54 of 71 | ‹ First  < 52 53 54 55 56 >  Last ›
Mamma Mia
  [ # 796 ] 24 February 2019 12:34 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  147
Geregistreerd  2018-03-21

Mark - 23 February 2019 07:32 PM
Ikduz - 19 February 2019 10:51 PM

Vanavond veel vervangingen:
Donna - Nurlaila
Roos - Karolien (1e keer)
Tanja - Sanne
Harrie - Pieter
Eddie - Kick

Zie hier één van de redenen waarom veel voorstellingen van Stage de zalen veel moeilijker vol krijgen. Ik vind het volstrekt onbegrijpelijk en ook onacceptabel dat er op een cast van 6 volwassen hoofdrollen één 1e bezetting op is. En mensen niet meteen gaan roepen dat die U/S - alternates ook goed of wellicht soms nog beter zijn. Daar gaat het mij niet om. Men verkoopt een voorstelling als een product en een wezenlijk onderdeel van dat product hoe het verkocht wordt is de cast. Ik zie een producent op Broadway of West End zo’n geintje al flikken, heeft ie meteen “tig"claims én een enorme berg negatieve publiciteit aan de broek. Genant vind ik het en getuigen van respectloosheid voor je publiek en eigenlijk ook voor je eigen product dat je verkoopt. Las zo’n avond af en herboek die mensen.

 

Helemaal mee eens, mark for president. Ik vind het ook zo minachting en ook denkend dat je als producent er mee wegkom. Zegt niks over covers of wat dan ook, maar het fijn dat er zoveel vaste mensen niet spelen is echt niet Okay. Zie je ook niet beuren op west end of op Broadway.

  [ # 797 ] 24 February 2019 12:38 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  147
Geregistreerd  2018-03-21

musicfever - 23 February 2019 10:12 PM
Mark - 23 February 2019 07:32 PM
Ikduz - 19 February 2019 10:51 PM

Vanavond veel vervangingen:
Donna - Nurlaila
Roos - Karolien (1e keer)
Tanja - Sanne
Harrie - Pieter
Eddie - Kick

Zie hier één van de redenen waarom veel voorstellingen van Stage de zalen veel moeilijker vol krijgen. Ik vind het volstrekt onbegrijpelijk en ook onacceptabel dat er op een cast van 6 volwassen hoofdrollen één 1e bezetting op is. En mensen niet meteen gaan roepen dat die U/S - alternates ook goed of wellicht soms nog beter zijn. Daar gaat het mij niet om. Men verkoopt een voorstelling als een product en een wezenlijk onderdeel van dat product hoe het verkocht wordt is de cast. Ik zie een producent op Broadway of West End zo’n geintje al flikken, heeft ie meteen “tig"claims én een enorme berg negatieve publiciteit aan de broek. Genant vind ik het en getuigen van respectloosheid voor je publiek en eigenlijk ook voor je eigen product dat je verkoopt. Las zo’n avond af en herboek die mensen.

Ene kant snap ik je reactie, aan de andere kant vind ik het ontzettend respectloos naar de covers toe. Als publiek zijnde weet je gewoon niet wat te reden is waarom een first cast er niet is, dat is het hele doel van een cover. De cover kan niet meer doen dan z’n werk. Ik denk dat dit probleem eerder ligt bij de Marketing afdeling van een show; het is gewoon feit dat Stage NL een show promoten met namen i.p.v. met de voorstelling zelf wat resulteert in negatieve reacties als er (veel) covers op zijn. In Duitsland zie je dit probleem namelijk gewoon niet (uitzondering waar met naam wordt gepromoot daar gelaten)..

Hoe kom je daarbij dat dit in Duitsland gebeurd. Graag even met feiten komen. In Duitsland heb je ook gewoon eerste cast wat speelt. Toen Willemijn in de Duitste wicked en de Amerikaanse en de Engelse wicked spelde, speelde ze meer in de week dan in Nederland. Vond ik toen al vreemd. Bij stage heb je vaak geen eerste cast. Ik snap met blessures dat het anders is, maa ik heb maar twee keer meegemaakt bij stage musicals dat ik de originele cast had en denkt ongeveer 40 keer niet. Heb stage hier al zo vaak over gemaild, maar krijg nooit een reactie terug. Grootste vorm van arrogantie.

  [ # 798 ] 24 February 2019 12:40 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  147
Geregistreerd  2018-03-21

En trouwens waarom is het respectloos van de covers. Als ze zo goed waren dan waren ze wel eerste cast en geen covers. Zal ik vast wel weer te kort door de bocht gaan, maar hoe durf je als producent tijdens je ena grootste musical met zoveel understudy s, covers en alternates te werken. Echt daar kom je op wenst end en ook in Duitsland niet mee weg

  [ # 799 ] 24 February 2019 09:23 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Amanda big - 24 February 2019 12:40 AM

Echt daar kom je op wenst end en ook in Duitsland niet mee weg

In Duitsland wel hoor.. De beste Beauty & the Beast die ik ooit zag was vrijwel compleet understudy, op 3 bijrollen na. Daar gaan understudies ook sowieso met enige regelmaat op.


Gevoelsmatig leunt Mamma Mia niet heel erg op de acteurs zelf, maar als je een inferieure avond ervaart moet je aan de bel trekken en klagen lijkt me.

[ Gewijzigd: 24 February 2019 09:25 AM by Jeroen ]
  [ # 800 ] 24 February 2019 09:26 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  428
Geregistreerd  2008-08-05

Ik heb volgens mij ooit een topic geopend over understudys en covers. Mensen kopen zeker ook een kaartje om bepaalde mensen live te kunnen zien. Ik vind het ook heel goed dat ze er understudys en covers zijn en in sommige gevallen zijn ze nodig ook. Hulde aan de understudys en covers (sommige hebben maar liefst 3 rollen in hun kop zitten en dansen ondertussen elke avond op de achtergrond) Niets meer dan hulde hulde hulde. Maar ik vind dat als je een kaartje koopt voor je favoriete musicalster en die persoon is niet ziek of geblesseerd (dat kan), dan moet je gewoon krijgen waar je voor betaald. Punt.

   Handtekening   

De echte Beer

  [ # 801 ] 24 February 2019 09:51 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Hier moet ik even in de verdediging: cover zijn in Nederland kan je niet vergelijken met cover zijn in Duitsland. In Duitsland spelen covers veel vaker en veel gestructureerder. En daar wordt je als cover ook veel serieuzer genomen.

Waar je in Nederland eerder een noodoplossing bent (en vaak ook zo behandeld wordt) ben je in Duitsland “een van de drie/vier personen die die rol spelen”. Covers worden hier ook met meer zorgvuldigheid gecast, omdat men van te voren weet dat ze tig shows zullen spelen en niet alleen in noodgevallen.

De repetitieperiode voor covers is veel uitgebreider dan in Nederland. Iedereen krijgt verplicht standaard repetities in de repetitiestudio, dan repetities op het toneel, dan een work through eerste acte, work through tweede acte, run through én een put-in. Zonder put-in speel je niet.

In Nederland wordt er bij wijze van spreke twee keer een middagje op het toneel gerepeteerd en wordt je geacht je huiswerk op orde te hebben en “klaar” te zijn. Als je geluk hebt krijg je een doorloop, als je pech hebt niet.

De kwaliteit van de covers is daardoor doorgaans in Duitsland veel hoger en kan er met een gerust hart een show gepland worden met 80% covers in de hoofdrollen. En dat doet niks af aan de kwaliteit van de show, omdat de covers op deze manier een routine opbouwen. Een show met een volledige eerste cast is in Duitsland eerder een uitzondering dan de regel.

[ Gewijzigd: 24 February 2019 10:55 AM by S7rin ]
  [ # 802 ] 24 February 2019 10:04 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  366
Geregistreerd  2010-02-17

-

[ Gewijzigd: 24 February 2019 12:33 PM by eline3 ]
  [ # 803 ] 24 February 2019 10:30 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  111
Geregistreerd  2016-04-27

S7rin - 24 February 2019 09:51 AM

Hier moet ik even in de verdediging: cover zijn in Nederland kan je niet vergelijken met cover zijn in Duitsland. In Duitsland spelen covers veel vaker en veel gestructureerder. En daar wordt je als cover ook veel serieuzer genomen.

Waar je in Nederland eerder een noodoplossing bent (en vaak ook zo behandelt wordt) ben je in Duitsland “een van de drie/vier personen die die rol spelen”. Covers worden hier ook met meer zorgvuldigheid gecast, omdat men van te voren weet dat ze tig shows zullen spelen en niet alleen in noodgevallen.

De repetitieperiode voor covers is veel uitgebreider dan in Nederland. Iedereen krijgt verplicht standaard repetities in de repetitiestudio, dan repetities op het toneel, dan een work through eerste acte, work through tweede acte, run through én een put-in. Zonder put-in speel je niet.

In Nederland wordt er bij wijze van spreke twee keer een middagje op het toneel gerepeteerd en wordt je geacht je huiswerk op orde te hebben en “klaar” te zijn. Als je geluk hebt krijg je een doorloop, als je pech hebt niet.

De kwaliteit van de covers is daardoor doorgaans in Duitsland veel hoger en kan er met een gerust hart een show gepland worden met 80% covers in de hoofdrollen. En dat doet niks af aan de kwaliteit, omdat de covers op deze manier een routine opbouwen. Een show met een volledige eerste cast is in Duitsland eerder een uitzondering dan de regel.

Precies dit! Dankjewel! Ik ken een aantal mensen die leads/covers spelen in Duitsland en bovenstaande verwoord dit proces van understudy’s perfect! De eerder genoemde opmerking in de trant van: ‘als ze zo goed waren dan waren ze wel first cast..’ zou je je voor moeten schamen. Swing/understudy’s hebben in mijn ogen meer kwaliteiten dan een first cast omdat ze in staat zijn 5-10 tracks in hun hoofd te hebben en elk moment kunnen wisselen. Daarom worden ze gecast om een swing of ensemble te zijn; omdat ze deze kwaliteit bezitten.

Ik denk oprecht dat het in Nederland mis gaat met de Marketing. ‘Jij’ voelt je belazerd omdat er meer covers dan first cast op zijn omdat er zo gepromoot wordt. Koop je je kaartje om Antje te zien; ja dat is zuur. Hier wordt momenteel gesproken over een complete cover parade en dat dat niet zou mogen.. Waarvoor ga je dan naar de show? Voor de show of specifiek voor (blijkbaar) 9 mensen..? Daar gezegd: ben je niet tevreden met de kwaliteit van de covers? Dan heb je recht van spreken als betalende klant natuurlijk! Dit ligt bij Stage en hun repetitie/cover proces!

Anyway, misschien leuk onderwerp voor een andere topic! 😊

[ Gewijzigd: 24 February 2019 10:37 AM by musicfever ]
  [ # 804 ] 24 February 2019 10:48 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Wat mij ook opvalt: in Duitsland is het niet raar wanneer je het ene jaar een hoofdrol speelt als first cast en het jaar erna weer in een ensemble staat.

Wat musicalfever schrijft over de kwaliteiten van swings/covers is absoluut waar. Dat in Nederland veel swing posities naar stagiaires gaan vind ik dan ook heel erg vreemd.

En wanneer ik naar een willekeurige Nederlandse productie kijk (en dat heeft niks met Mamma Mia! te maken. Ik heb de voorstelling niet gezien en ik schrijf het hier nu enkel omdat deze cover-kwaliteits-discussie ter sprake komt) zegt mijn onderbuikgevoel altijd dat er ook voor een groot deel op budget gecast is.

Wat dat betekent laat ik open voor eigen interpretatie.

[ Gewijzigd: 24 February 2019 10:54 AM by S7rin ]
  [ # 805 ] 24 February 2019 11:54 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1074
Geregistreerd  2011-07-31

Op de bewuste avond waren er inderdaad 5 afwezigen.
Eddie is voor mij een bijrol en maar 1 van de vaders (Zjon als Harrie) was afwezig.

Dat van de 3 vrouwelijk hoofdrollen er geen 1 door fitst cast werd gespeeld is door overmacht.
Sophia is al weken afwezig, zoals al vaker hier genoemd en Hilke had 2 dagen vrij.
Antje stond gepland maar viel op het laatste moment uit omdat ze door een hooikoortsaanval stemproblemen had. Dan heb ik liever dat ze voor de alternate kiezen.

Zorgelijker vind ik het dat de première van Sanne als Donna was omdat Antje die avond bij The Voice optrad.

  [ # 806 ] 24 February 2019 12:05 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik denk dat het vooral te maken heeft met de werkmentaliteit in Nederland. Die is echt totaal anders dan bijvoorbeeld op Broadway. Daar ga je nog liever dood dan dat je een show moet missen. Hier is het heel normaal dat een rol een alternate en twee understudy’s heeft. Ook is het in Nederland heel gewoon om niet te spelen omdat je diezelfde avond ergens anders een optreden hebt. Dat is op Broadway ook niet gewoon. Daar staat je hele leven in het teken van de voorstelling. Daar heb je jarenlang keihard voor gewerkt en nu je dat bereikt hebt doe je er niets meer naast.

  [ # 807 ] 24 February 2019 12:23 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  147
Geregistreerd  2018-03-21

Ik hoef mij voor geen enkele opmerking te schamen, het is mijn mening en die mag ik gewoon hebben. Ik heb nog geen een cover gezien in Nederland die ik zo goed vond. Toen ik naar mamma Mia ging had ik drie covers. Jasper corenza (pepper), Pieter van nieuwenhuize (Harry) en merel zeeman cover Tanya. Ik vond ze alle drie zeer niet geschikt voor de rollen die ze speelde. Trouwens over heel goed zijn. Ik en Pieter van nieuwenhuize heb ik heel vaak als covers en bij hem heb ik altijd dat hij niet genoeg in zijn mars heeft als lead of frist cast. Dat is niet erg, die man staat gewoon in ensembles, maar om dan te zeggen dat hij beter is dan frist cast.

Wat ik eerder al zei was dat ik maar twee keer een originele cast heb gehad bij stage met al mijn musical bezoeken. Dat is de arrogantie van stage entertainment en wanneer ze dit ook gaan doen bij annestatsia dan hebben ze echt wel een probleem, de meeste mensen gaan ook naar een musical voor de cast en betalen daar goed geld voor die zitten niet te wachten op onbekende namen. Hoe goed ze ook zijn

  [ # 808 ] 24 February 2019 12:31 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  366
Geregistreerd  2010-02-17

X

[ Gewijzigd: 24 February 2019 12:36 PM by eline3 ]
  [ # 809 ] 24 February 2019 01:18 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  428
Geregistreerd  2008-08-05

Ikduz - 24 February 2019 11:54 AM

Op de bewuste avond waren er inderdaad 5 afwezigen.
Eddie is voor mij een bijrol en maar 1 van de vaders (Zjon als Harrie) was afwezig.

Dat van de 3 vrouwelijk hoofdrollen er geen 1 door fitst cast werd gespeeld is door overmacht.
Sophia is al weken afwezig, zoals al vaker hier genoemd en Hilke had 2 dagen vrij.
Antje stond gepland maar viel op het laatste moment uit omdat ze door een hooikoortsaanval stemproblemen had. Dan heb ik liever dat ze voor de alternate kiezen.

Zorgelijker vind ik het dat de première van Sanne als Donna was omdat Antje die avond bij The Voice optrad.

Precies .... Je krijgt voor je dure geld geen Antje (waar veel mensen misschien wel voor komen) en niet omdat Antje ziek was, geblesseerd was maar omdat ze ergens anders werd ingezet om reclame te maken voor de musical. Want dat was het natuurlijk. Jammer ....

   Handtekening   

De echte Beer

  [ # 810 ] 24 February 2019 06:01 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  169
Geregistreerd  2018-01-27

Amanda big - 24 February 2019 12:23 PM

Ik hoef mij voor geen enkele opmerking te schamen, het is mijn mening en die mag ik gewoon hebben. Ik heb nog geen een cover gezien in Nederland die ik zo goed vond. Toen ik naar mamma Mia ging had ik drie covers. Jasper corenza (pepper), Pieter van nieuwenhuize (Harry) en merel zeeman cover Tanya. Ik vond ze alle drie zeer niet geschikt voor de rollen die ze speelde. Trouwens over heel goed zijn. Ik en Pieter van nieuwenhuize heb ik heel vaak als covers en bij hem heb ik altijd dat hij niet genoeg in zijn mars heeft als lead of frist cast. Dat is niet erg, die man staat gewoon in ensembles, maar om dan te zeggen dat hij beter is dan frist cast.

Wat ik eerder al zei was dat ik maar twee keer een originele cast heb gehad bij stage met al mijn musical bezoeken. Dat is de arrogantie van stage entertainment en wanneer ze dit ook gaan doen bij annestatsia dan hebben ze echt wel een probleem, de meeste mensen gaan ook naar een musical voor de cast en betalen daar goed geld voor die zitten niet te wachten op onbekende namen. Hoe goed ze ook zijn

Precies dit. Bij de lion king is het misschien nog erger. Van mij 9 bezoeken aan die show heb ik pas 1x Naidjim en Gaia samen gehad en nog nooit een hele first cast. Is dit misschien, zoals eerder al gezegt, een idee voor een apart topic? Of is die er al?

   Handtekening   

No good deed goes unpunished…

‹ First  < 52 53 54 55 56 >  Last ›
54 of 71