10 of 10 | ‹ First  < 8 9 10
Aida (2023)
  [ # 136 ] 17 September 2023 12:07 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

Talita is vanaf vandaag alternate Aïda!

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 137 ] 17 September 2023 01:46 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  335
Geregistreerd  2010-11-01

Leuk voor Talita! Maar .... Mickey en Tjindjara (terugkomend van een blessure) gaan hierdoor minder spelen? Zonde.

  [ # 138 ] 23 September 2023 02:35 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  5
Geregistreerd  2018-08-26

Gisteren naar Aida geweest. Wat een teleurstelling. Half lege zaal, afzette ring met enorme zwarte doeken, slechts drie rijen open in de ring. In het midden was het redelijk vol, achterin ook leeg. De cast verdient beter.

Gaia is geweldig. Wat had ik haar graag in het origineel willen zien. Naidjim is ondermaats, maar door de man onvriendelijke regie komt hij ook niet echt uit de verf. Sharifa was erg goed als Amneris, maar wat is deze rol gedevalueerd tot opvulling om Aida te laten shinen. Mijn pakkie an was altijd al opvulling, nu totaal nutteloos.

Mijn pakkie an reprise is mooi gedaan, het Nubisch gebed prachtig. Ik niet was een prachtig samenspel van de rollen, nu een verkrachting van het origineel. Naidjim probeert het, maar het is weg, dit nummer was een kanon, nu een tussendoor liedje.

Bij vlagen komt het op gang, met vergeet hem als absoluut hoogtepunt. Hoe dat komt? Geen toeters en bellen, geen etnische klanken, geen woke gedoe, maar iemand die een verhaal vertelt: verdriet en vertwijfeling zijn zichtbaar op haar gezicht.

Ik kan nog uren doorgaan, maar doe dat niet; Aida, ooit een glorieuze show die het moest hebben van eenvoud en de goede zang en vooral muziek. Aida anno 2023 is een keurig woke, (zogenaamd power)vrouw vriendelijke versie die kabbelt.

Het publiek omarmt deze versie niet, veel teleurgestelde mensen die vertwijfeld fluisteren over de cd die ze zo vaak hebben beluisterd. Wat valt het tegen.

De mensen op, onder en naast het toneel; aan hen ligt het niet. Ze werken hard en goed. Petje af. Mijn voorstel: twee weken dicht, origineel instuderen en een verlenging komt vanzelf.

  [ # 139 ] 23 September 2023 07:48 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  20
Geregistreerd  2019-07-26

100% mee eens. Twee weken dicht, oude versie instuderen en lekker twee jaar volle zalen doorspelen!

  [ # 140 ] 24 September 2023 02:06 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  344
Geregistreerd  2004-01-17

Totaal mee eens.
Wat een ontzettend zonde dat deze eens zo mooie productie op vrijwel alle fronten gedegradeerd is tot een slappe-hap-musical. Ten onder gegaan aan het woke-tijdperk.
De kracht is uit het verhaal en de muziek, Amneris/Radames/Mereb zijn nietszeggende personages geworden, ......

Het feit dat in de afgelopen jaren alle concertvormen zeer populair waren zegt toch wel wat. Nu is de zaal niet eens vol te krijgen.

Sluiten, terug naar het oude en weer genieten.

  [ # 141 ] 27 September 2023 03:55 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  209
Geregistreerd  2012-06-05

Ik ben zelf nogal verbaasd van alle negatieve reacties over deze nieuwe productie om eerlijk te zijn. Ik heb deze show een aantal maanden terug voor het eerst gezien met minimale voorkennis van de originele productie en heb er enorm van genoten. Als ik productiefotos en dergelijke terug zie van de vorige productie, dan zie ik vooral witte mensen met fleurige make-up en dat vind ik toch vreemd maar vooral nogal akelig bij een liefdesdrama betreffende Afrikaanse volkeren. Ik heb een sobere, eerlijke Aida gezien zonder scrupules en vond die geweldig. Ik snap niet dat ik al zo vaak heb moeten lezen dat deze show “te woke” is, uiteindelijk is het echt niet zo diep. Het is gewoon een mooi liefdesverhaal. Kan iemand mij vertellen wat er minder “woke” (vind het een verschrikkelijk woord) was aan de originele Nederlandse productie dan, buiten de witte cast en infantilisering van het source material?

  [ # 142 ] 27 September 2023 04:59 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  672
Geregistreerd  2006-03-07

Deze nieuwe versie is gewoon anders. Het verhaal word vanuit een ander oogpunt benaderd. Niet vanuit Radames zoals de vorige versie maar vanuit Aida.

Ik vind dit een mooi uitgangspunt maar er mag nog wat aan gesleuteld worden. Ik vond deze voorstelling ook meer een off- Broadway/m-lab voorstelling dan een grote volwaardige Circustheater productie

  [ # 143 ] 28 September 2023 08:00 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  77
Geregistreerd  2006-09-04

Jarnew - 27 September 2023 03:55 PM

Ik ben zelf nogal verbaasd van alle negatieve reacties over deze nieuwe productie om eerlijk te zijn. Ik heb deze show een aantal maanden terug voor het eerst gezien met minimale voorkennis van de originele productie en heb er enorm van genoten. Als ik productiefotos en dergelijke terug zie van de vorige productie, dan zie ik vooral witte mensen met fleurige make-up en dat vind ik toch vreemd maar vooral nogal akelig bij een liefdesdrama betreffende Afrikaanse volkeren. Ik heb een sobere, eerlijke Aida gezien zonder scrupules en vond die geweldig. Ik snap niet dat ik al zo vaak heb moeten lezen dat deze show “te woke” is, uiteindelijk is het echt niet zo diep. Het is gewoon een mooi liefdesverhaal. Kan iemand mij vertellen wat er minder “woke” (vind het een verschrikkelijk woord) was aan de originele Nederlandse productie dan, buiten de witte cast en infantilisering van het source material?

De muziek. De teksten maar ook het ritme is aangepast. Daar mist nu de oempf. Iedereen kent die muziek al heel erg lang. Het is onnodig en jammer.

Verder vond ik de voorstelling prima. Maar het Circustheater? Dit had net zo goed rond kunnen reizen. Misschien wel succesvoller geweest. Het Circustheater blijft toch een end weg voor veel mensen.

  [ # 144 ] 22 October 2023 05:26 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Vanmiddag de voorstelling opnieuw gezien, met volgens mij in de rollen geheel eerste cast, met uitzondering van Talita als Aida. Opnieuw beroerde bezetting van de zaal, ik denk met enkel de eerste drie rijen van de ring open ongeveer 3/5 van de zaal bezet.

Ik sta nog steeds achter mijn vorige review, maar heb een paar aanvullingen.

De opening vind ik nog steeds laf, maar stylistisch wel mooi. Voor mij slingert de show pas aan ná Mijn pakkie an; ik vind April over het algemeen fantastisch maar het arrangement gecombineerd met haar dictie maakt het voor mij een onprettige ervaring.

In vergelijking met Gaia is Talita rustiger en minder boos in de rol van Aida. Ze speelt en zingt de rol fantastisch.

Met Joanne Telesford heb ik niets en als Kandake krijgt ze dan eigenlijk ook nog heel weinig te doen om haar bij het eindapplaus extra waardering te kunnen geven. Zelfde met Zoser, al heeft die nog twee nummers waar Robin m.i. redelijk goed uit de verf komt.

Qua decor vind ik alleen de war room van Zoser uit de toon vallen. De rest vind ik heel chique.

[ Gewijzigd: 22 October 2023 08:54 PM by June ]
   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 145 ] 05 December 2023 03:23 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  926
Geregistreerd  2009-02-23

Het valt me op dat ze de prijzen van Aida behoorlijk verlaagd hebben. Voorheen betaalde je in het weekend zo ruim 100-110 euro voor een premium stoel en nu is dit 79 euro. Doordeweeks is dit nog wat lager.

Begrijpelijk wel, want als ik zo willekeurig naar de bezetting voor morgenavond kijk, is het echt heel erg bedroevend. Elke avond spelen voor maximaal 300 bezoekers moet voor de artiesten toch ook niet erg veel energie geven…

  [ # 146 ] 06 December 2023 06:43 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Naast de lagere prijzen worden er ook minder voorstellingen gespeeld.

June - 01 December 2023 10:30 PM

Bij Aida en Aladdin hebben ze de drie two-show-days ook geprobeerd, volgens mij zonder al te veel succes.

Alleen op de zaterdag zijn er nog twee shows. Waarbij er op de woensdag opvallend genoeg voor is gekozen om juist de avondvoorstelling te schrappen. Het mag dan van Disney zijn, maar deze musical is toch niet echt gericht op kinderen.

Ook bijzonder: vanaf januari ontbreken de vrijdagen in het speelschema! Of gaan we die kaarten massaal tegenkomen bij de een of andere loterij?

 

  [ # 147 ] 15 February 2024 07:43 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

De laatste voorstelling is op 14 april.

  [ # 148 ] 17 February 2024 09:48 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1099
Geregistreerd  2010-04-28

Weet iemand wat er met Gaia is?
Ik zie alleen maar dat Talita speelt.

‹ First  < 8 9 10
10 of 10