Willem van Oranje
change_status
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Uit een interview met Dirk Brossé op Musical Vibes:

Staan er nog andere musicals op de planning, buiten de Studio 100 musical in 2018?
Ja. Frank, Allard en ik gaan een grote musical maken in Amsterdam: Willem Van Oranje. Dat zal de grootste musical ooit in Nederland worden.

Met Frank en Allard worden Frank van Laecke en Allard Blom bedoeld.

Nou is het toch niet helemaal duidelijk welke producent hier nu weer achter zit (wat dat betreft zou over de totstandkoming van een voorstelling over Willem van Oranje zo langzamerhand ook wel een musical gemaakt kunnen worden).
Het begon natuurlijk met Willem van Oranje - De Zwijger rockt! die door producent 3 and a Crowd gebracht zou worden (zie ook dit topic), geschreven door Allard Blom en Frank van Laecke met muziek van Jeroen Sleijfer. 3 and a Crowd trok deze productie terug (in 2011) en stopte er uiteindelijk helemaal mee.
Begin dit jaar maakte het nieuwe bedrijf STENT Producties bekend dat het de rechten van het script had bemachtigd en dat de musical in 2016 zou gaan spelen, maar al in juli bracht het weer naar buiten dat de productie voor onbepaalde tijd werd uitgesteld (zie dit topic).

Nou is het natuurlijk best mogelijk dat STENT Producties nog steeds de producent hiervan is. Het zou wel al hun zoveelste idee zijn over hoe deze productie opgevoerd zou moeten worden. In januari (in het persbericht over de oprichting van STENT Producties) werd gezegd dat de voorstelling opgevoerd zou worden in zalen tot 200 man. In juli (in het persbericht dat de productie werd uitgesteld) werd ineens gemeld dat de productie eigenlijk voor 2016 stond gepland als exclusieve open eind productie in Waalwijk. Aan het einde van het bericht stond dan weer: “Maar wanneer ik mogelijkheid zie, zullen we met Willem op reis gaan!”
Dat anderhalve maand later de plannen dan ineens weer veranderd zouden zijn van reizen naar vast in Amsterdam staan lijkt me toch niet logisch. Ik vraag me bovendien af of deze producent de middelen heeft om “de grootste musical ooit in Nederland” op touw te zetten. En op hun website over de voorstelling (http://www.willemvoranje.nl) staat op het logo ineens de titel Willem Junior, een voorstelling die vanaf 15 september 2016 in het theater te zien zou zijn. Terwijl in het persbericht over het uitstel op hun eigen website nog een logo staat met Willem van Oranje (even doorklikken naar de nieuwsberichten; ik krijg de link niet goed gekopieerd). Alles bij elkaar krijg ik toch sterk de indruk dat STENT Producties niet meer bij deze productie betrokken is. Maar als alternatief wel een voorstelling gaat maken over de jonge Willem van Oranje.

Ik krijg toch het idee dat Frank van Laecke en Allard Blom na het zoveelste gedoe rond hun musical de rechten hebben teruggetrokken en met een andere producent in zee zijn gegaan. Binnen Nederland zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan Robin de Levita; dan zouden ze misschien als opvolger van Anne in Theater Amsterdam kunnen gaan staan. Maar de belangrijkste naam die in me opkomt is toch die van Studio 100. Er is natuurlijk al een duidelijke link met de creatives (Daens, ‘14-‘18). En ik zou me kunnen voorstellen dat het voor Studio 100 toch wel een uitdaging zou zijn om in Nederland een grote (volwassen) productie te brengen.

Ik blijf nog steeds erg nieuwsgierig naar een musical over Willem van Oranje, zeker in de grote versie die er aan lijkt te gaan komen (en misschien kunnen ze Willem van Oranje - De Zwijger rockt! nog eens in het M-Lab opvoeren). Ik ben sowieso altijd erg geïnteresseerd in geschiedenis. Een paar maanden geleden zonden ze op NPO Cultura de tv-serie over Willem van Oranje uit 1984 uit. Daar heb ik gefascineerd naar zitten kijken. Aan verhaallijnen en personages geen gebrek. Daar moet voor een musical iets geweldigs van te maken zijn (al valt er met de verkeerde keuzes ook genoeg aan te verknallen).

Wat de cast betreft: Ik hoop op René van Kooten als Willem van Oranje. Willemijn Verkaik zie ik wel voor me als Anna van Saksen. Voor Filips II heb ik nog niet direct iemand in gedachten, maar dat komt ook omdat ik me nog niet los kan maken van de bezielde vertolking in de serie door Willem Nijholt.

Ik hoop in ieder geval dat het er dit keer echt van komt, en dat we over vijf jaar niet nog steeds aan het speculeren zijn of we deze show ooit nog gaan zien.

[ Gewijzigd: 09 September 2015 02:33 AM by Magic ]
  [ # 1 ] 09 September 2015 09:12 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Klinkt als een raar verhaal, zeker omdat Willen van Oranje de startproductie had moeten worden van een nieuwe producent.  Gezien de vervangende producties verwacht ik niet dat deze producent een Soldaat van Oranje achtig spektakel gaat produceren. Zie ook:

http://www.musicalworld.nl/forum/viewthread/16298/

voor het gedoe