Ik vraag me wel eens af wat het ongelofelijke wereldwijde succes van ‘Les Misérables’ kan verklaren. Als ik voor mezelf spreek, ik heb de musical heel vaak en in verschillende steden mogen zien, inclusief het 10-jarig jubileum in de Albert Hall en het 25-jarig event in de O2. De laatste jaren is het minder omdat ik als ik Londen ben de voorkeur geef aan het zien van iets nieuws. Neemt niet weg dat het nog steeds kriebelt als ik over Shaftesbury Avenue loop en het inmiddels iconische beeld van Cosette zie.
Wat is dan het universele gegeven dat het publiek al zo lang en op alle continenten aanspreekt ? Het is niet zo dat Les Mis een musical is in de traditionele zin van het woord maar zette in de jaren tachtig wel de trend voor de door gecomponeerde dramamusicals. Boublil en Schonberg hebben het succes van Les Mis nooit meer kunnen evenaren. ‘Miss Saigon’ kwam aardig in de buurt met een originele productie die zowel op West End als Broadway tien jaar liep en de revival momenteel nog in Londen en 2017 in New York. Ze probeerden het ook nog met het voor mij nog steeds magnifieke ‘Martin Guerre’ op West End en het jammerlijk geflopte ‘The Pirate Queen’ op Broadway.
Maar goed wat verklaart het succes van ‘Les Misérables’ ? Misschien een idee voor een volgende stelling binnen dit topic.
Voor mij is ‘Les Misérables’ nog altijd de musical van licht en duisternis, goed en kwaad, liefde en haat. En ondanks de ellendige gebeurtenissen in het verhaal is het overheersende gevoel dat van optimisme. De karakters in het verhaal zijn duidelijk neergezet zonder al te karikaturaal te worden en er is altijd wel een personage met wie je je op enig moment kunt identificeren of voor wie je sympathie voelt.
Voor mij is het ook belangrijk dat er geen oordelen worden geveld over de mensen in het verhaal en is Valjean’s gebed in ‘Bring Him Home’ even waardevol als dat van Javert in ‘Stars’. Ze bidden tenslotte tot dezelfde God. Het zou voor mij ook een mooie gedachte zijn als Javert in de Finale een plaats zou kunnen innemen tussen alle anderen die verschijnen in het hemelrijk. De makers kozen daar niet voor, maar waarom vraag ik me wel eens af.
Naast het verhaal en de muziek speelt ook het design van deze musical voor mij een cruciale rol. De strijd tussen licht en duisternis wordt perfect weergegeven in de ingenieuze baanbrekende set van John Napier, de kostuums van Andreane Neofitou en het geraffineerde lichtontwerp van David Hersey.
Het lijkt vaak alsof de scènes geschetst zijn door Rembrandt en sommige momenten zorgen bij mij nog altijd voor kippenvel. Zoals het begin van ‘At The End Of The Day’ als de paupers op het achtertoneel staan en zo dramatisch worden belicht, het begin van de Parijs scène ‘Look Down’ als we ineens tien jaar later zijn in het verhaal, of het moment dat de barricaden zich vormen na ‘On My Own’. Theatrale hoogstandjes.
Het is mooi om te zien dat Les Mis als musical ook continu in beweging blijft. In de loop der jaren is er toch heel veel veranderd ten opzichte van de origineel en ik vind het opvallend dat de kwaliteit van de productie in het Queens zo goed bewaakt blijft.
‘Les Misérables’ blijft altijd magisch. En ook als je denkt nu ken ik de voorstelling wel, op het moment dat die eerste kenmerkende maten beginnen, ben je toch weer voor bijna 3 uur verloren.
Misschien toch maar weer eens een kaartje boeken voor in het Queens Theatre ...