Little Voice
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik vond geen topic betreffende deze voorstelling, dus maar één aangemaakt.

LITTLE VOICE

januari tot en met begin mei 2014 in diverse theaters in Nederland

Sinds de dood van haar vader leeft de wereldschuwe Mus tussen haar vaders langspeelplaten op zolder in haar eigen droomwereld, terwijl haar alcoholistische moeder rondsliert en dubieuze mannen versiert. Een van hen is een derderangs manager. Als hij Mus hoort zingen, denkt hij munt te kunnen slaan uit haar gouden stem door haar te lanceren als het sterretje Little Voice.

Jim Cartwrights West End-hit The Rise and Fall of Little Voice werd overladen met vijf sterren-recensies en de latere filmbewerking werd bedolven onder prijzen. Nu is de rauw-realistische muziekkomedie in Nederland te zien, met Suzan Seegers als Mus en Ellen Pieters als haar loeder van een moeder. Met prachtige liedjes van Edith Piaf, Marlene Dietrich, Marilyn Monroe en Shirley Bassey laat Seegers horen net zo’n grandioze stem te hebben als Mus. Ondertussen raakt de aardse bewerking van Jules Deelder precies de goede snaar: ellende, humor én ontroering.

cast: Suzan Seegers, Ellen Pieters, Laus Steenbeeke, Han Oldigs, Wivineke van Groningen en Michael de Vriend
regie - Bruun Kuijt, script - Jim Cartwright, vertaling - Jules Deelder, decor - Marjolein Ettema, lichtontwerp - Coen van der Hoeven, kostuums - Willemijn Kaasjager, kap en grime - Nienke Algra, techniek - Maarten Verheggen en Edwin Smets,
stagiair techniek - Yvet Veld, decorbouw - Jelle Snijder, company management - Martine Bitter, productie - Senf Theaterpartners en Kik Productions

Gisteren in Noordwijk naar de tweede try-out geweest. De eerste indruk toen het doek openging: groot decor. Ik dacht ook: er gaat af en toe een deur of raam open en dat is het qua beweging in het decor. Foutje van mijn kant. Het decor bewoog tijdens de voorstelling een aantal keer naar voren en naar achteren. Vond ik voor zo’n kleine productie al heel wat. Verder oogde het decor heel praktisch en stevig, wat mij enigszins geruststelde… (Ik heb nogal vaak last van plaatsvervangende hoogtevrees, nu had ik dat alleen maar als ze heel dicht bij de rand speelden en vooral op het moment dat Mus en Ed aan het vechten zijn.) En het decor had ook een leuk geintje dat ergens halverwege de eerste akte pas in het spel betrokken wordt maar voor de oplettende kijker al vanaf moment één zichtbaar was.

Afgaande op het optreden op de Musical Sing-a-Long dacht ik dat het meer muziektheater zou zijn, maar in feite is het een toneelstuk waar een beetje in gezongen wordt. Ik heb vaak moeite met toneelstukken, vooral wanneer er in lange monologen met veel moeilijke woorden iets heel simpels wordt verteld. Dit viel me mee, al had ik een ondersteunend muziekje af en toe niet erg gevonden. Zoals je bijvoorbeeld bij een film ook hebt.

Om ook even een argument te geven waarom er géén ondersteunende muziekjes moeten worden gebruikt: Suzan Seegers. Ze is echt een klein vogeltje, niet alleen qua postuur, maar zeker ook in haar spel. Je moet echt luisteren om haar te verstaan (overigens is dat alleen lastig wanneer er veel gelopen wordt en met stoelen geschoven), de paniek in haar ogen bij onverwachte dingen, het helemaal in zichzelf kruipen en alle aandacht en aanrakingen vermijdend… Haar moeder (Ellen Pieters) doet op een gegeven moment een poging om hun relatie te lijmen. In plaats van dat ik naar de monoloog geluisterd heb en naar Ellen gekeken heb, keek ik naar Suzan en voelde ik Mus’ isolement. Echt zo’n kippenvelmoment… Ook dik kippenvel in de tweede akte als Little Voice een optreden geeft; schijnbaar moeiteloos imiteert Suzan allerlei zangeressen en niet alleen met haar stem. Ik moest moeite doen om mijn mond niet open te laten hangen.

Suzan Seegers, Ellen Pieters en Han Oldigs hebben verreweg de meeste podiumtijd, maar de personages van Laus Steenbeeke, Wivineke van Groningen en Michael de Vriend zijn daarom niet minder belangrijk en ik denk dat Wivineke nog de meeste indruk maakt. Ze heeft heel weinig tekst en je vraagt je ongetwijfeld heel lang af wat het personage toevoegt, maar in de tweede akte wordt dat helemaal duidelijk.

Maar goed, het was een try-out, maar het was niet heel erg te merken. Geen pijnlijke stiltes of extreem veel euhms ofzo. Ik denk wel dat de spelers nog een beetje los moeten komen in dit stuk. 😊 En af en toe dat het licht ineens bijna uitging, maar dat is ze vergeven. Mooie kleine voorstelling om te bezoeken.

[ Gewijzigd: 04 February 2014 08:17 AM by June ]
   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 1 ] 03 February 2014 06:27 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  177
Geregistreerd  2003-03-16

Grappig hoe smaken kunnen verschillen. Ik heb de voorstelling van de week in schiedam
Gezien in een amper gevulde zaal. Ik vond het echt niet zo goed. Eerder een toneelstuk waar na de pauze 5 minuten in gezongen wordt. En het gezelschap waar ik mee was wilde zelfs in de pauze naar huis…...

   Handtekening   

Be never to busy to be beautifull

  [ # 2 ] 03 February 2014 09:44 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

jas_sie - 03 February 2014 06:27 PM

Eerder een toneelstuk waar na de pauze 5 minuten in gezongen wordt.

Huh? Ik snap deze zin niet. Je gaat naar een toneelstuk en komt er tijdens de voorstelling achter dat het een toneelstuk is?

  [ # 3 ] 03 February 2014 10:06 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2700
Geregistreerd  2012-06-25

Ik sluit me aan bij @June. Behalve dan over het in het stuk er in komen, dat zit inmiddels wel goed.
Mag ook wel, met de première morgen.  😉

Ik heb enorm genoten, jammer dat de zaal zo slecht gevuld was…

[ Gewijzigd: 16 February 2014 10:42 AM by Madelonne ]
   Handtekening   

Ik voel me voorgoed…..echt….. WICKED

  [ # 4 ] 04 February 2014 05:10 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  177
Geregistreerd  2003-03-16

martijn-j - 03 February 2014 09:44 PM
jas_sie - 03 February 2014 06:27 PM

Eerder een toneelstuk waar na de pauze 5 minuten in gezongen wordt.

Huh? Ik snap deze zin niet. Je gaat naar een toneelstuk en komt er tijdens de voorstelling achter dat het een toneelstuk is?

Hoi Martijn ik snap je verwarring. Ik was ook niet duidelijk genoeg.

Bij ons in het theater was de voorstelling weggezet onder de categorie muziektheater. Door Susan Zeegers had ik er in mijn hoofd een musical van gemaakt. En dat is het echt niet. Vind het ook geen muziek theater maar een toneelstuk waar toevallig in gezongen wordt.

En als Susan dat doet dan is het even heel goed.

Dat smaakte duidelijk naar meer.

Maar goed smaken verschillen. Mijn voorstelling was het niet!

   Handtekening   

Be never to busy to be beautifull

  [ # 5 ] 05 February 2014 07:57 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1074
Geregistreerd  2011-07-31

En gezien het optreden tijdens de musical sing-a-long op de uitmarkt is het idee dat dit een musical is niet eens zo vreemd.

  [ # 6 ] 05 February 2014 03:05 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1415
Geregistreerd  2004-09-12

Musicalworld was aanwezig op de première van Little Voice met Suzan Seegers en Ellen Pieters.

Musicalworlds recensie en videoverslag van de première is te lezen en te bekijken onder Artikelen
en op Musicalworld.TV’s eigen plek.

  [ # 7 ] 08 February 2014 07:51 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  100
Geregistreerd  2011-09-08

Weet iemand of de cast van de voorstelling na de voorstelling via de publieksfoyer naar buiten komen of via de artiestenuitgang?

  [ # 8 ] 16 February 2014 09:02 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  20
Geregistreerd  2010-11-29

Gisteren in Zoetermeer naar deze voorstelling geweest. Echt zonde van je avond. Het acteerwerk is nog niet een zo slecht, maar zoooo goedkoop en flauw.. Ellenlange dialogen die tot niks leiden. Na 10 minuten wilde ik al weg maar ik ben gebleven tot na de pauze. Toen begon het oeverloze gelul weer en na 10 minuten heb ik het voor gezien gehouden en lekker naar huis gegaan. Over het laatste deel met zang kan ik dus niets zeggen want toen zat ik al in de auto.

Als ze het verhaal een beetje naar deze tijd zetten en er meer vaart in brengen kan het misschien nog wat worden, maar zoals het nu gebracht wordt: geld- en tijdverspilling!

  [ # 9 ] 16 February 2014 09:28 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

Acteerwerk goedkoop en flauw? Zou je je mening iets meer kunnen nuanceren?
Ik ga 1 Mei en ben erg benieuwd naar deze show, maar de meningen zijn erg verdeeld merk ik al…

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 10 ] 16 February 2014 01:42 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  53
Geregistreerd  2005-10-25

Jan257 - 16 February 2014 09:02 AM

Gisteren in Zoetermeer naar deze voorstelling geweest. Echt zonde van je avond. Het acteerwerk is nog niet een zo slecht, maar zoooo goedkoop en flauw.. Ellenlange dialogen die tot niks leiden. Na 10 minuten wilde ik al weg maar ik ben gebleven tot na de pauze. Toen begon het oeverloze gelul weer en na 10 minuten heb ik het voor gezien gehouden en lekker naar huis gegaan. Over het laatste deel met zang kan ik dus niets zeggen want toen zat ik al in de auto.

Als ze het verhaal een beetje naar deze tijd zetten en er meer vaart in brengen kan het misschien nog wat worden, maar zoals het nu gebracht wordt: geld- en tijdverspilling!

Bovenstaande zegt meer over jou dan over het stuk

  [ # 11 ] 16 February 2014 02:10 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Niet mee eens Milan, en geef liever je eigen ervaring dan een kat op de persoon. Hoewel dit duidelijk een wat extremere reactie is op het gebodene dan wat ik zelf voelde is het wel herkenbaar. Het stuk kwam op mij ook wat gedateerd over, vooral in tempo. Niet zo slecht om in de pauze te vertrekken. maar ook geen voorstelling die je op het puntje van je stoel laat zitten.

  [ # 12 ] 16 February 2014 02:23 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2700
Geregistreerd  2012-06-25

Ik moet wel zeggen dat ik het raar vind dat je tijdens de 2de akte weg gaat. Ga dan in de pauze. Maar als je besluit om na de pauze toch weer de zaal in te gaan (terwijl je de 1ste akte al niets vond), zit het dan uit…

   Handtekening   

Ik voel me voorgoed…..echt….. WICKED

  [ # 13 ] 16 February 2014 04:25 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  53
Geregistreerd  2005-10-25

Jeroen - 16 February 2014 02:10 PM

Niet mee eens Milan, en geef liever je eigen ervaring dan een kat op de persoon. Hoewel dit duidelijk een wat extremere reactie is op het gebodene dan wat ik zelf voelde is het wel herkenbaar. Het stuk kwam op mij ook wat gedateerd over, vooral in tempo. Niet zo slecht om in de pauze te vertrekken. maar ook geen voorstelling die je op het puntje van je stoel laat zitten.


Goed, allereerst ingaand op de door jouw geschreven aanmerkingen-> ik vond het stuk ook wat gedateerd overkomen en ook vond ik het tempo niet erg hoog en ik had mijn ‘sneer’ beter in dit antwoord kunnen verwerken, maar ik vind dat de kat in dit geval beter van een moderator had kunnen komen.

Wat jij een ‘wat extremere reactie’ noemt noem ik ongefundeerd, ongeïnspireerd en als feiten neergekwakt zonder enige opening voor inhoudelijke discussie. Iets wat op een forum toch wel noodzakelijk is denk ik zo. Nu neem ik onderstaande post als voorbeeld, maar het geldt voor meer ‘recensies’ van forumbezoekers:

——————————————————

Echt zonde van je avond” - Waarom? Omdat je het niet goed vond? Of ben je er 100% van overtuigd dat iedereen - maar dan ook iedereen - geen leuke avond gaat hebben? Of bedoel je dan ‘Ik vond het zonde van mijn avond en had achteraf liever iets anders gedaan’?

Het acteerwerk is nog niet een zo slecht, maar zoooo goedkoop en flauw..” - Is het acteerwerk dus ‘wel ok’ maar wordt er goedkoop en flauw gespeeld? Of is het script goedkoop en flauw? Wat maakt het dan voor jou goedkoop? Welke gradatie is ‘niet eens zo slecht’ en waar bleek dat uit?

Ellenlange dialogen die tot niks leiden” - Naar niks als in…niks? Of bedoel je dat je de dialoog soms traag vond en het daardoor voor jou niet altijd duidelijk was waar het naartoe ging? Of bedoel je iets anders?

Na 10 minuten wilde ik al weg maar ik ben gebleven tot na de pauze” - Dus begrijp ik hier uit dat je 50 minuten lang op je knokkels hebt gebeten en besloot het toen nog een kans te geven? Waarom? Of was er een andere reden? 

Toen begon het oeverloze gelul weer en na 10 minuten heb ik het voor gezien gehouden en lekker naar huis gegaan. Over het laatste deel met zang kan ik dus niets zeggen want toen zat ik al in de auto.” - Oeverloos gelul. Bedoel je dan het intropraatje van Boe en Mus haar eerste optredenen de daaropvolgende scène? Als dat het geval was, wat vond je er dan oeverloos aan?

Als ze het verhaal een beetje naar deze tijd zetten en er meer vaart in brengen kan het misschien nog wat worden, maar zoals het nu gebracht wordt: geld- en tijdverspilling!” - Ten eerste weet je niet of de hele show ‘nog wat gaat worden’ omdat je 45% van de show niet hebt gezien; wat ook meteen de reden is dat je niet kan zeggen dat het voor iedereen geld- en tijdverspilling is. Misschien vond ik, bij wijze van spreken, Nellie alleen al de ticketprijs waard. Of het zanggedeelte dat je dus hebt gemist etc. etc.


Was er nog iets dat je wel goed en/of leuk vond? Hoe vond je het decor? Heb je om een bepaalde grap gelachen? Of was er ècht helemaal niks dat je kon bekoren?

————————————————————————


Kijk, nu ben ik natuurlijk extreem bezig met analyseren, maar snap je dat er voor niemand informatie te halen valt behalve ‘hij vond het niet goed en is van mening dat dat voor iedereen geldt’?

Prima als iets niet in de smaak valt, kan natuurlijk altijd. Maar onderbouw dan WAAROM je het dan slecht vond, heb respect voor iemands werk en schrijf het niet op als algemeen feit. Dan pas ontstaat er mogelijkheid tot een gezonde discussie die misschien ook mensen uit het vak aantrekt. Iets waarvan ik denk dat op een musicalforum alleen maar toegejuicht kan worden.

[ Gewijzigd: 16 February 2014 04:38 PM by Milan ]
  [ # 14 ] 26 February 2014 05:16 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  20
Geregistreerd  2010-11-29

Milan - 16 February 2014 01:42 PM
Jan257 - 16 February 2014 09:02 AM

Gisteren in Zoetermeer naar deze voorstelling geweest. Echt zonde van je avond. Het acteerwerk is nog niet een zo slecht, maar zoooo goedkoop en flauw.. Ellenlange dialogen die tot niks leiden. Na 10 minuten wilde ik al weg maar ik ben gebleven tot na de pauze. Toen begon het oeverloze gelul weer en na 10 minuten heb ik het voor gezien gehouden en lekker naar huis gegaan. Over het laatste deel met zang kan ik dus niets zeggen want toen zat ik al in de auto.

Als ze het verhaal een beetje naar deze tijd zetten en er meer vaart in brengen kan het misschien nog wat worden, maar zoals het nu gebracht wordt: geld- en tijdverspilling!

Bovenstaande zegt meer over jou dan over het stuk

Tsja… ik heb er kijk op!

  [ # 15 ] 26 February 2014 05:21 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  20
Geregistreerd  2010-11-29

Milan - 16 February 2014 04:25 PM

....

Zo zie je maar Milan, we zijn allemaal wel eens wat te kort door de bocht!!! Volgende keer maak ik het goed, ok?


[edit jeroen: reactie uit enorme lap tekst gefilterd. |Vraag me we; meteen af waarom we op een volgende keer moeten wachten. je kunt hier toch ook alsnog inhoudelijk op reageren]

[ Gewijzigd: 26 February 2014 08:14 PM by Jeroen ]