4 of 10 | ‹ First  < 2 3 4 5 6 >  Last ›
Aida (2023)
  [ # 46 ] 22 April 2023 10:53 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  77
Geregistreerd  2006-09-04

Ik wilde deze heel graag zien maar ken eigenlijk alleen de cd.

Maar nu twijfel ik als ik jullie zo hoor. Ik hou er echt niet van als ze goede muziek schrappen of veranderen. Don’t change it if it ain’t broke.

  [ # 47 ] 22 April 2023 11:56 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Snap ik wel een beetje. Ik heb Aida in Concert gezien in het Autotron, verder ken ik alleen de cd.

De overgang tussen Het gaat altijd over liefde en Moed wordt altijd beloond vind ik geniaal, en als opening klinkt het enorm sterk, dus dat ze dat dan schrappen vind ik wel gek. Ook de nieuwe arrangementen van Te ver gegaan en Mijn pakkie aan blijven nog niet echt hangen, maar wil dat dan meteen zeggen dat ze niet goed zijn? Ik weet het niet.

Maar ik ben wel benieuwd om de show te zien en probeer daar open in te gaan.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 48 ] 22 April 2023 01:23 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1099
Geregistreerd  2010-04-28

Deze voorstelling is misschien nog niet rijp voor de première? Donderdagavond schijnt Nadjin een paar keer flink er naast te hebben gezongen.

  [ # 49 ] 24 April 2023 09:53 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  77
Geregistreerd  2006-09-04

June - 22 April 2023 11:56 AM

Snap ik wel een beetje. Ik heb Aida in Concert gezien in het Autotron, verder ken ik alleen de cd.

De overgang tussen Het gaat altijd over liefde en Moed wordt altijd beloond vind ik geniaal, en als opening klinkt het enorm sterk, dus dat ze dat dan schrappen vind ik wel gek. Ook de nieuwe arrangementen van Te ver gegaan en Mijn pakkie aan blijven nog niet echt hangen, maar wil dat dan meteen zeggen dat ze niet goed zijn? Ik weet het niet.

Maar ik ben wel benieuwd om de show te zien en probeer daar open in te gaan.

Ik denk dat ik de reacties even af wacht voordat ik tickets ga kopen.  Ben benieuwd

  [ # 50 ] 25 April 2023 05:35 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

Lijkt wel of de recensent van het AD een andere voorstelling heeft gezien (of is omgekocht haha 😜  )

Hij heeft het o.a. over een “waanzinnig decor” en een “zintuigelijke achtbaan”.  Bijzonder hoe hij daar op komt…

Musicalworld heeft het als enige terecht over het zwakke begin en de urgentie die minder aanwezig is. Toch nog 4,5 ster (bijna alleen door Gaia?).

  [ # 51 ] 25 April 2023 08:24 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  158
Geregistreerd  2006-02-25

Sndr - 25 April 2023 05:35 AM

Lijkt wel of de recensent van het AD een andere voorstelling heeft gezien (of is omgekocht haha 😜  )

Hij heeft het o.a. over een “waanzinnig decor” en een “zintuigelijke achtbaan”.  Bijzonder hoe hij daar op komt…

Musicalworld heeft het als enige terecht over het zwakke begin en de urgentie die minder aanwezig is. Toch nog 4,5 ster (bijna alleen door Gaia?).

Hier de link naar de recensie van AD
en de recensie van de Theaterkrant waarin onderaan de recensie ook al een quote en link staat naar Het Parool (er zullen later wel nog meer quotes uit andere recensies bijkomen, vermoed ik).

[ Gewijzigd: 25 April 2023 08:26 PM by charlie ]
  [ # 52 ] 27 April 2023 10:13 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  72
Geregistreerd  2016-07-24

Ik vond de review van Musicalworld zelf wat magertjes. Het leek meer een review op een solo show van Gaia. Ze is heel goed, dat weet ik maar om dan 3/4 van de recensie te wijden daaraan voelt overbodig.

  [ # 53 ] 28 April 2023 11:43 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  303
Geregistreerd  2010-05-21

Ik ben afgelopen dinsdag naar de voorstelling geweest. Ik heb de 2001 voorstelling gezien, de In Concert versie en ben naar de reünie geweest dus je kunt me wel een Aïda fan noemen. :) En dat is bij deze nieuwe versie wel meer een last moet ik eerlijk zeggen. Ik vond de hoofdrolspelers erg goed (met bovenaan Gaia) en sommige wijzigingen positief (zoals de zwarte cast, de toevoegingen van de gebeden). Maar wat ik het mooist aan deze musical vind is de muziek en ik kon me toch moeilijk over sommige wijzigingen wat dat betreft heen zetten.

Even in geel voor de spoilers:
Ik miste zoals hierboven ook al genoemd werd echt heel erg Het gaat altijd over liefde/Moed wordt altijd beloond. Ik snap dat het verhaaltechnisch misschien niet meer matcht aangezien deze versie zich afspeelt in een tijd dat de Nubiers geen slaven waren, maar ik had dan toch gehoopt dat ze de teksten bijvoorbeeld aan hadden gepast en niet het hele nummer zouden skippen. Je mist daardoor echt heel erg een knallend begin en het irriteerde me dat voor mijn gevoel pas 15 minuten nadat de voorstelling gestart was er überhaupt een nummer gezongen werd. Ook vond ik sommige nieuwe arrangementen een beetje power missen. Te ver gegaan vond ik ook geen verbetering. De decors vond ik eenvoudig. Ik vond de manier waarop Radames’ & Aïda’s dood en de overgang naar de museumscene werd gedaan wel erg mooi en een verbetering.

Al met al: ik vond het nog steeds een mooie voorstelling, zou de musical nog steeds wel aanraden maar mocht je de oude versie gezien hebben, probeer er dan in te gaan met het idee dat het echt een andere versie is, om teleurstelling te voorkomen.

  [ # 54 ] 28 April 2023 11:17 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1099
Geregistreerd  2010-04-28

wat wordt er qua merchandise verkocht bij aida?
is er een apart programmaboek en een apart fotoboek of alles in één?
en wat is nog meer te koop?

weet iemand ook wanneer de cover-repetities starten?
20 jaar geleden waren er namelijk voor alle hoofdrollen alternates. en ging de alternate al op tijdens de try-outs.

  [ # 55 ] 30 April 2023 12:20 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  344
Geregistreerd  2004-01-17

Zojuist terug van Aida.

Ik moet vermelden dat Aida tot mijn absolute favorieten behoort, dat ik de vorige versie 6 keer heb gezien, dat ik de cd (tot op de dag van vandaag) veel luister en dat ik 2 opnames op mijn laptop heb staan (met Carolina/René/Antje en Chaira/Bastiaan/Marleen).

Vele verslagen gezien en gelezen van deze nieuwe Aida, dus ik probeerde er “blanco” in te gaan, maar dat lukt niet. Althans, het lukte mij niet en ook de anderen met wie ik was niet.

CAST
We zagen de eerste cast (dus Gaia, Naidjim, April, Robin, Qshans en Joanne)

Gaia speelt niet Aida, ze IS het. Fantastisch, zowel spel als zang!
Naidjim is een wat zachtere, lievere, aandoenlijkere Radames dan zijn voorgangers. Hij viel me niet tegen, maar ik miste wat kracht/power.
April als Amneris was ook goed. Helaas is de rol van Amneris in deze nieuwe versie flink verkleind, daarover later meer.
Robin van den Akker was oké als Zoser, maar ik vind hem te jong voor deze rol. Of hij oogt te jong. Zang was prima, maar ik miste de “slechtheid”
Qshans Thodé was een prima Mereb. Hij haalde er uit wat er uit te halen was. Hij zorgde voor een beetje lichtheid in deze show.
Joanne Telesford speelt Kandake met verve. Het is alleen een zeer kleine, toch belangrijke, rol. Joanne is een topper. Helaas heeft ze weinig te doen in deze show.

DECOR/BEELD
Het decor is soberder ten opzichte van de vorige versie, minder groots. Maar dat is prima. De kleuren vond ik prachtig. De slotscène was indrukwekkend.

DE SHOW (VERHAAL & SONGS)
In verband met spoilers in geel
Deze Aida mist wat mij betreft een aantal zaken die Aida voor mij zo geweldig maakte. Natuurlijk zijn er ook positieve punten.
-De rol van Amneris is een stuk kleiner geworden. Onder andere Het Gaat Altijd Over Liefde, de reprise van Het Gaat Altijd Over Liefde en ook haar zangpartij in Ik Niet waren bijvoorbeeld er uit gehaald.
-Sommige songs waren trager geworden, misten daardoor de power die ze eerst hadden.
-Door het skippen van de oude begin- en eindscène is de cirkel niet meer rond wat betreft het inzicht en het verdriet van Amneris.
-Amneris heeft in deze versie minder humor. Prima dat ze niet meer het domme blondje is (wat overigens in de show toen en nu verandert, maar vroeger meer dan nu) en meer een krachtige vrouw. Maar krachtige vrouwen kunnen ook humor hebben.
-De modeshow bij mijn Pakkie An miste ik. Ook de nieuwe arrangementen zorgen ervoor dat het nummer een “tussendoortje” leek en niet meer de showstopper van toe. Je werd vroeger verrast, weggeblazen.
-In het geheel miste ik de scènes waarin de vriendschap en het wederzijdse begrip van Aida en Amneris onstond/te merken was. Een zeer groot gemis!
-Leuke, kleine toevoeging is nu dat Mereb en Nehebka verliefd zijn. Hier wordt verder niets mee gedaan.
-Mooie toevoeging zijn de gebeden van de Nubiërs. Maar die hoeven wat mij betreft niet in de songs zelf te zitten.
-De humor was bijna volledig uit de show. Alleen Mereb heeft nog één scène waarin dat duidelijk terugkwam.
-De ketting die Aida heeft gekregen van Radames is een belangrijk voorwerp. In deze show had ze ‘m ineens. In de vorige versie werd dit ook veel duidelijker weergegeven.
-Te Ver Gegaan hebben ze dusdanig veranderd dat ik één van mijn lievelingsnummers nu echt niet meer zo vind. Ik vind de nieuwe versie rommelig.
-De rol van Zoser bij het ziek zijn van de farao wordt in deze nieuwe versie niet helder. ervan uitgaande dat Zoser nog steeds de Farao heeft vergiftigd.
-Niet Mereb maar Zoser gaat nu op het einde dood. Juist de dood van Mereb zorgde voor verdriet en onmacht bij alle hoofdrollen (Aida, Radames en Amneris). Nu Zoser dood gaat is er weinig verdriet. alleen Radames is wat aangeslagen.
- In het nummer en de scène Ik Niet werd in de vorige editie in de tussenstukjes en in het hele nummer veel duidelijk over de personages en hun verhoudingen tot elkaar. Het nummer zit nu nog in de show, maar een uitgeklede versie.

Dat de show een update kreeg om meer waarheidsgetrouw te zijn aan de geschiedenis is prima. Maar er zijn teveel andere zaken weggelaten die het verhaal duidelijker maken en waardoor je meer begrip krijgt voor de standpunten en handelingen van de personages.
Wat een eer dat Disney en Stage Entertainment deze productie weer terugbrengen. Ik heb er lang op gewacht.
Ik heb genoten. Beslist! Ik ga begin juni weer.
Toch mist deze versie te veel om deze show net zo mooi te vinden als de vorige.
Ik hoop dat ze met behoud van de nieuwe gedachtes toch luisteren wat de vele fans en recensenten (hier en op andere sites) te melden hebben en bepaalde elementen terugbrengen/veranderen/verbeteren. Aida heeft niets voor niets zoveel fans. Iets wat goed is, moet je goed houden. Verbetering is goed, maar het moet dan beter worden, niet minder.

Gelukkig heb ik de oude opnames en cd en kan ik altijd blijven genieten van de prachtige songs en het mooie verhaal.

PS
Er is van deze show een programmaboek en eerdaags verschijnt ook de souvenirbrochure met foto’s erin. Deze kon je alvast bestellen en wordt opgestuurd.

[ Gewijzigd: 30 April 2023 01:24 AM by jemar ]
  [ # 56 ] 30 April 2023 06:03 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Deze discussie doet me denken aan wat ik dacht en voelde toen ik vorig jaar de nieuwe versie van Beauty and the Beast zag. Zonder No Matter What en Maison des Lunes, maar met extended (veramerikaniseerde) dansscènes voor Gaston en Be Our Guest en een versnelde versie van Home.

Geen idee of het toeval is dat deze show ook uit de Disney-stal komt, maar het lijkt wel alsof mensen niet altijd snappen dat verandering niet altijd goed is en dat veranderingen het verhaal kunnen beïnvloeden.

Veranderen om het veranderen is eigenlijk nooit wenselijk.

Ik sla deze Aida wel even over.

  [ # 57 ] 30 April 2023 10:08 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik heb de nieuwe versie nog niet gezien en zat gisteren een beetje te speuren naar kaarten om vandaag misschien te gaan, tot ik er achter kwam dat de ING vouchers om met 30% korting te boeken voorlopig niet beschikbaar zijn. Heb het idee dat het publiek niet echt warm loopt voor Aida. De voorstelling van 19u vanavond was gisteren nog gewoon te boeken en is nu vooralsnog van de Eventim website verdwenen.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 58 ] 30 April 2023 10:15 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Ik zat vannacht te kijken voor tickets voor vanavond maar toen was het bijna helemaal vol. Dus maar niet geboekt omdat ik de plaatsen die er nog waren niet zag zitten. Vreemd dat hij nu dan van de site is

  [ # 59 ] 30 April 2023 10:18 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Inmiddels staat de voorstelling er weer zie ik :-)

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 60 ] 30 April 2023 11:05 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Zijn er nou op dinsdag nooit shows of zijn die allemaal opgekocht?

‹ First  < 2 3 4 5 6 >  Last ›
4 of 10