5 of 10 | ‹ First  < 3 4 5 6 7 >  Last ›
Aida (2023)
  [ # 61 ] 30 April 2023 11:40 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  130
Geregistreerd  2012-04-19

Op dinsdagen zijn er geen shows. Ze spelen ook op woensdagmiddag een voorstelling, waardoor ze op 8 shows per week komen. Dit was volgens mij bij Aladdin ook al het geval.

  [ # 62 ] 30 April 2023 12:22 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  344
Geregistreerd  2004-01-17

De zaal zat lang niet vol op de zaterdagavond. Veel lege plekken.
Van de ring waren alleen de eerste 3 rijen open (en ook niet alle stoelen daarvan bezet), daarachter hing een groot zwart gordijn.

Ik had verwacht dat het drukker zou zijn.

  [ # 63 ] 30 April 2023 04:17 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  77
Geregistreerd  2006-09-04

Ik denk dat de wijzigingen zo rigoureus zijn dat veel mensen er niet echt meer op zitten te wachten.

Als ik het commentaar zo lees is het gewoon een compleet andere musical. Ik heb het boek, ik heb de cd maar kon destijds niet gaan. Had hier ook naar uitgekeken maar de verwachtingen zijn echt 0 nu.

Het is dat de Vriendenloterij nu 2 gratis tickets heeft voor Aida dat ik er toch nog heen ga, maar anders had ik deze ook geskipt. Musicals zoals deze zijn niet goedkoop om naar toe te gaan en met alleen een ticket ben je er nog niet. Als je het dan opneemt tegen een Les Miserables met geweldige recensies dan ga je het dus niet redden.

[ Gewijzigd: 30 April 2023 07:36 PM by martinev2 ]
  [ # 64 ] 30 April 2023 06:45 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  344
Geregistreerd  2004-01-17

Ik gooi de knuppel maar in het hoenderhok:

Gaat Aida ten onder aan de Woke-tijdgeest?
Een all-black cast, het woord slaaf is overal geschrapt, een prinses (Amneris) die vooral niet meer dommig mag overkomen want vrouwen hadden toen ook al macht en waren gelijk?! Humor mag niet meer, want dan beledig je iemand…..Ja, hallo. Humor gaat altijd ten kosten van iemand of iemanden.

(Ten overvloede: natuurlijk ben ik voor gelijke rechten voor iedereen! Maar toen 1 van de kinderen in The Sound of Music zwart was, was dat voor mij niet waarheidsgetrouw. De kinderen Von Trapp hebben echt bestaan en sommigen bestaan nog steeds. Waar was bij deze show de waarheidsgetrouwheid?)

Wanneer de musical over Nelson Mandela weer terug zou komen, zou de hoofdrol dan gespeeld kunnen worden door een blank (of moet je zeggen wit, ik weet het niet meer) persoon?

Ik zal vast mensen beledigen, maar men slaat door in het “wokisme”.

Geef ons weer de oude Aida, wellicht met wat nieuwe inzichten en het mooie nieuwe decor, maar MET de elementen, songs en verhaallijnen die nu zo node gemist worden.

  [ # 65 ] 30 April 2023 07:40 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

Amen!
Totaal niks meer aan toe te voegen!

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 66 ] 30 April 2023 08:57 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

jemar - 30 April 2023 06:45 PM

Ik gooi de knuppel maar in het hoenderhok:

Gaat Aida ten onder aan de Woke-tijdgeest?
Een all-black cast, het woord slaaf is overal geschrapt, een prinses (Amneris) die vooral niet meer dommig mag overkomen want vrouwen hadden toen ook al macht en waren gelijk?! Humor mag niet meer, want dan beledig je iemand…..Ja, hallo. Humor gaat altijd ten kosten van iemand of iemanden.

(Ten overvloede: natuurlijk ben ik voor gelijke rechten voor iedereen! Maar toen 1 van de kinderen in The Sound of Music zwart was, was dat voor mij niet waarheidsgetrouw. De kinderen Von Trapp hebben echt bestaan en sommigen bestaan nog steeds. Waar was bij deze show de waarheidsgetrouwheid?)

Wanneer de musical over Nelson Mandela weer terug zou komen, zou de hoofdrol dan gespeeld kunnen worden door een blank (of moet je zeggen wit, ik weet het niet meer) persoon?

Ik zal vast mensen beledigen, maar men slaat door in het “wokisme”.

Geef ons weer de oude Aida, wellicht met wat nieuwe inzichten en het mooie nieuwe decor, maar MET de elementen, songs en verhaallijnen die nu zo node gemist worden.

Ik denk het niet in dit geval. Ik kwam er de afgelopen week pas achter dat Aida al was begonnen, heb er weinig van gezien / gehoord. Theater is duur, er is veel aanbod. Benzine is duur, willen mensen vanuit de provincie nog reizen?

Ik denk dat wij hier op fora meer last hebben van de wijzigingen en de oorspronkelijke voorstelling goed kennen dan de gemiddelde Nederlander.

In vergelijking met de andere reprises, sinds Wicked hebben er alleen maar grote bekende shows in het Circustheater gestaan. Zelfs Anastasia is qua verhaal waarschijnlijk bekender dan Aida. De vorige keer hielp de zoektocht naar Aida mee met de promotie van de show.

Geen grote namen in de show zelf. Not fair, maar wel waar. Een grote naam verkoopt de show.

De enige manier hoe ik denk dat ‘woke-isme’ invloed kan hebben is dat politiek-correcte shows vaak vlakker zijn, alles is te veel ‘zoals het hoort’ en dat maakt het vaak saai. Saaie voorstellingen zijn niet goed voor je mond-tot-mond-reclame.

  [ # 67 ] 05 May 2023 02:20 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

jemar - 30 April 2023 06:45 PM

Gaat Aida ten onder aan de Woke-tijdgeest?
Een all-black cast, het woord slaaf is overal geschrapt, een prinses (Amneris) die vooral niet meer dommig mag overkomen want vrouwen hadden toen ook al macht en waren gelijk?! Humor mag niet meer, want dan beledig je iemand…..Ja, hallo. Humor gaat altijd ten kosten van iemand of iemanden.

De focus bij deze versie lijkt meer te liggen op de correcte/andere benadering van het verhaal (en het personage Aida) dan op het neerzetten van een vermakelijke show. Ik vind de voorstelling niet irritant woke, maar het geheel wordt gewoon wat saai. Ik snap dat het niet zo chic is als je ‘ons is alles toebedeeld’ zingt, maar het geeft tenminste wel een beetje actie! 😉

 

  [ # 68 ] 05 May 2023 02:24 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

De Volkskrant vindt de aanpassingen ook niet echt geslaagd en geeft drie sterren:
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/vernieuwde-musical-aida-kent-sterke-momenten-maar-overtuigt-nog-niet-als-geheel~bf78466c/

NRC vindt het ook niet knetteren en geeft er maar twee:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/04/28/nieuwe-versie-van-musical-aida-mist-pit-a4163262

Ben benieuwd hoe lang ze het volhouden in het Circustheater…
😢 Dit is voor volwassenen al niet echt een spectaculaire voorstelling, laat staan voor kinderen/families… Echt jammer!

  [ # 69 ] 05 May 2023 02:49 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1099
Geregistreerd  2010-04-28

De regisseur zou zich eigenlijk moeten schamen. Iedereen heeft het over die twee nummers in het begin en het slotlied. Maar ook de reprise alvorens het slotlied van Amneris kwam ontbrak, Ik zou de dame in kwestie een week laten monteren met de huidige cast om de nummers toch alsnog in het nieuwe stuk te schrijven en dan alle bezoekers die tot op heden zijn geweest uitnodigen om op opnieuw te komen beleven.

  [ # 70 ] 05 May 2023 03:40 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  169
Geregistreerd  2018-01-27

Ik hoorde net op de radio een reclame dat Sligro ook een actie heeft voor Aida. Poging om de zalen toch voller te krijgen?

   Handtekening   

No good deed goes unpunished…

  [ # 71 ] 05 May 2023 09:46 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

sky14 - 05 May 2023 02:49 PM

De regisseur zou zich eigenlijk moeten schamen. Iedereen heeft het over die twee nummers in het begin en het slotlied. Maar ook de reprise alvorens het slotlied van Amneris kwam ontbrak, Ik zou de dame in kwestie een week laten monteren met de huidige cast om de nummers toch alsnog in het nieuwe stuk te schrijven en dan alle bezoekers die tot op heden zijn geweest uitnodigen om op opnieuw te komen beleven.

De regisseur moet zich schamen omdat zij een versie heeft gemaakt die je niet mooi vindt? Dat vind ik echt compleet waanzin. Het is gewoon een kwestie van smaak. Je kan iets mooi vinden of niet of iets ertussenin en daar kun je het dan inhoudelijk over hebben, maar in geen geval hoeft Schele Williams (of welke andere creative dan ook) zich te schamen. Dit is haar visie en als je daar niets mee kunt ga je de volgende keer weer naar iets anders.

  [ # 72 ] 05 May 2023 11:22 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik heb het nog niet gezien, maar afgaande op de recensies en de reacties hier hoop ik wel dat er serieus naar gekeken wordt. Ik kan bv. best volgen dat er voor alleen gekleurde mensen wordt gekozen en voor meer vrouwen in belangrijke posities, omdat dat meer getrouw is aan de werkelijkheid. Maar als je dan helemaal gaat voor sterke vrouwen vind ik het wel een bijzondere keuze om de sterke binnenkomer - gezongen door een vrouw - te schrappen. Dan moet je daar m.i. wel iets tegenover zetten. Als dat niet gebeurt, pas heel laat in de voorstelling of met een gekke verdeling ofzo, snap ik dat daar commentaar op komt.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 73 ] 06 May 2023 05:38 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Ik heb de voorstelling gisteren gezien en ik heb een prachtige avond gehad. Begin van de voorstelling vond ik wat traag, maar toen ik er eenmaal inzat vond ik het prachtig. De oude versie heb ik, behalve een illegale dvd-opname, helaas niet gezien, dus vergelijken kan ik niet helemaal. Ik miste een paar liedjes, maar van de paar liedjes die geschrapt zijn miste ik denk ik de opening het meest. Dan had ik misschien direct wat beter in de voorstelling gezeten. En ik moest wennen aan de nieuwe vertaling van (delen van) de liedjes. Ben al 20 jaar gewend de oude te luisteren.

Gaia is wat mij betreft een Aida van wereldklasse. Ze wordt zo een met haar personage en haar zang is fantastisch. April als Amneris ook erg mooi. Heel zuiver, grappig, ontroerend ook wel. Haar rol had groter gemogen. Ik vond persoonlijk Naidjim nogal teleurstellend. Het is net of hij tijdens het zingen moeite heeft met zowel de taal als de timing en hij zit in mijn ogen nog niet lekker in zijn personage. Je ziet echt iemand die probeert Radames te spelen. Hopelijk groeit hij hier nog wat in.

  [ # 74 ] 20 May 2023 11:12 AM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  15
Geregistreerd  2006-09-04

Gisteravond zat ik in een half leeg Circustheater, maar wat heb ik genoten! Wat mij betreft zitten we met deze productie terug op de kwalitatieve hoogte van een Phantom of Elisabeth. De tijd dat Circustheater gelijk stond aan perfectie, zowel qua casting, geluidsontwerp, decor als orkest is opnieuw aangebroken.
Ik heb de originele Aida 1x gezien met de geweldige Leona Philippo en haar indrukwekkende performance kan ik me nog zo voor de geest halen. En ja, de huidige versie heeft heel weinig te maken met wat ik toen zag. Maar in tegenstelling tot velen hier, vond ik de opening wel wat hebben. Heel sfeervolle orkestraties maken dat je onmiddellijk in Egypte zit. De vechtchoreo’s zaten goed en meteen valt uiteraard Gaia op. Wat een powerhouse!
Nee, dit is geen spektakelmusical, het decor is heel gestileerd, maar wat mij betreft adembenemend mooi in zijn eenvoud. Die gouden lijsten! De belichting is ook heel effectief en wereldklasse. En de kostuums zijn prachtig. In combinatie met het licht en de veelal black box werken de kleuren heel erg op je in. De paarse jurk van Aida is echt een eyecatcher, maar ook later als de cast veelal in het zwart gekleed gaat, zie je heel mooie plaatjes. Top!
Dan, het geluidsontwerp. Vaak een moeilijke zaak, maar hier tot in de perfectie gedaan. Zoals ik al zei, de oosterse instrumenten zijn zo mooi uitgelicht en de mix van de stemmen is geweldig. Echt genoten!
Af en toe hoor je aan het einde van een nummer zo’n typische BOEM en gaat het volume omhoog (denk aan het einde van Circle of Life) maar het is heel effectief, want net na die nummers ontplofte de zaal in een daverend applaus en veel gegil. Kippenvel! Ik denk dat er ook af en toe wat click track wordt gebruikt, want soms hoor je een iets voller orkest, maar mooi gedaan.  En het ensemble zingt ook echt prachtig. Sommige a capella intro’s of gebeden of klaagzangen zijn onvergetelijk.
April begint lekker als bitchy Amneris, en zingt de pannen van het dak. Haar “Ik weet het nu” is zo goed dat de tranen over mijn wangen liepen. Maar dat was niet de enige keer. Gaia is het soort talent waarvan je al na 1 seconde weet dat je lekker achterover mag leunen, want ze zingt élke noot alsof haar leven ervan afhangt en loepzuiver. Ze acteert heel intens en ze haalt echt het uiterste uit deze rol. Een heel verdiende Musical Award. Ik hield het niet droog bij veel van haar nummers, met als hoogtepunt “Vergeet hem”. Een staaltje vakwerk vol lagen waarna je aan het einde echt naar adem moet happen. Wereldklasse!!!
Over Naidjim had ik nog niet veel positiefs gelezen, maar hij is gewoon geweldig. Ontwapenend ja, nee geen macho Radames, een gevoelige interpretatie en mooi gezongen. Als ik vandaag naar Adam Pascal luisterde, moest ik eigenlijk lachen. Het kan er niet verder vanaf staan. Naidjim zingt alles veel ingetogener en zonder bravoure. Maar voor mij werkt het even goed.
Nog een speciale vermelding voor Qshans, want wat zingt hij goed en vooral wat is hij een goeie acteur. Een beetje comic relief en ook heel emotioneel.
Ik maak me echt zorgen dat deze show het niet lang gaat uithouden. Zoals gezegd was de zaal niet gevuld, en een groot deel was al niet in verkoop. Ik had 4de rang geboekt en kreeg een upgrade naar rij 11.
Vandaar dat ik zeg: ga kijken en zorg dat we toch nog even van deze show kunnen genieten. Het is een beetje Aida, de haute cuisine versie. Gestileerder, je krijgt op het eerste zicht minder (decor), alles is uitgepuurder, maar wat een kwaliteit! Het Circustheater heeft een nieuwe parel aan haar kroon.

  [ # 75 ] 20 May 2023 12:34 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  52
Geregistreerd  2011-01-31

Sven - 20 May 2023 11:12 AM

Gisteravond zat ik in een half leeg Circustheater, maar wat heb ik genoten! Wat mij betreft zitten we met deze productie terug op de kwalitatieve hoogte van een Phantom of Elisabeth. De tijd dat Circustheater gelijk stond aan perfectie, zowel qua casting, geluidsontwerp, decor als orkest is opnieuw aangebroken.
Ik heb de originele Aida 1x gezien met de geweldige Leona Philippo en haar indrukwekkende performance kan ik me nog zo voor de geest halen. En ja, de huidige versie heeft heel weinig te maken met wat ik toen zag. Maar in tegenstelling tot velen hier, vond ik de opening wel wat hebben. Heel sfeervolle orkestraties maken dat je onmiddellijk in Egypte zit. De vechtchoreo’s zaten goed en meteen valt uiteraard Gaia op. Wat een powerhouse!
Nee, dit is geen spektakelmusical, het decor is heel gestileerd, maar wat mij betreft adembenemend mooi in zijn eenvoud. Die gouden lijsten! De belichting is ook heel effectief en wereldklasse. En de kostuums zijn prachtig. In combinatie met het licht en de veelal black box werken de kleuren heel erg op je in. De paarse jurk van Aida is echt een eyecatcher, maar ook later als de cast veelal in het zwart gekleed gaat, zie je heel mooie plaatjes. Top!
Dan, het geluidsontwerp. Vaak een moeilijke zaak, maar hier tot in de perfectie gedaan. Zoals ik al zei, de oosterse instrumenten zijn zo mooi uitgelicht en de mix van de stemmen is geweldig. Echt genoten!
Af en toe hoor je aan het einde van een nummer zo’n typische BOEM en gaat het volume omhoog (denk aan het einde van Circle of Life) maar het is heel effectief, want net na die nummers ontplofte de zaal in een daverend applaus en veel gegil. Kippenvel! Ik denk dat er ook af en toe wat click track wordt gebruikt, want soms hoor je een iets voller orkest, maar mooi gedaan.  En het ensemble zingt ook echt prachtig. Sommige a capella intro’s of gebeden of klaagzangen zijn onvergetelijk.
April begint lekker als bitchy Amneris, en zingt de pannen van het dak. Haar “Ik weet het nu” is zo goed dat de tranen over mijn wangen liepen. Maar dat was niet de enige keer. Gaia is het soort talent waarvan je al na 1 seconde weet dat je lekker achterover mag leunen, want ze zingt élke noot alsof haar leven ervan afhangt en loepzuiver. Ze acteert heel intens en ze haalt echt het uiterste uit deze rol. Een heel verdiende Musical Award. Ik hield het niet droog bij veel van haar nummers, met als hoogtepunt “Vergeet hem”. Een staaltje vakwerk vol lagen waarna je aan het einde echt naar adem moet happen. Wereldklasse!!!
Over Naidjim had ik nog niet veel positiefs gelezen, maar hij is gewoon geweldig. Ontwapenend ja, nee geen macho Radames, een gevoelige interpretatie en mooi gezongen. Als ik vandaag naar Adam Pascal luisterde, moest ik eigenlijk lachen. Het kan er niet verder vanaf staan. Naidjim zingt alles veel ingetogener en zonder bravoure. Maar voor mij werkt het even goed.
Nog een speciale vermelding voor Qshans, want wat zingt hij goed en vooral wat is hij een goeie acteur. Een beetje comic relief en ook heel emotioneel.
Ik maak me echt zorgen dat deze show het niet lang gaat uithouden. Zoals gezegd was de zaal niet gevuld, en een groot deel was al niet in verkoop. Ik had 4de rang geboekt en kreeg een upgrade naar rij 11.
Vandaar dat ik zeg: ga kijken en zorg dat we toch nog even van deze show kunnen genieten. Het is een beetje Aida, de haute cuisine versie. Gestileerder, je krijgt op het eerste zicht minder (decor), alles is uitgepuurder, maar wat een kwaliteit! Het Circustheater heeft een nieuwe parel aan haar kroon.

Super leuk om een reactie te lezen van iemand die net zo enthousiast is als ik! Ik heb de musical twee weken terug voor het eerst gezien (helaas de eerste versie in Nederland niet gezien) en ik vond het fantastisch! Ik ga morgen zelfs alweer voor de tweede keer. Ik hoop inderdaad ook dat de voorstelling toch nog wat meer publiek gaat trekken.

‹ First  < 3 4 5 6 7 >  Last ›
5 of 10