jemar - 01 July 2018 09:36 PM
Waarom is On Your Feet niet dat succes wat men gehoopt had?
Sterke punten:
- mooi verhaal
- goede cast
- veel dans
- mooie belichting
- swingende band
- leuke interactie met de zaal
Zwakke punten (niet zozeer dat ik dat vind, maar punten waarvan ik denk dat het voor de gemiddelde Nederlander een rol zou spelen):
- te weinig bekende songs voor velen
- Nederlanders hebben over het algemeen niet veel affiniteit met en kennis van de Latijns Amerikaanse geschiedenis
- slechts 1 dramatische gebeurtenis (het ongeluk)
- Gloria Estefan is slechts een relatief korte tijd een ster geweest in ons land
Wat vinden en denken jullie?
Ik heb de show niet gezien, dus ik kan niet gebaseerd op eigen ervaring zeggen waarom ik denk de show de plof is die het is. Maar ik zat er zelf wel ook al eerder over na te denken omdat mij ook was opgevallen hoe belabberd de zaalbezettingen waren.
Ik kan me juist niet voorstellen eerlijk gezegd dat het aan de onbekendheid van de songs zou liggen. Ja, als je uitgaat van een jongere generatie, maar nee als je het publiek wil trekken dat ook naar Mamma Mia en SNF gaat, dat zingt alle Gloria Estefan hits van voor tot achter mee. Dus ik denk eerlijk gezegd dat daar iets mis is gegaan: de doelgroep die de zalen zou moeten vullen (laten we grofweg zeggen de 40+ generatie) laat het afweten.
Blijft de vraag waarom ? Ik denk zelf dat het met een mate van “verzadiging"te maken heeft. Laten we eerlijk zijn, het is de zoveelste juke box musical achter elkaar in het zelfde theater met min of meer hetzelfde concept. Uiteindelijk komt er steeds op neer dat je meeklappend op een megamix met een goed gevoel naar huis gestuurd wordt en niet teveel moet nadenken over de inhoud van de voorstelling. In sommige gevallen (zoals bij Mamma Mia) heeft dat uitermate goed gewerkt. Maar ik denk dat een grote groep dat kunstje inmiddels wel gezien heeft en als de voorstelling dan op één of andere manier geen buzz weet te bewerkstellingen (hetzij door inhoud, hetzij door vormgeving, hetzij door thematiek, hetzij door uitzondelijke prestaties van de cast of een combi van genoemde factoren) dan blijven mensen dus weg omdat ze denken “been there, done that” ik sla even over. Dat is mijn vermoeden.
Neemt niet weg, dat het inderdaad voor de cast ontzettend zuur moet zijn om avond na avond voor zo’n magere zalen te spelen. Dus hun gun ik dat niet, maar ik ben op zichzelf wel blij met het signaal naar de producent toe: neem je publiek serieus en zorg voor vernieuwing en kwaliteit en denk niet met iedere keer hetzelfde kunstje jarenlang binnen te kunnen lopen.