11 of 11 | ‹ First  < 9 10 11
Les Miserables 2023
  [ # 151 ] 21 October 2023 01:04 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1099
Geregistreerd  2010-04-28

Wanneer wordt duidelijk wat Sanne den Besten in Les Mis gaat doen? Wordt ze in Nederland Eponine? Op West end was ze Alternate of cover Fantine.

Heeft iemand Saskia Schæfer nog gezien?

  [ # 152 ] 26 October 2023 12:22 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

De legende is eindelijk terug
Nieuwe, krachtige versie van Les Misérables maakt indruk!


Het Vlaamse publiek heeft er meer dan 25 jaar op moeten wachten, maar vanavond was het dan eindelijk zover: de grote terugkeer van Les Misérables in ons land! In de Antwerpse Stadsschouwburg zagen de aanwezigen een krachtige voorstelling van deze klassieker in een eigentijdse, spectaculaire versie van Cameron Mackintosh. Pers en publiek waren alvast laaiend enthousiast, de cast kreeg meteen na afloop een minutenlange staande ovatie. Ianthe Tavernier bracht de volledige zaal in vervoering tijdens haar beklijvende solonummer “Heel alleen”. Nordin De Moor overklaste door een bijzonder sterke Javert neer te zetten. Jonas Van Geel en Goele De Raedt zorgden voor de komische noot als het herbergierskoppel De Thénardiers. Wegens groot succes zijn er extra voorstellingen gepland. Er zijn momenteel al 285.000 tickets de deur uit in Vlaanderen en Nederland samen.

Gert Verhulst: “Onwaarschijnlijk hoe deze musical mij keer op keer van mijn sokken blaast, ook vanavond weer. Het legendarische verhaal en de prachtige muziek in combinatie met deze spectaculaire versie van de musical, het doet iets met mij. Ik ben ook bijzonder trots op onze ijzersterke Vlaamse cast. Zowel Jonas Van Geel, Ianthe Tavernier, Nordin De Moor als Goele De Raedt hebben zichzelf vanavond overtroffen en dit meesterwerk naar een hoger niveau gebracht.”

Sinds de première in maart van dit jaar stond Les Misérables in vrijwel alle Nederlandse theaters voor uitverkochte zalen. De musical was 25 jaar geleden voor het eerst te zien in de Antwerpse Stadsschouwburg. Het was de eerste grote succesmusical in Vlaanderen en betekende de doorbraak van het genre bij het grote publiek. Een legendarisch, maar vooral enorm aangrijpend en tijdloos verhaal.

Indrukwekkende cast
Voor deze nieuwe Vlaamse productie werd een cast samengesteld met de beste namen uit de lage landen: een combinatie van sterke Nederlandse acteurs aangevuld met Vlaamse topnamen. Zo geeft Nordin De Moor in de Vlaamse versie gestalte aan inspecteur Javert en zien we Ianthe Tavernier als Eponine. Jonas Van Geel en Goele De Raedt vormen samen de Thénardiers, een herbergierskoppel met een bedenkelijke reputatie. Ook de sterkhouders uit de Nederlandse productie blijven aan boord. Zo voert Milan van Waardenburg de hoofdcast aan als Jean Valjean en zien we Channah Hewitt terug als Fantine. Voorts zullen ook Sem Gerritsma als Cosette, Michael Muyderman als haar geliefde Marius en Mark Roy Luykx als studentenleider Enjolras er bij zijn.

Verhaal
Frankrijk in een tijd van onrust, armoede en oneerlijkheid. Na 19 jaar gevangenschap lijkt Jean Valjean zijn vrijheid tegemoet te gaan. Javert helpt hem uit de droom en laat hem weten aan welke voorwaarden hij de rest van zijn leven moet voldoen. Om hieraan te ontsnappen verscheurt Jean Valjean zijn vrijlatingsbrief en neemt een nieuwe identiteit aan. Door de jaren heen bewijst hij een goed persoon te zijn en probeert hij zijn verleden achter zich te laten. Lukt het Jean Valjean om uit handen te blijven van de geobserdeerde Javert, die hem koste wat kost wil bestraffen voor het breken met de voorwaarden?


Verlengd wegens succes
Momenteel speelt de voorstelling in Stadsschouwburg Antwerpen, nadien zal de voorstelling ook nog te zien zijn in Capitole Gent. Wegens overdonderend succes zijn er vandaag verlengingen aangekondigd.

Studio 100 brengt deze topmusical in samenwerking met
De Graaf en Cornelissen Entertainment en Van Lambaart Entertainment uit Nederland.


VERLENGD WEGENS SUCCES
Stadsschouwburg Antwerpen - Capitole Gent

tickets & info
http://www.lesmiserables.live

285.000 verkochte kaarten
Na eclatant succes in Vlaanderen Les Misérables toch nog twee weken naar Nederland

De iconische musical Les Misérables komt nog één keer naar Nederland. Na de succesvolle Vlaamse première in Antwerpen, afgelopen zondag, is de voorstelling van 1 tot en met 12 november 2023 in Theater Heerlen te zien. Tot nu toe zijn er 285.000 kaarten voor Les Misérables in Nederland en Vlaanderen verkocht. Voor de allerlaatste shows in Heerlen komen vanaf vandaag de laatste kaarten in verkoop.
Les Misérables is de meest bekroonde en gewaardeerde musical van dit seizoen. Van vrijwel alle kranten heeft de voorstelling vijf sterren gekregen en bij het Musical Award Gala viel de voorstelling maar liefst zes Awards ten deel. Afgelopen zondag is Les Misérables in Vlaanderen in première gegaan. In de Stadsschouwburg van Antwerpen zagen de aanwezigen een krachtige voorstelling van deze klassieker in een eigentijdse, spectaculaire versie van Cameron Mackintosh. Pers en publiek waren laaiend enthousiast en de cast kreeg na afloop een minutenlange staande ovatie.
De Vlaamse musicalsterren Ianthe Tavernier, Nordin De Moor, Jonas van Geel en Goele de Raedt hebben zich bij de Nederlandse cast gevoegd. Medeproducent voor België, Studio 100, is trots op wat de cast heeft laten zien. De Vlaamse kwaliteitskrant De Morgen honoreerde de voorstelling met de hoogst haalbare kwalificatie.’ De legendarische voorstelling is in Vlaanderen nu al zo succesvol dat de tournee tot en met 7 januari volgend jaar is verlengd.
Ook in Nederland blijft de vraag naar de musical groot. De Graaf en Cornelissen Entertainment heeft daarom besloten dat Les Misérables nog eenmaal in ons land te zien zal zijn. Van 1 tot en met 12 november staat de voorstelling in Theater Heerlen, met dan weer de bijna voltallige Nederlandse cast. Voor deze shows zijn vanaf vandaag de laatste kaarten te koop.

[ Gewijzigd: 26 October 2023 12:33 PM by Jeroen ]
  [ # 153 ] 28 October 2023 10:30 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  54
Geregistreerd  2014-05-09

In Juli had ik Les Misérables al een keertje gezien in Breda omdat ik ontzettend graag René wilde zien als Valjean. Zijn vertolking was geweldig. Naar Milan zijn vertolking was ik ook heel benieuwd, daarvoor ben ik woensdagavond naar mijn vertrouwde Antwerpen afgezakt naar een uitverkochte Stadsschouwburg om hem daar te zien.

Milan zijn Jean Valjean deed zeker niet onder voor die van René, ik vond hem in de hogere uithalen zelfs nog ietsje beter. Alleen bleef voor mij oude Valjean Milan met veel make-up op en pruik op, hij bleef jong ogen.

En dan de vlaamse castleden: Ianthe was een hele goede Eponine. Heel Alleen werd loopzuiver gezongen en was een echt kippenvelmoment. Ik vond alleen gedurende de voorstelling dat ze heel goed Eponine haar breekbare kanten liet zien, maar ze mocht met momenten toch wat stoerder zijn hoor.
Naar Nordin De Moor zijn Javert was ik ook zeer benieuwd, maar tijdens de proloog zag ik dan dat Yoran De Bont Javert vertolkte (castborden moeten ze nog uitvinden in de Stadsschouwburg). Nordin bleek ziek te zijn. De kleine teleurstelling is zeer snel weggeëbt, want wat een stemgeluid heeft die man!  Past ook perfect bij de rol van Javert.

Goele De Raedt als Mme. Thénardier was goed ingespeeld met Jonas Van Geel en vormden een olijk duo.
Wat me wel wat stoorde was dat ze ervoor gekozen hadden om hun twee en dan vooral Jonas Van Geel met een zwaar Antwerps accent te laten zingen terwijl het ensemble met Nederlandse tongval zong. Dit zorgde voor een raar contrast en maakte dat Thénardier daardoor er altijd uitsprong en hij als een buitenstaander overkwam bij zijn dievenbende.
Ook de keuze om Baas van ‘t hele spul te vervlaamsen naar Baas van’t hele kot die niet had gehoeven. Baas van’t hele spul had de zaal ook wel verstaan hoor. Nu werd het nummer een beetje een kakafonie van Jonas in het plat Antwerps en het ensemble met Nederlandse tongval die dan af en toe in hun teksten Vlaamse zinnen moesten steken.

Dat in beschouwing genomen blijft het een pracht van een voostelling en kijk ik er naar uit om hem in December nog een keertje te zien.

 

   Handtekening   

Ooit, die dag komt ooit, ge moogt dus nooit u dromen laten varen

  [ # 154 ] 29 October 2023 10:34 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik ben benieuwd naar deze Vlaamse versie. Kaarten besteld, maar het duurt nog even voor ik ga. Ik heb ooit de eerste Vlaamse versie gezien, ook in de Stadsschouwburg van Antwerpen. En later ook de Franstalige versie waarin Sandra Kim toen Eponine vertolkte. Mooie herinneringen aan.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 155 ] 30 October 2023 06:27 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  77
Geregistreerd  2010-02-25

Ik en Les Mis zijn al oude vrienden. We leerden elkaar kennen in Londen, en ik zag m’n maatje al zo vaak dat ik niet meer durf na te tellen hoeveel geld ik intussen aan tickets al kwijt ben. Ik heb zelfs musicalgod Colm Wilkinson aan het werk gezien als Jean Valjean, wat dan ook helaas meteen wat zegt over mijn leeftijd.

Toen de show eind jaren ‘90 de overstap maakte naar Vlaanderen, volgde ik de voorstelling intensief op. Ik herinner me nog een gesprek met regisseur Ken Caswell, die me toevertrouwde dat er naast de dirigent in de orkestbak een bordje hing met respectievelijk “Nederlands” of “Français” op, toen de cast met Hans Peter Janssens aan het roer de show in de twee landstalen bracht. Kwestie van zich niet te vergissen. Les Mis werd toen de langstlopende musical ooit vertoond in ons Vlaanderenland.

Na de veelbesproken verhuis van de Londense versie naar het Queen’s Theatre, die gepaard ging met een upgrade van de muziek en een nieuw decor, heb ik de show niet meer gezien. Ik wou de oude herinneringen bewaren in een doosje, dat enkel nog openging wanneer ik mijmerend de muziek nog eens door Spotify joeg.

Afgelopen zondag kwam aan de wapenstilstand een einde, en trok ik naar Antwerpen waar de Nederlandse cast - aangevuld met een aantal Vlamingen - de voorlopig laatste show speelde van de “nieuwe” Les Mis. De show trekt nu nog veertien dagen naar Heerlen, en werkt de lange speelperiode tenslotte af in Gent en opnieuw Antwerpen.

Voor dit laatste segment van de tour zijn een aantal castleden vervangen door Vlaamse pionnen. De Thénardiers worden perfect gespeeld door Jonas Van Geel en Goele De Raedt. Hun “Baas van ‘t hele spul” is ver-Antwerpst naar “Baas van ‘t hele kot”, maar de songtekst van de vorige Vlaamse versie is wel aangepast. Javert wordt gespeeld door Nordin De Moor. Vorig jaar was hij nog te zien in een aantal Studio 100 musicals, maakte dan een zijstapje naar chocoladeland als Willy Wonka en krijgt nu de kans om tussen zijn sterren te strálen als politieinspecteur. Ianthe Tavernier is in Vlaanderen vooral bekend als actrice in de serie De Buurtpolitie, maar kan moeiteloos de lastige rol van Eponine aan.

Zondag ging understudy Dirk van den Brand op als Jean Valjean. Wie dacht hierdoor een zwakkere hoofdrol op het podium te zien, had het mis, want hij deed het werkelijk voortreffelijk. Ook een speciale vermelding voor Mark Roy Luykx als Enjolras, wiens tonen de luidsprekers in Antwerpen op de proef stelden.

Maar is dit nu een bétere of slechtere versie dan de originele Les Mis? Geen twijfel mogelijk: dit is een prachtige upgrade. Door de projecties en de fantastisch vormgegeven scènes mis je de draaischijf eigenlijk maar op één moment: halverwege de tweede helft, bij de barricade. En als er dan toch nog één minpuntje mag gegeven worden: de verstaanbaarheid is niet al te best, en het niet meer tonen van de jaartallen en de locaties maken de musical voor een eerste kijkbeurt misschien net iets te ingewikkeld en te verwarrend. Maar voor een doorwinterde musicalfan is het genieten van begin tot eind.

Vooraan werden de eerste vier rijen van de schouwburg ingenomen door een groot orkest, dat de pannen van het dak speelde. Van zodra de eerste noten over de toeschouwers rolden, voelde ik het meteen: mijn vriend is terug. Grootster en beter dan ooit. Zonder enige twijfel de mooiste versie van Les Misérables die ik ooit zag.

[ Gewijzigd: 30 October 2023 06:34 PM by Musical Wim ]
  [ # 156 ] 05 November 2023 09:15 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1074
Geregistreerd  2011-07-31

Vanmiddag de show in Heerlen gezien met Nordin en Ianthe.
Volgens de website van DGC zijn ze ook in Heerlen first cast,
hoewel ik wel veel speelbeurten van Janne in het wie-speelt-wanneer topic zie.

Saskia en Dirk ontbraken maar ik zag wel Sanne in het ensemble.
Volgens de site is ze walk-in-cover, maar voor wie is mij niet duidelijk.

  [ # 157 ] 26 November 2023 03:18 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Gisteravond zag ik in een volgeladen Capitole in Gent deze versie van Les Misérables voor de laatste keer. Dirk was op als Valjean, Brecht als Marius en dan het Vlaamse viertal.

Ik moest even schakelen toen bij de ouverture de zachte g’en en r’en tot me kwamen. Aandoenlijk dat ze dit voor de shows in Vlaanderen (en ik vermoed ook Heerlen) erin hebben geschoven. De mix met “Hollands” stoorde me niet, en bij de meesten featured ensemble-spelers die zich aan een Vervlaamsing waagden, klonk dat voor mij ook prima. (Al moet ik heel eerlijk bekennen dat ik dat het goed mogelijk is dat er meer geboren Belgen in de cast zitten dan waar ik van weet.) Al bij al maakte het dat het Vlaamse viertal minder uitstak op accentgebied.

Met de Thenardiers kon ik niet zoveel. Jonas en Goele zingen goed, spelen goed, maar het voelt wat tam en dat is weer het andere uiterste van hoe ik het in Londen vaker gezien heb. Zij hebben duidelijk wel de meeste tekstuele aanpassingen gekregen om te combineren met het zwaardere accent.

Nordin als Javert is retegoed. Vocaal stabiel, en qua spel laat hij al gedurende het stuk af en toe Javert’s worsteling zien. Bv. als hij op de barricade is ontmaskerd en aan Valjean wordt meegegeven, zijn de woorden zeker maar de mimiek heeft twijfel. Dat is me bij Freek en Yoran niet opgevallen. Javert’s suicide on point.

Ik was blij Ianthe weer eens op een podium te zien. Dat was volgens mij van Wicked geleden. Op haar Insta las ik dat ze worstelt met een hardnekkige verkoudheid, maar op het podium was daar niets van te merken. Meer dan bij Vajèn en Janne is Ianthe”s Eponine is echt nog een meisje. “Streetwise”, maar een meisje, zeker als Marius in de buurt is. Haar gevoelsleven blijkt dan volwassener te zijn en dat is een mooi contrast. Little fall of rain werd gezongen door Volwassen Eponine. Ze is de eerste die me hier heeft weten te raken, het was echt hartverscheurend.

Ik zeg nou wel dat het mijn laatste was, maar zie dat ze nog tot begin januari doorspelen in Antwerpen… Misschien dat ik me voor die tijd nog een keer in die afgeragde schuur waag.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 158 ] 26 November 2023 07:58 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  344
Geregistreerd  2004-01-17

Voor welke rol/rollen is Sanne den Besten Walk-in Cover???

  [ # 159 ] 26 November 2023 08:53 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ze was gisteravond op in het ensemble, maar geen idee wie ze verving. Ze zat tijdens de scène in de fabriek (vanuit de zaal gezien) links van Saskia aan de tafel.

Ik vermoed dat ze erbij gekomen is omdat de tour langer duurt dan oorspronkelijk gepland. Sem Gerritsma en Lisanne Veeneman staan allebei in december/januari in Little Women. Sanne als Cosette?

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 160 ] 27 November 2023 09:27 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

jemar - 26 November 2023 07:58 PM

Voor welke rol/rollen is Sanne den Besten Walk-in Cover???

Om het ensemble wat te ontzien bij langdurige ziekte. Volgens mij kent ze 1 of 2 posities die ze bij gelegenheid over kan nemen, dus vandaar niet de titel “swing”.

  [ # 161 ] 07 January 2024 10:45 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Gisteren in een volle Stadsschouwburg tijdens de matinee nog een laatste keer volop kunnen genieten van deze versie van ‘Les Misérables’, vandaag spelen ze nog een matinee en dan is het ook alweer theatergeschiedenis. Ik had een mooie plaats in het midden van de derde rij met prachtig zicht op de set.

Ik zag Milan van Waardenburg een keer eerder in Breda afgelopen zomer en vond hem nog meer gegroeid in zijn rol als Valjean. Naast een prachtige stem weet hij alle snaren van deze gecompliceerde rol te raken. Ik voelde eerlijk gezegd de tranen al prikken bij ‘Wat deed ik, Heer?’ en dan is de voorstelling pas net begonnen.

Van de Vlaamse castleden was helaas Goele de Raedt afwezig en zij werd vervangen door Kim Reizevoort. De cast kent geen zwakke schakels en door er eentje te noemen doe je de anderen tekort maar ik wil toch Channah Hewitt vermelden in haar prachtige vertolking van Fantine. Niet alleen in haar nummer ‘Mijn Droom’ en in haar sterfscène maar zeker ook door haar prachtige spel in de finale. Ook Ianthe Tavernier als Eponine speelde en zong prachtig. Haar ‘Heel Alleen’ memorabel en ‘Regen Maakt de Velden Groen’ was erg ontroerend. Nordin de Moor speelde een krachtige, vurige Javert en zijn ‘Ster’ zorgde voor een muisstil publiek en een donderende ovatie.

Ik weet eigenlijk niet waarom deze nieuwe versie van ‘Les Misérables’ me zo enorm geraakt heeft. Behalve het feit dat de keren dat ik getuige was van de voorstelling er subliem gespeeld en gezongen werd is het denk ik vooral de duisternis van het verhaal dat perfect vertaald is in het toneelbeeld en de sprankjes hoop die het geheel verlichten. In deze versie vind ik vooral de tweede akte erg sterk. Waar normaal de voorstelling een beetje indut bij ‘Cirkels’ en ‘Lege Stoelen. Lege Tafels’ spreken deze hier enorm tot de verbeelding met de rouwende vrouwen uit alle lagen van de bevolking en de schakel die gemaakt wordt met de wanhoop van Marius in zijn solo.

Ook vind ik de Finale enorm sterk waarbij Jean Valjean weer als de sterke man die hij eens was, herrijst en door de Bisschop wordt verwelkomd in het hemelrijk. Als de laatste stemmen van de cast wegsterven op het hel verlichte toneel kun je me bijna wegdragen. ‘Les Misérables’ blijft een tijdloze musical. En als er een beetje gerechtigheid bestaat gunnen ze Milan van Waardenburg de hoofdrol in het Sondheim Theatre.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

‹ First  < 9 10 11
11 of 11