SPOILER ALERT
Oké, dit wordt een lang verhaal met ideeën over het verhaal van Sky, want iedereen is het met me eens dat dit niet zo goed is.
Allereerst, ik heb een prima avond gehad. Vond de muziek sterk, soms wat eenzijdig, maar niet storend. 3D vond ik vooral in de droomwereld sterk. (Ik vind/vond dat de 3D techniek alleen plaats mag vinden in de droomwereld. Dat waren de enige 3D projecties die me iets deden!)
Verhaal:
Allereerst, het probleem met het verhaal zit zich in het probleem. Wat willen ze nou precies vertellen? Dat pesten erg is? Dat het vervelend is om iemand te verliezen? Dat je nooit iemand echt verliest? Dat opgroeien zwaar is? Het probleem zit in dat ze dit allemaal willen vertellen, dat is volgens mij de reden waardoor het onduidelijk en niet logisch voelt.
Ik ga nu een aantal van mijn ideeën schrijven. Hou er rekeningen mee dat ik spoilers ga vertellen.
Het verhaal van Sky gaat over opgroeien, pesten, rouw, depressie en verliezen, maar een van de drie moet de focus krijgen. Persoonlijk denk ik dat dat loslaten het hoofdthema moet zijn.
Vader van Lisse is overleden. Moeder en Sky nemen zich dit zichzelf en elkaar kwalijk. Sky zo erg dat zij zichzelf open krabt. Gevolg dat zij lange mouwen draagt om het geheim te bewaren. Op school wil ze niet opvallen en is ze bezig met haar verdriet, waardoor ze een muurbloempje wordt. Dit, en haar armen, geeft de pester een reden om haar te pesten. Ze is nog zo bezig met het rouwen dat ze de liefde om haar heen niet merkt. Dan krijgt ze ruzie met haar Moeder en besluit dat het nu klaar. Niemand houd van haar en zal het erg vinden als ze er niet meer is. (Drugs overdosis enz) En dan komt ze door een drugs overdosis in haar droomwereld terecht. En ziet ze haar vader, degene die ze zo mist.
Tot zover nog redelijk het zelfde. Alleen ligt voor mij de focus meer op de eenzaamheid en verdriet en heeft alles te maken met de verdriet die zij en haar omgeving heeft door de dood van haar vader.
Vanaf hier wordt het verhaal van Sky voor mij wat wazig. Er is niet echt een dreiging of een reden waarom Sky naar de koningin moet, naast dat ze natuurlijk gezocht wordt. De enige reden die ik kan verzinnen is om weer levend te worden, maar dat is gek want ze heeft nu alles wat ze wilt. Haar vader.
Maar….
Wat nou als de Vader nou het doel is waar ze naar zoekt? Een soort van Tovenaar van Oz. Vader wordt gevangen gehouden door de koningin en moet alles voor haar doen. Zo ook de weg naar de koningin creëren met alle obstakels. Dan kan Sky nog steeds achterna gezeten worden door het leger en de Hosselaar. Gelukkig kan hij wel een rups leveren die haar kan helpen om hem te bevrijden en die een spiegel voor haar kan zijn.
Door naar het einde van het verhaal: Waarom wil Sky terug. Waarom gaat Sky het gevecht aan met de koningin?
Mijn idee
Het zit al een beetje in de finale, tijdens afscheid nemen bestaat niet.
Wat nou als Vader Sky, voor het gevecht, laat zien dat haar Moeder en Howie naast haar bed zitten en huilen Ze ziet de liefde van Howie en de Moeder en vind daarop de kracht om te vechten en de wil om terug te keren. Daarom verslaat Sky met de liefde. Daarna kan ze haar vader loslaten, want hij is niet de enige die van haar houd.
Wie is de koningin dan?
Tijdens de confrontatiescene verwachtte ik echt dat we meerdere mensen zouden zien als koningin: Moeder, de juf, Howie, Vader en de pestster. Zij ziet iedereen als vijand en haar vader als held. De echte koningin is zijzelf. Zij moet haar depressie overwinnen om weer terug te komen. Natuurlijk kan je in het begin om iedereen op het verkeerde been te zetten, de Pester als koningin neerzetten. Lijkt me ook niet zo moeilijk om te creëren, want je hebt al 3D projectie om haar te verdubbelen.
Open Einde
Ik zelf vond het open einde ontzettend mooi, als het thema loslaten was geweest. Ze ‘afscheid’ kunnen nemen van haar vader en gaat nu weer terug naar ‘huis’. Terug naar haar vriend en moeder. Omdat nu het thema pesten is, verwacht je eigenlijk nog een live confrontatie.
__________
Daarnaast zitten er nog hele gekke dingen in zoals de water scéne. Nu krijgen we te horen dat ze vocht achter haar longen had en ze hebben haar geholpen. Daarna begint ze te verdrinken. Dat is gek. Je ‘verdrinkt’ eerst als je vocht achter je longen krijgt. Dit was gewoon gek geschreven. Daarnaast hadden ze dit ook spannender kunnen maken, door haar eerst te laten verdrinken, dan pauze, dan een scene in het ziekenhuis met de melding dat ze vocht achter haar longen had. Dan had de moeder kunnen vragen wat betekend dat en had de dokter kunnen uitleggen over dat je dan verdrinkt.
___________
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van wat ik heb opgeschreven. Vul aan.