13 of 17 | ‹ First  < 11 12 13 14 15 >  Last ›
Sweeney Todd met Johnny Depp
  [ # 181 ] 08 February 2008 07:44 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Nou er is hier in dit topic ook regelmatig gezegd dat er in de trailers zo weinig gezongen werd. Dat viel mensen hier ook op.
Natuurlijk kun je dan idd best weten dat Sweeney Todd een musical is, als je maar à­ets verder kijkt dan alleen de trailers mssch (en idd, als je het weet zie je het wel in de trailer, maar ik kan me ergens voorstellen dat dit niet 100% duidelijk is als de mogelijkheid “musicalfilm” niet iets is wat meteen bij je opkomt) dan weet je meteen dat het om een musical gaat. Maar toch kan ik zijn punt van die trailers wel ergens begrijpen…aangezien we ‘t er hier ook over hadden dat er zo weinig in gezongen werd 😉

  [ # 182 ] 09 February 2008 09:10 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  352
Geregistreerd  2004-09-08

Na de stukjes op tv van deze film was ik eigenlijk een beetje bang, dat het toch geen musicalfilm was. Dus ik ben erg blij hier te lezen, dat het wel gewoon een musical in geblezen.
In de tvreclames wordt in elk geval niet meer gezongen dan 1 halve zin aan het einde.
Ik kan me dan voorstellen, dat het mensen dan tegenvalt, als ze n.a.v. zo’n voorstukje naar deze film gaan.

Hetzelfde als ik destijds had, toen ik naar Fosse in Londen ging. Het zou dé musical van dat seizoen in Londen moeten zijn. Dus ik verwachtte iets te zien a la Chicago of iets dergelijks.
Wat viel me dat vies tegen, toen ik daar in de zaal zat en de duurste kaartjes ooit had betaald voor een musical in Londen (en ik heb in de loop der jaren toch wel een kaartje of 50 a 60 gekocht)
Het bleek dat die show een grote liedjes en dansshow was en helemaal geen musical. Er zat geen verhaal in enzo…
Los van dat het best mooi was, was mijn avond wel verknald. Ik ging naar Londen voor musicals, niet voor dit soort dingen.

Een paar jaar later stond deze show in Nederland met Pia en Simone in de hoofdrol. Deze keer ben ik er wel gewoon weer naartoe gegaan. Ik wist nu wat me te wachten stond en ging er dus met een totaal ander beeld naartoe. Ik heb absoluut genoten. Maar ja, toen in Londen werd me dus heel iets anders beloofd in de reclames en op de foldertjes en dergelijke dan het daadwerkelijk was.

Ik kan me dus goed voorstellen, dat er mensen zijn, die teleurgesteld die zaal verlaten na door de televisie reclame enthousiast te zijn gemaakt.

Zelf ben ik dus blij te horen, dat de show, in tegenstelling tot wat de televisie reclame doet geloven, wel gewoon de musical is.

  [ # 183 ] 10 February 2008 12:37 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Bloed bloed en nog meer bloed….Sweeney Todd overtuigt

SPOILERS INCLUDED

Je kijkt er maanden naar uit en dan opeens zit je in de bioscoop. Tim Burton regisseert één van je favoriete shows. Een tovenaar van de film waagt zich aan één van de raarste, mooiste en opwindendste shows die er zijn: Stephen Sondheim’s Sweeney Todd. Het licht dooft en er is geen weg terug; de nachtmerrie kan beginnen.

On stage is Sweeney Todd een wonderlijke mix van komedie, Brechtiaans verteltheater en shockerend wraakgevoel. Iedereen die de versie uit de jaren tachtig heeft gezien op dvd met George Hearn en Angela Lansbury weet wat voor dodelijke mix dat oplevert: de komedie van Mrs. Lovett is hilarisch, de wraak van Sweeney groots en het koor indrukwekkend. En dat allemaal gelardeerd met schitterende, opera achtige muziek. Alles aan de theaterversie van Sweeney is over the top: er wordt enorm overdreven, alle grappen worden meedogenloos uitgespeeld en het kinderlijke plezier waarmee het tweetal in de hoofdrol de kelen van klanten doorsnijdt is aanstekelijk. Maar één ding is zeker: in een film kan dat niet. Het zou een raar soort tekenfilm-achtige speelstijl opleveren die niet kan kloppen met echt bloed.

Regisseur Burton laat het bloed met bakken tegelijk over het scherm spatten. Je moet enigzins bestand zijn tegen Sweeney die close up scheermessen in de adamsappels van zijn klanten hakt. Het bloed spuit je tegemoet. Als deze net vermoordde mensen dan ook nog met hun hoofd naar beneden op de Londense straatkeien gesmeten worden (de doffe dreun zal je nog lang heugen) weet je dat deze Sweeney geen kinderspel is: moord blijft moord, hoe terecht het soms ook mag voelen. Maar is het geloofwaardig?

Er is op een aantal punten rigoureus in de score gesneden. Soms is dat buitengewoon jammer; vooral het ontbreken van het koor vond ik een gemis. Ik zat toch te wachten op een overdonderend “raise your razor high Sweeney”, maar je hebt dat niet nodig als publiek; je ziet het hem tenslotte steeds maar doen. Verder is de rol van Joanna nogal uitgedund. In de toneelversie is deze mooie jonge dame op z’n zachtst gezegd manisch (dit komt vooral tot uiting in “Kiss Me” in de theaterversie, maar dit nummer is geschrapt), hier blijft het vooral een mooi poppetje. De rechter mist zijn nummertje slaan met de zweep en ook dat maakt zijn rol minder gelaagd, hoe geweldig hij ook gespeeld wordt hier. Verder is Toby deze keer een echt jong jongetje i.p.v. een geestelijk gehandicapte jongen. Ik moeste er even aan wennen, maar het werkt wel (al gaat er iets van de erotische spanning van “Not while I’m Around” verloren).

De bijrollen zijn uitstekend: de Beadle is fantastisch en Pirelli om van te smullen. Anthony de matroos is vooral bloedmooi: zijn androgyne uitstraling heeft iets breekbaars en dat maakt hem tot de eerste geloofwaardige Anthony die ik gezien heb. Blijven over Depp en Bonham Carter. De Sweeney van Depp is levensgevaarlijk. Het lijkt een tijdbom van een karakter, hij houdt zich (bijna) de hele film in. Dit is een man die niets liever wil dan in mensen hakken, de simpele beweging van een mes langs een keel is bijna te makkelijk voor hem. Verder is deze Sweeney heel serieus; Depp lacht nauwelijks, zelfs nauwelijks in het hilarische “A Little Priest”. Bonham Carter zet daar een Mrs. Lovett tegenover die aandoenlijk is. Niet het platte en hilarische van Lansbury of LuPone, maar een beschadigde vrouw die moet overleven. Ze droomt van een beter bestaan (het zwakke “By the Sea” zit zowaar in de film) maar wordt steeds weer geconfronteerd met kakkerlakken en bloed en gaat stapje voor stapje mee in de waanzin. Geloofwaardig? Ja. Maar ik miste toch een beetje de humor om het geheel wat lucht te geven.

De musicalfilm neemt het gegeven van Sweeney Todd wel heel serieus en daarmee verlies je iets van het plezier van de voorstelling. Sondheim’s muziek blijft weergaloos, ondanks de vocaal soms zwakke uitvoering (want echt zingen kunnen de hoofdrolspelers nauwelijks). Ik had zelf ongeveer een half uur nodig om de theaterversie te vergeten en me over te leveren aan Burton’s donkere sprookje. Maar het sprookje werkt; het is ontluisterend om Depp en Bonham Carter uiteindelijk ten onder te zien gaan in hun eigen kermis van bloed. Je komt stil en met een naar onderbuikgevoel uit de zaal. En dat is volgens mij precies wat Burton van plan was. Kortom: een geslaagde musicalverfilming om te koesteren. De film zal veel mensen teleurstellen (ik hoorde om me heen veel gezucht over al dat zingen..), maar een beetje musicalliefhebber zal enorm kunnen genieten van deze bloederige Demon Barber of fleet Street.

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 184 ] 10 February 2008 12:42 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik heb je verslag nog niet gelezen uit vrees voor de spoilers, maar was je eindoordeel nu wel of niet positief?

De kop blijkt het overtuigt wel, maar vond jij het uiteindelijk ook een succes?

Dit even puur uit mijn nieuwsgierigheid: ik ga aankomende zaterdag om mijn eigen visie te vormen.
Zal moeilijk zijn de produktie finaal af te maken: hij kan voor mij nu al niet meer stuk.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 185 ] 10 February 2008 12:43 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Je kan rustig heen…...

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 186 ] 10 February 2008 01:09 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Mooie recensie en ben érg benieuwd naar de film. De vraag is alleen wanneer want het is toch van de zotte dat de film in Breda (nog) niet draait.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 187 ] 10 February 2008 01:38 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Gisteren heb ik de film eindelijk in de bioscoop gezien en ik heb zwaar genoten.

Wat is er mis met deze vocalen? Iedereen valt erover, maar het is nergens vals. Het hoeft toch niet altijd aan elkaar gebelt te worden? Ook daar zit niet één universele waarheid in. Al zit mevrouw Lovett er wel een keer tegenaan, maar er wordt zo waanzinnig lekker gespeeld. Ik heb mee zitten huilen met mevrouw Lovett, wat kun je nog meer bereiken als actrice?

Na een aantal recensies was ik bang voor overdadig lijkensmijtwerk, maar het zit eigenlijk alleen in de reprise van Johanna.

Prachtige beelden, fantastische orkestraties, goede performances… Typische Burton film. Ik heb onvoorstelbaar genoten van deze film. De rest van de zaal volgens mij wat minder. De zo goed als uitverkochte zaal had blijkbaar wat anders verwacht. De twee meiden naast me vonden het zo hilarisch en stom dat ze meer woorden gesproken hebben dan Todd.

De ondertiteling? Zwaar irritant, het slaat ruim de helft van de informatie over en soms hele stukken. En het isook nog eens vaak te laat… Welke stagiair heeft dit gedaan?

Vanaf woensdag draait de film ook in Vlaanderen, dus ik zal zeker nog een keer gaan kijken op een écht groot doek in Antwerpen. Ik ben bang dat de film het hooguit twee weken uit zal houden.

*zucht* wat een geweldige score, ik zet de cd nog maar eens op om toch ook nog te genieten van de Ballade van Sweeney Todd en een complete Delicieus!

  [ # 188 ] 10 February 2008 01:39 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

kwilde volgende week gaan maar hij draait nog niet in Den Bosch :S

  [ # 189 ] 10 February 2008 01:43 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Je moet de ondetiteling inderdaad glashard negeren! Sondheim ondertitelen is moeilijk, maar hier gewoon falikant mislukt….

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 190 ] 10 February 2008 03:24 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Helaas kan ik niet eerder gaan kijken dan 22 of 23-2…
Wat ik stom vind, in Rotterdam draait ie in Pathé de Kuip maar niet op het Schouwburgplein…

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 191 ] 10 February 2008 05:06 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  10
Geregistreerd  2008-02-09

Scarletwoman - 10 February 2008 03:24 PM

Helaas kan ik niet eerder gaan kijken dan 22 of 23-2…
Wat ik stom vind, in Rotterdam draait ie in Pathé de Kuip maar niet op het Schouwburgplein…

Je moet niet naar schouwburgplein willen joh, de kuip is een veel betere bioscoop met betere stoelen en beter beeld en geluid.

Ik vond de film overigens fantastisch, ook echt een film in plaats van alleen een musical.

  [ # 192 ] 10 February 2008 08:44 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

PhilipQ - 10 February 2008 05:06 PM
Scarletwoman - 10 February 2008 03:24 PM

Helaas kan ik niet eerder gaan kijken dan 22 of 23-2…
Wat ik stom vind, in Rotterdam draait ie in Pathé de Kuip maar niet op het Schouwburgplein…

Je moet niet naar schouwburgplein willen joh, de kuip is een veel betere bioscoop met betere stoelen en beter beeld en geluid.

Ik vond de film overigens fantastisch, ook echt een film in plaats van alleen een musical.

Schouwburgplein is makkelijker te bereiken voor mij (zegt de luie donder :p)
En ik geef de voorkeur aan een iets intiemere bioscoop dan zo’n groot geval…

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 193 ] 10 February 2008 08:47 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

In Pathé Den Haag draait ie ook alleen in Buitenhof en niet in Scheveningen

  [ # 194 ] 12 February 2008 11:10 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

kon niet wachten, dus gister toch maar naar Tilburg gegaan, en hij is super

  [ # 195 ] 12 February 2008 02:19 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

Ik heb ‘m zondagavond op DVD gezien (Oscarkopie) met beroerde ondertiteling.

Ik heb ooit Sweeney Todd in het theater gezien met Ernst Daniel Smit en Simone Kleinsma en kan me daar helemaal niks meer van herinneren, behalve een decor met boven en beneden en ramen waar de acteurs uit hingen.
Een mooi blanco uitgangspunt om naar de film te kijken.

De setting is prachtig keus voor de acteurs is geweldig. De zang is niet wat je bij een musical verwacht. Met name Bonham Carter is een hele matige zangeres alhoewel ze nergens vals wordt. Op het moment dat ze voor het eerst samen met Depp zingt snap je alles. Deze stemmen en deze acteurs passen perfect bij elkaar. Alles wordt zo prachtig. Ik heb ademloos zitten kijken. Hoogtepunt was de By the Sea-scene met een stoicijnse Depp in de trouwscene. Erg om moeten lachen. De dramatiek aan het eind was roerend. Het feit dat ik me nog steeds bezighoudt met wie er nu een slechterik was en waarom is indrukwekkend. Een musical met diepgang op een prachtige manier verfilmd. Een genoegen om naar te kijken.

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?

‹ First  < 11 12 13 14 15 >  Last ›
13 of 17