55 of 71 | ‹ First  < 53 54 55 56 57 >  Last ›
Mamma Mia
  [ # 811 ] 26 February 2019 09:22 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  111
Geregistreerd  2016-04-27

Vanochtend heeft Nurlaila het volgende gepost op haar Facebook pagina, ik vond het toepasselijk voor de afgelopen discussie (ieder zn mening daar gelaten! 😊 )

“Nur, wat is nou een Alternate?

Een alternate is iemand die de hoofdrol deelt met de first cast.

Antje Monteiro speelt de rol van Donna vijf keer per week. En doet alle Pr en is het gezicht van de show.
En ik heb twee dagen in de week.
Die worden een maand van te voren vast gelegd.

Ik zit niet in het ensemble en ik speel niet altijd perse als Antje ziek of op vakantie is.
Ik word wel als eerste gebeld maar als het buiten de afgesproken dagen is,hoef ik niet verplicht te komen.(wil ik wel want ik vind t te leuk)

De understudy’s zijn de helden die in het ensemble zitten. Die vaak meerdere rollen kennen en vierdubbel zoveel repeteren.

Als er iets met Antje is,en ik kan er niet zijn,springen zij in.(in ons geval zijn dat Sanne Mieloo en Karolien Torensma)
Eigenlijk is dat de zwaarste rol.
Je weet nooit of en wanneer je op moet. En ze zijn ook cover van Tanya en Rose.(Merel Zeeman speelt ook Rose)
Je staat altijd paraat en je moet zelf zorgen dat de rol “in je lijf” zit.
Moeilijk,want dat krijg je eigenlijk alleen door kilometers te maken.

Vind het heel jammer dat t publiek dat vaak niet weet, en dat mensen het ook niet altijd waarderen als de understudy op is.
De understudy’s zijn de helden! Die zorgen dat alles blijft draaien. Ze krijgen de minste erkenning maar eigenlijk horen ze op een voetstuk te staan.
Note aan het publiek: Als er een understudy op is,juich het toe! Ze werken er heel hard voor en hebben heel veel talent!

Ik vind de rol van alternate met drie opgroeiende kids ideaal! Twee keer per week doen wat ik het leukst vind! Ik vind t een uitdaging om t publiek in te pakken,want ook ik krijg geluiden(of ijzige stiltes😂) uit de zaal mee als ze mijn kop zien en niet Antje… maar als we eenmaal spelen en t ijs gebroken is, merk ik dat het publiek het toch accepteert en uiteindelijk heel leuk heeft gehad.

Ik ben niet het gezicht van de show. Ik doe geen pr , maar ik “speel”😃 en mijn kids hebben hun mamma terug.
7 shows(wat ik ook lang gedaan heb) is echt veel! Maar vooral veel voor mn gezin.

Ideale positie😃
Zo nu weten jullie wat een Alternate is😃
En vergeet de understudy niet!(extra applaus voor hun please!)”

  [ # 812 ] 26 February 2019 09:49 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  19
Geregistreerd  2018-09-23

Amanda big - 24 February 2019 12:40 AM

En trouwens waarom is het respectloos van de covers. Als ze zo goed waren dan waren ze wel eerste cast en geen covers. Zal ik vast wel weer te kort door de bocht gaan, maar hoe durf je als producent tijdens je ena grootste musical met zoveel understudy s, covers en alternates te werken. Echt daar kom je op wenst end en ook in Duitsland niet mee weg

Persoonlijk vind ik dat inderdaad een ongenuanceerde uitspraak in een tijd waarin ook deels gecast wordt op (naams)bekendheid. Dat is ook meteen het risico van die aanpak; zodra de bekendere koppen - of eigenlijk de ‘gezichten van de show’ - niet op zijn, krijg je zulke reacties.

Mijn standpunt is dat je een kaartje koopt voor een voorstelling en niet voor bepaalde musicalartiesten. Een producent kan dat ook nooit beloven. Dat daar misschien wat opener over gecommuniceerd moet worden in Nederland, ben ik het wel mee eens.

  [ # 813 ] 26 February 2019 08:09 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  39
Geregistreerd  2016-04-17

Ik zag inderdaad het bericht van Nurlaila Karim ook passeren via mijn fb. En ik vond het wel mooi wat ze schreef, en zeker naar aanleiding van deze posts vond ik het hier passen.

Denk dat alternate / understudy niet altijd even makkelijk is, en dat die ook met de nodige respect moeten behandelt worden.

  [ # 814 ] 26 February 2019 08:28 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik ben het eens met wat Nurlaila zegt, maar naar mijn mening ging de discussie vooral over hoe vaak (hoe weinig) een eerste cast speelt en niet zozeer over de kwaliteit van de vervangers.

  [ # 815 ] 26 February 2019 09:00 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  428
Geregistreerd  2008-08-05

Zoals ik al eerder zei ..... hulde hulde hulde hulde aan de covers in de musicals. Laat daar absoluut geen misverstand over zijn, welke `discussie` we ook voeren zoals nu over of eerste cast altijd moet spelen wanneer mogelijk. Covers zijn wat dat betreft de verborgen helden van de show.

[ Gewijzigd: 26 February 2019 09:02 PM by Musicalbeertje ]
   Handtekening   

De echte Beer

  [ # 816 ] 26 February 2019 09:08 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  147
Geregistreerd  2018-03-21

CarrieWhite - 26 February 2019 09:49 AM
Amanda big - 24 February 2019 12:40 AM

En trouwens waarom is het respectloos van de covers. Als ze zo goed waren dan waren ze wel eerste cast en geen covers. Zal ik vast wel weer te kort door de bocht gaan, maar hoe durf je als producent tijdens je ena grootste musical met zoveel understudy s, covers en alternates te werken. Echt daar kom je op wenst end en ook in Duitsland niet mee weg

Persoonlijk vind ik dat inderdaad een ongenuanceerde uitspraak in een tijd waarin ook deels gecast wordt op (naams)bekendheid. Dat is ook meteen het risico van die aanpak; zodra de bekendere koppen - of eigenlijk de ‘gezichten van de show’ - niet op zijn, krijg je zulke reacties.

Mijn standpunt is dat je een kaartje koopt voor een voorstelling en niet voor bepaalde musicalartiesten. Een producent kan dat ook nooit beloven. Dat daar misschien wat opener over gecommuniceerd moet worden in Nederland, ben ik het wel mee eens.

Mijn standpunt is dat ik René van Kooten, Pia Douwes, Simone Kleinsma en Chantal Janzen wil zien en niet hun covers.

[ Gewijzigd: 26 February 2019 09:12 PM by Amanda big ]
  [ # 817 ] 26 February 2019 10:16 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Mooi stuk van Nurlaila. Mooi dat ze zo voor de covers opkomt en ook terecht denk ik.

Wat ik jammer vind is dat mijn standpunt over dat 5 van de 6 volwassen rollen geen 1e bezetting hadden bij een voorstelling van Mamma Mia, ondanks mijn uitdrukkelijke statement dat ik niks af doe aan de kwaliteit van de US/Covers, uiteindelijk dan toch weer lijkt te ontaarden in een discussie juist over die kwaliteiten van en waardering voor die mensen. Het lijkt onmogelijk te zijn een statement te maken over een grote afwezigheid van een 1e cast bezetting zonder dat mensen het te menen moeten opnemen voor hun vervangers.

Hierbij voor eens en voor altijd: die us/covers werken kei hard, zijn vaak zeer getalenteerd en de kwaliteit van de show hoeft er helemaal niet onder te lijden. Hulde voor hun en mijn ergernis treft hen in geen enkel opzicht noch persoonlijk noch als groep. Maar dat is dus in essentie ook nooit mijn punt van discussie geweest.

Mijn ergernis ligt bij de producent die zijn product op een bepaalde manier aan het publiek verkoopt en dan vervolgens dat verkochte plaatje (in sommige gevallen bij lange na ) niet na komt. Dan verkà³à³p het niet op die manier. Dan verkoop Mamma Mia de musical zonder bepaalde namen op de voorgrond te halen en/of communiceer naar je publiek dat er met wisselende bezettingen wordt gespeeld en de bezetting van jouw voorstelling sterk kan afwijken van de 1e bezetting en/of laat die alternates/covers dan eens een liedje zingen bij een programma ter promotie zodat Antje gewoon d’r show kan draaien . Kortom er zijn velen manieren om het publiek een eerlijker beeld te geven dat (zeker als een show al langer speelt) de kans op wisselende bezettingen groot is. Geen van die manieren wordt echter aangegrepen om dit te communiceren. In tegendeel: men schept bewust het beeld van een voorstelling gekoppeld aan 1 of meerdere leads en laat bewust achterwege om te vermelden dat dat in de praktijk wel eens heel anders kan zijn. En dat ervaar ik als bezoeker / klant als een vorm van bedrog/respectloosheid. Geef mij een eerlijk beeld van de werkelijkheid en dan kies ik zelf wel of ik voor de màºsical Mamma Mia naar het theater kom à³f dat ik per se op een avond wil komen omdat ik Antje Monteiro wil zien. Maar laat het mijn keuze zijn. Als “men”(de makers / producten) vinden dat ik voor een musical en niet voor spelers naar het theater moet komen moeten ze het ook niet op die manier in de markt zetten om me juist met die spelers/grote namen te lokken. Kortom: daar wordt iets gecreeerd wat vervolgens niet nagekomen wordt en dat moet ik als bezoeker dan maar slikken want ik moet niet zeiken: ik kom immers voor een voorstelling. In mijn beleving de omgekeerde wereld.

Stel je voor dat ik naar een voorstelling van toneelgroep Amsterdam ga en de hoofdrollen van Gijs Scholten van Asschat, Halina Reijn en Hans Kesting ineens alle 3 door onbekende understudies gespeeld worden ? Volstrekt ondenkbaar toch en geen toneelproducent die het zou durven om zo’n avond door te laten gaan. Waarom in musicalland wel ? Men wil graag als sector als volwaardig gezien / erkend worden, maar ondertussen nemen ze zichzelf en hun publiek op deze manier naar mijn mening niet serieus. Ik maak mijn keuze om naar een theatervoorstelling te gaan op basis van een totaalverwachting van die avond en eerlijk gezegd snap ik niks van het argument dat de spelersgroep daar geen onderdeel van zou moeten/mogen zijn. En al helemaal niet als die spelers me nu juist overal door de strot worden geduwd.

Daar zit dus mijn (merkbaar grote) ergernis: communiceer helder en eerlijk als producent en neem de kwaliteit van je eigen mensen/product én publiek daarmee serieus.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 818 ] 27 February 2019 12:24 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

^ Amen. Als je als producent een systeem gebruikt waarin 1e, 2e en 3e bezettingen bestaan (met alle aandacht gevestigd op de 1e) moet je dat ook op een logische manier handhaven. Overigens bestaat dit (oude) topic nog: http://www.musicalworld.nl/forum/viewthread/11395/ Misschien kan deze discussie daar naartoe verplaatst worden/verder gaan als daar nog behoefte aan is?

  [ # 819 ] 27 February 2019 08:46 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Groot succes voor de meest swingende musical van dit moment
Al 300.000 bezoekers voor musical MAMMA MIA!

Kort nadat Stage Entertainment bekendmaakte dat de mijlpaal van 250.000 bezoekers is bereikt, kan Albert Verlinde vandaag bekendmaken dat de 300.000ste kaart deze week is verkocht! Met meer dan 20 mega hits van ABBA, die briljant worden verweven in dit heerlijke verhaal vol liefde, vriendschap en hilarische momenten, is MAMMA MIA! de meest swingende musical van dit moment.

MAMMA MIA! is een musical met nummers van de wereldberoemde Zweedse band ABBA. De hoofdrollen worden gespeeld door Antje Monteiro, Sophia Wezer, Hilke Bierman, Jolijn Henneman, Soy Kroon, Dieter Troubleyn, Zjon Smaal en Emiel de Jong. Deze succesmusical beleefde 20 jaar geleden haar wereldpremière op London’s West End, waar de show nog steeds te zien is.

Het verhaal
Een komisch liefdesverhaal over alleenstaande moeder Donna en haar dochter Sophie. Sophie staat op het punt te trouwen terwijl haar moeder met haar bruisende verleden wordt geconfronteerd door een ontmoeting met drie voormalige liefdes. Sophie die op haar bruiloft door haar echte vader wil worden weggegeven, probeert uit de vinden wie van de drie mannen dat is. Donna’s beste vriendinnen van vroeger komen voor de bruiloft naar het eiland om herinneringen op te halen aan hun tijd als het zangtrio Donna and the Dynamo’s. Met ABBA’s bekende hits als; ‘Dancing Queen’, ‘Knowing Me, Knowing You’, ‘Super Trouper’ en uiteraard ‘Mamma Mia’.

Klik hier voor meer informatie en kaartverkoop: https://www.stage-entertainment.nl/shows/musical/mamma-mia/

  [ # 820 ] 27 February 2019 11:51 AM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Helemaal eens met Mark.

  [ # 821 ] 27 February 2019 06:10 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  216
Geregistreerd  2017-11-26

Iemand enig idee hoeveel de Souvenirbrochures bij Mamma Mia kosten?

  [ # 822 ] 27 February 2019 09:29 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Patricia van Haastrecht stopt met Mamma Mia om zich op haar solocarrière te kunnen richten. Best vreemd dat ze “zomaar” ontslag kan nemen lijkt mij, maar ik weet dan ook niet hoe contracten in de musicalwereld in elkaar steken.

  [ # 823 ] 27 February 2019 09:38 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1329
Geregistreerd  2008-11-20

Helemaal eens met Mark!
Ik heb de afgelopen 20 jaar in Londen slechts een handjevol understudies gezien, de verhouding ligt in Nederland echter andersom: de keren dat ik een volledige 1e cast had, zijn op 1 hand te tellen (en ik heb echt heel veel gezien)
Daarom sla ik SE producties tegenwoordig ook over, geef mijn geld liever uit aan producenten die hun publiek wel serieus nemen.

  [ # 824 ] 28 February 2019 07:08 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  169
Geregistreerd  2018-01-27

Laush - 27 February 2019 09:29 PM

Patricia van Haastrecht stopt met Mamma Mia om zich op haar solocarrière te kunnen richten. Best vreemd dat ze “zomaar” ontslag kan nemen lijkt mij, maar ik weet dan ook niet hoe contracten in de musicalwereld in elkaar steken.

Dit dacht ik dus ook. En ze is ook nog eens cover voor Sophie. Denk dat ze daarvoor iemand anders moeten zoeken nu want lijkt me onhandig dat Sky Lemmer nu alleen nog maar op kan als Jolijn er niet is…

   Handtekening   

No good deed goes unpunished…

  [ # 825 ] 28 February 2019 04:35 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Maar je kunt altijd gewoon ontslag nemen toch?

‹ First  < 53 54 55 56 57 >  Last ›
55 of 71