Normaal ben ik iemand die vooral meeleest op dit forum, maar na de producties die ik in de afgelopen tijd heb gezien wilde ik toch iets kwijt. Ik hoop dat dit goed staat in dit topic. Het leek mij wat overdreven om er speciaal een nieuwe ervoor aan te maken.
Ik was in het verleden een grote fan van musicals, en was regelmatig in bijvoorbeeld het Circus Theater te vinden. Ik merk alleen dat ik de laatste tijd steeds minder interesse heb in de producties. Ik ga niet naar shows voor een bekende cast of Nederlander, maar eigenlijk meer voor een bijzondere avond met een goed verhaal, Goede cast, Mooi decor en sfeer. En wat voor mij heel erg meespeelt is een live orkest of band wat de show kan dragen.
De laatste tijd krijg ik steed vaker het idee dat bij producties van Stage Entertainment ik als bezoeker van een voorstelling niet meer serieus wordt gezien. Het begint eigenlijk al bij de stress van het bestellen van de tickets. Tussen alle kortingsacties die er zijn de juiste vinden (of de dag na het reserveren een email ontvangen dat er weer een andere betere actie is). En na het selecteren van tickets zien dat er nog een aanzienlijk bedrag er bijkomt voor alle handelingen die er bedacht kunnen worden tot en met het zelf printen van tickets aan toe.
Toen ik een paar maanden geleden te gast was bij Beauty and the Beast schrok ik eigenlijk van heel de productie. Een merkbaar klein orkest (Ik las later hier dat ze van 18 of 19 orkestleden in de vorige versie naar 6 zijn gegaan?) De drank en drugs grap, de seksistische bewegingen die gewoon te veel aanwezig waren voor mijn gevoel. Daardoor kreeg ik niet het idee dat ik naar een landelijke productie zat te kijken. En dat terwijl er echt wel goed talent op het podium staat. De voorstelling voelde leeg en zonder liefde aan. Ik zou bijna zeggen dat het een “cash grab†is. Misschien gaat dat iets te ver, maar na alle extra kosten die je tegen komt gaat het wel zo voelen. Op de radio worden nu spotjes uitgezonden dat het een groot succes is en dat er meer dan 150.000 verkochten kaarten zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit sterk in twijfel trek gezien de zaalbezetting en de weggegeven kaarten (Die waarschijnlijk ook wel onder verkocht vallen)
Dat het ook anders kan heb ik gezien toen ik Pippin in Carré zag. Ik was die avond echt verbaasd over het kwaliteitsverschil.
Tickets waren schappelijk geprijsd, geen bos aan kortingsacties. En nog redelijke reserveringskosten. Daarbij een mooi passend orkest en een enthousiaste cast. Ik kreeg ook echt het idee dat het grootste gedeelte van het publiek bestond uit echte musical liefhebbers. En kleine dingen zoals een gratis garderobe zorgen voor een positievere beleving van de avond. Het zorgt er voor dat je eigenlijk meteen na afloop denkt “Ik moet dit nog een keer zien!â€
Ik hoop dat stage entertainment weer op het goede spoor raakt met The Lion King. Maar eerlijk gezegd ben ik een beetje bang dat het weer een mindere versie wordt van de productie die we jaren geleden mochten aanschouwen. Musicals zijn niet goedkoop om te bezoeken, Maar ik hoop toch wel dat er wat tegenover staat voor de mensen die de moeite nemen om een productie te gaan kijken.
Ik vind het jammer dat ik deze indruk krijg van shows terwijl er zoveel mensen hun best doen om iets moois neer te zetten met al het talent wat we in Nederland hebben. Een aantal jaar geleden heb ik Company gezien in Tilburg, en als je ziet wat voor talent er tussen zit en hoe mooi een dergelijke productie is valt het me tegen dat de grote producenten niet lukt om een prachtige show neer te zetten.
Een hele lap met tekst al, maar ik ben benieuwd of ik de enige ben die er zo tegenaan kijkt. Misschien ben ik zelf wat te kritisch, of niet meer de juiste doelgroep. Ik hoop vooral dat het de goede kant weer opgaat met de komende producties. Gelukkig zitten er nog wel enkele pareltjes tussen.