10 of 12 | ‹ First  < 8 9 10 11 12 > 
Hair 2016-2017
  [ # 136 ] 27 September 2016 09:10 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Inmiddels zijn er wat recensies verschenen, en vrijwel allen zijn gematigd positief. Trouw geeft 4 sterren, maar NRC, Volkskrant, Telegraaf, AD en Metro variëren tussen 2,5 en 3,5. Voornaamste kritiek die terugkomt in bijna alle recensies is dat het actueel maken van het stuk niet gelukt is, en dat Hair nogal braaf en oppervlakkig aanvoelt (ook omdat het zo fragmentarisch is).

Ik hoor eigenlijk bijna niks over Raffaëla. Ze klinkt goed in de trailer, speelt ze ook een beetje verdienstelijk?

  [ # 137 ] 27 September 2016 09:15 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ze zingt vooral, ik kan me niet herinneren dat ze gesproken tekst had. Verder gaat ze op in het ensemble.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 138 ] 27 September 2016 11:12 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

labyrinth - 26 September 2016 01:55 PM

Zooo, na een lange tijd alleen forums hier lezen toch maar eens een account aangemaakt.

Ik vroeg me af hoe het nou precies zit met de Musical Hair. Ik ben namelijk vroeger bekend geraakt met Hair door de film, die ik altijd heel tof vond. Vervolgens heb ik ooit een keer een amateurproductie gezien die eigenlijk een soort van de film qua verhaal volgde en die vond ik ook heel tof.

Afgelopen jaar ben ik echter naar een studentenproductie van Hair geweest, met blijde verwachtingen, maar man..man.. wat een verschrikking. Niet door de cast, daar was genoeg talent aanwezig, maar het stuk. Ik had het gevoel dat ik naar een soort verhaalloze aaneenschakeling van liedjes zat te kijken, waarvan een groot deel soort kinderen voor kinderen gehalte had. Het enige positieve van deze voorstelling was de trip in de tweede akte.

Later heb ik begrepen van iemand, dat DIT juist de musical is, zoals hij origineel is bedacht en dat de film daar (zoals vaak gebeurd) op gebaseerd is. Dat de schrijvers van het stuk het niet eens waren met de film e.d.

Maar goed, nu vraag ik me dus af, is het heel gek als ik van mening ben dat de filmmakers destijds een goed inzicht hadden door een plot toe te voegen aan deze voorstelling en dat de originele musical echt een beetje een random aaneenschakeling van nummers is waar een wazig plot ergens in de tweede akte een soort van de kop op probeert te steken. Of baseer ik het nou teveel op een amateurproductie die ik heb gezien en werkt het in een professionele voorstelling wel?

Tenslotte was ik ooit enorm fan van de nummers (die voorkomen in de film dan), maar twijfel ik serieus of ik ooit nog wel een stageproductie van Hair zou willen zien :’)

Herkenbaar. Ik sla Hair ook over, zeker als er geroepen gaat worden dat het weer zo actueel is en dat er een “eigentijdse” versie van gemaakt is. Hoe maak je iets eigentijds waarin in het origineel al geen verhaallijn te ontdekken valt, vraagt ik me dan af ? Anyway: avond naar de liedjes luisteren is voor mij geen straf, zitten heerlijke nummers tussen, maar verplicht me niet er een avond naar te moeten kijken. Tenzij je een flinke LSD pil in mijn mik duwt, vind ik het echt 3 x niks als theatervoorstelling/musical

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 139 ] 29 September 2016 04:29 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Mark - 27 September 2016 11:12 AM

Hoe maak je iets eigentijds waarin in het origineel al geen verhaallijn te ontdekken valt, vraagt ik me dan af ?

Hair is een conceptmusical en heeft dus wel een verhaal maar niet echt een plot. Bij een conceptmusical gaat het meer om het uitdiepen van een thema of om een bepaalde tijd te vatten en daar commentaar op te geven. In mijn ogen hoort Hair dus altijd actueel gemaakt te worden anders heeft een heropvoering simpelweg geen zin. Waarom zou je nu nog commentaar gaan hebben op die tijd als dat al gedaan is? Afgaande op de recensies zijn ze daar helaas niet in geslaagd.

  [ # 140 ] 01 October 2016 08:11 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Geen recensie van musicalworld deze keer?

  [ # 141 ] 03 October 2016 06:04 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Klopt, het kunnen geven van een premiereversalg heeft onze voorkeur gekregen. Misschien dat er op een later moment van een reguliere voorstrelling nog een verslag komt

  [ # 142 ] 05 October 2016 11:41 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

martijn-j - 29 September 2016 04:29 AM
Mark - 27 September 2016 11:12 AM

Hoe maak je iets eigentijds waarin in het origineel al geen verhaallijn te ontdekken valt, vraagt ik me dan af ?

Hair is een conceptmusical en heeft dus wel een verhaal maar niet echt een plot. Bij een conceptmusical gaat het meer om het uitdiepen van een thema of om een bepaalde tijd te vatten en daar commentaar op te geven. In mijn ogen hoort Hair dus altijd actueel gemaakt te worden anders heeft een heropvoering simpelweg geen zin. Waarom zou je nu nog commentaar gaan hebben op die tijd als dat al gedaan is? Afgaande op de recensies zijn ze daar helaas niet in geslaagd.

Wel mee eens wat je zegt Martijn. Laat ik het dan anderes formuleren: dat “concept” heb ik nooit be-grepen en heeft me ook nooit echt ge-grepen . Dus daarom pas ik ook voor deze versie. In London, paar jaar terug, heb ik even getwijfeld omdat die productie zà³ bejubeld werd, maar ben uiteindelijk ook niet gegaan, omdat ik ook toen dacht “ja puntje bij paaltje blijft het toch gewoon Hair he “. Maar je reactie is helder en mee eens wat mij betreft.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 143 ] 17 October 2016 11:52 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  986
Geregistreerd  2013-09-09

Gisteren (16 oktober) in een half gevuld Martiniplaza Hair gezien. We zaten op rij 1, precies in het midden. Alvast 1 tip, de plekken op rij 1 zijn wel een beetje de gevarenplekken hahaha. . Lois was de vrijdag en de zaterdag al op als Sheila en zou waarschijnlijk ook de zondag gaan doen. Maar Anouk voelde zich weer beter en ging toch op als Sheila! (Jeej 😊 ) 

De cast zag er als volgt uit:

Berger -  William Spaaij. William laat weer een totaal andere kant van zich zien! De vorige keer dat ik hem zag was in De Tweeling een erg serieuze rol en hier in Hair is het vooral leve de Vrijheid! William kan alles kwijt in zijn rol en doet dat dan ook helemaal, de drie disciplines zang, dans en spel doet hij stuk voor stuk weer fantastisch. Hij neemt je echt mee door zijn spel, is erg geloofwaardig en bezorgt je op sommige momenten echt kippenvel of laat je juist weer enorm lachen. Conclusie William kan alles en is een geweldige Berger!
Sheila - Anouk Maas. Bij de artiesten ingang zei Anouk dat ze nog wel een verstopte neus had en nog niet 100% was, maar daar heb je totaal niks van gemerkt op het podium! Ze knalde alle noten er weer zuiver uit. Ze liet weer een hele andere kant van haar zien en die kant beviel me wel! Ik vond Anouk altijd niet zo goed en schreeuwerig, maar gisteren was ze echt goed! Geen geschreeuw in haar liedjes en heel mooi spel gaf ze! Kippenvel en tranen in mijn ogen bij ‘‘Easy to be Hard’‘. Ben weer helemaal opnieuw fan van Anouk geworden.
Claude - Jeffrey Italiaander. Jeffrey is natuurlijk de nieuwkomer dit seizoen en er zal dan ook wel zeker een nominatie voor aanstormend talent in zitten en ook een dikke kans dat hij die wint, want oh wat was hij goed!! Zijn spel was zo mooi en goed, je zag echt dat hij bang was om te gaan en zichzelf helemaal opvrat van binnen! Ook hoe Claude in de eerste helft nog redelijk normaal was, maar pas in de tweede helft echt helemaal werd gehersenspoeld door die oorlog was ook erg zielig om te zien en dus ook heel goed geacteerd. Hij heeft ook een hele fijne zangstem!
Hud - Juneoer Mers. Speelde erg goed en wat een energie heeft die man! Goede zangstem en erg veel humor!
Woof - Tommie Christiaan. Ook weer een hele andere rol voor Tommie! Ook al is de rol veel anders dan al die andere rollen, Tommie kan er wel zijn ei in kwijt. Hij speelt goed die balans tussen wel homo of niet homo. .  Ook de scene tussen William en Tommie van ’‘Ik hou van je’‘ was ook zo mooi om te zien, zo mooi gespeeld. Tja dat Tommie een echte entertainer is dat weet iedereen, dus wat hij ook doet doet hij ook goed! Zang en dans waren natuurlijk ook weer geweldig!
Jeanie - Lisanne Schut. Ik vond Lisanne wel de verassing van de show! Had niet verwacht dat ze zo goed zou zijn, prachtig spel en een hele goede zangstem!
June - Raffaëla Paton. Ze had niet een hele grote rol, maar deed het wel erg goed! Zang was natuurlijk goed en voor iemand die geen musical ervaring heeft deed ze het ongelooflijk goed!
Het ensemble was ook geweldig, stuk voor stuk! Respect voor iedereen!
De veel besproken naaktscène was de pauze finale, het was heel netjes gemaakt. Ja je zag het wel, maar voor 3 seconden en toen werd het licht gedempt en zag je niks meer.

Het decor was simpel, maar meer was ook niet nodig. De projecties waren erg mooi en passend. Ook de interactie met publiek was erg leuk! . Rij 1 zat ook erg mooi! Zou ik er nog een keer heen gaan? Waarschijnlijk niet, ik heb een hele leuke middag gehad met hele mooie zang en dans, maar vond het verhaal zo vaag. De grote lijnen snapte ik wel, maar soms dacht ik ‘‘waar gaat dit nou weer over’‘. De zang en dans redden wel echt de voorstelling en de kwaliteit van de acteurs. Het einde van de show was dan wel weer even een binnenkomer!

Slotapplaus: https://www.youtube.com/watch?v=https://www.youtube.com/watch?v=fhLJN2zxEmw

[ Gewijzigd: 18 October 2016 05:04 PM by galinda met een ga ]
  [ # 144 ] 17 October 2016 01:01 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  366
Geregistreerd  2010-02-17

Wat hebben ze met de liedjes gedaan? Allemaal vertaald?

  [ # 145 ] 17 October 2016 01:49 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1561
Geregistreerd  2011-07-31

Gedeeltelijk vertaald. Dus soms Engelse stukken soms Nederlands tussendoor…
@Galinda: Was gezellig en dank voor je verslag!

  [ # 146 ] 17 October 2016 05:14 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  390
Geregistreerd  2009-03-15

Zaterdag 15 oktober geweest.
Om het kort te houden de meest vage en niet boeiende musical die ik tot nu heb gezien.
- Decor was veel te simpel en goedkoop voor een kaartje van 50,- euro. 
- Verhaal gaat nergens over, Ondanks de energie van de cast blijft het of je van een afstandje zit te kijken zonder     erbij betrokken te worden.
- Er zijn een paar leuke/mooie nummer, voor de rest vond ik de muziek niet veel aan.
- De vertaling was soms echt lachwekkend slecht. (en ik heb niet vaak moeite met een vertaling)
- De choreografie voelde haast een beetje amateuristisch, maar kan ook komen door dat zweverige van de hippies natuurlijk.

Was er dan niks goed? jawel.
- De acteurs hebben allemaal genoeg kwaliteit, alleen ze kunnen het niet kwijt in de dit stuk.
- RAFFAà‹LA gaat als een soort schaduw door het stuk, heel mooi gedaan. echt acteren hoeft ze niet maar zingt wel de mooiste nummers, wat mij zeker wel aansprak.
- Ook de zang van de andere acteurs was prima, vooral erg te spreken over lois als Sheila mooie aangename stem (was gewoon blij dat anouk er niet was hoewel ik van haar genoten heb in beauty. maar in de previews voor hair werd ik er absoluut niet blij van)
- De boodschap van het stuk is natuurlijk goed.

Zou ik aanraden om te gaan? nee, tenzij je houd van de hippie tijd dan zijn er vast veel dingen die herkenbaar zullen zijn of zullen aanspreken.

  [ # 147 ] 20 October 2016 05:33 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  10
Geregistreerd  2016-10-20

Afgelopen weekend Hair in Groningen gezien. Het verhaal was inderdaad ver te zoeken, maar door alles er om heen heb ik genoten van de voorstelling. Totaal geen spijt of zonde van mijn geld.
Loïs speelde sheila en dat deed ze verdomde goed, dus Anouk heb ik niet gemist. Voor mij was Lisanne Schut als Jeanie de topper van de voorstelling.
Ik zat rij 1 en daar was inderdaad het korte stukje naakt redelijk te zien, maar ging heel snel. En ik was mooi de klos met mijn plekje op rij 1.

  [ # 148 ] 02 November 2016 11:50 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Gisteren de voorstelling gezien in een half gevuld Chassé. Tja wat zal ik ervan zeggen ... Zonde van de tijd en het geld ? Wat een verschrikkelijk rommeltje. Acteurs die voornamelijk half verdwaasd lijken rond te tollen in een stuk zonder enige visie. Nu heb ik al niet veel met ‘Hair’ en deze ervaring sterkt me alleen maar in die mening. Na de eerste akte overwogen om maar naar huis te gaan, en met het idee dat de tweede akte niet veel erger zou kunnen worden, de rest toch uitgezeten. Helaas was het na de pauze nog veel slechter. De relevantie van ‘Hair’ in deze tijd, kwam totaal niet over, ondanks alle ‘tintelfrisse’ beloftes van Stage. Van de vertaling heb ik niet veel meegekregen omdat het merendeel gewoon onverstaanbaar was. Om toch een beetje positief te eindigen, ik vond de opening wel sterk en het toneelbeeld en de belichting was wel verrassend. Maar voor de rest, heel snel weer vergeten deze musical ...

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 149 ] 04 November 2016 02:21 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  926
Geregistreerd  2009-02-23

Raffaëla Paton is voorlopig niet te zien in de musical Hair. Haar dochtertje ligt in het ziekenhuis, waardoor de zangeres en actrice voorlopig andere dingen aan haar hoofd heeft.

“Haar prioriteit ligt nu bij haar dochtertje. We bekijken per dag of ze weer gaat optreden”, laat werkgever Stage Entertainment aan Shownieuws weten.

Raffaëla meldde zondag dat dochter Beautiful Hope op de intensive care ligt met een longontsteking. Haar toestand was verslechterd na tien dagen hoge koorts. Daardoor moest ze halsoverkop naar een ander ziekenhuis worden gebracht.

Hair is voor Raffaëla, die in 2006 het derde seizoen van Idols op haar naam schreef, haar debuut als musicalzangeres. Ze vertolkt de rol van June.

Bron: Telegraaf.nl

  [ # 150 ] 15 November 2016 01:57 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Stage Entertainment heeft een auditie uitgeschreven voor een zangeres voor in het ensemble. Ik denk dat we mogen aannemen dat Raffaëlla voorlopig niet terugkeert, of misschien wel helemaal niet meer opgaat…

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

‹ First  < 8 9 10 11 12 > 
10 of 12