Mark - 21 July 2017 04:42 PM
Ik heb de Bodyguard niet gezien maar ga toch wat zeggen in de huidige discussie. Discussies zijn er per slot van zaken om je in te mengen toch ?
Ik denk eerlijk gezegd dat sommigen Romy teveel “macht” / zeggenschap toekennen.
[...]
Ik denk echt niet dat Romy als beginnend musicalster in het harde bedrijf dat Stage is voor haar acteurs/actrices kon zeggen “uhm , nee deze week heb ik niet zoveel zin, laat mij er maar een paar minder spelen ” ...... denk echt dat degene die dat denken haar teveel macht toekennen en wellicht te weinig aan het bedrijf waar ze bij onder contract staat. Uiteraard slechts mijn mening.
Ik deel overigens volledig de ergernis van het constant “bekende"namen in de media laten verschijnen die in het theater zelf- waar het uiteindelijk om gaat- minder dan 50% aanwezig zijn. Of het nu Chantal of Romy of wie dan ook is, is bij mij dezelfde ergernis. Ik erger me echter meer of eigenlijk alleen maar aan de minachting van het bedrijf voor haar (trouwe) publiek dan aan de acteur/actrice waarom het gaat. Die volgen m.i. slechts hun contract. Enkele uitzonderingen, de écht grote namen (Simone, Pia) daargelaten: die kunnen wellicht vrije dagen en/of zelfs vaste alternates bedingen indien ze dat wensen. Vreemd genoeg spelen die mensen nu over het algemeen juist weer veruit de meeste voorstellingen van de producties waarin ze spelen zelf.
Dank Mark, voor je bijdrage. Ik zie het grotendeels hetzelfde. Ik heb niet het idee dat Romy al gestrikt was và³à³r haar deelname aan The Voice, maar goed, dat doet er verder eigenlijk ook niet toe.
Er is hier ook veel geklaagd over alle schnabbels die Romy naast The Bodyguard deed. Ik heb geen idee hoe dat zit contractueel gezien. Maar ik denk dat iedereen ook moet bedenken dat Romy nog echt heel jong is, begin 20 toch pas? Die begint net aan haar carriere, en is hoogstwaarschijnlijk nog zoekende naar wat ze nu eigenlijk zélf precies wil. Denk maar aan jezelf in die fase in je leven, net van school af en dan kijken waar je terecht komt. Dan grijp je iedere kans aan die je krijgt. Je grijpt een grote musicalrol aan als die je aangeboden wordt, ook al is “musicalster” worden misschien niet je grootste droom. Ik geloof namelijk niet dat Romy ooit ergens gezegd heeft dat het haar droom is om echt musicalactrice te worden. Gewoon zingen en optreden vind je ook leuk, dus als daar kansen voor voorbij komen, en de ruimte bij je huidige baan is er, grijp je die ook aan. Romy had al die kansen (“schnabbels” en andere zaken) niet kunnen aangrijpen, als in haar contract had gestaan dat ze dat niet mocht. Grote kans dat ze er inderdaad toe gestimuleerd werd om het wél te doen.
Mijns inziens ligt de ‘schuld’ hier inderdaad voor 99% bij Stage Entertainment. We hebben dit soort discussies veel vaker gehad - met Simone Kleinsma in Mamma Mia, Chantal Janzen in Tarzan en Wicked, Jamai Loman in Les Miserables - allemaal speelden zij veel minder dan zou moeten, en moesten hun vervangers opboksen tegen een zwaar teleurgesteld publiek, omdat die grote namen alle media-aandacht kregen. En dan gaan we het nog niet eens hebben over de kwaliteit van die vervangers in vergelijking met de grote namen, het gaat dan puur om de frequentie van spelen.
Als Stage Entertainment wil dat het publiek krijgt wat het verwacht, moeten ze contractueel vastleggen dat de “grote naam” het merendeel van de voorstellingen moet spelen. Doen ze dat niet, dan heeft die persoon alle recht om zich ook op andere activiteiten te richten. Het grote euvel zit hem inderdaad in de communicatie naar het publiek, en de onevenredig grote media-aandacht die grote namen krijgen in verhouding met het aantal keer dat ze daadwerkelijk op het podium staan.
Nu snap ik ook wel dat de meeste van jullie dat ook zien en bedoelen. En wat jullie simpelweg willen, dat Romy in het openbaar wat meer waardering voor haar collega’s had uitgesproken. Maar je weet inderdaad niet wat er backstage gezegd is. En eigenlijk vind ik dat ook niet per se Romy’s taak. Het had haar gesierd, ja. Maar het is niet “fout” als ze het niet gedaan heeft. In mijn ogen dan.