7 of 7 | ‹ First  < 5 6 7
Grease (2023)
  [ # 91 ] 06 February 2023 07:34 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  879
Geregistreerd  2009-01-18

Ik heb jaren niet ingelogd op dit forum, maar vooral nog meegelezen. Maar na deze ‘Op zoek naar…’ had ik even de behoefte iets te ventileren.

Over deze editie van ‘Op zoek naar…’ is al veel gezegd. In het algemeen heb ik erg genoten van dit programma; áltijd al. Los van het feit dat met de editie de macht van de (TV)producent groter wordt en mensen die een musicalscholing hebben gehad allerlei megabekende popnummers moeten zingen die in 8 van de 10 gevallen niet zo goed klinken als het origineel. Om nog maar te zwijgen over alle kritiek op het Engels, terwijl in de musical Nederlands gezongen moet worden.

Ook een groot nadeel van het programma in deze tijd: de online reacties. Ten tijde van ‘Op zoek naar Evita’ was de (a)social mediastorm nog niet zo giftig als nu. Kandidaten worden anno 2023 met de grond gelijk gemaakt, ‘konden écht niet zingen’ en hadden ‘de uitstraling van een…(vul hier een belediging)’ in. Helaas worden dus nu ook de artiesten in de door zo ons geliefde theatervorm beledigd tot op het bot. Dan heb ik het niet over de in het algemeen wél respectvol verwoorde kritische uitingen op dit forum. Maar ik weet wel dat als de generatie Simone, Pia, Stanley in deze tijd was ‘opgegroeid’ ze waarschijnlijk nooit zo ongeschonden de toppen van hun carrière hadden bereikt.

Uit die online reacties blijkt ook vooral dat het gemiddeld publiek niet heel veel verder kijkt als ‘wie heeft de beste zangstem?’ en ‘wie vind ik het ‘lekkerst’ om naar te kijken?’. De discipline ‘acteren’ lijkt een ondergeschoven kindje, tenzij je in de juiste close-up na een emotionele ballad een vochtig oogje hebt, dan kan iedereen zien dat je het écht meende. Terwijl er nog zoveel andere manieren zijn. (Dit is geen sneer naar de kandidaten, voor de duidelijkheid, maar wel hoe het medium werkt…)

Om nog maar niet té diep in te gaan op het feit dat Servé Hermans (regie Grease) vooral een toneelregisseur is; iemand kan een fantastische stem hebben, maar het is het soort regisseur dat je qua acteren alle hoeken van het repetitielokaal laat zien. En dat zou voor sommige kandidaten toch echt heel zwaar zijn geworden, omdat ze in hun (getoond) werk vooral op de andere disciplines leunen. 

In de musical Grease volgen we twee middelbare scholieren, die standaard overal ter wereld door oudere acteurs gespeeld worden. Prima, maar dan moet de combinatie van de man en de vrouw in kwestie wel kloppen. Én: er is natuurlijk een verschil tussen ‘iets ouder zijn’ of daadwerkelijk ook een véél te volwassen uitstraling hebben. Kandidates als Magtel en Imahni zijn fantastische performers, maar zij hadden vanaf dag 1 voor mij een te volwassen uitstraling. Er zijn zoveel meer passende rollen voor deze dames. Het maakt niet uit welke haar- of huidskleur je hebt, maar je moet iets jeugdigs, naïefs over je heen hebben. Als zij het écht waren geworden moet ik er niet aan denken hoe dat had uitgepakt met Danny-kandidaten als bijv. Jarno of Dylan naast zich. Dat was – in uitstraling qua leeftijd (stijl: opgehitst puberjoch krijgt relatie met volwassen-powerballadzangeres) – toch niet je gewenste plaatje geweest? Ook niet - of misschien wel juist niet - in 2023.

Ik ben heel blij met de winnaars Tristan en Danique; megatalentvolle performers, passend bij de rollen. Ik hoop ook van harte dat de cancelcultuur van 2023 geen giftige gevolgen voor Tristan gaat hebben, in acht genomen dat het niet waar is. Want we leven helaas in een tijd dat zelfs een beschuldiging (al heeft hij in de realiteit iemand bij wijze van spreken maar een duwtje gegeven) al terugtrekkende partijen kan opleveren…Dat zou zó zonde zijn van het talent.

  [ # 92 ] 14 February 2023 03:32 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  348
Geregistreerd  2009-12-21

Ik snap het dat mensen online soms snoeihard kunnen zijn, maar ik vind dat we op dit forum gewoon onze mening mogen geven. Mensen doen dat thuis op de bank ook. Kaartjes voor een musical zijn niet goedkoop, dus ik verwacht wel een bepaalde kwaliteit. Met dit programma dacht ik vaak: “Is dit echt het beste dat Nederland te bieden heeft?”. Het is voor mij een reden om te sparen en dan shows in London of Broadway te zien in plaats van hier.

  [ # 93 ] 02 March 2023 11:21 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Meer mensen die vanavond de eerste try-out hebben gezien? Ik mocht last minute gratis mee met een vriendin en ik ben blij dat ik niet zelf voor m’n kaartje heb hoeven betalen. Ik vond het bedroevend. Zeer matig acteerwerk, zang ook niet denderend. Hoog eindmusical groep 8 gehalte. Misschien moet je sommige shows ook gewoon niet meer naar de theaters halen….

  [ # 94 ] 03 March 2023 07:21 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Victor (Lammertijn, de nummer 2 van de zoektocht) gaat in de nieuwe spektakelmusical “Het was zondag in het Zuiden” spelen. Andere hoofdrollen zijn voor Suzan Segers en Renée van Wegberg,

Meer info hier: https://www.hetwaszondaginhetzuiden.nl/

  [ # 95 ] 05 March 2023 11:39 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2700
Geregistreerd  2012-06-25

Ik was er vrijdag , bij de 2de try-out.
Ik was niet onder de indruk. Was eigenlijk van plan om Grease over te slaan, maar ja kaarten gewonnen…
Het deed inderdaad amateuristisch aan.
Ik was met vrienden en die vonden het geweldig, dus heb me wel vermaakt.
Ben wel blij dat ik er geen geld aan heb hoeven uitgeven.

   Handtekening   

Ik voel me voorgoed…..echt….. WICKED

  [ # 96 ] 20 March 2023 07:22 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik had dit compleet gemist, maar Sanne den Besten blijkt alternate Sandy.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 97 ] 29 March 2023 12:55 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  114
Geregistreerd  2013-05-08

Hierbij de trailer van deze versie die sinds gisteren op Youtube staat:

https://www.youtube.com/watch?v=2t77bvsfNtg

  [ # 98 ] 27 April 2023 12:20 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  344
Geregistreerd  2004-01-17

Gisteren de musical Grease gezien in De Agnietenhof in Tiel.

Helaas was Danique Graanoogst er niet. Alternate Sanne den Besten was op als Sandy.
In de ondersteunende rollen/ bijrollen waren de understudy’s/swings Lysanne van der Sijs als ChaCHa en Sven Overman als Sonny op het toneel. Beide overigens zeer goed gedaan.
Verder zagen we de originele cast.

De Cast
De sterren van de show zijn wat mij betreft Esmée Dekker en Jonathan Vroege. Was een talenten! Goede zag en ook sterk in spel.
Marjolijn Touw maakt van iedere rol ook iets geweldigs. In deze musical is haar rol klein, maar ze maakt de rol onvergetelijk.
De rol van William Spaaij is ook niet groot, maar ook hij pakt zijn momenten.
Luuk Haaze had als Eugene de lachers op zijn hand en was zeer aandoenlijk. Jules Avery als Doody ook erg sterk (zowel spel als zang).
Opvallend goed(e) ensemble/bijrollen!

Dan de hoofdrollen: Tristan van der Lingen en Sanne den Besten.
Tristan is een knappe verschijning, dat zeker. Zijn zang was oké, zijn spel vond ik magertjes. k heb tijdens de zoektocht naar Danny ook op hem gestemd. Toch overtuigde hij (nog) niet. Alleen looks zijn dus niet voldoende.
Sanne Groenen als Sandy was voor al als de “sullige/brave” Sandy wel overtuigend. Als “stoere” Sandy kon ze mij niet bekoren. Ze mist daar iets. Haar zang vond ik mooi, warm.

Ik vind het storend dat er een hele pr-machine was om de hoofdrollen te casten en dan vervolgens wel een alternate aanstellen… Ik snap dat spelers ook een keer vrij moeten hebben/een keer niet kunnen. Maar kom op zeg… Ik werk ook fulltime (40-50 uur per week).

De show
Het decor is redelijk eenvoudig. Functioneel heet dat dan.
De verandering van de volgorde van de liedjes was raar. Sommige liedjes leken uit het niets te komen. Niet nodig. Iets wat goed is, is gewoon goed.
Lekker om een liveband te horen (en zien!)
De vertaling is ten opzichte van de vorige versies iets veranderd, maar ik gook dat zo’n 90% nog hetzelfde is. Prima.

En verder
Ik vind het belachelijk dat er tegenwoordig nauwelijks meer programmaboeken zijn. Ook bij deze show is er alleen een online-boek. Erg zonde, zeker voor de liefhebbers, zoals ik.
Geen boek, geen cd…. het is allemaal erg magertjes.


Begin juni ga ik nog een keer. Ik weet nu al dat Esmée er dan niet is als Rizzo, maar ik hoop dan wel Danique te treffen als Sandy.

Ondanks wat kritiekpunten, hebben we zeker een vermakelijke avond gehad!

[ Gewijzigd: 28 April 2023 03:33 PM by jemar ]
  [ # 99 ] 27 April 2023 01:36 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  467
Geregistreerd  2008-04-14

Aangezien je de nutteloze informatie over het prive leven van Jip Barteld hebt weggehaald….zal ik mijn reactie ook maar verwijderen…..

[ Gewijzigd: 27 April 2023 10:11 PM by musicalgoeroe ]
  [ # 100 ] 27 April 2023 09:43 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  158
Geregistreerd  2006-02-25

jemar - 27 April 2023 12:20 PM

Gisteren de musical Grease gezien in De Agnietenhof in Tiel.

Helaas was Danique Graanoogst er niet. Alternate Sanne Groenen was op als Sandy.

(...)
Dan de hoofdrollen: Tristan van der Lingen en Sanne Groenen.
Tristan is een knappe verschijning, dat zeker. Zijn zang was oké, zijn spel vond ik magertjes. k heb tijdens de zoektocht naar Danny ook op hem gestemd. Toch overtuigde hij (nog) niet. Alleen looks zijn dus niet voldoende.
Sanne Groenen als Sandy was voor al als de “sullige/brave” Sandy wel overtuigend. Als “stoere” Sandy kon ze mij niet bekoren. Ze mist daar iets. Haar zang vond ik mooi, warm.

Ik vind het storend dat er een hele pr-machine was om de hoofdrollen te casten en dan vervolgens wel een alternate aanstellen… Ik snap dat spelers ook een keer vrij moeten hebben/een keer niet kunnen. Maar kom op zeg… Ik werk ook fulltime (40-50 uur per week).

(...)

Begin juni ga ik nog een keer. Ik weet nu al dat Esmée er dan niet is als Rizzo, maar ik hoop dan wel Danique te treffen als Sandy.

Ondanks wat kritiekpunten, hebben we zeker een vermakelijke avond gehad!

Dank je voor je verslag.

Je bedoelt Sanne Den Besten (zie Greasesite)
Sanne Groenen zit in The Bodyguard.

Wat ik vreemd vind is dat ze Magtel De Laat dan niet als alternate hebben gekozen (of een andere runner-up). Dan kreeg je toch een bekend gezicht van de TV-show voorgeschoteld. Het gevaar is dan wel dat mensen haar dan beter vinden dan de originele Sandy en dan alleen voor haar zouden gaan, maar ze zouden ook twee keer kunnen gaan om te vergelijken.

Ik weet ook niet waarom ze voor een alternate gekozen hebben: heeft Sanne sowieso vaste speeldagen, 1 keer in de week of krijgt ze de titel alternate omdat ze niet in de vaste cast zit en enkel op gaat als Danique niet zou kunnen?
De producenten zouden anders de dagen dat Sanne speelt ook gewoon kunnen vrijgeven zodat je hiermee rekening kan houden. Nu weet je ook al dat bij je volgende bezoek Esmée niet speelt.

Wie zijn trouwens de andere understudies?
Zou je anders de link naar het progammaboek hier kunnen plakken? Of kom je gewoon op hun site terecht?

  [ # 101 ] 28 April 2023 03:36 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  344
Geregistreerd  2004-01-17

charlie - 27 April 2023 09:43 PM
jemar - 27 April 2023 12:20 PM

Gisteren de musical Grease gezien in De Agnietenhof in Tiel.

Helaas was Danique Graanoogst er niet. Alternate Sanne Groenen was op als Sandy.

(...)
Dan de hoofdrollen: Tristan van der Lingen en Sanne Groenen.
Tristan is een knappe verschijning, dat zeker. Zijn zang was oké, zijn spel vond ik magertjes. k heb tijdens de zoektocht naar Danny ook op hem gestemd. Toch overtuigde hij (nog) niet. Alleen looks zijn dus niet voldoende.
Sanne Groenen als Sandy was voor al als de “sullige/brave” Sandy wel overtuigend. Als “stoere” Sandy kon ze mij niet bekoren. Ze mist daar iets. Haar zang vond ik mooi, warm.

Ik vind het storend dat er een hele pr-machine was om de hoofdrollen te casten en dan vervolgens wel een alternate aanstellen… Ik snap dat spelers ook een keer vrij moeten hebben/een keer niet kunnen. Maar kom op zeg… Ik werk ook fulltime (40-50 uur per week).

(...)

Begin juni ga ik nog een keer. Ik weet nu al dat Esmée er dan niet is als Rizzo, maar ik hoop dan wel Danique te treffen als Sandy.

Ondanks wat kritiekpunten, hebben we zeker een vermakelijke avond gehad!

Dank je voor je verslag.

Je bedoelt Sanne Den Besten (zie Greasesite)
Sanne Groenen zit in The Bodyguard.

Wat ik vreemd vind is dat ze Magtel De Laat dan niet als alternate hebben gekozen (of een andere runner-up). Dan kreeg je toch een bekend gezicht van de TV-show voorgeschoteld. Het gevaar is dan wel dat mensen haar dan beter vinden dan de originele Sandy en dan alleen voor haar zouden gaan, maar ze zouden ook twee keer kunnen gaan om te vergelijken.

Ik weet ook niet waarom ze voor een alternate gekozen hebben: heeft Sanne sowieso vaste speeldagen, 1 keer in de week of krijgt ze de titel alternate omdat ze niet in de vaste cast zit en enkel op gaat als Danique niet zou kunnen?
De producenten zouden anders de dagen dat Sanne speelt ook gewoon kunnen vrijgeven zodat je hiermee rekening kan houden. Nu weet je ook al dat bij je volgende bezoek Esmée niet speelt.

Wie zijn trouwens de andere understudies?
Zou je anders de link naar het progammaboek hier kunnen plakken? Of kom je gewoon op hun site terecht?

Dank voor je reactie.
Ik heb de naam van Sanne (den Besten i.p.v. Groenen) aaangeppast.

Hierbij de link naar het programmaboek:
https://www.greasemusical.nl/programmaboek/

Je moet dan nog wel naam en e-mail invoeren. Het is mij (nog) niet gelukt om het programmaboek te kunnen kopiëren/downloaden zodat ik hem dan zelf maar kan downloaden voor mijn archief.

Voor een overzicht van spelers (inclusief understudy’‘s) kun je ook op Wikipedia kijken. De lijst daar is compleet en correct. Ik heb deze zelf gecheckt en waar nodig aangevuld/aangepast.

 

 

[ Gewijzigd: 28 April 2023 03:41 PM by jemar ]
  [ # 102 ] 28 April 2023 05:25 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  926
Geregistreerd  2009-02-23

jemar - 27 April 2023 12:20 PM

Je moet dan nog wel naam en e-mail invoeren. Het is mij (nog) niet gelukt om het programmaboek te kunnen kopiëren/downloaden zodat ik hem dan zelf maar kan downloaden voor mijn archief.


Bij deze: https://www.greasemusical.nl/programmaboek/pdf/programmaboek.pdf
en dan rechtsboven in klikken op het pijltje naar beneden om te downloaden.

  [ # 103 ] 11 September 2023 08:41 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

150.000 kaarten en 150 voorstellingen
Amerikaanse Grease acteurs verrassen Nederlandse musicalcast

De Amerikaanse Grease-acteurs Didi Conn, die in de filmhit de rol van Frenchy speelde, en Frankie Avalon (Teen Angel) hebben de Nederlandse musicalcast verrast en gefeliciteerd met de verkoop van 150.000 kaarten.

Aan het succes van de musical Grease lijkt geen einde te komen. Werd de cast in april van dit jaar nog verrast met de Diamanten Award voor de verkoop van meer dan 100.000 tickets, bij de 150e voorstelling in theater De Lievekamp in Oss, werd de cast op ludieke wijze verteld dat er inmiddels 150.000 kaarten zijn verkocht.

‘We wilden onze spelers op een bijzondere wijze verrassen,’ laat producent Albert Verlinde weten. ‘In de afgelopen maanden hebben ze een topprestatie neergezet. Sinds de première op 3 april hebben we 150 voorstellingen gespeeld en zijn er maar liefst 150.000 kaarten verkocht. Dat is voor een reizende musical gigantisch. Ik ben heel trots op ze en het leek mij een leuk idee om enkele acteurs uit de Amerikaanse film Grease een felicitatie op beeld op te nemen. Didi Conn en Frankie Avalon, hét tieneridool uit de jaren vijftig, vonden dit ontzettend leuk om te doen. Zij zijn verheugd dat Grease nog steeds zoveel mensen naar het theater weet te brengen.’ Na de beelden kwam er op het podium een grote schaal met daarop 150 Amerikaanse donuts.

De musical Grease is nog tot en met 29 oktober te zien. Voor een aantal voorstellingen zijn er nog kaarten verkrijgbaar.

Voor meer informatie en kaartverkoop: http://www.greasemusical.nl

‹ First  < 5 6 7
7 of 7
‹‹ #LOS      Lokroep ››