8 of 10 | ‹ First  < 6 7 8 9 10 > 
Aida (2023)
  [ # 106 ] 16 July 2023 06:06 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

De souvenirbrochure kon als pre-order besteld worden bij de theatershop in het Circustheater. Verder is er geen andere manier om deze te bestellen. Er is een tijd geweest dat Stage merchandise verkocht via Eventim, maar daar zijn ze al een aantal jaar geleden mee gestopt.

  [ # 107 ] 17 July 2023 09:38 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Gisteren de voorstelling gezien in een niet zo heel vol Circustheater. Ik heb de vorige productie vaak gezien inclusief de laatste gedenkwaardige voorstelling ergens in de zomer van 2003. Het was me van tevoren al duidelijk dat deze nieuwe versie significant anders is dan de oorspronkelijke musical. En er is inderdaad héél veel veranderd. Op momenten had ik het idee dat ik naar een compleet andere voorstelling zat te kijken.

Tjindjara Metschendorp speelde de rol van Aïda, voor de overige hoofdrollen stond de eerste cast op het toneel. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik enorm heb genoten van deze nieuwe incarnatie van Aïda.

Hoewel een aantal van de oude elementen in het decor zijn behouden voelt het toch totaal nieuw. Ik heb soms met open mond zitten kijken naar het prachtige bijna verstilde decor, waarbij met soms minimale middelen een vaak overweldigend effect wordt bereikt. De belichting is subliem, soms simpel dan weer overdadig. De kleuren zijn prachtig en het hele toneelbeeld ademt grote klasse. De kostuums zijn een plaatje en vooral de outfits van Amneris zijn erg mooi, haar witte trouwgewaad en even later de gouden jurk spatten het toneel af.

Deze Aïda voelt veel meer als deze tijd eerlijk gezegd. Het feit dat de regisseur een vrouw is en de gekleurde cast voegen voor mij een enorme kracht toe aan de manier waarop het dramatische verhaal verteld wordt.  Authentieker mede door de veranderde orkestraties en de kracht in dans en beweging.

Ik was diep onder de indruk van de prestatie van Tjindjara. Ik had haar nog nooit gezien maar ze is wat mij betreft een gedroomde Aïda. Niet alleen zong ze de score geweldig maar ik geloofde haar strijd en de gevoelens die haar verscheuren. Hoewel in deze versie de rol van Radames wat minder krachtig is neergezet was Naidjim Severina erg overtuigend in zijn prestaties. April Darby was prachtig als Amneris. Ik vind de rol van Amneris in deze versie zelfs een stuk overtuigender en emotioneler dan in de oorspronkelijke musical.

Ga het vooral zien. Deze nieuwe Aïda verdient een veel groter publiek.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 108 ] 24 July 2023 02:37 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  177
Geregistreerd  2003-03-16

Gisterenavond Aida in deze versie last minute en met 50%korting een tweede kans gegeven. Manlief, moeders en schoonmoeders mee
En hup daar gingen we. We hebben een heerlijke avond gehad. Mickey Vermeer was op als Aida voor de rest was volgens mij de gehele first cast op. Allereerst Mickey, Wow. Wat zet zij een mooie Aida neer. Ik hield gelijk enorm van haar stemgeluid en ze wist mij direct te raken met haar geluid. Soort rechtdoor gelijk mijn hart in. Ze speelt wat meer breekbaar en kwetsbaar dan Gaia Aikman (vond haar de eerste keer echt een powervrouw) en geeft daarmee in mijn ogen een iets andere invulling aan deze rol. Alleen maar complimenten voor beide dames overigens. Omdat ik nu wist dat het een andere show was dan de vorige versie kon ik nu gelijk vanaf het begin genieten. Blijf wel van mening dat de show vanaf mijn pakje an, wel pas echt vaart krijgt en boeiend wordt. Dans van de mantel, gezegend nubie en vergeet hem blijven mijn lievelingsnummers, maar wat april Darby aan het eind deed bij ik weet het nu. Haar laatste nummer, Ik had echt overal kippenvel. Zo prachtig en breekbaar gespeeld en gezongen. Nu aan het einde van de show kunnen genieten van het mooie (verdrietige) einde (vorige keer echt naar een zwart toneel zitten kijken)  dus de cirkel was nu wel veel meer rond. Waar ik vorige keer echt kritisch en negatief was ben ik dat nu niet. Nadjim kan mij gewoon niet zo bekoren, maar dat ligt aan mij en niet aan hem. Hij staat gewoon goed te zingen en te spelen. Ik weet niet of ze heel veel hebben aangepast maar de show kwam nu veel meer binnen en verdient in mijn optiek meer dan een half afgerokt Circustheater omdat er gewoon zo weinig mensen komen
Kijken.  Wii hebben er gelukkig nu
Wel enorm van kunnen genieten.

   Handtekening   

Be never to busy to be beautifull

  [ # 109 ] 27 July 2023 07:03 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Stage Entertainment lanceert driedelige AIDA-podcastserie
Vandaag is de eerste aflevering van een driedelige AIDA-podcastserie gelanceerd. In deze podcast, BackSTAGE genaamd, gaan presentator Patrick Martens en musicaldeskundige Eline de Ruig in gesprek met diverse gasten over de musical die sinds april te zien is in het AFAS Circustheater Scheveningen en duiken zij in de wereld van AIDA. Iedere aflevering schuiven een hoofdrolspeler en een bekende AIDA-fan aan aan tafel bij de hosts. Te gast zijn onder meer presentator John Williams, musicalactrice April Darby en programmamaker Tim den Besten. De eerste aflevering is nu te beluisteren via streamingdiensten Spotify en Apple Podcasts.

In de drie afleveringen praten hosts Patrick en Eline samen met gasten over het verhaal van AIDA, de bekroonde muziek van Elton John en Tim Rice, en het auditieproces. Aan bod komen niet eerder vertelde verhalen en backstagegeheimen. “Voor diverse reportages voor Koffietijd (RTL4) hebben Patrick en ik de leukste kijkjes achter de grootste musicalproducties gekregen. Voor AIDA vlogen we naar Londen om te zien hoe de kostuums werden ontworpen, we zagen de repetities en we ontdekten allerlei backstagegeheimen. Vaak krijgen we berichtjes van mensen die ook zo graag die wereld van dichtbij willen zien en veel vragen hebben over de totstandkoming van een musical. Op tv en radio is er vaak weinig tijd om daar uitgebreider bij stil te staan, dus we vonden het tijd voor een podcast. Unieke verhalen, verrassende weetjes en leuke anekdotes. Het maakt de theaterbeleving helemaal compleet doordat je dichter bij de musical komt dan ooit.”, aldus musicaldeskundige Eline de Ruig.

De afleveringen

Aflevering 1 – Het verhaal van AIDA
Content creator en AIDA fan Rachel Siwaletti (De Huismuts) en hoofdrolspeelster Gaia Aikman (Aida) zijn te gast. Zij praten over het verschil tussen de musical van twintig jaar geleden en die van nu, het auditieproces en wat de voorstelling voor hen betekent.

Aflevering 2 – De muziek
Presentator John Williams en hoofdrolspeelster April Darby (Amneris) zijn te gast. John was in het voorjaar aanwezig bij de première en raakte ervan ontroerd mede door de vertolking van April. Hij vertelt over zijn ervaring in het theater en April vertelt over haar liefde voor de muziek van AIDA.

Aflevering 3 ‒ Acteren
Programmamaker Tim den Besten en Naidjim Severina (Radames) zijn te gast. Hij stond zelf ooit in een musical en wil stiekem niets liever dan musicalster zijn. Ook hij is fan van AIDA en vertelt waarom de voorstelling hem zo raakt. Naidjim vertelt hem meer over het repetitieproces en hoe het is om Radames te spelen.

De musicalpodcast BackSTAGE is vanaf vandaag gratis te beluisteren via Spotify en Apple Podcasts.

EINDE

  [ # 110 ] 27 July 2023 07:09 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Jeroen - 27 July 2023 07:03 AM

musicaldeskundige Eline de Ruig

musicaldeskundige?

  [ # 111 ] 27 July 2023 09:54 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

Entertainment/ musicaldeskundige ja.. Problemen mee?

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 112 ] 27 July 2023 03:48 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  926
Geregistreerd  2009-02-23

Gisteravond deze voorstelling gezien en ik vond het eerlijk gezegd overall erg matig. Ik heb de voorstelling nooit eerder gezien en ken de vorige versie alleen van de CD en wat fragmenten op YouTube. Daardoor kon ik enigszins blanco de voorstelling ingaan, maar toch heb ik aan alles doorgehad dat dit een uitgeklede, matigere versie is dan het ‘origineel’. Vanavond waren op Mickey (Aida), Naidjim (Radames), April (Amneris), Roman (Zoser), Jermaine (Mereb) en Joanne (Kandake).

Het begin leek me even direct te pakken, maar toen ik tijdens de ‘vechtscenes’ mensen zag lachen, was dit al snel verdwenen. Wie speelt zo’n scene nou met een lach op zijn of haar gezicht? Je bent in oorlog? Dat deze scenes in het theater altijd wat zachtaardig gespeeld worden, snap ik wel. Maar in dit geval had ik het idee dat ik naar Spamalot zat te kijken. Met name Joanne Telesford kwam wel heel erg zwak en ongeloofwaardig over tijdens deze scene. Al met al geen heel erg spetterend begin van de voorstelling. En dan hoor ik op de cd ‘Het gaat altijd over liefde’ en ‘Moed wordt altijd beloond’. Waarom zijn deze liederen uit deze musical gehaald? Dat is een veel betere opening dan wat ik vanavond gezien heb?!

De rest van de eerste akte kabbelde maar wat voort, zonder dat er nou écht iets gebeurde waar je mond van open viel. Het was zelfs een beetje saai. Heel vlakjes. Mijn Pakkie An bracht even wat leven in de brouwerij. Weinig aan te merken op April als Amneris, behalve dat haar dictie en verstaanbaarheid daardoor soms wat lastig was. Maar je merkte dat de zaal even opveerde. Daarna kakte het geheel toch weer in tot de ‘Dans van de Mantel’. Hierbij dacht ik voor het eerst even ‘he he nu gaan we beginnen’, maar helaas was het hoop tegen beter weten in. Waar je bij ‘Verwarrend bestaan’ en ‘Gezegend Nubie’ de kippenvel overal over je lijf verwacht te voelen, bleef deze ook uit. Elke keer verwachtte ik een hoogtepunt, maar zover kwam het maar niet. Lag dit aan de cast? Aan de veranderde muzikale arrangementen? Ik denk eerder aan dit laatste.

Na in de pauze met het gezelschap dezelfde mening gedeeld te hebben, hoopten we op een sterkere, krachtigere tweede akte. Helaas merkte je bij ‘Te ver gegaan’ meteen weer het mankement van deze voorstelling. Op zich was de tweede akte wel wat sterker, maar het kon mij toch onvoldoende bekoren. Ergens in de Sterren had voor mij ook niet de kracht die het zou moeten hebben. Ik heb pas bij de laatste scene écht de emotie gevoeld. Overigens echt prachtig hoe ze dit hebben gedaan als een soort zandovergieting. Eindelijk de WOW-factor die je bij deze voorstelling toch wel verwacht.

Al met al hebben ze wat mij betreft teveel willen veranderen. Ik heb vandaag de CD nog even opgezet en daar voel ik in alles de emotie, de pijn en het verdriet. Iets wat ik gisteravond echt veel te weinig heb gezien. Was het een doorsnee woensdagavond voorstelling, een tussendoortje waardoor niet iedereen er goed in zat? Ik ben bang dat het meer is dan dat. Het is soms te ‘poppy’ geworden en wat mij betreft is met name Naidjim Severina veruit de zwakste schakel van deze voorstelling. Hij kan totaal niet op tegen zowel het vocale als het acteergeweld van de dames om hem heen. Ik had zelfs het idee dat de dames zich in moesten houden om hem niet nog meer weg te blazen. Hij geeft voor mij geen enkele inleving aan de rol, hij mist de power, de rauwe kantjes en de pit in zijn stem. Maar ook in het acteren zie ik niet een Radames met macht, kracht en ook de vertwijfeling werd maar matig geacteerd. Zoals MeMartijn hier al eerder schreef, is het oprecht een zacht gekookt ei waar je naar zit te kijken. En dat heeft een hele grote impact op de voorstelling die ik gezien heb.

Voor mij het absolute hoogtepunt van deze voorstelling Mickey als Aida. Ik heb Gaia nooit gezien in deze rol en aangezien zij overal zo enorm wordt bewierookt met awards en niets meer dan lof, merk je toch dat iedereen aan het begin even denkt ‘Oh, het is niet Gaia’. Maar dat is absoluut ten oprechte. Ik kende Mickey nog niet, maar wat is zij onwijs goed. Ze zet een hele breekbare, kwetsbare, maar tegelijkertijd ook krachtige Aida neer. Je ziet aan haar mimiek zo erg duidelijk de vertwijfeling in de keuzes die ze moet maken, je ziet de wanhoop, de pijn, het verdriet en uiteindelijk ook wel de kracht in het naleven van haar idealen. En wat een stem! Ze blaast je echt volledig weg. Wat mij betreft een positieve uitschieter in deze voorstelling. Al met al dus geen enkele reden om je zorgen te maken als haar naam op het castbord staat, want ze verdient alle lof en complimenten!

April had ik nooit eerder live gezien, maar is gewoon prima in haar rol. Haar verstaanbaarheid mag zoals eerder gezegd nog wel iets beter, maar verder zie en voel je de pijn van haar personage Amneris. Weinig op aan te merken! Vandaag was Jermaine blijkbaar voor de eerste dag op als Mereb. Hij heeft een fijne stem en was ook één van de opvallende personen in de cast gisteravond. Verder was Roman op als Zoser. Af en toe miste ik bij hem ook de echte kracht in zijn stem en personage, maar je ziet duidelijk dat hij al een tijdje meegaat in het vak en weet wat hij doet. Heeft iemand overigens enig idee waarom hij de enige is die op het castbord alleen met zijn voornaam staat? Is dit een soort artiestennaam geworden? Joanne als Kandake heeft wat mij betreft een te kleine rol om lang over uit te wijden, maar al te bijzonder was het niet. Zeker niet haar vertolking in de vechtscene in de opening. Mijn hemel.

Dan nog een speciale vermelding over de Farao. Ik weet oprecht niet waar ik naar heb zitten kijken, maar dit was van het niveau ‘groep 8-musical’. Kinderlijk geacteerd en dan ook niet vreemd dat je meerdere mensen in de zaal hoorde lachen. Dit is niet wat je van een professionele Stage Entertainment musical zou mogen verwachten.

Al met al vond ik het een moeilijke avond. Het voelt voor mij alsof ze de ziel en zaligheid uit de voorstelling hebben gehaald. Het was veel te vlak, te mat en zonder echte emoties. AIDA heeft alles in zich om je een hele emotionele, prachtige avond voor te schotelen met macht, verraad en liefde (zoals ze het zelf promoten), maar ik heb het gevoel dat Stage Entertainment tegenwoordig teveel wil veranderen om maar te veranderen. Het weglaten van bepaalde liedjes is onbegrijpelijk, alsmede het veranderen van de arrangementen en ook de casting kun je hier en daar wel wat kritieken bij plaatsen. Teveel exclusief willen zijn, waar je uiteindelijk voor kwaliteit zou moeten gaan. En dat is jammer. Zoals ik het op de CD en in fragmenten uit de vorige versie hoor, was het allesbehalve noodzakelijk om zoveel te veranderen. Soms is iets gewoon goed zoals het is.

In de pauze hadden wij een arrangement waarbij de pitten al uit de dadels waren gehaald. Je snapt wel welke grap wij vervolgens maakten… Ze hebben bij Aida echt overal de pit uitgehaald ;)

[ Gewijzigd: 30 July 2023 09:59 PM by MusicalN ]
  [ # 113 ] 27 July 2023 05:27 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

MusicalN - 27 July 2023 03:48 PM

AIDA heeft alles in zich om je een hele emotionele, prachtige avond voor te schotelen met macht, verraad en liefde (zoals ze het zelf promoten), maar ik heb het gevoel dat Stage Entertainment tegenwoordig teveel wil veranderen om maar te veranderen. Het weglaten van bepaalde liedjes is onbegrijpelijk, alsmede het veranderen van de arrangementen en ook de casting kun je hier en daar wel wat kritieken bij plaatsen. Teveel exclusief willen zijn, waar je uiteindelijk voor kwaliteit zou moeten gaan. En dat is jammer.

Als ik het goed begrepen heb is het niet Stage Entertainment dat de gewijzigde productie geïnitieerd heeft, maar Disney / het Amerikaanse creative team.

Jammer wel dat de voorstelling hier zo lauw ontvangen wordt. Voorspelt denk ik weinig goeds voor gewenste producties elders.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 114 ] 27 July 2023 08:21 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Deze versie is inderdaad op initiatief van Disney zelf gemaakt. De regisseur Schele Williams is er al jaren mee bezig. In eerste instantie zou het ook gewoon in de VS in première gaan met Broadway als doel. Daarna was er even sprake van Duitsland en uiteindelijk werd dat Nederland. Volgens mij is Broadway nog steeds het doel, waarschijnlijk via Londen.

Waarom er uiteindelijk voor een Nederlandse première gekozen is weet ik niet, al heb ik wel een vermoeden. We zijn een echt musicalland, maar als hier iets flopt zal het grote publiek dat nooit weten. Dat zou anders zijn wanneer ze een stad in de VS hadden uitgekozen voor de première. Nederland is dus ideaal om in de luwte een nieuwe versie voor het eerst voor publiek te tonen. In plaats van “out of town” try-outs zijn dit dus eigenlijk een soort van “out of continent” try-outs.

  [ # 115 ] 28 July 2023 06:39 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

MusicalN - 27 July 2023 03:48 PM

wat mij betreft is met name Naidjim Severina veruit de zwakste schakel van deze voorstelling. Hij kan totaal niet op tegen zowel het vocale als het acteergeweld van de dames om hem heen.

In The Lion King werd al duidelijk dat hij vocaal de echte power mist. En ook zijn spel deed mij niet veel. Ook toen werd hij op alle vlakken overklast door Gaia Aikman. In Aida is het wat mij betreft een beetje een herhaling van zetten. Al vond ik hem dan wel weer goed als Lola in Kinky Boots.

MusicalN - 27 July 2023 03:48 PM

Joanne als Kandake heeft wat mij betreft een te kleine rol om lang over uit te wijden, maar al te bijzonder was het niet. Zeker niet haar vertolking in de vechtscene in de opening. Mijn hemel.

Joanne kan me nooit echt bekoren. Ik vind haar een matige actrice. En vocaal vind ik haar niet bijzonder genoeg om dat nog te compenseren.

MusicalN - 27 July 2023 03:48 PM

Verder was Roman op als Zoser. ... Heeft iemand overigens enig idee waarom hij de enige is die op het castbord alleen met zijn voornaam staat? Is dit een soort artiestennaam geworden?

Blijkbaar. Op de castpagina en in het programmaboek staat hij ook als Roman vermeld. Ik weet niet of hij daar nou echt goed over heeft nagedacht. Als mensen meer over hem willen weten is roman toch niet een heel handige zoekterm.

  [ # 116 ] 28 July 2023 10:04 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

martijn-j - 27 July 2023 08:21 PM

Waarom er uiteindelijk voor een Nederlandse première gekozen is weet ik niet, al heb ik wel een vermoeden.

Mijn theorie was dat de Amerikaanse creatives hebben verwacht dat Nederland vanwege haar historie een sterkere “people of color” community heeft (zeker in vergelijking met Duitsland), wat je voor het overbrengen van een verhaal als dit wel nodig hebt. Maar in Nederland leeft dat helemaal niet zo op die manier. Ik zag in ieder geval alsnog 20+ kaaskoppen op het toneel staan die vooral deden alsof, maar het niet “voelden”. En in de zaal zitten ze uiteindelijk ook niet.

[ Gewijzigd: 28 July 2023 10:06 AM by S7rin ]
  [ # 117 ] 30 July 2023 12:16 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik zat net een nieuwe datum te plannen om nog een keer naar Aïda te gaan en zag dat na vandaag de eerstvolgende voorstellingen pas weer op 12 augustus zijn. Ik kan me niet herinneren dat ik die speelpauze eerder heb gezien, maar misschien vergis ik me. Zou het kunnen dat ze een en ander gaan aanpassen?

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 118 ] 30 July 2023 12:19 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  926
Geregistreerd  2009-02-23

Theo - 30 July 2023 12:16 PM

Ik zat net een nieuwe datum te plannen om nog een keer naar Aïda te gaan en zag dat na vandaag de eerstvolgende voorstellingen pas weer op 12 augustus zijn. Ik kan me niet herinneren dat ik die speelpauze eerder heb gezien, maar misschien vergis ik me. Zou het kunnen dat ze een en ander gaan aanpassen?

Nee, dat is een korte zomerstop;) Gewoon vakantie voor de cast!

  [ # 119 ] 30 July 2023 12:21 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ah bedankt!  Dan wordt het nog een keertje na 13 augustus :-)

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 120 ] 19 August 2023 02:03 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  926
Geregistreerd  2009-02-23

Ik las vandaag een tweet op het account van Bastiaan Ragas die een reactie plaatste op een bericht van iemand die zei dat er voor haar maar éen echte Radames is. Ze bedoelt natuurlijk Bastiaan.

Hij reageerde op dit bericht en zei het volgende: ‘Het veranderde script en dramaturgie helpen overigens ook niet om de rol van Radames goed voor het voetlicht te kunnen brengen’.

Het blijft jammer dat ze koste wat kost veranderingen aan wilden brengen bij deze voorstelling. Het kan zo’n parel zijn….

‹ First  < 6 7 8 9 10 > 
8 of 10