9 of 12 | ‹ First  < 7 8 9 10 11 >  Last ›
Evita 2018/2019
  [ # 121 ] 24 October 2018 07:37 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  147
Geregistreerd  2018-03-21

Prachtige recensie van de ad

https://www.ad.nl/show/evita-anno-2018-moet-gezien-maar-bovenal-gehoord-worden~a827ee15/

  [ # 122 ] 24 October 2018 08:20 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Zijn er eigenlijk al vaste dagen voor Esmee bekend als Evita?

  [ # 123 ] 24 October 2018 08:37 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  533
Geregistreerd  2012-03-17

Ik heb de première mogen meemaken. Het duurt even voordat ik er de juiste voor vind, maar het was prachtig!

  [ # 124 ] 24 October 2018 08:40 AM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Was Musicalworld ook bij de premiere? Ik ben benieuwd naar de recensie en een eventueel videoverslag.

  [ # 125 ] 24 October 2018 09:17 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

berber15 - 23 October 2018 04:36 PM

Hmm ik las ergens dat hij Argentijns marxistisch revolutionair was vandaar dat ik dacht misschien is er een connectie met Evita en het feit dat hij in een argentijns verhaal zit.
Ze zingt ook over tot je naam bekend is en je op alle platen staat en je roek en beroemd zijn ervaart

In de originele regie van Harold Prince wordt hij inderdaad opgevoerd als Ché Guevara, maar zo is de rol niet per se geschreven. Sindsdien is het per productie verschillend. In de film was het bijvoorbeeld gewoon iemand die Ché heet en ik heb begrepen dat dat in deze versie ook zo is.

Er zijn natuurlijk ook veel raakvlakken tussen Ché Guevara en Evita. Ze komen allebei uit Argentinië, zijn van dezelfde generatie, allebei jong overleden, beiden intens geliefd en intens gehaat. Toch vind ik de versie met gewoon een Ché beter werken. Beide personen speelden namelijk geen rol in elkaars leven en door een tweede historische figuur op te voeren leidt dat mijns inziens af van het onderwerp van de voorstelling.

  [ # 126 ] 24 October 2018 09:23 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  833
Geregistreerd  2008-06-06

martijn-j - 24 October 2018 09:17 AM
berber15 - 23 October 2018 04:36 PM

Hmm ik las ergens dat hij Argentijns marxistisch revolutionair was vandaar dat ik dacht misschien is er een connectie met Evita en het feit dat hij in een argentijns verhaal zit.
Ze zingt ook over tot je naam bekend is en je op alle platen staat en je roek en beroemd zijn ervaart

In de originele regie van Harold Prince wordt hij inderdaad opgevoerd als Ché Guevara, maar zo is de rol niet per se geschreven. Sindsdien is het per productie verschillend. In de film was het bijvoorbeeld gewoon iemand die Ché heet en ik heb begrepen dat dat in deze versie ook zo is.

Er zijn natuurlijk ook veel raakvlakken tussen Ché Guevara en Evita. Ze komen allebei uit Argentinië, zijn van dezelfde generatie, allebei jong overleden, beiden intens geliefd en intens gehaat. Toch vind ik de versie met gewoon een Ché beter werken. Beide personen speelden namelijk geen rol in elkaars leven en door een tweede historische figuur op te voeren leidt dat mijns inziens af van het onderwerp van de voorstelling.

Hoi Martijn,

Dankjewel voor je antwoord!
Ik had het ook niet door totdat ze inderdaad in een liedje aan gaf (volgens mij de wals) tot je zelf op de platen staat en je roem en beroemd zijn ervaart zoals ik hierboven al zei.
Thanks! het leek me al zo gek dat ze enige connectie zouden hebben..

  [ # 127 ] 24 October 2018 07:54 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Onze recensie staat inmiddels op de website.

http://www.musicalworld.nl/artikel/premiere_evita/

  [ # 128 ] 25 October 2018 12:13 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Amanda big - 24 October 2018 07:37 AM

Prachtige recensie van de ad

https://www.ad.nl/show/evita-anno-2018-moet-gezien-maar-bovenal-gehoord-worden~a827ee15/

Inmiddels ook verschenen de mening van de Volkskrant, die geeft vier sterren. Valt me echter op dat zowel het AD als de Volkskrant een Nederlandse versie vergeten, de ëén die uit ‘87 en de ander die uit ‘95…

  [ # 129 ] 26 October 2018 10:22 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  344
Geregistreerd  2004-01-17

Net thuis van Evita in theater De Flint in Amersfoort. Even een korte reactie:

Tot mijn verrassing speelde Esmee de rol van Evita. Eerder had ik op insta gelezen dat Esmee niet Evita zou zijn, dus ik was verrast/verbaasd.
Als fan van Brigitte in eerste instantie een teleurstelling….maar WOW, wat deed Esmee het goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En René van Kooten is en blijft geweldig!

Het decor was functioneel. Een paar decorstukken oogden wat goedkoop, maar dat is ook het enige minpunt.
Dans is ook heel mooi.

Ik heb genoten!!! Ik denk dat ik nog wel een keer ga (in de hoop dat Brigitte dan speelt).

Ga het zien!

  [ # 130 ] 28 October 2018 01:01 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1642
Geregistreerd  2009-02-12

Is het nog niet van te voren bekend wanneer Brigitte of Esmee speelt?

  [ # 131 ] 28 October 2018 03:46 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Ik heb het vermoeden dat Esmee op vrijdag speelt. N.a.v. bovenstaand bericht heb ik even op haar instagram gekeken, en de afgelopen 2 vrijdagen is ze op geweest. Als ze nu a.s. vrijdag weer opgaat durf ik te zeggen dat we een patroon hebben 😉

  [ # 132 ] 28 October 2018 06:40 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  642
Geregistreerd  2005-05-23

IngeG - 28 October 2018 03:46 PM

Ik heb het vermoeden dat Esmee op vrijdag speelt. N.a.v. bovenstaand bericht heb ik even op haar instagram gekeken, en de afgelopen 2 vrijdagen is ze op geweest. Als ze nu a.s. vrijdag weer opgaat durf ik te zeggen dat we een patroon hebben 😉

Ik ga as. vrijdag kijken, en misschien ga ik de avond daarna wel nog een 2e keer.
Want ik hoop Esmee en Brigitte alle 2 een keer te kunnen zien.  😊

  [ # 133 ] 28 October 2018 08:30 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

In het speeldata topic staan Esmee dr Evita data..

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 134 ] 03 November 2018 11:08 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  158
Geregistreerd  2006-02-25

Hanstmf - 25 October 2018 12:13 AM
Amanda big - 24 October 2018 07:37 AM

Prachtige recensie van de ad

https://www.ad.nl/show/evita-anno-2018-moet-gezien-maar-bovenal-gehoord-worden~a827ee15/

Inmiddels ook verschenen de mening van de Volkskrant, die geeft vier sterren. Valt me echter op dat zowel het AD als de Volkskrant een Nederlandse versie vergeten, de ëén die uit ‘87 en de ander die uit ‘95…

In de recensie van in de Volkskrant ‘vergeet’ Hein Janssen niet echt de versie van ‘87. Er staat immers: ‘De wereldpremière van Evita was in 1978 in Londen; de eerste Nederlandse versie dateert uit 1995, met Pia Douwes in de hoofdrol.’.

De versie van ‘87 (met Vera Mann en Janke Dekker alternerend als Evita en Bill van Dijk in de rol van Che) was immers een ‘Vlaamse’ versie (wél Nederlandstalig) in een productie van de musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen.

  [ # 135 ] 04 November 2018 12:55 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  8
Geregistreerd  2016-05-26

Ook ik ben ben eindelijk naar de voorstelling geweest (Nijmegen, 3-11-2018) .


Tijdens de eerste akte voelde ik me lichtelijk overweldigd door alles wat er gebeurde. Er wordt in zeer korte tijd een groot verhaal opgezet en er komen in een rap tempo veel verschillende liedjes langs. Je krijgt meteen een boel informatie over je heen gegooid.


Ik had eerlijk gezegd nog nooit eerder een musical gezien waar praktisch geen gesproken tekst in zit. Alle liedjes worden echter even prachtig gezongen, gespeeld en gedanst door de hele cast. Mijn complimenten aan Esmé Dekker en Yoran de Bont die van hun kleine rollen toch iets moois maken dat je niet vergeet tussen de bombarie.


Tijdens de eerste akte had ik soms moeite met het verstaan van vooral René van Kooten, maar dit verbeterde later gelukkig aanzienlijk. Op sommige plekken wordt de cast ook wel een beetje opgezet voor dit soort dingen, met name wanneer Eva en Peron door elkaar heen aan elkaar gaan vertellen wie ze zijn. Ik denk niet dat er op dat moment veel mensen hebben geluisterd naar wat Peron te zeggen had.


Hiermee wil ik niet zeggen dat ik niet genoten heb van de eerste akte. Er was meer dan genoeg te zien en voor ik het wist was het al pauze. Een boel van mijn favoriete nummers waren de revue al gepasseerd (Buenos Aires, Ik ben uitzonderlijk goed voor u, Een nieuw Argentina). Alles is ontzettend gelikt en werkt perfect, maar ik miste nog iets. Als de voorstelling op hetzelfde niveau door was gegaan dan had ik het 3,5 ster gegeven. Het was tot dusver heel goed, maar ik voelde er niet veel bij. De 5 sterren recensies had ik er nog niet in gevonden.


Dat veranderde echter met 360 graden tijdens de tweede akte. Ik kende voor vanavond al best een aantal van de liedjes van deze musical, maar niet echt het verhaal. Je hebt de eerste akte natuurlijk nodig om aan de tweede te kunnen beginnen, maar als je het mij vraagt is het tweede deel van deze musical echt 100x beter (terwijl ik het eerste deel al goed vond).


Uiteraard komt na de pauze het langverwachte ‘‘Huil niet om mij Argentina’‘. Ook de producent weet natuurlijk dat vrijwel iedereen in de zaal dit nummer kent en met dat gevoel wordt het lied ook gebracht. Dit is het nummer. Het podium schuift opeens naar voren en je staat in het publiek ineens oog in oog met Evita. Ik had echt het gevoel dat ik persoonlijk aangekeken werd, wat op een gegeven moment zo intens was dat ik niet meer omhoog durfde te kijken :’). Je krijgt even het gevoel dat je even zelf een Argentijnse bent. Dat is erg mooi gedaan.


Dit is tevens het moment waarop Evita voor mij als musical toch ineens van Brigitte Heitzer wordt. En dat is waar hij mijns inziens het meest straalt. Waar Eva aan het begin van de voorstelling niet altijd als het centrum voelde is dit nu wel duidelijk zo.


Tijdens ‘‘Huil niet om mij Argentina’’  voelde ik eindelijk de emotie waar ik op hoopte en later bij ‘‘De wals voor Evita en Che’’ rolde de tranen over mijn wangen toen Eva instortte. Ik ben daarna niet meer gestopt tot aan het einde. Het contrast tussen het machtige ‘‘Huil niet om mij Argentina’’ aan het begin van de tweede akte en en later datzelfde nummer was prachtig. Zelfs tijdens haar laatste radio-uitzending wilde Eva nog niet laten zien dat zij een ondersteunend korset droeg, zelfs toen nog wilde ze dat de mensen van haar hielden. De vrouw die ik nog een beetje vervloekte toen ik haar tekeer zag gaan tegen Perons maà®tresse vond ik nu toch wel erg zielig. Ergens wenste ik dat ze het op magische wijze toch zou overleven, maar dat gebeurde natuurlijk niet.


Nu ik weer thuis ben kan ik ook rustig terugkijken op wat iedereen vanavond gedaan heeft.


Ik heb helaas toch een minpuntje over deze voorstelling en dat is Paul Donkers zijn Peron. Ik lees vaker dat Peron verder geen grote charmeur is, maar deze man was succesvol en had net zoals Evita de liefde van zijn volk. Ik had niet het gevoel bij deze Peron dat een hele natie voor hem warm zou lopen. Ook al zong hij geen noot onzuiver, zijn timing klonk soms vreemd en hij was het minst verstaanbaar van de hele cast. Ik ga in januari nog een keer, misschien zal Paul tegen die tijd wat meer zijn plek hebben gevonden binnen het materiaal.


René van Kooten zet een prima Che neer en zingt de muziek ogenschijnlijk moeiteloos, al zal dit in de praktijk vast niet zo zijn. Helaas wordt hij in de eerste akte vaak overstemt door de muziek of door andere zang. Ik vind hem in de tweede akte meer tot zijn recht komen. Vooral wanneer de confrontatie met Eva plaatsvindt, voor mij een van de hoogtepunten van deze musical.


Ik heb Brigitte Heitzer net zoals velen anderen 11 jaar geleden gezien bij Op Zoek Naar Evita. Ik heb toen nog stiekem met de oude Nokia van mijn vader voor haar gestemd in de finale 😊. Ik was toen nog maar 9 jaar oud, maar ze is me op een bepaalde manier toch altijd wel bijgebleven. Ik vind haar altijd een heel innemende vrouw als ik haar zie in interviews, dus het was wel apart om haar zo als een opportunistische felle dame als Evita te zien. Ik was destijds rond OZNE overduidelijk veel te jong om naar deze musical te gaan. Ik was een paar maanden geleden daarom dolblij toen ik hoorde dat zij deze rol nog een keer zou spelen.


Ik had dus behoorlijk hoge verwachtingen en deze zijn allemaal dubbel en dwars waargemaakt. Ik heb in de ontzettend uitdagende zangpartijen geen valse noot gehoord en haar spel ontroerde me (vooral richting het einde van de voorstelling)  zo diep dat ik dankbaar was dat het duister was in de zaal. Er zaten een boel mensen stiekem om zich heen te kijken of zij niet de enige waren die huilden. Wat een talent heeft deze vrouw. Ik heb echt ontzettend veel respect voor haar!


Dus in conclusie: ik heb een prachtige avond gehad met een heel sterk ensemble en een geweldige cast. Dit is een voorstelling die ik nooit zal vergeten en ik raad iedereen aan om te gaan kijken!


P.s: Die jurk waar sommige mensen een beetje bang van werden bij ‘‘Huil niet om mij Argentina’’ is aangepast. Die ziet er nu wel heel mooi uit 😛

[ Gewijzigd: 04 November 2018 01:47 PM by FayW98 ]
‹ First  < 7 8 9 10 11 >  Last ›
9 of 12