15 of 20 | ‹ First  < 13 14 15 16 17 >  Last ›
Gaat het nog wel goed met Stage Entertainment?
  [ # 211 ] 14 June 2016 03:14 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Robin1994 - 13 June 2016 11:32 AM

Hoe heeft het kunnen gebeuren dat mensen zo negatief zijn geworden over musicals. Is Albert Verlinde daadwerkelijk de enige schulddrager?

Ik ben absoluut niet gecharmeerd van het huidige beleid van Albert Verlinde bij Stage, waarbij revivals en budgetversies de sleutelwoorden lijken te zijn. En passie zie ik bij Albert alleen maar als hij weer eens een bekende naam heeft gecast.
Maar de problemen bij Stage zijn natuurlijk niet de schuld van Albert; die zijn al ver voor zijn komst ontstaan. Je kan hem alleen bekritiseren voor de koers die hij nu volgt (en daar valt inderdaad voldoende op aan te merken).

Daarom verbaast het me ook dat Erwin van Lambaart vaak als een soort messias wordt opgevoerd. Want veel van de problemen zijn juist tijdens zijn bewind ontstaan. Ik ben het er absoluut mee eens dat hij een enorme passie en liefde voor theater uitstraalde. En die was ook voelbaar in de producties, die er destijds veel beter uitzagen. Maar er was toch ook voldoende mis met zijn beleid.

Iedereen valt Albert altijd (terecht) aan op zijn stunt- en stalcasting (die laatste wordt minder vaak genoemd, maar vind ik toch ook een enorm probleem in de Nederlandse musical). Maar Erwin was daar niet anders in. Denk maar aan castings als Jack van Gelder, Bas Westerweel en (recenter) Yes-R.

De klantvriendelijkheid ging in zijn periode ook achteruit. Dan doel ik bijvoorbeeld op het stoelenbeleid (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen) in het Circustheater en het Beatrix Theater. Wanneer vroeger een voorstelling in de verkoop kwam had je gewoon vrije keus voor je plaatsen. Maar vanaf Ciske de Rat gingen langzaamaan de ‘speciale’ plaatsen (dinerplaatsen, Golden/Platinum Seats, etc.) een hoofdrol spelen. Nou heb ik op zich geen problemen met speciale plaatsen, zolang er voor klanten die ‘alleen maar’ een duur eersterangs kaartje willen ook nog genoeg goede plaatsen beschikbaar zijn. Maar zoals hier wel bekend is worden er bij de start van de verkoop in eerste instantie enorme blokken in de zaal uit de verkoop gehouden. En worden vroegboekers (die niet weten dat de betere plaatsen op een later moment alsnog in de verkoop gaan) of gedwongen om dure speciale plaatsen te nemen, of afgescheept met slechte plaatsen. Als vroegboeker word je dus eigenlijk als oud vuil behandeld.
Dit beleid is tijdens het bewind van Erwin ontstaan en verfijnd. En ook met trots uitgedragen. Ik kan me herinneren dat hij voordat de verkoop van Mary Poppins van start ging enthousiast aankondigde dat Stage nauwer met vier restaurants rond het Circustheater ging samenwerken. Toen ik direct bij de start van de kaartverkoop belde voor kaarten kwam ik er achter wat die samenwerking betekende: als je er geen diner bijboekte mocht je (op rij 1 na) niet in de zaal zitten (in ieder geval op zaterdagavond). Dat vind ik dus veel te ver gaan (en is maar een van de vele voorbeelden). Zakelijkheid is prima hoor. Maar klantvriendelijkheid ook; dus daar moet wel een balans tussen zijn.
(ik besef me overigens goed dat mensen die niet zoveel waarde hechten aan hun plaats dit deel van mijn betoog waarschijnlijk enorm gezeur vinden)

Maar de grootste smet op zijn cv is toch wel dat hij de musical in Nederland in de uitverkoop heeft gedaan. Door de aaneenschakeling van kortingsacties (ook in de tijd dat producties nog goed liepen) heeft hij bij het grote publiek het beeld geschapen dat musical iets is waar je, als je maar lang genoeg wacht, gewoon goedkoop naartoe kan. En door de dominante positie van Stage straalde dat niet alleen op het bedrijf af, maar ook op het genre als geheel. En daar heeft de musicalsector tot op de dag van vandaag last van.

[ Gewijzigd: 14 June 2016 04:13 AM by Magic ]
  [ # 212 ] 14 June 2016 08:16 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Ik zat laatst ook te denken aan Maurice, en ik geloof dat zijn liefde voor het theater ondanks de commerciele insteek nog steeds heel groot is. Maar hij kan ook moeilijk verkondigen het oneens te zijn met bepaalde beslissingen/castings oid. Daarnaast, waar moet hij dan heen? Hij is al jaren een grote naam bij de grootste/bekendste theaterproducent van NL. Als stage zn tak in de UK niet had gesloten had ik niet gek opgekeken als hij wellicht meer voor de UK ging doen.

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 213 ] 14 June 2016 08:49 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  789
Geregistreerd  2010-06-30

Anniek - 14 June 2016 08:16 AM

Ik zat laatst ook te denken aan Maurice, en ik geloof dat zijn liefde voor het theater ondanks de commerciele insteek nog steeds heel groot is. Maar hij kan ook moeilijk verkondigen het oneens te zijn met bepaalde beslissingen/castings oid. Daarnaast, waar moet hij dan heen? Hij is al jaren een grote naam bij de grootste/bekendste theaterproducent van NL. Als stage zn tak in de UK niet had gesloten had ik niet gek opgekeken als hij wellicht meer voor de UK ging doen.

Hij hoeft niet in de media te verkondigen dat hij het oneens is, maar binnenshuis toch wel? Of is het verboden om in te gaan tegen Albert’s visie en mening?

  [ # 214 ] 15 June 2016 07:05 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Maurice is tegenwoordig Creative Director in het “International Creative Department”, dus dan is er geen rechtstreekse lijn naar “baas Albert”, alleen als het om een Nederlandse productie gaat, zoals nu bij Ciske.

  [ # 215 ] 16 June 2016 07:49 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

jonahke - 14 June 2016 08:49 PM
Anniek - 14 June 2016 08:16 AM

Ik zat laatst ook te denken aan Maurice, en ik geloof dat zijn liefde voor het theater ondanks de commerciele insteek nog steeds heel groot is. Maar hij kan ook moeilijk verkondigen het oneens te zijn met bepaalde beslissingen/castings oid. Daarnaast, waar moet hij dan heen? Hij is al jaren een grote naam bij de grootste/bekendste theaterproducent van NL. Als stage zn tak in de UK niet had gesloten had ik niet gek opgekeken als hij wellicht meer voor de UK ging doen.

Hij hoeft niet in de media te verkondigen dat hij het oneens is, maar binnenshuis toch wel? Of is het verboden om in te gaan tegen Albert’s visie en mening?

Je weet niet precies wat er binnenshuis al is geopperd wat misschien geen doorgang vond vanwege afwijkende meningen right?! 😉 Eens met je standpunt hoor, maar een volledig beeld van wat zich er af speelt zullen de meesten van ons waarschijnlijk nooit krijgen.

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 216 ] 15 August 2016 09:18 AM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Albert Verlinde stopt met RTL Boulevard en gaat zich nu (zoals ik het begrijp) fulltime richten op directeur zijn van SE. Dit zegt natuurlijk niet zoveel over de koers die SE vanaf nu gaat varen, maar ik vind het toch wel positief. Betekent dat hij dat werk (nog) serieuzer gaat nemen. Daarbij was ik het ook wel eens met de kritiek die hier sporadisch werd geuit, dat je iemand die een dergelijk programma presenteert en zich bezighoudt met roddel etc, niet zo makkelijk serieus kan nemen als directeur van zo’n bedrijf.

  [ # 217 ] 15 August 2016 04:46 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  986
Geregistreerd  2013-09-09

Heeft meneer van den Ende eigenlijk nog wel wat te zeggen of doet hij nog iets bij SE? Of heeft hij alles in de handen van Albert geschoven? Vraag ik me al een tijdje af.  :red:

  [ # 218 ] 16 August 2016 07:47 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Volgens mij heeft Joop vd Ende zichzelf voor de komende 5 (?) jaar een soort creative advisor-rol toegewezen, en liggen de grote beslissingen meer in Alberts handen. Al zal hij die beslissingen vast tegenover CVC Capital (dat een groot deel van de aandelen van Stage bezit) moeten verdedigen.

  [ # 219 ] 21 February 2018 08:36 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Relletje! Over het onderbetalen van ensemble- en orkestleden, onmogelijke eisen en orkestbanden die volgens Stage heel normaal zijn bij musicals.

https://www.nu.nl/cultuur-overig/5143676/stage-entertainment-betaalt-alleen-hoofdrolspelers-behoren.html

  [ # 220 ] 21 February 2018 08:59 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  21
Geregistreerd  2010-01-24

https://www.bndestem.nl/show/misstanden-bij-joop-van-den-endes-musicalbedrijf~a5ff680d/

  [ # 221 ] 21 February 2018 10:16 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2010-10-15

Stage behandelt zijn crew en artiesten als tweederangs werknemers. Alleen voor de sterren is dat anders.

Haal ik uit de af, er zijn genoeg medewerkers van stage op deze forum. Ben benieuwd of dit klopt

   Handtekening   

Madonna als Norma Desmond. Ik hoop het zo

  [ # 222 ] 21 February 2018 10:50 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

De bond zegt dat er de afgelopen jaren meerdere zaken zijn binnengekomen. “Stage Entertainment is dermate dominant dat bijna geen medewerker openlijk kritiek durft te spuien.”

Dit beeld heb ik eigenlijk ook van SE. Dapper dat (ex-)werknemers naar voren durven te komen met hun verhaal, hopelijk leidt het tot verbetering voor de sector.

  [ # 223 ] 21 February 2018 04:39 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik zit me al een tijdje af te vragen waarom er niet zoiets als een CAO is voor deze mensen. Is misschien lastig vanwege het soort werk en zelfs dan, als je geen traditionele CAO kunt maken dan maak je maar wat anders, maar wel een CAO.

Moedig dat er mensen zijn die het aandurven om hun hoofd op het hakblok te leggen, maar ik vraag me af of ze een groot bedrijf als Stage op de knieĆ«n kunnen krijgen…

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 224 ] 21 February 2018 04:53 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  294
Geregistreerd  2007-05-03

Er zijn verschillende bestaande CAO’s waarin de werknemers van stage kunnen vallen. Bijv. CAO toneel en dans. Ik zelf werk bij een theater en val onder de CAO nederlandse podia.

Als ze willen is er echt wel een weg, maar ja dan moet ze zich ineens aan de regeltjes gaan houden. Rusttijden bijv. tsja dat kan je natuurlijk niet hebben in een montage week.

  [ # 225 ] 21 February 2018 05:06 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

In mijn CAO staat ook dat ik in principe gevraagd kan worden om over te werken, met maximale uren en minimale rusturen, een gemiddeld maximum aantal uren gemeten over bepaalde periodes van een bepaalde lengte. In bepaalde gevallen mag ik zelfs doorwerken zonder pauze te nemen en dat wordt dan ook uitbetaald. Dus lange dagen met weinig rust, daar zijn echt geen rare regels voor nodig. Maar het moet gecompenseerd worden, zowel in tijd als geld.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

‹ First  < 13 14 15 16 17 >  Last ›
15 of 20