Billy Elliot Zweden
change_status
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  77
Geregistreerd  2012-01-22

Zaterdag 13 februari gaat Billy Eliiot in premiere in Zweden!
De musical staat t/m 3 juni in Malmö en gaat daarna naar Stockholm.

Billy: Jacob Hermansson, Grim Lohman, Oliver Lohk
Michael: David Fridholm, Carl Sjögren, Uno Elger
Debbie: Izabella Maga, Nora Silverberg Johansson
Pappa Jackie Elliot: Lars Và¤ringer
Mrs Wilkinson: à…sa Fà¥ng


Ik ga op 18 februari, ik zal laten weten wat ik er van vond!

  [ # 1 ] 29 January 2016 04:48 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1074
Geregistreerd  2011-07-31

Vraag die direct bij me opborrelde: Zou de Swedish Chef van de Muppet Show inspiratie hebben geleverd voor het te spreken dialect?

  [ # 2 ] 30 January 2016 01:56 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  77
Geregistreerd  2012-01-22

Ikduz - 29 January 2016 04:48 PM

Vraag die direct bij me opborrelde: Zou de Swedish Chef van de Muppet Show inspiratie hebben geleverd voor het te spreken dialect?

Haha dat mag ik niet hopen. Ik vraag me af of er in dialect gesproken wordt. Tot nu toe wat ik gehoord heb, denk ik het niet.

  [ # 3 ] 19 March 2016 07:14 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  77
Geregistreerd  2012-01-22

Hier mijn review van de Zweedse show, geschreven voor een Engels forum:

Better late then never: here comes my review from the show on the 18th february in Malmö.
I had seen the show before: the English one on dvd and the Dutch show in Scheveningen.
Don´t read this if you don´t want any spoilers!

Here are my pictures from the show, with permission from the boys!
https://www.flickr.com/photos/kremlan1/albums/72157664814076381

The parts where played by:
Sandra Wilkinson: à…sa Fà¥ng
Jackie Elliot: Erik Gullbransson
Tony Elliot: Rasmus Mononen
Mormor/Grandma: Marianne Mörck
Debbie: Isabelle Maga
Billy: Oliver Lohk
Michael: David Fridholm

I read here before that the orchestra was very good. Before the show, I was looking for the orchestra but couldn´t see it. I was afraid that there wasn´t any live music (some shows in the Netherlands they play a tape!). But when the show had started, I saw that they where on stage! I found that very magical. Some scenes you saw them, some you saw them through smoke or glas and some you didn´t see them. They where very good.

I sat on the second row, which meant I could see all the expressions very well. Also the size of the theatre made it very cosy and a more personal feeling than the bigger theatres. Maybe it was because of this that the audience for me felt more present than at the Dutch show. More laughing, more reactions, more applaus (even in the middle of scenes, for example for jokes) Small boy was very popular, he got many laughs and applaus.

Knowing the Jackie Elliot in the movie, the English show and the Dutch show, I was a bit dissapointed in the Swedish one. And the same for Tony. The anger, the fear, the sorrow, it just wasn´t that strong.

Mrs Wilkinson and the balletgirls where very good, and I had the feeling that they in theyre first scene went of stage and changed clothes whitin seconds! Very fast! The part of Debbie wasn´t as “bitchy” as the ones I´ve seen, but she was still very good.
Mr Braithwate was also very different, both his personality and his looks. He was more like an alcoholic.

Oliver as Billy was amazing. You could really see his pain, strugle, so vulnerable, his acting was very believeble, very real. Also his dancing and singing where great.

David as Michael was so great. Extremelly funny. He played a very funny boy with great self-confidence. But when he shows Billy that he likes him and kisses him, he is vulnerable. Very good acting. All the Michaels have glasses in the show, it wasn´t like that in the Netherlands, and not in England either I think?

The ensemble was very good also.
Billy´s mother was great, great voice. I liked the little “high five” she and Billy did each time.

I saw that someone else here wrote about the Angry Dance, that it was hard to get the angry vibe because Billy doesn´t tap. But I really got that vibe, maybe it was because i sat on row 2 and could see the facial expressions. Oliver really showed his anger with both his face and body language.

All the spoken and vocals where texted on a little screen. For me with a small hearing loss, that was great. That would have been great to have had in the Netherlands as well, there it was hard to hear sometimes, partly because of the imaginary, new accent they came up with.

I spoke to both Oliver and David after the show and also with Grim, who should have played that evening but was a bit ill. Very nice boys!
Great show, I really recommend it!

[ Gewijzigd: 23 March 2016 05:04 PM by elle ]
  [ # 4 ] 03 June 2016 07:31 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  339
Geregistreerd  2010-02-07

Gisteren en vandaag in Malmö voor de laatste twee voorstellingen van Billy Elliot hier. Na die weergaloze laatste voorstelling in het Victoria Palace Theatre valt elke volgende show van Billy bij voorbaat al in het niet, maar dat neemt niet weg dat Billy Elliot altijd Billy Elliot zal blijven, met een prachtig script en, in combinatie met het script en het spel op toneel, een geweldige score.

Voor het eerst dat een Operahuis zich waagt aan deze musical, althans van de producties die ik tot nu toe heb gezien, en dat pakt soms goed uit, maar soms ook niet. Het theater is gebouwd voor grote operaproducties en dat betekent dat het toneel groot en breed is. Over de hele lengte van het toneel is het decor gebouwd, dat bestaat uit een combinatie van het huis van de familie Elliot en de (sport)zaal van het buurthuis. De woonelementen zijn aan de uiterste zijden van het decor geplaatst, het buurthuis in het midden. Dat zorgt voor een behoorlijk afstand in de scenes die zich thuis bij Billy afspelen, waardoor het erop lijkt alsof de familie Elliot in een villa woont.

Ook is het decor vrij abstract gehouden, waardoor de sfeer van de jaren ‘80 alleen nog maar terug te vinden is in de kleding en sommige rekwisieten (broer Tony met een ouderwetse walkman (voor cassettes) opgehangen aan zijn broekriem).

Wel erg mooi is dat het theater in een halve circel is gebouwd. Waar normaal de orkestbak zit is nu ook het podium (het hele operaorkest zit achter op het toneel) waardoor een groot aantal scenes, waaronder mooie dansscenes, heel dicht bij het publiek worden gespeeld. Zeg maar een soort van uitbouw van het podium, met het publiek daar omheen. Het podium is ook nog eens laag, waardoor het allemaal heel erg dichtbij lijkt, zittend op de eerste rij.

De rol van Billy (gisteren gespeeld door Grim Lohman) is ook hier behoorlijk uitgekleed qua dans. Geen tap tijdens angry dance, waardoor er een nogal onsamenhangende choreografie overbleef, geen duet tijdens dreamballet als gevolg van een behoorlijk aantal mannelijke ensembleleden slechts gekleed in tutu die de boel moesten afleiden, alleen Electricity bleef behoorlijk goed overeind. Toch bleef mijn indruk dat men niet voornamelijk gecast heeft op danskwaliteiten, maar op het hele pakket. Vocaal bleef Grim heel erg goed overeind, met name in Electricity.

Broer Tony is in deze versie een skinhead, compleet met fel gekleurd houthakkersoverhemd en hoge zwarte legerkistjes. Ik vond het minder goed passend bij de omgeving van een klein dorpje in die tijd. Als hij echt een skinhead was geweest dan was hij waarschijnlijk ook al lang naar de stad verhuisd.

Vader wordt een beetje neergezet als een sulletje, tijdens de kerstscene speelt hij de rol van dronkelap naar behoren maar iets te veel over de top naar mijn mening. Bij het zingen van Deep into the Ground verandert zijn houding middenin het nummer en komt de wanhoop en onmacht van de vader die zijn vrouw heeft verloren en zijn baan dreigt te verliezen opeens wel goed tot zijn recht.

Veel scenes ook op de achtergrond die nergens toe dienen, maar wellicht horen bij de interpretatie door een operahuis. Vrouwen bij de kapper, kleine kinderen die op een rijtje naast elkaar zitten, mannen in het raamvenster. Het voegde weinig toe.

Mooie zang, zoals je van operazangers mag verwachten. Voor de ensemblenummers lopen enkele mensen rond wier rol alleen maar is om de zang te versterken, en dat pakt mooi uit in nummers als “the Stars Look Down” en “We All Go Together When We Go”. Ogen dicht en kippenvel.

Verrassend is de laatste scene. Billy loopt niet de zaal uit met zijn koffer, maar loopt naar de achterkant van het toneel en verdwijnt in witte mist. Dan verschijnt de volwassen Billy als volleerd balletdanser. Een mooie scene die aansluit bij het verhaal van de film.

Michael werd gespeeld door David Fridholm, die uitstekend gecast is. Vrolijk, brutaal, ingetogen op de momenten dat hij zijn onzekerheid laat zien.

Al met al weer een hele interessante nieuwe versie van Billy Elliot, waarbij opvalt dat het Zweedse publiek bijzonder enthousiast is. Leuk om te zien, ondanks het feit dat je af en toe indruk krijgt dat sommige scenes meer gespeeld worden voor het mooie plaatje (en dat was het op momenten zeker) dan om het verhaal.

[ Gewijzigd: 03 June 2016 07:40 AM by DenP ]
  [ # 5 ] 03 June 2016 08:04 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Fijne review Dennis. 😊  Opvallend dat er zoveel anders is, dan in versies in andere landen! Had verwacht dat daar iets meer regeltjes en wetten aan zouden hangen a la Disney.
Geen tap in angry dance; hoe dan? En je theorie van een skinhead in een mijnersdorp vind ik goed gevonden. 😊

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 6 ] 03 June 2016 01:52 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  339
Geregistreerd  2010-02-07

Thanks! Ik heb begrepen dat de rechten van deze Billy Elliot (en Noorwegen, Denemarken, IJsland, Polen, Italië, Finland) een stuk goedkoper zijn (en de kosten van de productie zelf dus ook) dan de originele versie en bedoeld zijn om Billy Elliot ook in landen waar dat anders niet mogelijk zou zijn te kunnen spelen. Denk alleen maar aan het opleidingstraject van de Billys. Voor een stint van een paar maanden is een voorbereidingstraject van één à  twee jaar financieel niet haalbaar. Vandaar ook die uitgeklede rol van Billy.

Angry dance zonder tap wordt zo dus een combinatie van bewegingen (moderne dans) en pirouettes en ballet-achtige poses. Wel mooi gedaan was het stukje met de schilden van de politie agenten: Billy in het midden en de agenten met hun schilden in een circel om hem heen, op het stuk van het toneel waar het publiek omheen zat. Maar zo moeten deze nummers (ook Dream Ballet) het dus meer hebben van het gebeuren eromheen en niet zozeer van de dans van Billy.

Bij Grandma’s Song overigens geen mannelijke pubgangers, maar witgeklede mannelijke engelen met mooie vleugeltjes. Ook weer mooi voor het plaatje maar minder rauw dan je zou verwachten. We weten allemaal dat Billy’s opa geen engel was maar meer een ‘complete bastard’.

Qua tijdsperiode had Tony een skinhead kunnen zijn maar ik vond het ongeloofwaardig. Skinheads zetten zich in de regel tegen alles en iedereen af, en daarmee valt het emotionele betoog van Tony, als de “scab” geld geeft aan Billy (“What’s the use of trying to keep your family together”) een beetje in het water.

[ Gewijzigd: 31 July 2016 01:26 PM by DenP ]