooraf gaan controleren. Dit is een levendig forum! Houden zo.

WilliamSpaaij - 03 November 2012 01:56 PM

Bedenk maar zo iemand in het musicaltheater beoefent een professie, iemand met een mening op een forum niet.

Ja, und? Dus na zo’n heel verhaal komt het er eigenlijk op neer dat we gewoon geen mening mogen geven? Dat we iemand niet mogen bekritiseren omdat wij niet het vak uitoefenen? Williams, je was echt goed in Mary Poppins. Respecteer je echt als mens en artiest. Maar andersom moet dat ook het geval zijn. En dat mis ik een beetje in jouw betoog. In de wereld is het nou eenmaal zo dat je neergesabeld wordt (terecht of niet) als je iets slechts doet, maar zeker ook als je iets goeds doet. Hoort bij datgene wat je doet. Als jij naar een voetbalwedstrijd (nogmaals dank, K.) kijkt, heb je toch ook mening als jouw favoriete speler twee strafschoppen mist. Of als jouw team 10x op rij verliest. Is niet anders.

William, succes in het theater!

[ Gewijzigd: 03 November 2012 10:28 PM by Svenn ]
   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 30 ] 03 November 2012 10:24 PM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  23
Geregistreerd  2009-11-23

Interessante discussie wordt hier aangewakkerd! Maar het is een probleem dat zich niet alleen op dit forum voordoet, op veel sites wordt steeds vaker ongenuanceerde meningen gegeven, hard commentaar of soms anderen gewoon keihard neergehaald, zonde! Nou heb ik nog niet meegemaakt dat het zo erg op dit forum is, maarja, mensen zijn soms hard.

Iedereen mag een mening hebben, maar het zou fijn zijn als je het genuanceerd brengt. Het is voor een acteur/actrice vervelend dat soort berichten te lezen, maar ook voor de fans van die artiest! Voor je mening uitkomen ben ik absoluut voor, maar ik vind het zo vervelend als daarmee een ander wordt neergehaald. Of, wat ook wel eens voorkomt, als je een kritiekpuntje plaatst op een artiest met grote fanbasis, kan je een enorme berg boze comments over je heen krijgen, terwijl dat ook mening uiten is! Leef en laat leven.

Nog even als directe reactie op William: dapper dat je je in deze discussie wilt mengen. Blijkbaar zat het hoog, want zoiets gebeurd niet zomaar. Mag ik wel even zeggen dat het internet nou eenmaal hard is. Je zult altijd directe reacties krijgen. Het is heel makkelijk hier iets te plaatsen. Je ziet de directe reactie niet. Zo werkt het internet nou eenmaal!
(en jammer dat het betoog niet zo sterk was opgebouwd, maar dat is gemuts van een nerd 😉

Oja, ik ben erg benieuwd naar Shrek!!!

   Handtekening   

When I was young, I had a favorite story…

 < 1 2 3 4 >  Last ›
2 of 6